بیشتر افراد دوربین مداربسته را با هدف نظارت و حفاظت در اماکن مختلف نصب می کنند. نصب دوربین مداربسته در ادارات و سازمان ها اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند. با توجه به شیوع بیماری کرونا نصب دوربین اداری می تواند نقش موثری در کنترل و مهار این بیماری داشته باشد. ضرورت نصب دوربین و اهمیت آن در اداره ها، نقش دوربین در حفاظت از کامندان و بهبود کارایی و نکاتی از این دست که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  1. الزامات نصب دوربین اداری در دفاتر کار
  2. انتخاب محل نصب دوربین اداری
  3. رایج ترین محل نصب دوربین مداربسته در ادارات
  4. انتخاب نوع سیستم نظارتی در ادارات
  5. بهترین برند دوربین مداربسته اداری
  6. جا نمایی نصب دوربین مداربسته در سازمان ها
  7. سایر مزیت های نصب دوربین مداربسته اداری

1. الزامات نصب دوربین اداری در دفاتر کار

شاید با دیدن دورربین مداربسته در ادارات و محیط های کاری این سوال را بپرسید که چه دلیلی برای نصب دوربین وجود دارد. دلایل قانونی زیادی برای نصب دوربین مداربسته در واحدهای  اداری و کاری می توان بر شمرد. از مزایای نصب دوربین مدار بسته اداری به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • حفظ امنیت کارکنان در برابر خشونت و سرقت
  • حفظ اسناد مالی و حقوقی ادارات
  • پیشگیری از خرابکاری و سوء‌ رفتار
  • نظارت بر برقراری امنیت و بهداشت در محیط کار
  • بهبود عملکرد کارکنان و ارتقاء بهره وری
  • رعایت الزامات قانونی

حفظ امنیت کارکنان در برابر خشونت و سرقت

با وجود این که دفاتر اداری به اندازه واحدهای تجاری در معرض سرقت و خطرات امنیتی نیستند، با این حال جدا از آنها نیز نیستند. بنابراین امکان سرقت در ادارات و سازمان ها وجود دارد. به عنوان مثال حضور سارقین و دسترسی آنها به وسایل و مدارک کارمندان در ساعات ناهار از مشکلات در این زمینه است. از طرفی ممکن است فردی مرتکب خشونت یا یک عمل مجرمانه شود، با این عمل می تواند امنیت و سلامتی پرسنل را در معرض تهدید قرار دهد. محافظت از کارمندان بسیار حیاتی است.

حفظ اسناد مالی و حقوقی ادارات

با توجه به شرایط گفته شده در بالا، ورود افراد متجاوز علاوه بر به خطر افتادن امنیت کارکنان و وسایل آنها، اسناد و مدارک مالی و حقوقی نیز مورد سرقت واقع خواهند شد. در این صورت اگر مسئولین ارشد اداره یا سازمان اقدام به نصب دوربین اداری کنند، امنیت محیط را تا حدودی بالا خواهند برد. همچنین افرادی که از روی حس انتقام جویی و سوء نیت قصد جابجایی مدارک را داشته باشند، دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند.

بهبود عملکرد کارکنان و ارتقاء بهره وری

اگر چه نصب دوربین مداربسته در واحدهای اداری برای محافظت در برابر سرقت های احتمالی و یا فعالیت های مجرمانه است، اما می تواند نقش مهمی در سطح بهره وری کارمندان داشته باشد. افراد خاصی ممکن است احساس کنند حقوق آنها تضعیف شده است. نصب دوربین برای اطمینان این افراد از اینکه تمام فعالیت ها و رفتار همه کارکنان به صورت روزانه ثبت می شود، می تواند انجام شود.

