تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته چیست؟ WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range و به معنی بازه داینامیکی وسیع و بالاست. حال DWDR چیست و هر دو آنها چه کارایی دارند. اما سوال مهم‌تر اینکه دوربین با قابلیت WDR چیست؟ قابلیت WDR در دوربین مداربسته یک مکانیزم بهبود دهنده کیفیت تصویر در شرایط نوری خاص (تفاوت میزان روشنایی و نور در محیط) است. در این مقاله سعی داریم به جزئیات بیشتری از دبلیو دی ار واقعی یا True WDR و تفاوت آن با DWDR بپردازیم. پاسخ سوال d-wdr چیست را نیز در همین مقاله می خوانید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. مفهوم Dynamic Range
  2. تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته چیست
  3. DWDR چیست
  4. WDR در چه شرایطی کاربرد دارد
  5. قیمت دوربین WDR
  6. نحوه عملکرد تکنولوژی WDR در دوربین مدار بسته
  7. WDR ، true WDR و DWDR چه تفاوتی دارند
  8. تفاوت WDR با HLC و BLC
  9. تفاوت WDR با HDR

1. Dynamic Range یا دامنه داینامیکی چه معنایی دارد

دامنه داینامیک محدوده اختلاف نور بین روشن ترین و تاریک ترین بخش تصویر است. این مفهوم در دوربین مداربسته به میزان توانایی دوربین برای دریافت تصویر در شرایط نوری متفاوت اشاره دارد. در واقع هرچه این دامنه بیشتر باشد، بیان کننده این است که  دوربین توانایی بیشتری در دیدن تصاویر با اختلاف نور در محیط را دارد. برای بیشتر دوربین های معمولی این دامنه حدود 50db است. در حالی که برای چشم انسان دامنه دینامیکی معمولا حدود 100db است.

2. تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته چیست

به بیان ساده تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته سرویسی برای جبران مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور و کنتراست بالای نور است. بسیار به این موضوع برخورد کرده اید که اگر بخشی از تصویر نور شدید تری از بخش دیگر داشته باشد معمولاً تصویر بخش کم نور به صورت سیاه و نا واضح ثبت می شود. با این قبلیت تعادل بین دو بخش پرنور و کم نور برقرار شده و کیفیت تصویر بهبود می یابد. در نتیجه تصویر به صورت یکنواخت تری ثبت می شود.

3. DWDR چیست

در هنگام خرید برخی از مشتریان این سوال را دارند که d-wdr یا dwdr چیست. علت این سوال این است که در برخی از مدل های دوربین مداربسته قابلیت DWDR به چشم می خورد. این قابلیت شکل دیجیتالی قابلیت WDR است که مشابه با WDR به تنظیم روشنایی در تصویر می پردازد. با این تفاوت که DWDR فاقد چیپ های پردازنده تصویر است و از طریق نرم افزار این کار را انجام می دهد. به همین دلیل خروجی آن مشابه قابلیت WDR نیست اما وجود آن نیز بی تاثیر نخواهد بود.

برای دریافت لیست قیمت انواع دوربین‌های مداربسته با قابلیت WDR و یا DWDR کلیک کنید.

لیست قیمت دوربین مداربسته

4. WDR در چه شرایطی کاربرد دارد

مثالی از استفاده از این قابلیت را برای شما شرح می دهیم. هنگامی که یک دوربین به سمت پنجره تنظیم شده است، در تصویر مناطق بسیار کم نور و بسیار پر نور را می توانیم ببینیم. اگر دوربین به صورت عادی تصویر برداری کند و فاقد قابلیت WDR باشد، بخشی از تصویر بسیار تاریک و بخشی دیگر بسیار روشن خواهد بود. این موضوع منجر به از بین رفتن بسیاری از جزئیات تصویر خواهد شد. از دست دادن جزئیات تصویر در عملکرد دوربین مداربسته به عنوان دوربین نظارتی و حفاظتی چندان مطلوب نیست. چرا که وقایع رخ داده شده در بخش تاریک به نوعی ثبت نخواهد شد. فناوری WDR در دوربین مداربسته با ایجاد تعادل و سطح نوری یکنواخت کمک به ثبت این بخش از تصاویر شده است.

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟

تصویر سمت راست (با WDR) – تصویر سمت چپ (بدون WDR)

5. قیمت دوربین WDR

در هنگام خرید دوربین مداربسته دقت داشته باشید دوربین مورد نظر بتواند نیاز شما را برطرف کند. چرا که گاهی با صرف هزینه بالا، دوربین مداربسته مناسب کاربری شما نیست. اگر محل نصب دوربین مداربسته شما به گونه ایست که اختلاف نور در تصویر زیاد است. از طرفی جزئیات تصویر برای شما حائز اهمیت است حتماٌ وجود قابلیت WDR در دوربین مداربسته را بررسی کنید.

