دوربین دام چیست یا به عبارت دقیق تر دوربین مداربسته دام چیست ؟ دوربین مداربسته دام یکی از انواع مدل‌های دوربین مداربسته است که به دلیل شکل ظاهری شان به آنها دام می گویند. دام در زبان انگلیسی (Dome) به معنی گنبد است. دوربین دام اغلب مناسب برای نصب در محیط های داخلی است. نوع طراحی دوربین مداربسته دام به نحوی است که برای نصب در زیر سقف مناسب است. از دوربین دام می توان برای نصب در منازل، ادارات، مراکز تجاری و … استفاده نمود. جنس بدنه این دوربین ها در اکثر مواقع از جنس پلاستیک و در برخی مدل ها فلزی است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع دوربین دام
  • مشخصات دوربین دام چیست
  • کاربرد دوربین دام چیست
  • دوربین دام تورت (TURRET) چیست
  • تفاوت دوربین اسپیددام و دوربین دام چست
  • تفاوت دوربین دام و بولت

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

دوربین دام (ویدئو)

انواع دوربین مداربسته دام

براساس نوع تکنولوژی بکاررفته در دوربین های مداربسته، آنها به دو دسته تقسیم بندی می شوند. نوع اول آنالوگ HD و دوم تحت شبکه است. این دو تکنولوژی هر کدام دارای بستر متفاوتی هستند که به صورت جداگانه در مقالات آینده به آنها می پردازیم. دوربین های دام با هر دو نوع تکنولوژی آنالوگ HD و تحت شبکه تولید و به بازار عرضه می شوند.

استفاده از دوربین دام آنالوگ HD با توجه به کیفیت تصویر و سایر ویژگیهای آن مقرون به صرفه تر است. در مقابل دوربین دام تحت شبکه از کیفیت تصویر بالاتر و قابلیت های بیشتری برخوردار است. اینکه کدام نوع دوربین دام را انتخاب کنیم براساس کاربرد و هدف مورد نظر متغیر خواهد بود. دوربین های دام براساس مقاومت بدنه نیز می توانند به دو گروه تقسیم بندی شوند. آنهایی که به عنوان دوربین بیرونی نیز می توان نصب کرد و دوربین های دام که تنها کاربرد داخلی دارند.

از نظر ساختار ظاهری نیز می توانید دوربین های دام را به دو گروه تقسیم کنید. گروه اول دوربین های Dome با ظاهر گنبدی شکل و نیم دایره که لنز دوربین در زیر یک حفاظ کروی شکل شفاف قرار می گیرد. این دوربین را در بسیاری از اماکن مشاهده کردید. گروه دوم دوربین های تورت هستند که از نظر ظاهری کمی با دوربین مدار بسته دام معمولی تفاوت دارد. تفاوت تنها از جهت ظاهر است و شما می توانید از هر دو شکل دوربین مدار بسته دام با قابلیت های یکسان در بازار بیابید. البته دوربین های تورت کاربردی برای محیط های بیرونی ندارند و بهتر است تنها  در محیط های داخلی نصب شوند.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

مشخصات دوربین مداربسته دام چیست

از مشخصات دوربین دام ظاهر آن است. یکی از رایجترین نوع دوربین های مداربسته که به دلیل شکل گنبدی آن (Dome به معنی گنبد) به این نام شناخته می شود. دوربین مدار بسته دام از پرفروش ترین نوع دوربین مداربسته در بین سایر اشکال دوربین مدار بسته است. البته دوربین بولت نیز در کنار این نوع دوربین فروش بالایی دارد. صرفنظر از برند دوربین شما در بسیاری از اماکن دوربین های دام را دیده اید. در اکثر سناریوها این دوربین کاربرد دارد. ویژگی ها و قابلیت های دوربین Dome تعیین کننده این است که از این دوربین در چه سناریویی می توان استفاده کرد. مهم ترین فاکتورهای انتخاب و ویژگی های دوربین دام در ادامه معرفی می شوند.

  • کیفیت تصویر دوربین دام

 کیفیت تصویر از ویژگی های مهم هر دوربین مدار بسته است. این ویژگی در دوربین را با واحد مگاپیکسل نمایش می دهند. پیکسل یا Pixel در تصاویر دیجیتالی کوچکترین جزء ساختاری تصویر است. در اینجا مگاپیکسل، نشانه شمار عناصر گیرنده تصویر یا تعداد عناصر نمایشی نمایشگرهای دیجیتال است. دوربین های مداربسته دام در انواع کیفیت تصویر 1، 2، 3، 4، 5 تا 8  و 12 مگاپیکسل تولید می شوند.

