با تغییر در نیازهای کاربران و توسعه سیستم های امنیتی و حفاظتی کاربرد و نصب دوربین مداربسته دیگر تنها برای ثبت تصاویر نیست. از دوربین های امنیتی برای کاربردهای هوشمندتری می توان استفاده نمود. قابلیت های تحلیلی و هوشمند دوربین ها در واقع به واسطه امکانات نرم افزاری خاص ایجاد شده اند که در مجموع به آنها پردازش تصویر در دوربین مداربسته VCA گفته می شود. تشخیص چهره Face Detection در دوربین مداربسته یکی از این امکانات است. تشخیص چهره یک عملکردی هوشمند برای تشخیص اینکه آیا چهره فردی در تصویر ظاهر شده است یا خیر مورد استفاده قرار می گیرد. سپس آن تصویر را آنالیز و با بانک اطلاعاتی خود مقایسه می کند. نتایج به صورت گزارش می تواند به کاربر ارائه شود. در این مقاله تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته یا Face Detection را بیشتر بررسی می کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. عملکرد قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته چگونه است
  2. تشخیص چهره و شناسایی چهره چه تفاوتی دارند؟
  3. مزایای قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته
  4. قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته هایک ویژن
  5. قیمت دوربین مداربسته تشخیص چهره هایک ویژن
  6. دوربین تشخیص چهره از پشت نقاب

قابلیت های تحلیلی و هوشمند دوربین‌های مداربسته در واقع به واسطه امکانات نرم افزاری خاص ایجاد شده اند که در مجموع به آنها پردازش تصویر در دوربین مداربسته VCA گفته می‌شود. تشخیص چهره Face Detection در دوربین مداربسته یکی از این امکانات است. تشخیص چهره یک عملکردی هوشمند برای تشخیص اینکه آیا چهره فردی در تصویر ظاهر شده است یا خیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته یا Face Detection را بیشتر بررسی می کنیم.

1. عملکرد قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته چگونه است؟

در قابلیت تشخیص چهره از الگوریتم های خاصی استفاده می شود به طور خاص این کار با اندازه گیری فاصله بین چشم ها، ابروها، بینی و سایر اجزای صورت انجام می گیرد. دوربین تشخیص چهره این قابلیت را دارد که از زوایای مختلف (برای مثال نیم رخ یا روبرو ) چهره افراد را تشخیص دهد. دوربین می تواند زمانی که فرد در جلوی دوربین قرار می گیرد یک عکس فوری از او بگیرد. پس از تشخیص چهره، دوربین اطلاعات را به دستگاه ضبط می فرستد تا داده ها را به منظور بهبود عملکرد آنالیز و پردازش کند. با استفاده از تشخیص چهره یا سایر کارکردهای تشخیص هوشمند، دوربین مداربسته شما می تواند هر فردی را که در منطقه مورد نظر شما رفت و آمد می کند تشخیص دهد.

2. تشخیص چهره و شناسایی چهره چه تفاوتی دارند؟

ذکر این نکته الزامی است که بین دو قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)  با شناسایی چهره (Face Recognition)  تفاوت اساسی وجود دارد. در واقع قابلیت تشخیص چهره یا همان Face Detection تنها می تواند تشخیص دهد که آیا شخصی در معرض دید دوربین مداربسته قرار گرفته است یا خیر. و تفاوتی میان چهره افراد در آن وجود ندارد. اما در قابلیت شناسایی چهره (Face Recognition) پس از عملیات تشخیص چهره، کار شناسایی چهره افراد نیز انجام می گیرد، به این معنی که این قابلیت می تواند چهره افراد مختلف را از یکدیگر تشخیص داده و تمایز قائل شود. این نوع از دوربین ها کارکرد تخصصی داشته و نرم افزار نوشته شده برای آنها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته می شود و به مراتب قیمت بالاتری نیز دارند.

3. مزایای قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته

  • امکان جمع آوری شواهد: به کمک قابلیت تشخیص چهره می توان در هنگام وقوع جرم مدارک لازم جهت پیگیری و شناسایی مجرمین جمع آوری نمود. این دوربین ها می توانند وقوع رخدادهای مختلف را با جزئیات بالا ثبت کرده و در اختیار کاربر قرار دهند. به این ترتیب با نصب دوربین مداربسته تشخیص چهره می توان مدارک کافی برای دلایل وقوع جرم را جمع آوری نمود.
  • نظارت بر رخدادها و جلوگیری از وقوع جرم: با وجود قابلیت هایی نظیر تشخیص چهره می توان نظارت بهتری بر رخدادها در یک مکان داشت. دوربین های مداربسته تشخیص چهره عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارند. با آگاهی افراد از وجود چنین تکنولوژی در محیط های کسب و کار می توان از وقوع فعالیت های مجرمانه تا حد زیادی جلوگیری نمود.
  • ایجاد امنیت بیشتر: به کمک قابلیت تشخیص چهره، جمع آوری مدارک لازم از نحوه وقوع جرم، ردیابی مجرمین و … آسان تر خواهد بود. در سطوح امنیتی بالاتر نیز (برای مثال نیروی پلیس) تشخیص چهره تنها با کمک اسکن صورت افراد می تواند به شناسایی مجرمین کمک کند. تشخیص چهره می تواند به عنوان ابزاری امنیتی برای قفل دستگاه های شخصی و دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار گیرد.
  • پردازش سریع‌تر: روند تشخیص چهره یک ثانیه یا کمتر طول می کشد، و این امر برای شرکت ها فوق العاده سودمند است. در عصر حملات سایبری و ابزارهای پیشرفته هک کردن، شرکت ها به فناوری ای نیاز دارند که هم ایمن و هم سریع باشد. با توجه به اینکه عملکرد تشخیص چهره فوری است، شناسایی افراد در سریعترین زمان ممکن را فراهم می کند.

4. قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته هایک ویژن

فناوری های جدید قدرتمندی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اخیراً برای ارائه سطح کاملاً جدیدی از امنیت توسعه یافته اند. امروزه راه حل های نظارت تصویری و ضبط ویدیو می توانند تصاویر چهره را ضبط کرده و آنها را با دقت باورنکردنی مقایسه کنند. هایک ویژن در خط مقدم این افق جدید هیجان انگیز در سیستم های حفاظتی قرار دارد.

راه های زیادی برای استفاده از تشخیص چهره برای ایمن نگه داشتن افراد، بهبود عملیات تجاری و همچنین بهبود زندگی روزمره ما با خدمات بهینه وجود دارد. در اینجا نگاهی اجمالی به نحوه کارکرد آن و نحوه استفاده از آن برای ایمن‌تر کردن جهان در هر زمان که به آن نیاز است، آورده شده است.

تشخیص چهره دزد

این فناوری در جایی که شناسایی مظنون از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله ساختمان‌های دولتی و دیپلماسی، به بهترین وجه عمل می‌کند. از این تکنولوژی می‌توان در مرزها و مناطق گمرکی، گیت ها و بخش‌های تجمع مسافر می‌توان مورد استفاده قرار داد. این فناوری کمک می‌کند تا مجری قانون با استفاده از قابلیت‌های تشخیص و الگوریتم های تجزیه و تحلیل ویژگی‌های خودرو، راه کارآمدتری برای بررسی حوادث با بازیابی پیشرفته فیلم پیدا کند.

تشخیص هویت دوربین مداربسته

اکنون راه بهتری برای پیگیری حضور و غیاب وجود دارد. بر اساس فناوری تشخیص چهره، این روش جدید سریع‌تر، ایمن‌تر و دقیق‌تر است. به لطف این فناوری، کارمندان دیگر نیازی به یادآوری همراه داشتن کارت شناسایی دائمی ندارند. حتی در مراکز آموزشی اساتید دیگر نیازی به حضور غیاب یک به یک دانشجوها نخواهند داشت. یک ابزار عالی در پردیس های آموزشی، کارخانه ها و در رویدادها و کنفرانس ها محسوب می شود.

5. قیمت دوربین مداربسته تشخیص چهره هایک ویژن

در انواع دوربین های مداربسته هایک ویژن دوربین تشخیص چهره مدل DS-2CD4D26FWD-IZ دوربینی داخلی و از نوع دام است. این دوربین 2 مگاپیکسلی تصاویر با کیفیت خوبی ارائه می دهد. لنز آن از نوع وریفوکال ایست و بین فواصل کانونی 2.8 تا 12 میلی متر قابل تنظیم و تغییر است. فشرده سازی تصاویر در این دوربین با فرمت H.265+/H.265 هایک ویژن انجام می شود. برد دید در شب این مدل دوربین مداربسته تا 30 متر می رسد. قیمت دوربین تشخیص چهره هایک ویژن مدل DS-2CD4D26FWD-IZ حدود 2 تا 3 میلیون تومان است.

دوربین تشخیص چهره

قیمت دوربین تشخیص چهره داهوا مدل DH-IPC-HF8242FN-FR

دوربین مداربسته داهوا مدل DH-IPC-HF8242FN-FR از دوربین های تشخیص چهره است. این دوربین قابیلت تشخیص صورت انسان در زمان واقعی یا Real Time را دارد. برای ثبت تصاویر در محیط های کم نور و نسبتا تاریک از فناوری استارلایت بهره می گیرد.  فشرده سازی در دوربین تشخیص چهره داهوا دارای قابلیت فشرده سازی با فرمت های  Smart H.265+, H.265, Smart H.264+, H.264 را دارد.  این دوربین از انواع دوربین های باکس داهوا است و قیمت دوربین تشخیص چهره داهوا در این مدل حدود 600 تا 700 دلار است.

تشخیص چهره دوربین مداربسته

6. دوربین تشخیص چهره از پشت نقاب

با پیشرفت فناوری های دوربین مداربسته نیازهای کاربران نیز گسترش یافته است. بعد از معرفی فناوری تشخیص چهره معماها و نیازهای مختلفی نیز به همراه آن برای کاربران ایجاد شد. تشخیص هویت افراد و شناسایی چهره فردی خاص در بین جمعیت و… چالش هایی است که کاربران دوربین های تشخیص چهره با آن مواجه بودند. یکی دیگر از موضوعات تشخیص چهره افراد از پشت نقاب و ماسک است. اگر دوربین بتواند چهره افراد را از پشت نقاب نیز شناسایی کند گام بلندی در این زمینه برداشته شده است.

