یکی از مهارت های مورد نیاز در نصب دوربین مداربسته تکنیک سوکت زدن کابل شبکه است. اتصال سوکت در شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است و چنانچه به درستی انجام نشود ارتباط به درستی برقرار نخواهد شد. زیرا سیگنال اطلاعات ارسال نمی شوند و سیستم را دچار اختلال می کنند. در این مطلب نحوه صحیح سوکت زدن کابل شبکه را به طور کامل توضیح می دهیم. علاوه بر این شما می توانید فیلم آموزش سوکت زدن کابل شبکه در دوربین مداربسته را در بخش دوم مشاهده نمائید.

در این مقاله می خوانید:

  1. ابزار مورد نیاز
  2. انواع سوکت زدن کابل شبکه
  3. مراحل کار
  4. فیلم سوکت زدن کابل شبکه
  5. نکات مهم
  6. تستر  شبکه چیست
  7. تفاوت کابل شبکه Crossover با Straight

1. ابزار شبکه جهت سوکت زدن کابل شبکه

برای انجام این کار در ابتدا باید ابزار و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم. لوازم و ابزار شبکه مورد نیاز جهت سوکت زدن عبارتند از:

  1. کابل LAN ( CAT5 یا CAT6)
  2. سوکت یا کانکتور شبکه RJ-45
  3. آچار یا پرس کابل شبکه
  4. استریپر یا Stripper (برای بریدن کاور و پوشش کابل)
  5. تستر کابل شبکه
  6. کاور سوکت (در صورت دلخواه)

2. انواع سوکت زدن کابل شبکه

در نحوه سوکت زدن کابل شبکه دو استاندارد وجود دارد که چگونگی سوکت زنی را تعیین می کنند. این استانداردها شامل T-568A و T-568B می شود. در حالت کلی تفاوت زیادی بین این دو استاندارد وجود ندارد. اتصالات شبکه در دوربین مداربسته از استانداردT-568B  که به اتصال استریت شناخته می شود، پیروی می کنند. در هر کدام از این استانداردها نحوه چینش سیم ها در سوکت با یکدیگر متفاوت است. سوکت شبکه دارای 8 پین است که 4 زوج سیم کابل شبکه در آن قرار می گیرد. برای مثال در استاندارد T-568B ترتیب قرار گرفتن سیم ها به صورت زیر است:

سفید/نارنجی، نارنجی، سفید/سبز، آبی، سفید/آبی، سبز، سفید-/قهوه‌ای، قهوه‌ای

در شکل زیر ترتیب چینش سیم ها در هر دو استاندارد ذکر شده نمایش داده شده است.

سوکت زدن کابل شبکه در دوربین مداربسته
سوکت زدن کابل شبکه در دوربین مداربسته

بر اساس استانداردهای ذکر شده دو نوع اتصال وجود دارد: اتصال کراس یا Crossover و اتصال استریت یا Straight. این اتصالات هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. هر کدام از این انواع اتصال کاربرد متفاوتی دارند. از اتصال استریت برای اتصال کابل شبکه به دستگاه روتر یا سوئیچ استفاده می شود. همچنین برای NVR هایی که دارای پورت های POE هستند نیز از اتصال استریت استفاده می شود. اما از اتصال کراس در زمانی که بخواهیم دوربین شبکه را مستقیما به کامپیوتر وصل کنیم استفاده می شود. البته موضوع انتخاب نوع اتصال دیگر نگران کننده نیست. در بخش تفاوت این دو اتصال بیشتر توضیح می دهیم.

3. مراحل کار سوکت زدن

1. در صورت استفاده از کاور یا روکش سوکت اولین اقدام کاور را از کابل عبور دهید. در تصویر مقابل به صورت نمونه مشاهده می نمایید.

2. سپس مانند تصویر سر کابل شبکه (CAT5 یا CAT6) را به میزان 2 تا 2.5 سانتی متر با استفاده از سیم لخت کن یا استریپر لخت کنید. توجه داشته باشید که از سوکت CAT5 برای کابل شبکه CAT5 و از سوکت CAT6 برای کابل شبکه CAT6 استفاده کنید.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

3. با توجه به مطالب گفته شده در بالا و با توجه به اتصال مورد نظر سیم ها را طبق رنگ بندی صحیح کنار یکدیگر بگذارید. پس از آنکه سیم ها را در کنار یکدیگر مرتب کردید، آنها را در دست نگه داشته و سر آنها را قیچی کنید تا یک اندازه شوند.

