دوربین های مداربسته نیز مانند دوربین های معمولی دارای لنز هستند. وظیفه لنز دوربین مداربسته تنظیم زاویه دید، دریافت نور و ارسال آن به چیپ تصویر دوربین مداربسته است. دوربین های مداربسته دارای لنزهای متفاوتی هستند که کاردبرد آنها را تغییر می دهد. لنز از قطعات داخلی دوربین است و در اغلب دوربین های مداربسته نیازی به تهیه آن به صورت جداگانه نیست. تنها در دوربین های باکس (BOX)  که لنز باید به صورت جداگانه خریداری و بر روی دوربین نصب شود. دوربین مداربسته با لنز واید، دوربین با لنز ثابت، لنز متغیر و… اصطلاحاتیست که شاید در هنگام خرید شما را دچار چالش کند. در این مطلب با شرح انواع لنز در دوربین های مدار بسته به راحتی مفهوم این عبارات را خواهید دانست.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  1. لنز دوربین مدار بسته چیست
  2. زاویه دید در دوربین مداربسته
  3. انواع لنز دوربین مدار بسته
  4. اجزای لنز دوربین مدار بسته
  5. ما به چه لنزی نیاز داریم؟
  6. مقایسه زاویه دید در سه نوع لنز (ویدئو)
  7. تفاوت لنز دوربین های مداربسته

مشاوره رایگان برای خرید دوربین مداربسته با لنز مناسب

021-88500020

1. لنز دوربین مداربسته چیست؟

افرادی که به تازگی قصد خرید دوربین مداربسته را دارند شاید این طور تصور کنند که لنز در تمام دوربین ها یکسان است. در صورتی که اینطور نیست و یکی از مهم ترین ملاحظات در انتخاب و خرید دوربین مداربسته است. تفاوت در لنز دوربین مداربسته تاثیر زیادی در تصویر سیستم های حفاظتی و نظارتی دارد. لنزها با زاویه دید مختلف تصاویر با سطح جزئیات متفاوتی را ارائه می کند.

لنز در دوربین مداربسته مجموعه ای از چند عدسی صیقلی که پشت هم قرار می گیرند، است. تصاویر با عبور نور از عدسی ها و برخورد با کیت لنز براساس سنسور متصل به عدسی ایجاد می شوند. از مشخصه های لنز فاصله کانونی آن است که در چگونگی تصویر ارائه شده موثر است. فاصله کانونی مشخص کننده عمق دیدی است که لنز می دهد و بر حسب میلی متر محاسبه می شود. رابطه فاصله کانونی و عمق دید در لنز به صورت زیر است:

  • هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد عمق دید یا تصویر بیشتر است، با این شرایط زاویه دید محدودتر می شود.
  • هرچه فاصله کانونی کمتر باشد عمق دید یا تصویر کمتر است. در این حالت زاویه دید بازتر یا وسیع تر (Wide) است.

2. زاویه دید دوربین مداربسته

به طور خلاصه زاویه دید، محدوده ایست که دوربین می‌تواند ببیند و یا تصاویر آن منطقه را ثبت کند. این محدوده به لنز دوربین مداربسته بستگی دارد، هر چه عدد لنز بیشتر باشد، نمای باریک تری ارائه می‌کند. موضوع مورد توجه این است که تنها لنز و زاویه دید تعیین کننده نظارت بر یک موضوع نیست بلکه محل قرار گیری دوربین و محل سوژه نیز مورد توجه است. تصویر مقابل به صورت ساده میزان پوشش مورد انتظار از اندازه‌های مختلف لنز را نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با زاویه دید مقاله محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته را بخوانید.

لنز دوربین مداربسته

3. انواع لنز دوربین مداربسته

به طور کلی دو نوع لنز در دوربین های مداربسته بکار می رود. لنز ثابت یا تک کانونی (Fixed) و لنز متغیر  یا وریفوکال. در لنز متغیر نوعی لنز با نام لنز وریفوکال موتورایز معرفی می شود که استفاده از دوربین های موتورایز امکان تنظیم به طور خودکار و در نتیجه وضوح و فوکوس اتوماتیک را فراهم می آورد. حتی این تنظیمات از راه دور و از طریق تلفن همراه نیز امکان پذیر است.