2. انتخاب محل نصب دوربین اداری

برای نصب دوربین مداربسته در هر مکانی لازم است آن محیط توسط کارشناس این حوزه بازدید شود. زیرا تعداد و نوع دوربین های مداربسته مورد نیاز و مناسب توسط متخصصین شرکت نصب دوربین مداربسته به طور دقیق تعیین می شود. در محیط های اداری در نواحی مختلف هم به صورت داخلی و هم خارجی نصب دوربین انجام می شود. با توجه به این موضوع نوع های مختلفی از دوربین مداربسته در واحد های اداری کاربرد دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

02188500020

3. رایج ترین محل نصب دوربین مداربسته در ادارات

مقابل درب ورودی

از مکان های مهم در هر ساختمان از جمله ساختمان های اداری درب ورودی است. چرا که مسیر ترددهاست و نصب دوربین مداربسته برای نظارت و کنترل روی رفت و آمدهای اداره، شرکت و… ضروری است. علاوه بر درب ورودی، ناحیه ای از ورودی به سالن اصلی مجتمع نیز مکان مناسبی برای نصب دوربین اداری است. در صورتی که محوطه وسیعی در این بخش وجود دارد می توان از دوربین هایی با لنز متغیر موتورایز بهره برد. به این ترتیب در مواقع لازم می توان روی سوژه های مورد نظر زوم نمود.

راهروها و محل رفت و آمد مراجعه کنندگان

راهروها و سالن های مجتمع به دلیل رفت و آمد و گاهاً ازدحام جمعیت مراجعه کنندگان از نقاط حساس یک اداره به شمار می آیند. نیاز به نصب دوربین مداربسته در این نقاط ضروری است. نصب دوربین در این ناحیه علاوه بر آن که امکان نظارت بر تردد مراجعین را فراهم می سازد، به نحوهی عملکرد پرسنل و شرایط بهداشتی محوطه نیز تحت نظارت خواهد بود. در نظر داشته باشید طبق قوانین باید افراد مراجعه کننده از نصب دوربین مطلع شوند.

اتاق و محل رفت و آمد کارکنان

اتاق کارکنان  و پرسنل از مکان های رایج برای نصب دوربین مداربسته در واحدهای اداری است. هدف از نصب سیستم نظارت تصویری در این ناحیه، مشاهده عملکرد کارکنان و بهبود راندمان کاری است. گرچه مزیت این موضوع را فقط به بالابردن کیفیت کارکرد کارمندان نباید دانست. زیرا وجود دوربین در اتاق کارکنان ابزاری بازدارنده از وقوع برخی جرایم در زمان عدم حضور کارکنان نیز است. براساس قوانین نصب دوربین مداربسته کارمندان از نصب دوربین در اداره باید مطلع باشند.

قوانین نصب دوربین مداربسته در ادارات

تا چه اندازه به قوانین نصب دوربین مدار بسته در واحدهای اداری آشنا هستید. از محدودیت های قانونی نصب دوربین اداری اطلاع دارید؟ برای آشنایی از قوانین نصب دوربین به مقاله  قوانین نصب دوربین مداربسته در سازمان ها و محیط های اداری مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

پارکینگ و درب ورودی آن

در صورت وجود پارکینگ برای خودروهای مربوط به سازمان و یا کارکنان توصیه می شود دوربین در آنجا نصب شود. برای حفظ امنیت در پارکینگ ها می توان دوربین را درب ورودی آن نصب کرد. برای تسلط به هر دو ناحیه داخل و خارج درب ورودی می توان دو دوربین در درب ورودی، یکی از سمت داخل و دیگری از بیرون نصب شود. البته اگر پارکینگ، محوطه وسیعی است و یا در چند طبقه است دوربین ها در نواحی مختلف با توجه به این که تمام فضاهای اصلی پوشش داده شود نصب می گردد.

