خیر، به طور کلی دوربین‌های مداربسته نیازمند منبع تغذیه‌ای هستند تا برق مورد نیاز آنها را تأمین کند. بنابراین با قطع شدن برق معمولاً کار دوربین مداربسته متوقف می‌شود. البته در این میان استثناء هم وجود دارد و آن هم دوربین‌هایی که به صورت مستقیم از برق تغذیه نمی‌کنند. آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند یا راه‌کاری برای دوربین مداربسته بدون برق شبکه وجود دارد؟ چگونه برق اضطراری دوربین مداربسته داشته باشیم تا به کار خود ادامه دهد؟ و سوالاتی مانند این را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

در ادامه می خوانیم:

  • راه کار برای دوربین مداربسته بدون برق 
  • عمر مفید باتری دوربین مداربسته چقدر است؟
  • سوالات متداول

راه کار برای دوربین مداربسته بدون برق

گاهی ثبت و دریافت تصاویر در لحظه لحظه اهمیت زیادی دارد به این ترتیب باید سعی کرد تا مانعی برای تصویربرداری دوربین به وجود نیاید. یکی از این موانع قطع برق است. با در نظر گرفتن قطعی برق به هر دلیلی و یا وجود نوسانات در برخی از مناطق ممکن است بپرسید چه راه کاری برای این شرایط وجود دارد تا تصویربرداری متوقف نشود؟ یکی از راه کارها استفاده از دوربین های مداربسته ای است که برق آن ها مستقل از شبکه برق رسان تامین می شود. راه کار دیگر استفاده از دستگاه های پشتیبان جهت تامین برق اضطراری دوربین مداربسته در زمان قطعی برق است.

چگونه دوربین مداربسته بدون برق کار می‎‌کند:

  1.  استفاده از باتری های پشتیبان یا یو پی اس (UPS)
  2.  استفاده از منبع تغذیه برق اضطراری دوربین مداربسته
  3.  استفاده از دوربین مداربسته با باتری قابل شارژ
  4. استفاده از دوربین مداربسته خورشیدی

1. استفاده از باتری های پشتیبان یا یو پی اس (UPS)

UPS ها در واقع سیستم های تغذیه الکترونیکی با اجزای مختلف هستند که وظیفه اصلی آن ها تامین بدون وقفه برق مورد نیاز است. این نوع سیستم در بین برق شبکه و مصرف کننده ها قرار می گیرد و علاوه بر تنظیم ولتاژ شبکه، از نفوذ اختلالات و نوسانات شبکه به تجهیزات حساس جلوگیری می کند. از مزیت های استفاده از UPS در سیستم مداربسته این است که نیازی به تعویض دوربین ها نیست. با این وجود در زمان قطع برق نیز دوربین ها بدون وقفه به کار خود ادامه خواهند داد.

آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند
  • مزایا و معایب UPS

لازم به ذکر است در این حالت با قطع سیم دوربین، دوربین از کار می افتد. با توجه به عمر باتری UPS، بعد از مدتی نیاز به تعویض باتری وجود خواهد داشت. در شرکت ها و یا محیط های وسیع که تعداد دوربین های زیادی وجود دارد و همین طور قطع برق یک معضل برای ثبت تصاویر است، UPS یک گزینه مناسب است. تعویض دوربین ها و سیستم مداربسته هزینه بسیار گزافی را تحمیل آن شرکت یا سازمان می کند، بنابراین در شرایط مشابه استفاده از باتری پشتیبان یا یو پی اس بسیار کارآمد و موثر است.

