دوربین چشم ماهی چیست ؟ دوربین فیش آی یا دوربین Fisheye دوربین هایی با قابلیت خاص و از انواع دوربین های تحت شبکه است. می توان علت نامگذاری این دوربین را شباهت عملکرد لنز آن به چشم ماهی دانست. امکان دریافت و ثبت تصاویر در تمامی زوایا در این نوع دوربین وجود دارد.

فیلم دوربین چشم ماهی یا Fisheye

کاربرد دوربین چشم ماهی چیست ؟

دوربین های چشم ماهی در کاربری های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. اما به صورت کلی می توان گفت کاربرد آنها اغلب در محیط های وسیع و سوله های بزرگ، اماکن تفریحی و … است. در فضای هم سطح و گسترده، دریافت تصویر در تمام جهات توسط دوربین fisheye امکان پذیر است. همچنین در مواردی که نیاز به تعداد زیادی دوربین وجود دارد می تواند این نیاز را مرتفع کند. قابلیت دریافت تصاویر در زاویه وسیع و 360 درجه میزان پوشش محیط مورد نظر را به حداکثر می رساند.

در نظر داشته باشید دوربین fisheye فاقد قابلیت دید در شب است و برخلاف دوربین باکس در محیط های با نور کم تصاویر مناسبی ایجاد نمی کند. به این ترتیب در زمان نصب دوربین مداربسته چشم ماهی از میزان نور محیط اطلاع یابید.

زاویه دید در دوربین چشم ماهی

زاویه دید در دوربین چشم ماهی چیست ؟ لنز دوربین مداربسته چشم ماهی ثابت است، در نتیجه زاویه دید این دوربین نیز همواره ثابت است. البته برای داشتن بهترین زاویه دید از این نوع دوربین، باید در ارتفاع مناسبی نصب شود. به عبارت دیگر ارتفاع مناسب کمتر از 3 متر نخواهد بود.

نصب دوربین 360 درجه یا چشم ماهی در چه محل هایی مناسب نیست؟

با وجود این که استفاده از دوربین های چشم ماهی بسیار مقرون به صرفه و بهینه است، اما محدودیت هایی نیز در نصب این دوربین ها وجود دارد.

به طور کلی نصب دوربین fisheye در این محل ها توصیه نمی شود:

  • محل با ارتفاع بیش از حد کوتاه و یا بیش از حد بلند
  • محل با سقف ناهم سطح
  • محل با نور کم
  • محیط های بیرونی

مزایای دوربین چشم ماهی:

  1. پوشش کامل در تمامی جهات
  2. ارائه تصاویر 360 درجه
  3. کاهش تعداد دوربین ها
  4. قابلیت نصب در محیط داخلی و خارجی
  5. و…

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته چشم ماهی

  • میزان روشنایی: بهتر است در محیط های کم نور و با روشنایی ضعیف نصب نشود. به دلیل فاصله کانونی کم لنز این نوع دوربین و شکل آن، دوربین مداربسته چشم ماهی به نور بیشتری نسبت به سایر دوربین ها نیاز دارد.
  • هم سطح بودن سقف: برای  حداکثر بهره مندی از زاویه دید دوربین چشم ماهی بهتر است محل نصب آن یکدست و هم سطح باشد تا تمامی زوایا را در بر گیرد. در واقع هم سطح نبودن محل نصب باعث می شود بخشی از زاویه دید دوربین را از دست بدهیم.
  • بلندی یا ارتفاع سقف: دوربین مداربسته چشم ماهی باید در مکان هایی استفاده شود که ارتفاع سقف آن کمتر از 3 متر نباشد. به صورت کلی دوربین مداربسته چشم ماهی برای مکان هایی با ارتفاع 3 تا 6 متر مناسب است.

نمونه تصویر دوربین چشم ماهی (fisheye)

دوربین چشم ماهی چیست

تصویر دوربین چشم ماهی (حالت نرمال)

دوربین چشم ماهی چیست

تصویر دوربین فیش آی یا چشم ماهی (حالت 180 درجه)

دوربین چشم ماهی چیست

تصویر دوربین چشم ماهی به صورت چهارتایی قابل تنظیم

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مداربسته و یا سایر هزینه های خدماتی مربوط به آن می تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید دوربین مداربسته، استعلام قیمت نصب و …با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020
چقدر مفید بود؟ 🙂