لنز ثابت یا Fixed

لنز ثابت لنزی است که دارای یک فاصله کانونی است. در این لنزها امکان زوم و بزرگنمایی تصویر وجود ندارد. تصاویر در فاصله ثابت و زاویه دید مشخصی نمایش داده می شوند. تنظیمات زاویه دید در این نوع دوربین ها برای همیشه و به طور دائم انجام می شود. به این معنی که زاویه دید، فاصله کانونی و میزان زوم در دوربین لنز ثابت قابل تغییر نیست. لنزهای ثابت معمولا با فاصله کانونی های 2.8, 3.6, 4 , 8  و 12mm عرضه می شوند. هرچه این عدد کوچکتر باشد اصطلاحاً دوربین وایدتر است. این دوربین ها اغلب در کاربری هایی که نظارت کلی مورد نظر است انتخاب بسیار مناسبی است. فضاهایی مانند اتاق در دفاترکار و ادارات.

لنز وریفوکال Varifocal

لنزهای وریفوکال دارای دو عدد فاصله کانونی هستند و امکان بزرگنمایی در آنها وجود دارد. در این نوع لنز دوربین مداربسته با تغییر فاصله کانونی در بازه مشخصی می توان روی سوژه های مختلف زوم نمود. تغییر فاصله کانونی یا همان بزرگنمایی هم می تواند به صورت دستی و هم به طور خودکار و از راه دور انجام شود. در دوربین های وریفوکال دستی معمولا روی بدنه آنها پیچ یا اهرمی وجود دارد که می توان به وسیله آن زوم و تغییر زاویه دید را انجام داد. از کاربردهای دوربین مداربسته با لنز وریفوکال امکان زوم برای ارائه تصویر واضح تر با جزئیاتی مانند پلاک خودرو، چهره و همچنین ثبت تصاویر از منطقه وسیع است. برای آشنایی بیشتر انواع دوربین مداربسته وریفوکال varifocal را بخوانید.

لنز موتورایز Motorize

از انواع لنز وریفوکال دوربین مداربسته می توان به لنز موتورایز اشاره نمود. این لنزها نیز دارای دو فاصله کانونی هستند و قابلیت زوم و بزرگنمایی در آنها وجود دارد. تنها تفاوت آنها با لنزهای وریفوکال دستی، موتوردار بودن آنهاست. زمانی این ویژگی مزیت محسوب می شود که بخواهید دوربین را از راه دور تنظیم کنید. در نوع دستی باید برای تنظیم زاویه دید و میزان زوم به دوربین دسترسی داشته باشید. حال فرض کنید دوربین در جایی نصب شده است که امکان دسترسی به آن چندان ساده نیست و یا به زودی ممکن نمی شود. در چنین شرایطی دوربین مداربسته با لنز وریفوکال موتورایز قابلیت خود را به رخ می کشد.

قیمت دوربین‌ها رو با انواع لنزشون ببینیم…

لیست قیمت دوربین مداربسته

4. اجزای لنز دوربین مداربسته

در حالت کلی یک لنز از سه بخش تشکیل شده است: اجزای نوری، دیافراگم و سیستم اتصال دهنده لنز به دوربین.

اجزای نوری لنز:

این اجزا در داخل یک سیلندر قرار دارند و هر یک در مسیر عبور نور وظایفی را بر عهده دارند. بزرگنمایی، بزرگ یا کوچک شدن تصویر در این بخش اتفاق می افتد. زوم در هر دو حالت باعث حرکت یک بخشی از لنز می شود. تغییر در فاصله کانونی اندازه تصویر و زاویه دید را تعیین می کند. مشکلاتی که نتیجه انحراف شعاع نور و یا پراکندگی نور است را اجزای نوری اصلاح می کنند. نور به علت عبور از عدسی ها و پراکندگی در مسیر، به طور کامل به دوربین نمی رسد.