2. استفاده از منبع تغذیه برق اضطراری دوربین مداربسته

فرض کنید در منطقه ای با احتمال بالای قطعی برق روبرو هستید، در این شرایط هنگام خرید دوربین مداربسته باید این موضوع را در نظر بگیرید. قبل از خرید باید بدانید آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند یا نه. فرض دیگر این است که بعد از خرید دوربین مداربسته متوجه قطعی برق منطقه شده اید و یا این مشکل به تازگی پیش آمده است در این حالت چه باید کرد. در مواقعی که می خواهید هزینه تعویض دوربین را نداشته باشید و همچنین در صورت قطعی برق دوربین به کار خود ادامه دهد، استفاده از ژنراتور یا منبع تغذیه برق اضطراری دوربین مداربسته می تواند یک راه کار برای دوربین مداربسته بدون برق شبکه باشد.

این راه کار مسائلی نیز با خود به همراه دارد از جمله این که با قطع سیم دوربین، دیگر دوربین کار نمی کند. معمولا صدا و دود ژنراتورها آزار دهنده است. در زمان قطعی برق، ژنراتورها با وقفه چند ثانیه ای وارد مدار می شوند. دراین حالت نیز دوربین مداربسته بدون برق کار می کند و برق آن توسط ژنراتور تامین می شود.

3. استفاده از دوربین مداربسته با باتری قابل شارژ

این دوربین ها در صورت قطع برق تا مدت زمان مشخصی به کار خود ادامه می دهند و تا زمان اتمام شارژ باتری از کار نمی افتند. در این حالت نیروی باتری جایگزین نیروی برق برای سیستم دوربین مداربسته است. دوربین های مداربسته با باتری در مقایسه با نوع معمولی آنها گران تر هستند. علاوه بر مبلغی که برای خرید این دوربین ها هزینه می شود هزینه های جانبی مانند خرید مجدد باتری نیز وجود دارد.

آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند

از ویژگی های دوربین های با باتری که به صورت بی سیم هستند، طراحی زیبا و منحصر به فرد آنها است. دوربین های بی سیم از طریق تبدیل سیگنال های تصویر به سیگنال های رادیویی و یا با استفاده از تکنولوژی وای فای برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. باتری این نوع دوربین ها جدا می شود.

انواع باتری دوربین مداربسته قابل شارژ: به صورت کلی دوربین های مداربسته با باتری قابل شارژ را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد:

  • گروه اول: دوربین مداربسته ای که مانند گوشی همراه با برق به طور مستقیم شارژ می شود.
  • گروه دوم: دوربین مداربسته ای که باتری از آن جدا می شود و باید به طور مجزا آن را شارژ کرد.

4. استفاده از دوربین مداربسته خورشیدی

محدودیتی که در دوربین مداربسته با باتری وجود دارد، در میزان شارژ باتری است. در دوربین مداربسته خورشیدی محدودیت شارژ باتری به گونه ای حل شده است. در دوربین مداربسته خورشیدی انرژی برق مورد نیاز دوربین با استفاده از پنل خورشیدی از طریق خورشید در باتری داخلی ذخیره می شود و در مواقعی که نور خورشید نیست استفاده می شود. این قابلیت برای محیط هایی که امکان کابل کشی برق دشوار است، مناسب است. به این ترتیب بدون نیاز به برق و سیم کشی از دوربین مداربسته برای نظارت می توانید استفاده کنید.

آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند
  • نحوه انتقال تصویر در دوربین مداربسته خورشیدی

دوربین های مداربسته خورشیدی برای انتقال تصویر به کابل نیازی ندارند. از طریق آنتن تعبیه شده و وای فای داخلی با مودم های وای فای ارتباط برقرار کرده و از طریق اینترنت تصاویر را ارسال می کنند. این انتقال تصاویر به هر نقطه ای که برای نظارت حضور دارید امکان پذیر است. همچنین برای مشاهده می توانید از تلفن همراه هم استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز می توان در محیطی که دوربین نصب شده است با اتصال به مودم داخلی دوربین، تصاویر را دریافت کرد.

با توجه به راه کارهایی که تا کنون گفته شد حال می دانید چگونه دوربین مداربسته بدون برق کار می کند. البته از این راه کارها می توانید به صورت ترکیبی نیز استفاده کنید. به این ترتیب در صورت عدم کارایی هرکدام از آن ها دیگری به کمک ما خواهد آمد.