تشخیص چهره از پشت ماسک بعد از همه گیری کرونا بسیار مورد توجه کاربران دوربین مداربسته قرار گرفت. آیا دوربین مداربسته قادر است چهره افراد را با وجود ماسک شناسایی کند. در اغلب موارد دوربین این کار را انجام داده است. زیرا ماسک بخش های از چهره را که نقاط مهم چهره محسوب می شود را نمی پوشاند از جمله چشم ها.

تشخیص چهره از روی ماسک

اسکنر دما برای تشخیص چهره از روی ماسک

اسکنرهای دما نمونه خوبی از فناوری تشخیص چهره هستند. این فناوری چهره افراد را حتی در زمانی که ماسک زده اند نیز شناسایی می کند. کیوسک های اسکن دما از ترکیب تشخیص چهره و فناوری مادون قرمز برای شناسایی یک فرد استفاده می کنند. ارزیابی دمای فرد از طریق پیشانی و ذخیره این داده ها برای اهداف ردیابی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کیوسک ها برای مشاغلی که مایل به نظارت بر ترافیک بازدیدکنندگان و همچنین کاهش شیوع شرایط بالقوه عفونی هستند مناسب است.

برای استفاده از این کیوسک ها، یک فرد باید در محدوده هدف قرار گیرد که معمولاً حدود 1 تا 3 فوت (کمتر از یک متر) است. با استفاده از فناوری مادون قرمز، کیوسک پیشانی فرد را اسکن کرده و دمای او را اندازه گیری می کند. اگر دمای فردی بالاتر از آستانه مجاز باشد، می توان آن را برای غربالگری بیشتر کنار کشید.

مکانیزم تشخیص و شناسایی چهره از پشت ماسک و نقاب

نرم‌افزار تشخیص چهره امروزی ویژگی‌های اطراف چشم، بینی، دهان و گوش‌ها را بررسی می‌کند. به این ترتیب فردی را که تصویر او قبلاً ارائه شده است شناسایی کند. این تصویر چه از طریق ثبت تصویر توسط دوربین باشد و یا در یک پایگاه داده به دوربین داده شده باشد. پوشیدن ماسک مانع از این روند تشخیص می شود. مسئله ای که بسیاری از سیستم ها قبلاً با آن مواجه شده اند و سایرین آن را حل کرده اند.

به عنوان مثال، FaceID  اپل، که از تشخیص چهره استفاده می کند تا کاربران بتوانند قفل آیفون خود را باز کنند. اخیراً یک به روز رسانی منتشر کرده است که در اصل می تواند تشخیص دهد که چه زمانی یک فرد ماسک زده است. این به روز رسانی به سرعت دهان و بینی پوشیده شده را تشخیص می دهد و از کاربر می خواهد به جای پایین کشیدن پوشش صورت خود، رمز عبور را وارد کند.

توسعه دهندگان می گویند که نرم افزار تشخیص ماسک در تئوری مسائل مربوط به حریم خصوصی را دور می زند زیرا برنامه ها در واقع افراد را شناسایی نمی کند. چنین نرم‌افزاری روی دو مجموعه تصویر آموزش داده می‌شود: یکی برای آموزش الگوریتم نحوه تشخیص چهره (“تشخیص چهره”) و دیگری برای تشخیص نحوه تشخیص ماسک روی صورت (“تشخیص ماسک”). الگوریتم یادگیری ماشین به هیچ وجه چهره‌هایی را که بتواند یک چهره را به یک شخص خاص مرتبط کند شناسایی نمی‌کند.

نحوه کار نرم افزار تشخیص چهره از پشت نقاب

یکی از نرم افزارهای مورد استفاده برای این منظور دو جزء اصلی دارد: الگوریتم هایی که ژست و حالت بدن را بررسی می کند و دوم الگوریتم های طبقه بندی که مشخص می کند آیا چهره دارای ماسک است یا خیر.

تشخیص چهره از پشت ماسک

این تصویر عملکرد الگوریتم Pose است که طرح ساده ای از اعضای بدن و موقعیت آنها را با خطوط رنگی مشخص می سازد. زمانی که بخش سر توسط نرم افزار شناسایی شود، تصویری از چهره به صورت بالقوه برش داده می شود.

تشخیص چهره از روی ماسک

الگوریتم طبقه بندی مشخص می کند که تصویر برش خورده صورت حاوی ماسک است یا خیر. این فرایند چندین بار در طول یک دنباله ویدیو تکرار می شود. این کار موجب می شود تا نتیجه با دقت بیشتری بدست آید.

تشخیص چهره از روی ماسک

در این ویدئو مشاهده می کنید نرم افزار چگونه افراد در تصویر را شناسایی می کند و ناحیه سر را در بخش بررسی چهره مجزا می کند. شما روند تشخیص با این نرم افزار را در کادرهای سمت چپ نرم افزار مشاهده می کنید.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