رزولوشن های بالاتر  مانند 20 گاپیکسل نیز تولید می شود که کاربرد محدودتری داشته و از قیمت بالایی برخوردار اند. وضوح و رزولوشن تصویر یکی از عوامل موثر در کیفیت تصویر هستند. اما در تحلیل های کلی از این فاکتور به عنوان کیفیت تصویر دوربین مداربسته یاد می شود. رایج ترین یا پرفروش ترین روزولوشن در دوربین های Dome وضوح 2،3 و 4 مگاپیکسل است.

  • نوع لنز در دوربین مدار بسته Dome

از عوامل موثر بر کیفیت تصویر، لنز است. به طور کلی دوربین مداربسته دام از نظر نوع لنز در دو دسته لنز ثابت (Fixed lens) و لنز وریفوکال (Varifocal Lens) قرار می‌گیرد. لنزهای ثابت دارای یک فاصله کانونی مشخص هستند که شامل 2.8، 3.6، 6 و میلی متر و .. می‌باشد. در لنزهای ثابت امکان زوم بر روی سوژه‌ها وجود ندارد.

در دوربین مداربسته دام با لنز ثابت هرچه فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید دوربین بزرگتر بوده و تصاویر وایدتری خواهیم داشت. لنزهای وریفوکال دارای دو فاصله کانونی هستند و بنابراین امکان زوم مکانیکی در آنها وجود دارد. برای مثال لنز 2.8-12 دارای زاویه دید 105 تا 60 درجه است بدین معنی که لنز دوربین می‌تواند فواصل بین این دو بازه را زوم کرده و ببیند. نوع موتورایز دوربین دام اماکن زوم اپتیکال را از راه دور برای کاربر فراهم می کند.

  • قابلیت دید در شب دوربین دام

با توجه به کمبود نور در شب، دسترسی به تصاویر با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی امکان استفاده از منبع نور سفید به دلیل جلب توجه کردن چندان مورد استقبال نبوده است. بنابراین از امواج نور IR برای ثبت تصاویر استفاده می شود. بیشتر دوربین های دام و انواع دیگر دوربین های مداربسته دارای قابلیت دید در شب IR هستند.

برای ارتقا سطح کیفیت تصاویر مداربسته در شب تکنولوژی جدیدتری ابداع شده است که به آن دید در شب مادون قرمز EXIR می گویند. در این تکنولوژی کیفیت تصاویر به مراتب بالاتر از نور مادون قرمز معمولی یا IR است. فناوری دید در شب با گذشت زمان توسعه یافته و اشکال مختلفی برای ارائه تصویر با کیفیت در نور کم و تاریکی معرفی شده است.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

کاربرد دوربین دام چیست ؟

با توجه به شکل بدنه دوربین های دام،  می بایست آنها در زیر سقف و اغلب در محیط های داخلی از آنها استفاده شود. از طرفی جنس بدنه آنها بیشتر از پلاستیک است و مقاومت کمتری در مقابل شرایط بد آب و هوایی دارد. با این حال مدل‌هایی از این دوربین وجود دارند که بدنه فلزی داشته و می توان در محیط های خارجی از آنها استفاده نمود.

دوربین دام تورت (TURRET) چیست ؟

دوربین مداربسته دام

دوربین تورت (TURRET) نیز نوعی از دوربین دام است. اکثر دروبین های دام دارای یک حفاظ شیشه ای هستند. اما دوربین دام تورت فاقد این حفاظ است. این دوربین ها از لحاظ قیمت و کارایی فرقی با سایر دوربین مداربسته دام ندارند و فقط شکل ظاهری شان متفاوت است.

تفاوت دوربین اسپیددام و دوربین دام چیست

دوربین اسپیددام

تفاوت دوربین اسپیددام با دوربین مداربسته دام چیست این سوالی است که ممکن است پاسخش برای شما جالب باشد. نوع دیگر دوربین های مداربسته دوربین اسپیددام است. این دوربین ها دارای قابلیت چرخش به جهات مختلف و زوم از راه دور هستند. شکل ظاهری این دوربین ها گرد و مدور است.

برد دید: لنز بکار رفته در این دوربین ها معمولا از نوع وریفوکال است و تا فواصل  بسیار دور را می توان زوم کرد و پوشش داد. به این ترتیب می توانند تصاویر را در جهات مختلف ثبت کنند.

نصب: با توجه به این که دوربین های دام اغلب مصارف معمولی دارند برای محیط های سربسته و زیر سقف مناسب هستند. در حالی که دوربین های اسپیددام در ارتفاع نصب می شوند و بیشتر برای محیط های وسیع مناسب هستند.

