لوله فلکسی چیست ؟ نام لوله فلکسی از واژه فلکسیبل (Flexible) به معنی انعطاف پذیر گرفته شده است. با توجه به نام آن، لوله فلکسی یک لوله فلزی منعطف است که از آن به منظور محافظت از کابل های الکتریکی استفاده می شود. به لوله فلکسی اصطلاحا لوله خرطومی فلزی نیز گفته می شود. مقطع لوله فلکسی گرد است و یکی از تجهیزات مورد نیاز در نصب دوربین مداربسته محسوب می شود.

در ادامه می خوانیم:

  • کاربرد لوله فلکسی
  • انواع لوله فلکسی
  • ویژگی های مهم لوله فلکسی چیست
  • سایزبندی لوله فلکسی
  • روش نصب لوله فلکسی
  • لوله فلکسی نسوز
  • گلند لوله فلکسی چیست

کاربرد لوله فلکسی

از لوله فلکسی معمولا در محیط های بیرونی و صنعتی برای محافظت از کابل ها استفاده می شود. ممکن است مسیر کابل ها در نصب سیستم مداربسته مسیری طولانی باشد و یا کابل ها از فضای بیرونی همراه با پیچ و خم عبور کنند. در چنین شرایطی به منظور نظم بیشتر و محافظت از کابل ها در طول مسیر، لوله فلکسی گزینه بسیار مناسبی است. انعطاف پذیری لوله فلکسی باعث می شود از کابل دوربین مداربسته در مسیر پر پیچ و خم محافظت شود.

انواع لوله فلکسی

نوع لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل با توجه به کاربرد آن و محل نصب انتخاب می شود. به طور کلی لوله فلکسی را در دو گروه می توان تقسیم بندی کرد: لوله فلکسی روکش دار و لوله فلکسی بدون روکش

1- لوله فلکسی روکش دار یا عایق دار

از رایج ترین انواع لوله فلکسی که در نصب دوربین مداربسته نیز کاربرد دارد، نوع روکش دار و یا عایق دار آن است. این نوع لوله فلکسی دارای پوشش پلاستیکی PVC است. لوله فلکسی روکش دار اغلب در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر در معرض رطوبت و شرایط جوی است.

2- لوله فلکسی بدون روکش‌دار

نوع دیگر لوله فلکسی نوع بدون روکش آن است. این نوع لوله فلکسی یا لوله خرطومی فاقد پوشش پلاستیکی PVC در لایه بیرونی است. به همین خاطر کاربرد آن اغلب در محیط های داخلی است.

ویژگی‌های مهم لوله فلکسی چیست

برخی از مهم ترین ویژگی های لوله فلکسی در ذیل آمده است:

  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان کشش و چرخش بالا لوله (مقاومت در برابر کشش و چرخش)
  • مقاومت بالا در برابر فشار، ساییدگی و ضربه (فشار ناشی از کابل کشی در مسافت طولانی)
  • مقاوم در برابر اصطکاک، حرارت زیاد، شرایط آب و هوایی نامطلوب و…
  • امکان تخلیه الکتریسیته ساکن از طریق اتصال به زمین
  • ماندگاری خوب در طول زمان (نور آفتاب و…)

سایزبندی لوله فلکسی

لوله فلکسی چیست

لوله فلکسی در سایز های استاندار و مختلفی تولید می شود. سایز لوله فلکسی بر اساس اندازه سطح مقطع آن است. هر سایز تعداد مشخصی کابل را در خود جای می دهد. سایزبندی لوله فلکسی بر طبق استانداردهای مشخصی است که مهمترین آن ها شامل نمره های 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42 و 38 می باشد. معمولا لوله های فلکسی بصورت بسته های 25 متری در بازار عرضه می شوند.

