وضوح تصاویر ضبط شده در انتخاب دوربین مداربسته با کیفیت بالا برای هر مکانی نقش موثری ایفا می‌کند. کیفیت دوربین مدار بسته از نظر تصویر، دوام و عملکرد سنجیده می‌شود. در نتیجه وضوح تصویر یک عامل تعیین کننده است. در خروجی تصویری که شما از سیستم مداربسته خود دریافت می‌کنید این سه عامل نقش دارند:

  • رزولوشن تصاویر
  • قدرت ضبط دستگاه NVR یا DVR
  • قابلیت های تصویری همانند WDR ،BLC ،3DDNR و IR

در ادامه قصد داریم تمامی مواردی که بر کیفیت و وضوح تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته تاثیر می‌گذارند را بیشتر بررسی کنیم.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

دوربین مداربسته با کیفیت بالا چه دوربینی است؟

اولین و مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت بالا در دوربین مداربسته و همه محصولات الکترونیکی برند و تولیدکننده آن محصول است. اگر به دنبال دوربین مداربسته با کیفیت بالا هستید در اولین قدم حتما حتما از برندهای معتبر و اصلی انتخاب کنید. اگر عمر مفید و کارایی این دوربین‌ها را بررسی کنید متوجه خواهید شد چندان از قیمت بالا برخوردار نیستند و ارزش این هزینه در ابتدای کار را دارد. 

در حالی که در بازار از برندهای متفرقه ارزان قیمت زیاد است، مشتریان گاهی فریب تبلیغات جذاب با قیمت‌های پایین آنها را می‌خورند و چه بسا در یک مرداب هزینه گیر می‌افتند. هر چه بیشتر زمان می گذرد مجبورند بیشتر بابت دریافت عملکرد ساده دوربین هزینه کنند. در نهایت مجبور به تعویض دوربین و سیستم خواهند شد.

در دومین گام از خرید دوربین مداربسته با کیفیت انتخاب درست دوربین از نظر تکنولوژی، قابلیت و ویژگی‌ها با توجه به کاربری است. دوربینی که قابلیت زوم 100 برابری دارد دوربین خوبی است اما قطعا برای کاربری منزل مناسب نیست. در نتیجه هزینه اضافی برای ویژگی که کاربردی برای شما ندارد نکنید. پیشنهاد ما دریافت مشاوره تخصصی از کارشناس است تا با توجه هب کاربری شما بهترین گزینه‌ها را پیشنهاد کند. اما در مورد وضوح دوربین در ادامه بیشتر خواهیم پرداخت.

اهمیت رزولوشن دوربین مداربسته

شاید هنگام خرید دوربین مداربسته این سوال برای شما پیش بیاید که آیا رزولوشن دوربین مداربسته مهم است؟ رزولوشن و وضوح تصویر در سیستم‌های نظارتی مهم است زیرا پایه و مبنای کار نظارت بر دیدن و خوب دیدن است. هرچه وضوح بالاتر، تصاویر با جزئیات بیشتر همراه هستند. اما میزان وضوح دوربین را کاربری و اهداف نظارتی شما تعیین می‌کند. به عنوان مثال تهیه دوربین برای طلا فروشی، پارکینگ و یا هر مکانی که امنیت به نسبت بیشتری نیاز دارد باید وضوح در حد تشخیص چهره افراد، پلاک خودرو، میزان گرم طلا روی ترازو و… را با کمترین افت کیفیت ضبط کند و نمایش بدهد.