دیافراگم:

این بخش از لنز کنترل میزان نور عبوری را بر عهده دارد. میزان باز شدن دیافراگرام با اعداد و F مشخص می شود و توانایی دوربین در جمع آوری نور را نشان می دهد. هر چه این عدد کوچکتر، دیافراگم لنز بزرگتر و لنز بازتر است. در نتیجه عبور نور از داخل و روی سنسور تصویر CCD بهتر است. عملکرد دیافراگم بسیار مشابه عنبیه چشم است در شرایط نوری کم عنبیه بازتر می شود تا نور بیشتری از مردمک عبور کند. برای آشنایی بیشتر با دیافراگم، Iris دوربین مداربسته یا دیافراگم دوربین مداربسته چیست را بخوانید.

سیستم اتصال دهنده لنز:

در دوربین مداربسته لنز توسط نگهدارنده و پایه متصل می شود. نگهدارنده ها علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت هستند. اندازه، مهم ترین متمایز کننده بین پایه هاست و اندازه گیری این قطعه کمی پیچیده است. علاوه بر این موضوع تعداد زبانه های موجود در نگهدارنده نیز در تولیدات مختلف متفاوت است. این مشخصات منحصر به سازنده دوربین مداربسته و لنز است. برای نصب لنز روی دوربین مدار بسته از C یا CS (دو نوع نگهدارنده) استفاده می شود. هم لنز و هم دوربین مشخص خواهند کرد که کدام یک از C یا CS مناسب است. بسیاری از دوربین ها به صورتC/CS mount  هستند، به این معنی که هر کدام از دو نگهدارنده را می توان استفاده کرد. تفاوت بین این دو نگهدارنده (C , CS) فاصله بین سنسور تصویر و لنز است. در پایه C این فاصله 17.5 mm و در پایه CS به اندازه 12.5 mm است.

اجزای لنز دوربین مدار بسته به صورت جزء به جزء:

  • عناصر لنز: اجزای نوری منفرد درون لنز که معمولاً از شیشه ساخته می‌شوند. عملکرد آنها با هم برای شکست و تمرکز نور به کیفیت کلی تصویر کمک می‌کند.
  • دیافراگم: دیافراگم دهانه قابل تنظیم درون لنز که میزان نوری رسیده به سنسور دوربین را کنترل می‌کند. با یک عدد همراه f بیان می شود.
  • پیچ فوکوس: پیچ فوکوس امکان تنظیم دستی لنز را برای رسیدن به فوکوس واضح را فراهم می‌کند.
  • پیج زوم (کنترل بزرگنمایی): در لنزهای زوم، پیچ زوم تنظیم فاصله کانونی را ممکن کرده و میدان دید را تغییر می‌دهد.
  • فیلتر برش IR: فیلتر برش IR یا IR-CUT در دوربین‌های مجهز به دید در شب یافت می‌شود. نور مادون قرمز را در طول روز مسدود می‌کند تا اختلالی در رنگ تصویر ایجاد نشود.
  • پایه لنز: پایه لنز اتصال فیزیکی بین لنز و بدنه دوربین است. رایج‌ترین آن عبارتند از S-mount (M12)، CS-mount و C-mount.
  • فاصله کانونی پشتی: فاصله کانونی پشتی فاصله از انتهای عنصر لنز تا سنسور تصویر دوربین است. این فاصله بر سازگاری لنز و دوربین و فوکوس مناسب تأثیر می‌‌گذارد.
  • دایره تصویر: دایره تصویر ناحیه ای است که لنز روی حسگر تصویر دوربین را می‌پوشاند.
  • هود لنز Hood: یک هود لنز، که به جلوی لنز متصل است، به مسدود کردن نور سرگردان و کاهش روشنایی شدید لنز کمک می‌کند. کنتراست تصویر را به ویژه در شرایط نوری خاص و غیریکنواخت بهبود می‌بخشد.
  • موضوعات فیلتر: رزوه‌های فیلتر در جلوی لنز امکان اتصال فیلترهای نوری مانند فیلترهای UV یا پلاریزه را فراهم می‌کنند.
  • Focus and Iris Gears در لنزهای موتوری: در لنزهای موتوری، چرخ دنده‌ها کنترل از راه دور تنظیمات فوکوس و دیافراگم را تسهیل می‌کنند. این ویژگی در دوربین های PTZ (Pan-Tilt-Zoom) رایج است.