نصب دوربین مداربسته در واحدهای اداری

4. انتخاب نوع سیستم نظارتی در ادارات

انتخاب نوع سیستم مداربسته اداری ارتباط مستقیمی با هدف نصب و راه اندازی آن دارد. اگر هدف تنها نظارت عمومی بر کارکنان است پیشنهاد می شود از دوربین های آنالوگ HD استفاده کنید. اما اگر محیط کاری مورد نظر از حساسیت بالایی برخوردار است و نیاز به یکسری قابلیت های ویژه و کیفیت حرفه ای دارید بهتر است از سیستم مداربسته تحت شبکه (IP) استفاده نمایید. گرچه این انتخاب پرداخت هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

5. بهترین برند دوربین مداربسته اداری

معمولا در بخش های اداری از برندهای معتبر استفاده می گردد. از این رو توصیه می شود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و کاهش هزینه های آتی از برندهای معتبر استفاده شود. چرا که برندهای بدون نام و متفرقه ممکن است ارزان باشد ولی در آینده مشکلات و خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که به دنبال برندی معتبر برای تجهیز محیط اداری خود هستید، برندهای Hikvision ،Hilook و Uniarch از برندهای پرفروش دوربین مدار بسته در جهان و ایران هستند. با وجود شهرت بین المللی این برندها قیمت مناسب و مقرون به صرفه آنها موجب شده است تا مشتریان زیادی در سراسر کشور کاربر و متقاضی آنها باشند.

6. جا نمایی نصب دوربین مداربسته در سازمان ها

پوشش نواحی حساس در سازمان و ایجاد نمایی کلی از طریق دوربین ها در بخش های کلیدی یک محیط اداری و شرکت، بخش مهمی از سیستم های امنیتی مدار بسته است. دوربین ها می توانند در وسط و روی سقف و یا در گوشه ها قرار گیرند. نحوه قرارگیری آنها عامل موثری بر چگونگی تصاویر و زاویه دید دوربین است. نصب دوربین می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای هر جرمی شناخته شود.

نصب دوربین مداربسته در واحدهای اداری

اطلاع از نحوه کار و اقدامات مجرمین همچنین دریافت تصاویری از صورت و ظاهر آنها، که می تواند توسط یکی از چندین دوربین نصب شده ضبط شود، مسیر پیگیری جرایم را هموار می کند. در نتیجه گاهی وجود دوربین دستگیری سارق را سرعت می بخشد و گاهی مانع از سرقت و یا خرابکاری در آینده می شود.

نکته مهم: در جانمائی دوربین های مداربسته ذکر این نکته لازم است که باید دوربین در مکان مناسبی نصب شود. مکان مناسب علاوه بر ایجاد دید درست دوربین مستلزم حفاظت دوربین از دستکاری و آسیب نیز است. برای اطلاع از میزان ارتفاع  نصب مقاله استاندارد ارتفاع نصب دوربین مداربسته چند متر است را مطالعه کنید.

نصب دوربین مداربسته در واحدهای اداری

7. سایر مزیت های نصب دوربین مداربسته اداری

نظارت از راه دور بر کسب و کار: در بیشتر اوقات امکان حضور مدیران به طور تمام وقت در ادارات و دفاترشان وجود ندارد. با این حال تمایل دارند در زمان های غیبت خود از احوالات و امورات شرکت و اداره خود با خبر شوند. نصب دوربین مداربسته یک راه حل مناسب برای رفع نیاز این گروه از مدیران است.

محافظت از کارکنان: دوربین مدار بسته می تواند از کارمندان مجموعه محافظت کند. این محافظت می تواند در برابر خشونت مشتریان باشد. در عین حال این محافظت را می توان در برابر اتهامات دروغین از سوی کارمندان دیگر یا مشتریان دانست.

انتقال احساس امنیت و اعتماد به نفس به مشتری: نصب دوربین مداربسته در سازمان ها، ادارات، بانک ها و… به مشتریان احساس امنیت و ایمنی را انتقال می دهد. در بسیاری از کارهای اداری به علت طولانی بودن برخی روندها و پیگیری پرونده ها  مشتریان احساس می کنند حقی از آنها تضعیف شده است. در حالی که با وجود دوربین و این که بدانند عملکرد کارکنان تحت نظارت و کنترل است، احساس بهتری خواهند داشت.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