انواع دوربین دام جهت سفارش

تفاوت دوربین دام و بولت

1. تفاوت ظاهری دوربین دام با بولت

دوربین های دام، دوربین در یک پوشش گنبدی شفاف قرار می گیرد. در حالی که دوربین های بولت، شما طرحی شبیه به استوانه و گلوله دارید. شاید این تفاوت سطحی به نظر برسد، اما بسته به اهداف امنیتی شما می تواند تفاوت ایجاد کند. دوربین‌های امنیتی Dome معمولا کمتر قابل توجه هستند، بنابراین برای مکان‌هایی که مالک می‌خواهد دوربین‌ها با محیط اطراف ترکیب شوند، ترجیح داده می‌شوند. دوربین های بالت کمی واضح تر هستند، بنابراین برای زمانی که می خواهید حداکثر اثر بازدارنده را داشته باشید، گزینه بهتری هستند.

2. تفاوت نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته دام و بولت

هر دو نوع دوربین از نظر سهولت نصب امتیاز خوبی دارند. نصب دوربین‌های Dome می‌تواند کمی پیچیده‌تر باشد، اما اگر یک نصاب دوربین مدار بسته حرفه‌ای را استخدام کنید، هیچ مشکلی برای کار با هر یک از آنها نخواهید داشت. هر دو طرح را می توان بر روی دیوارها یا سقف ها نصب کرد. می توانید دوربین های دام مناسب برای محیط خاج و دوربین های بولت برای محیط داخل پیدا کنید. به عنوان یک مزیت می‌توانید هم دوربین‌های بولت و هم دوربین‌های دام را از نوع بی‌سیم نیز پیدا کنید.

3. تفاوت وضوح دوربین دام و بولت

شما می توانید هر دو دوربین مدار بسته دام و بولت را با وضوح 720p، 1080p به بالا حتی 4k و 12 مگاپیکسل پیدا کنید. اگرچه استفاده از رزولوشن 4k یا 12 مگاپیکسل ممکن است جذاب به نظر برسد، اما 1080p یا همان 2مگاپیکسل احتمالا برای اکثر خانه ها و مشاغل کافی است. ویدیویی را ارائه می دهد که تقریباً برای تمام اهداف عملی به اندازه کافی واضح است.

4. تفاوت نورپردازی دوربین Dome و Bullet

یکی دیگر از نگرانی های رایج در مورد دوربین های مداربسته این است که در شرایط کم نور چقدر خوب کار می کنند. خوشبختانه، می توانید دوربین های بولت و دام را پیدا کنید که در تاریکی به خوبی کار می کنند. با این حال، تفاوت هایی در نحوه جبران تاریکی دوربین های مختلف برای شرایط کم نور وجود دارد.

5. تفاوت تنظیمات دوربین دام و بولت

وقتی صحبت از قابلیت تنظیم میدان دید به میان می‌آید، دوربین‌های Bullet بهتر هستند. این به نحوه نصب آنها برمی گردد. دوربین دام، خود دوربین به دیوار یا سقف نصب می شود. از سوی دیگر، دوربین های بالت دارای بازوی نصب هستند که به دیوار یا سقف ثابت می شود و سپس دوربین به بازو متصل می شود. اگر نیاز به تنظیمات قابل توجهی در میدان دید دوربین دام دارید، باید آن را پایین بیاورید و دوباره نصب کنید تا آنچه را که می بیند تغییر دهید.

در دوربین بالت، معمولاً می‌توانید بازو را بچرخانید یا نحوه قرار گرفتن دوربین روی بازو را تنظیم کنید تا دید را تغییر دهید. اگر چه برای دوربین های دام نیز می توانید از پایه نگهدارنده برای نصب روی دیوار استفاده کنید که کار تنظیم نیز مشابه دوربین بولت قابل انجام است.

6. تفاوت برد دوربین دام و بولت

برد دوربین مدار بسته تاثیری از طراحی بدنه ندارد. به عبارت بهتر وقتی صحبت از برد دوربین به میان می آید، بیشتر به لنزها و سنسور تصویر دوربین مداربسته مربوط می شود. در بیشتر موارد، می توانید دوربین های Dome و Bullet را پیدا کنید که برد قابل مقایسه ای دارند. همانطور که گفته شد، طراحی محفظه دوربین بالت، قرار دادن لنزهای بزرگتر را آسان‌تر می‌کند، و همچنین ساخت زوم اپتیکال مؤثرتر را آسان‌تر می‌کند.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

4.7/5 - (4 امتیاز)