5. ما به چه لنزی نیاز داریم؟

سوالی که در ابتدا پاسخ به آن کمی مشکل است. اما با توضیحات بالا و این که می خواهید چه چیزی را تحت نظر داشته باشید بسیار مفید خواهد بود. در ادامه سه لنز ثابت پر کاربرد را به صورت اجمالی بررسی می کنیم.

لنز 2.8mm برای نمای 90 درجه

لنزی با میدان دید وسیع و یک گزینه محبوب و مناسب برای نظارت های کلی با دوربین ثابت است. دوربین هایی با این نوع لنز به عنوان دوربین های واید شناخته می شوند. از کاربردهای این نوع لنزها محیط های داخلیست. چرا که با نصب دوربین در گوشه ای از اتاق می توانید بر کل فضای آنجا نظارت داشته باشید. اگر به دنبال میدان دید وسیع تری هستید دوربین های پانوراما، چشم ماهی 180 یا 360 درجه دید سیع تری را ارائه می کنند. تصویر در این نوع دوربین ها با انحنا همراه است.

لنز 4mm برای نمای 60 درجه

در مقایسه با لنز 2.8mm با وجود وضوح بیشتر در فاصله بیشتر، شما سطح تحت پوشش کمتری را خواهید داشت. این لنز اغلب در مناطق بیرونی مانند پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا جزئیات تا حدودی مهم هستند. ضمن اینکه می توانید در فضاهایی مانند راهروها نیز از این دوربین بهره مند شوید چون نمای باریک تری ارائه می کند.

لنز 6mm برای نمای 45 درجه

لنز 6 میلی متری نمای باریک اما دقیق تری از دو لنز بالا ارائه می دهد. از این نوع لنزها اغلب برای نظارت بر ورودی پارکینگ و درب ورودی استفاده می گردد. در راهرو ها نیز این دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر می‌خواهید دوربین مداربسته خریداری کنید اما نمی‌دانید کدام دوربین مناسب کاربری شماست با کارشناسان ما تماس بگیرید. در صورت نیاز به نصب نیز درخواست خود را با ایشان مطرح کنید تا برای شما وقت بازدید رایگان هماهنگ کنند.

راهنمایی رایگان برای خرید و نصب دوربین مداربسته شما

021-88500020

6. مقایسه لنز دوربین مداربسته (سه زاویه دید)

7. تفاوت لنز دوربین های مداربسته

تفاوت لنز دوربین های مداربسته با توجه به توضیحات بالا بسیار واضح است. شما می توانید تفاوت لنز دوربین مدار بسته را براساس زاویه دید در نظر بگیرید و یا براساس عملکرد آنها که قابل تنظیم و تغییر هستند یا خیر و اگر قابل تغییر بودند به طور دستی یا خودکار انجام می شوند. بر همین اساس تفاوت لنز دوربین های مداربسته، قیمت آنها را نیز شامل می شود.

در هنگام انتخاب دوربین توجه به نوع لنز آن بسیار اهمیت دارد بهتر است با توجه به نوع نیاز محیطی که می خواهید برای آن دوربین مداربسته تهیه کنید نوع لنز خود را انتخاب کنید. برای مثال در یک محیط یا اتاق با متراژ کم از لنز ثابت با زاویه دید وسیع استفاده کنید و یا اینکه برای محیط های وسیع می توانید از لنزهای متغیر استفاده کنید.

هر کدام از لنزها دارای فاصله کانونی متفاوتی هستند و زاویه دید متفاوتی به دست می دهند برای مثال فاصله کانونی 2.8 زاویه دیدی حدود 90 درجه و گاهاً کمی بیشتر، لنز 4 میلی متر زاویه حدود 60 درجه و در مواردی کمی بیشتر و …. به دست می دهند.

لنزهای تک کانونی (Monofocal) همان لنزهای ثابت هستند و در فاصله خاصی فوکوس می کنند. این لنزها قیمتی ارزان تر از لنزهای Varifocal دارند. لنزهای زوم نیز که مشابه لنزهای وریفوکال هستند امکان تنظیم فاصله کانونی را به صورت الکترونیکی فراهم می‌کنند و به طور کلی گران تر از سایر انواع لنز هستند.

