در دوربین های مداربسته تحت شبکه قابلیت های هوشمند و پرکاربردی وجود دارد. با آگاهی از آنها بهتر می توانید با این گروه از دوربین های مداربسته آشنا شوید و دوربین مناسب خود را انتخاب کنید. فناوری تشخیص دستکاری در دوربین مداربسته یکی از این قابلیت هاست. این فناوری امکان اطلاع از دستکاری و تخریب دوربین را برای مالک فراهم می کند. زمانی که شخصی قصد دارد به دوربین صدمه بزند یا آن را بپوشاند و… آلارم به صدا در می آید و شما را برای بررسی موضوع مطلع می کند.

آن چه در ادامه می خوانید:

  • فناوری تشخیص دستکاری یا tamper detection چیست
  • چه زمانی قابلیت تشخیص دستکاری فعال می شود.
  • مزایای فناوری تشخیص دستکاری
  • نکات مهم در فعالسازی تشخیص دستکاری

فناوری تشخیص دستکاری یا tamper detection چیست

در دوربین های مداربسته مجهز به سیستم تجزیه و تحلیل VCA تنظیماتی برای تشخیص دستکاری وجود دارد. با فعال کردن این قابلیت دوربین IP در هنگام دستکاری، هشداری برای شما ارسال می کند. این هشدار ممکن است به خاطر کسی باشد که قصد آسیب زدن به دوربین را دارد. به هر ترتیب با ورود به سیستم مدیریت تصویر (اتاق مانیتورینگ و یا از راه دور از طریق موبایل) می توانید بررسی کنید چه اتفاقی افتاده است.

بخاطر داشته باشید این قابلیت فقط برای اتفاقات مجرمانه مفید نیست بلکه گاهی اوقات دوربین می تواند از راه های غیر مجرمانه مورد ضرب و شتم قرار گیرد. برخورد یک شاخه درخت هنگام سقوط، به دوربین یا یک شیء معلق در هوا هنگام وزش باد دور دوربین بپیچد. حتی خاموش شدن ناگهانی چراغ ها ممکن است تصویر را به اندازه کافی تاریک کند تا یک هشدار ارسال شود. در تمام این موارد و مشابه آن، اطلاع رسانی به شما کمک می کند تا بتوانید به محل حادثه بروید و دوربین را بررسی و تعمیر کنید.

چه زمانی قابلیت تشخیص دستکاری فعال می شود.

با کمک این قابلیت در مواقعی که شما در محل حضور ندارید و نظارتی روی دوربین ها نیست، پیام خرابکاری و ایجاد اختلال به دست شما می رسد. سوالی که مطرح می شود این است که چه زمانی قابلیت تشخیص خرابکاری یا دستکاری فعال می شود. یا به عبارتی چه عواملی باعث فعال شدن فناوری tamper detection می شود. در حالت کلی اگر دوربین دستکاری شود در عملکرد دوربین اختلال ایجاد می شود در نتیجه این قابلیت فعال می شود به عنوان مثال:

  • اگر به دوربین ضربه وارد شده و جابجا شود.
  • اگر فرد یا افرادی سعی در قطع برق دستگاه را داشته باشند.
  • اگر فردی لنز دوربین را به هر نحوی بپوشاند یا مانع دید دوربین شود.
  • اگر دید دوربین توسط اسپری محدود و یا تار گردد.

اما چطور مانع از هشدارهای کاذب شد. به عنوان مثال آلارم در زمان افتادن برگ و عبور آن از روی لنز یک هشدار کاذب محسوب می شود. برای پیشگیری از آن، می توان در قابلیت تشخیص خرابکاری آلارم را براساس مدت زمان وقوع اختلال تنظیم کرد.

مزایای فناوری تشخیص دستکاری

نظارت 24 ساعته روی محیط و اماکن، کاری دشوار است و برای سهولت این کار دوربین مداربسته در بخش های مورد نظر نصب می شود. اما نظارت بر عملکرد دوربین نیز لازم است اما این کنترل به صورت 24 ساعته و زمان هایی که شما در آن مکان نیستید، یک چالش برای مشتریان سیستم مدار بسته است. حال برای کنترل دوربین چه باید کرد؟ قابلیت تشخیص دستکاری به شما کمک می کند تا این موضوع را به راحتی حل کنید. از راه دور با استفاده از تلفن همراه، لپ تاپ و… بر اوضاع نظارت و کنترل داشته باشید. در بسیاری از مکان ها وجود قابلیت تشخیص دستکاری در دوربین مداربسته بسیار مفید و کاراست به طور مثال:

  • اماکنی که احتمال وقوع جرم در آنها بالاست امکان آسیب زدن به دوربین مداربسته توسط مجرمین بیشتر است. بنابراین فعال شدن این قابلیت می تواند سریعاً ماموران و نگهبانان را مطلع کند.
  • در مدارسی که از دوربین مداربسته استفاده می کنند احتمال جابجایی و قطعی وجود دارد. برای مثال هنگامی که یک توپ بازی یا سایر ادوات ورزشی به دوربین برخورد می کند و آن را از کار می اندازد و یا باعث جابجایی آن می شود.
  • در مکان هایی که دوربین به علت وجود درختان زیاد در اثر طوفان و برخورد شاخه و برگ ها مختل می شود.

نکات مهم در فعالسازی قابلیت تشخیص دستکاری

در زمان تنظیم و فعالسازی قابلیت تشخیص خرابکاری برای دوربین تحت شبکه موارد زیر را در نظر بگیرید. بر این اساس تنظیمات این سیستم مطابق با نیازهای نظارتی شما انجام می شود:

  • در ابتدا مشخص کنید فعالیت آلارم و هشدارها را برای کدام یک از قابلیت های تجزیه و تحلیل تصویری VCA قرار می دهید. برای مثال می خواهید سیستم آلارم ها را برای قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection) تنظیم شود یا برای قابلیت تشخیص خرابکاری (Tamper Detection) ؟ چرا که این دو قابلیت، تصاویر را برای اهداف مختلفی پردازش می کنند و با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در تنظیمات این قابلیت ارسال هشدارها برای یک یا چند نفر انجام شود. این قابلیت می تواند به چندین نفر مختلف آلارم را ارسال کند. در زمان هایی که یک نفر در دسترس نیست و باید شخص جایگزین وجود داشته باشد، کابرد دارد.

پیشنهاد

اگر در محل مورد نظر اشخاصی به عنوان نگهبان یا اپراتور حضور دارند، بهتر است باز هم از این قابلیت استفاده نمایید. زیرا ممکن است نگهبان، اتاق مانیتورینگ را برای مدتی ترک نماید.

چقدر مفید بود؟ 🙂