رزولیشن مناسب من کدام است؟

قبل از آنکه تصمیم به خرید دوربین مداربسته با وضوح بالا بگیرید بررسی کنید که چه میزان کیفیت تصویر برای محل مورد نظرتان کافی است. شرکت های مختلف سعی کردند با توجه به نیاز کاربران دوربین مداربسته با رزولوشن های متفاوت را طراحی و در بازار عرضه کنند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • 1 مگاپیکسل (HD) دوربین با این وضوح کیفیت تصویر پایینی ارائه می دهد.
  • 2 مگاپیکسل (Full HD) یکی از پرکاربردترین رزولیشن‌ها برای نظارت محسوب می‌شود.
  • 3 مگاپیکسل این رزولیشن از تصویر جزئیات بیشتری از 2 مگاپیکسل ارائه می‌دهد.
  • 4 مگا پیکسل تصویری با کیفیت خیلی خوب را با این وضوح تجربه می‌کنید.
  • 5 مگاپیکسل تصاویری با رزولیشن بسیار بالا و با تعداد فریم پایین را ثبت میکنند.
  • 8 مگاپیکسل (4K) کیفیت فوق العاده تصویر در فیلم دوربین مداربسته است. برای مشاهده این جزئیات حتماً از مانیتور مناسب استفاده کنید.
دوربین مداربسته با وضوح بالا

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط NVR یا  DVR

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته به دستگاه DVR و دستگاه NVR  مرتبط است. شاید بپرسید چگونه؟ تصاویر توسط دوربین‌های مداربسته به دستگاه ارسال می‌شود اگر تنظیمات دستگاه با وضوح تصاویر ارسال شده همخوانی نداشته باشد و یا آن را پشتیبانی نکند از کیفیت تصاویر کاسته می‌شود. تعداد فریم تصاویر ضبط شده و نحوه فشرده سازی تصاویر و حداکثر رزولیشن پشتیبانی شده در دستگاه از عوامل موثر در کیفیت تصویر ذخیره شده هستند.

تاثیر رزولوشن و تعداد فریم در کیفیت تصویر

دوربین مداربسته با کیفیت تصویر بالا با تعداد فریم بالا همراه است. طبیعتا هرچه میزان رزولوشن و تعداد فریم بیشتر باشد، میزان فضای ذخیره سازی بالایی نیاز دارد. بنابراین هنگام خرید دوربین مداربسته هایک ویژن یا داهوا و… با کیفیت بالا حتما باید دقت کنید که دستگاه ضبط DVR و NVR هم متناسب با آن باشد. در دستگاه های DVR باید دقت کنید که دوربین مداربسته تان چند مگاپیکسل است که با دستگاه DVR تان هم خوانی داشته باشد، اما در دستگاه های NVR چندان میزان مگاپیکسل دوربین حائز اهمیت نخواهد بود و این دستگاه به طور معمول تمامی آنها را پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال ممکن است یک دستگاه مناسب دوربین های 3 مگاپیکسل و پایین تر باشد و نتواند تصاویری با رزولوشن 8 مگاپیکسلی را دریافت کند. بنابراین دستگاه برای ذخیره تصاویر، حجم آنها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. در نتیجه کیفیت تصویر کاش می یابد.

نحوه فشرده سازی تصاویر ضبط شده توسط DVR و NVR

تصاویر ارسالی از دوربین ها به فرمت های H264  و یا H265 فشرده سازی شده و در هارد دستگاه های DVR و NVR ذخیره می شوند. لذا این فرآیند فشرده سازی باعث می شود که دستگاه برای ضبط کردن قدرت عمل بیشتری داشته باشد. خوشبختانه بسیاری از برندهای موجود در بازار از جمله هایک ویژن، هایلوک، داهوا، تی وی تی، مگاویژن و… دارای تنظیمات گسترده ای برای ضبط تصاویر هستند.

قابلیت دید در شب (IR)

 یکی از مهمترین قابلیت های لازم برای دوربین‌ها، قابلیت دید در شب (IR) است. دوربین مداربسته با کیفیت بالا علاوه بر وضوح تصویر در روز، در شب نیز دارای تصویر با کیفیت بالایی است. به طور کلی این توانایی در دوربین های مداربسته باعث می شود تا در شب یا در محیط های تاریک، تصاویری با وضوح خوب و تا شعاع مشخصی در اختیار کاربر قرار بگیرد. برای آنکه دوربین مداربسته با وضوح بالا در شب داشته باید به قابلیت دید در شب آن توجه کنید که تا چه مسافتی و با چه کیفیتی می تواند در تاریکی مطلق برای شما تصاویر را ضبط کند.