لنز 3.6 دوربین مداربسته یا لنز 2.8 دوربین مدار بسته

انتخاب بین دوربین با لنز 3.6 میلی‌متری و لنز 2.8 میلی‌متری به نیازهای خاص پروژه و اهداف نظارتی بستگی دارد. هر دو لنز ویژگی‌های متمایزی دارند و انتخاب “بهترین” به عواملی مانند میدان دید مورد نظر، فاصله نظارت و محیط بستگی دارد.

فاصله کانونی لنز 3.6 و 2.8 میلی‌متر: لنز 3.6 دوربین مداربسته زاویه دید متوسط تا گسترده ای را ارائه می‌دهد. در مقابل دوربین مداربسته 2.8 زاویه دید وسیع تری را در مقایسه با لنز 3.6 میلی‌متری دارد. بنابراین صحنه وسیع تری را با جزئیات کمتر ثبت می‌کند. برای لنز 3.6 دوربین مداربسته می‌توان گفت تعادلی بین پوشش یک منطقه وسیع و حفظ جزئیات متوسط ایجاد می‌شود.

میدان دید در دو لنز 3.6 و 2.8: لنز 3.6 میلی‌متر FOV گسترده‌ای در مقایسه با فواصل کانونی بیشتر دارد. در حالیکه FOV با لنز 2.8 بسیار گسترده‌تر است و مناسب برای نظارت بر مناطق بزرگ خواهد بود. هر دو لنز میدان دید خوبی در مقایسه با لنزهای 4 به بالا ارائه می‌دهند.

برنامه های کاربردی: هر دو این لنزها برای نظارت عمومی در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند. مناسب برای مسافت‌های کوتاه تا میان برد هستند. اگرچه برای نظارت گسترده در فضاهای باز هم گزینه مناسبی هستند. لنز 2.8 دوربین مداربسته برای سناریوهایی که در آن نمای دقیق، کمتر از پوشش یک منطقه باز و بزرگ اهمیت دارد، مناسب است.

ملاحظات: قابلیت زوم در لنز 3.6و 2.8 دوربین مداربسته در مقایسه با فواصل کانونی بالاتر، محدود است. به همین دلیل این دوربین نوع دوربین‌های مداربسته برای سناریوهایی که چشم انداز وسیع تر مهم‌تر از مشاهده دقیق و دوربرد است، پیشنهاد می‌شود.

چگونه بهترین لنز را انتخاب کنیم

  • فاصله مشاهده را در نظر بگیرید: اگر نیاز به نظارت بر سوژه ها در فاصله متوسط دارید و نیاز به تعادل بین جزئیات و پوشش دارید، بین 3.6 و 2.8 لنز 3.6 میلی‌متری ممکن است انتخاب خوبی باشد.
  • فضا را در نظر بگیرید: برای فضاهای بازتر و بزرگتر که در آن گرفتن یک صحنه عریض در اولویت است، لنز 2.8 میلی‌متری مناسب تر از 3.6 میلی‌متری است.
  • شرایط نور: هر دو لنز می‌توانند در شرایط نوری مختلف عملکرد خوبی داشته باشند، اما ملاحظات نور همچنان ممکن است در تصمیم شما نقش داشته باشد.
  • مورد استفاده خاص: نیازهای نظارتی خاص خود را ارزیابی کنید، مانند چیدمان منطقه، ماهیت موضوعاتی که نظارت می‌کنید، و هرگونه الزامات خاص برای جزئیات. تمامی این موارد می‌تواند در مناسب‌تر بودن هر کدام از لنزها برای کاربری شما موثر باشند.

برای دریافت راهنمایی بیشتر و به طور رایگان با کارشناسان ما به شماره 02188500020 تماس بگیرید. شرح آنچه شما می‌خواهید در کنار تخصص کارشناسان کمک می‌کند تا راهنمایی بهتری دریافت کنید. کارشناسان برهمین اساس مناسب‌ترین دوربین‌ها را از نظر بودجه و کاربری مورد نظر به شما معرفی می‌کنند.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

4.7/5 - (3 امتیاز)