عمر مفید باتری دوربین مداربسته چقدر است؟

عمر مفید باتری به عواملی بستگی دارد که براساس آن ها، عمر باتری ممکن است از 2 تا 6 ماه متغیر باشد. از این موارد می توان به :

  • برند باتری دوربین مداربسته
  • نحوه استفاده از باتری
  • محیط بیرونی یا داخلی

اشاره کرد.

یک مثال در ارتباط با عمر باتری دوربین مداربسته: نصب دوربین مداربسته با باتری قابل شارژ در محیط های پر ترافیک مستلزم شارژ باتری در فواصل زمانی کوتاه تری است. قیمت بالای این دوربین ها کاربردی بودن آن برای شما را نمی رساند بلکه اگر نوع کاربری شما نیازی به ثبت دائم تصاویر ندارد، می توانید از مدل های دیگر دوربین مداربسته بهره مند شوید که مقرون به صرفه تر باشد. با این وجود می توانید در کنار دوربین های مداربسته معمولی از پشتیبان UPS و یا منبع برق اضطراری دوربین مداربسته نیز استفاده کنید تا موضوع قطعی برق حل شود.

سوالات متداول

بعد از قطع برق چه مدت طول می کشد دوربین های باتری خور شروع به ضبط کند؟

مدت زمانی که طول می کشد تا یک دوربین بعد از قطع برق دوباره شروع به ضبط کند، حتی با باتری، بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد:

  • نوع دوربین: مدل های مختلف دوربین ممکن است زمان راه اندازی متفاوتی داشته باشند. برخی از دوربین‌ها ممکن است زمان راه‌اندازی سریع‌تری داشته باشند و به سرعت ضبط را از سر بگیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد.
  • ظرفیت باتری: ظرفیت و وضعیت باتری دوربین می تواند بر زمان راه اندازی تاثیر بگذارد. اگر باتری کاملاً شارژ شده و در شرایط خوبی باشد، ممکن است بلافاصله پس از قطع برق، برق دوربین را تامین کند و در نتیجه زمان راه‌اندازی سریع‌تری را به همراه داشته باشد.
  • تنظیمات دوربین: تنظیمات دوربین نیز می تواند بر زمان راه اندازی تأثیر بگذارد. اگر دوربین تنظیم شده باشد که به صورت خودکار ضبط را پس از بازیابی برق شروع کند، ممکن است از سرگیری ضبط زمان کمتری طول بکشد. با این حال، اگر دوربین نیاز به مداخله دستی داشته باشد یا تنظیمات راه‌اندازی خاصی داشته باشد، ممکن است شروع ضبط بیشتر طول بکشد.
  • راه‌اندازی مجدد سیستم: در برخی موارد، پس از قطع برق، دوربین ممکن است قبل از شروع دوباره ضبط، نیاز به انجام فرآیند راه‌اندازی مجدد سیستم داشته باشد. این فرآیند می تواند زمان بیشتری را به فرآیند راه اندازی اضافه کند.

آیا برق قطع شود دوربین کار می کند؟

  • خیر، اگر دوربین مداربسته سیمی بوده و از طریق آداپتور و منبع تغذیه، برق آن تامین شود، بعد از قطع برق از کار می‌افتد.
  • بله، اگر دوربین از برق پشتیبان (باتری، یو پی اس، ژنراتور یا موتور برق) بهره‌مند باشد، دوربین بعد از قطع برق نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

ذخیره سازی اطلاعات و تصاویر دریافتی: دوربین های مداربسته بی سیم عمدتا دارای یک یا دو عدد Micro SD یا حافظه جانبی می باشند که این کارت ها درونِ خود دوربین قرار می گیرند. دوربین ها بر روی حافظه جانبی صورت می گیرد. مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات و تصاویر کاملا به ظرفیت باتری، میزان حجم حافظه، حجم اطلاعات ارسالی بستگی دارد.

4.9/5 - (7 امتیاز)