تاثیر قابلیت دید در شب در وضوح تصویر دوربین مداربسته

تکنولوژی دید در شب مدام در حال تغییر و توسعه است. از آنجایی که برندهای مطرح جهان برای حفظ جایگاه خود تمام تلاش خود را می‌کنند؛ بنابراین از بهترین فناوری‌ها برای تولیدات خود بهره‌مند می‌شوند. دید در شب با مادون قرمز تصاویر سیاه و سفید ارائه می‌کرد با این حال با توسعه و تغییرات روز، کیفیت این تصاویر اگرچه همچنان سیاه و سفید است اما به مراتب بسیار بهتر و بهبود یافته است. جزئیات بیشتری در تصویر قابل رویت است. با این وجچود این قابلیت را در نسخه‌های جدی به صورت رنگی نیز مشاهده خواهید کرد. دوربین‌های مداربسته قادر به ارائه تصاویر رنگی در شب و تاریک هستند.

 کاربرد WDR در دوربین مداربسته

در صورتی که زاویه دید دوربین رو به سمت پنجره، درب ورودی یا یک منبع نور باشد تصویر سوژه تاریک نشان داده می شود. در مقابل تصویر فضای بیرون بسیار روشن است. برای آنکه بتوانیم دوربین مداربسته با وضوح بالا داشته باشیم باید در چنین شرایطی از قابلیت WDR استفاده کنیم. در واقع به دلیل عدم تطابق در سرعت دریافت تصاویر پر نور و تصاویر کم نور در دوربین مداربسته، تصاویر تاریک دریافت می شوند که با به کارگیری قابلیت WDR در کمترین زمان ممکن تصاویر واضح و با کیفیت ثبت می شوند.

برای آشنایی بیشتر با این قابلیت بسیار کاربردی مقاله “WDR چیست” را بخوانید. این قابلیت در اکثر دوربین‌های مداربسته جدید تعبیه شده است. اما همه آنها با یک کیفیت تصویر را بهبود نمی‌بخشند. برای دریافت مشاوره رایگان نسبت به انتخاب دوربین با قابلیت WDR با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

تاثیر WDR در وضوح تصویر دوربین مداربسته

برای دریافت لیست قیمت دوربین مداربسته کامل روی لینک زیر کلیک کنید.

لیست قیمت دوربین مدار بسته

 کاربرد BLC در دوربین مداربسته

مکانیزم BLC در دوربین مداربسته، یک مکانیزم بهبود دهنده تصویر است که میزان نور موجود در تصویر را تنظیم می کند. به عنوان مثال در یک اتاق پر نور و دارای پنجره میزان نور پنجره باعث خواهد شد دیافراگم دوربین بسته شده و تصویر داخل اتاق کاملا تاریک باشد، برای رفع این مشکل از قابلیت BLC استفاده می شود تا تصاویر دریافتی با کیفیت تری داشته باشیم .

 کاربرد BLC در دوربین مداربسته

تفاوت BLC و WDR در دوربین مداربسته

در تصویر زیر می توانید به وضوح تفاوت ویژگی BLC و WDR در دوربین های مداربسته را مشاهده کنید. در حالت BLC تمرکز تصویر بیتر روی داخل اتاق است و جزئیات خارج از اتاق و پشت پنجره قابل رویت نیست. با استفاده از WDR تصویر به طور کامل بهبود می‌یابد. علاوه بر جزئیات داخل اتاق، همچنان تصاویر خارج از اتاق و پشت پنجره نیز با وضوح خوبی قابل مشاهده است.

تفاوت BLC و WDR در دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ لذا برای برطرف نمودن این مشکل، مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت خرید و نصب دوربین مدار بسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