روش نصب لوله فلکسی

لوله فلکسی چیست

قرقره کابل (جمع کردن کابل هنگام کابل کشی)

لوله فلکسی چیست

فنر سیم کشی (عبور کابل از لوله فلکسی)

لوله فلکسی اغلب بر روی دیوار نصب می شود و گاها روی سقف و بخش های مختلفی نیز ممکن است نصب شود.  برای نصب لوله فلکسی از بست های مخصوص و متعدد می توان استفاده نمود. برای سایزهای مختلف لوله فلکسی بست های متفاوتی وجود دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه نمائید. همچنین برای سهولت در کابل کشی بهتر است از ابزاری قرقره مانند استفاده شود. حلقه کابل را همانند شکل زیر در داخل قرقره یا ابزار قرقره مانند قرار دهید تا از گره خوردن کابل ها جلوگیری کنید. برای عبور کابل ها در لوله فلکسی نیز می توانید از فنرهای مخصوص این کار کمک بگیرید.

لوله فلکسی نسوز

لوله فلکسی نسوز بدنه ای از جنس سیلیکون تقویت شده دارد. این نوع لوله فلکسی دارای مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. از لوله فلکسی نسوز بیشتر در مکان هایی که دما در آنجا بسیار بالا است به طور مثال جهت سیم کشی در کوره ها، سیستم های تهویه و… کاربرد دارد.

لوله فلکسی پلی اتیلن

نوع دیگری از لوله فلکسی وجود دارد به نام لوله فلکسی پلی اتیلن که سه لایه است. دو لایه اول و سوم از آلومینیوم لمینیت شده، ساخته شده است و نقش محافظتی دارد. جنس لایه دوم لوله فلکسی پلی اتیلن، از اتیلن است. چنین ساختاری قابلیت انعطاف پذیری لوله فلکسی را بسیار بالاتر برده است. همچنین وجود اتیلن لایه دوم در این نوع لوله فلکسی مانع از نفوذ اشعه UV خورشید می شود و این عاملی برای بالا بردن عمر لوله فلکسی است.

گلند لوله فلکسی چیست

لوله فلکسی چیست

گلند لوله فلکسی چیست و چه نقشی دارد؟ در اتصال لوله های فلکسی به یکدیگر، جعبه ترمینال و یا سایر تجهیزات و محکم کردن انتهای کابل از این ابزار استفاده می شود. به عبارت دیگر گلند لوله فلکسی برای مسدود کردن و بستن لوله فلکسی می باشد. گلندها از وارد آمدن فشار به محل اتصال لوله فلکسی جلوگیری می نماید و همین طور مانع از ورود رطوبت، گرد و غبار، مواد شیمیایی و حشرات به داخل لوله فلکسی می شوند. گلندها نیز در اندازه های مختلف هستند که با توجه به سایز لوله فلکسی باید انتخاب شوند.

بست لوله فلکسی یا خرطومی فلکسیبل داکت

لوله فلکسی چیست

از محصولات جدید صنعتی بست لوله فلکسی است که روز به روز به کاربری آن افزوده می شود. بست لوله فلکسی به دلیل منعطف بودن و مقرون به صرفه بودن در زمینه های مختلف و در مناطقی که به دور از آب هستند، کاربرد دارد.

قیمت لوله فلکسی

با توجه به انواع مختلف لوله فلکسی قیمت های مختلفی برای این نوع از تجهیزات دوربین مداربسته وجود دارد. با توجه به پروژه و موقعیت نصب دوربین مداربسته ممکن است نوع روکش دار لوله فلکسی یا بدون روکش آن در نظر گرفته شود که این امر یکی از عوامل گوناگونی قیمت خواهد بود. سایر پارامترهایی همچون برند لوله فلکسی، سایز، متراژ، و نرخ ارز نیز در قیمت این بخش از تجهیزات نصب دوربین مداربسته تاثیر گذار هستند. در حال حاضر قیمت لوله فلکسی در سایزهای مختلف و از متری 10 هزارتومان تا با متراژ ۲۵ متر 340 هزار تومان در بازار قابل خریداری است. این قیمت با توجه به موارد فوق و شرایط بازار امکان تغییر دارد.

مطالب مرتبط:

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