4. در مرحله بعد در حالیکه سیم ها را محکم در دست گرفته اید بدون آنکه جا به جا شوند آنها را وارد سوکت کنید. توجه داشته باشید که سیم ها باید تا انتهای سوکت بروند. همچنین بخشی از پوشش عایق کابل نیز باید داخل سوکت برود. برای قرار دادن سیم ها داخل سوکت می توانید از استریپر استفاده کنید.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

5. در آخرین مرحله با استفاده از آچار شبکه، سوکت را پانچ کنید تا فیکس و محکم شود. محل قرار گیری سوکت RG 45 در تصویر کاملاً مشخص است.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

4. فیلم سوکت زدن کابل شبکه

5. نکات مورد توجه در مراحل سوکت زدن کابل شبکه

  • استفاده از کاور سوکت چندان ضروری نیست اما وجود آن در بالا بردن عمر سوکت و کابل شبکه موثر است. اهمیت کاور سوکت در مکان هایی که کابل شبکه به تعداد زیاد از پورت در آورده و جا زده می شود بیشتر حس می شود. زیرا به مرور زمان سوکت و کابل آسیب می بینند و وجود کاور این مسئله را به تعویق می اندازد.
  • ممکن است به جای استریپر بخواهید از سیم چین، کاتر و یا ابزار دیگری استفاده کنید. توجه داشته باشید استفاده از استریپر کار شما را بسیار راحت تر می کند ضمن اینکه نتیجه کار بسیار بهتر و حرفه ای خواهد بود. در برخی از آچارهای شبکه استریپر تعبیه شده است. نحوه کار با استریپر به این شکل است که کابل را بین تیغه آن نگه دارید و استریپر را بچرخانید. چرخش زیاد باعث زخمی شدن سیم زیر روکش کابل می شود بنابراین بیش از دو سه دور نچرخانید.
  • سیم های کابل به هم تابیده هستند برای سوکت زدن آنها را از هم جدا کرده و تا حد امکان صاف کنید. این کار، سوکت زدن کابل شبکه را راحت تر و بدون مشکل می کند.
  • مورد بعد در ارتباط با میزان بردش کاور کابل است. اگر کابل بیش از اندازه لخت شود سر سیم ها در سوکت پانچ می شود بخش میان سوکت و کاور کابل سیم ها هستند که نمایان شده است. علاوه بر نمای زشت کابل باعث آسیب پذیر شدن کابل شبکه در آن نقطه نیز می شود.

6. تستر  شبکه چیست

همانطور که از نامش پیداست ابزاری برای تست کابل شبکه است. بعد از سوکت زدن کابل شبکه با تستر شبکه سالم بودن کابل را سنجش می کنیم. به این ترتیب که تستر، دارای دو ورودی سوکت  RJ45است که دو سر کابل در آن قرار می گیرد. دستگاه تستر دارای دو ردیف لامپ 9 تایی است 8 لامپ آن مربوط به 8 سیم درون کابل است و آخرین لامپ مربوط به شیلد یا همان نویزگیر است. در صورتی که کابل به درستی سوکت زده شده باشد لامپ ها به ترتیب از اولین شروع به روشن شدن می کند. به این شکل که لامپ 1 یک سر کابل با لامپ 1 سر دیگر کابل روشن می شود بعد از مدت کوتاهی لامپ 2 با لامپ 2 و تا آخر.

برخی از مدل های تستر شبکه برای سنجش سرعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از تسترها قیمت بالاتری از نوع ساده آن دارد. با توجه به این که تسترها با باتری کار می کنند بنابراین قبل از تست از شارژ بودن دستگاه مطمئن باشید. چرا که اگر به اندازه کافی شارژ نداشته باشد لامپ روشن نمی شود و شما نتیجه درستی از تست نخواهید گرفت.

7. تفاوت کابل شبکه Crossover با Straight

کابل شبکه استریت یا مستقیم کابلی است که دو سر آن به یک شکل سوکت خورده است. به عبارت بهتر یعنی دو سر کابل یا براساس استاندارد T568A سوکت زده شده است و یا طبق استاندارد T568B. از این کابل معمولا جهت اتصال دو دستگاه غیر هم نوع ، مانند اتصال سوییچ به روتر یا روتر به کامپیوتر استفاده می شود .

اما کابل شبکه کراس اور کابلیست که هر دو استاندارد T568A و T568B در سوکت زدن کابل به کار رفته است. به این ترتیب که یک سمت کابل طبق استاندارد T568A و سر دیگر براساس استاندارد T568B سوکت زده شده است. این نوع کابل اغلب برای اتصال دستگاه های هم نوع مانند اتصال یک کامپیوتر به یک کامپیوتر یا مودم به مودم و موارد دیگر استفاده می شود.

اهمیت انتخاب بین این دو کابل در گذشته بیشتر بسیار زیاد بود. چرا که انتخاب نادرست کابل منجر به ارتباط با سرعت کمتری می شد. با معرفی قابلیت Auto-MDI/MDIX و پشتیبانی تجهیزات اکتیو شبکه از این قابلیت، نگرانی از انتخاب بین کابل کراس یا مستقیم را از بین برد. ویژگی Auto-MDI/MDIX این قابلیت را فراهم می کند که دستگاه بتواند تفاوت بین کابل کراس اور و کابل مستقیم را تشخیص دهد. در نتیجه بر اساس نوع استاندارد نسبت به ارسال دیتا و اطلاعات روی زوج سیم های کابل اقدام می کند .

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت خرید و نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

2.5/5 - (2 امتیاز)