دوربین های مداربسته با قابلیت True WDR برای رسیدن به تصویر نهایی با نتیجه مطلوب 60 فریم در ثانیه را ضبط می کنند. برای انجام چنین کاری آنها به ظرفیت بیشتری برای پردازش تصویر نیاز دارند. به همین دلیل، دوربین با قابلیت WDR واقعی گرچه گران ترند، اما نتایج بهتری را برای مالکان دوربین مداربسته ارائه خواهند کرد. به دلیل فناوری بکار رفته در دوربین های WDR دار قیمت تمام شده این دوربین بالاتر از دوربین های معمولی است. قیمت دوربین WDR از قیمت دوربین DWDR بالاتر است چرا که این دو قابلیت یکسان نیستند.

قیمت دوربین مداربسته با قابلیت WDR

در نظر داشته باشید این قیمت های مربوط به زمان نگارش این مقاله است برای دریافت قیمت جدید دوربین های مداربسته با قابلیت WDR/ DWDR با ما تماس بگیرید.

دوربین مداربسته WDR هایک ویژن مدل
DS-2CD1053G0-I

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟
  • کیفیت تصویر: 5 مگاپیکسل
  • لنز: ثابت (2.8/4 mm)
  • برد دید درشب: تا 30 متر
  • استاندارد IP67
  • قابلیت WDR 120dB

2,504,700 تومان

دوربین مداربسته WDR هایلوک مدل
IPC-B640H-V

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟
  • کیفیت تصویر: 4 مگاپیکسل
  • لنز: وریفوکال (to 12 mm ا 2.8)
  • برد دید درشب: تا 50 متر
  • استاندارد IP67
  • قابلیت WDR 120dB

4,230,000 تومان

دوربین مداربسته WDR هایک ویژن مدل
DS-2CD2163G0-IS

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟
  • کیفیت تصویر: 6 مگاپیکسل
  • لنز: ثابت (2.8/4/6/8 mm)
  • برد دید درشب: تا 30 متر
  • استاندارد IP67 و IK10
  • قابلیت WDR 120dB

6,191,000 تومان

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

6. نحوه عملکرد تکنولوژی WDR در دوربین مدار بسته

با استفاده از تکنولوژی WDR، لنز دوربین از سرعت شاتر مختلفی استفاده می کند. با این کار تعادلی در میزان روشنایی تصویر ایجاد می شود، بعضی از نقاط تصویر روشن تر و نقاط دیگر کم نورتر می شود. سنسور در این دوربین نور دریافت شده از بیرون را کنترل می کند تا به تصویر اصلاح شده ای دست یابد.

در مناطق پر نور و روشن تر از سرعت شاتر بالاتری استفاده می شود و جزئیات این ناحیه را ثبت می کند. بدین ترتیب سنسور در مدت زمان کمتری در معرض نور قرار می گیرد. در نواحی کم نور تر و تاریک، سرعت شاتر کمتر و کندتر است تا جزئیات این نواحی ثبت شود. در این هنگام سنسور برای مدت زمان بیشتری نور بیشتری دریافت می کند.

به این ترتیب از یک تصویر دو فریم تولید می گردد. سپس این دو تصویر برای دست یابی به تصویر نهایی با نورپردازی میانی با یکدیگر ترکیب می شوند. تصویر حاصل از این ترکیب دارای روشنایی یکنواخت در نقاط مختلف آن است.

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟

7. WDR ، true WDR و DWDR چه تفاوتی دارند

هنگام انتخاب دوربین مداربسته با فناوری WDR باید دقت داشت که جدا از تفاوت هایی که در بین برندها و مدل ها وجود دارد، با دو دوربین مواجه خواهیم شد. اگر چه ممکن است یکسان به نظر برسد اما این طور نیست. True WDR همان قابلیت WDR در دوربین مداربسته است و DWDR نسخه دیجیتال و نرم افزاری WDR است. True WDR ها از روش ترکیب سرعت های مختلف شاتر استفاده می کنند، در حالی که WDR دیجیتال با استفاده از تکنیک های بهبود نرم افزاری عمل می کنند.

برخلاف تصور برخی که DWDR را به علت دیجیتالی بودن بهتر از WDR می دانند، باید گفت این گونه نیست. در واقع دوربین با قابلیت WDR کیفیتی چند برابر بهتر از دوربین DWDR ارائه می کند. به این دلیل که دو تصویر با نوردهی متفاوت را ضبط و در تصویر سوم با بهبود شدت نور آنها را ادغام می کند تا به نتیجه مطلوبی برسد. این روند در DWDR به این ترتیب است که یک تصویر واحد ایجاد می شود و به صورت دیجیتالی و خودکار روتوش می شود.

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟
قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟

در نظر داشته باشید مقایسه خروجی تصویر با WDR و DWDR باید در شرایط یکسان انجام شود. به این معنی که در یک محل با سطوح متفاوت روشنایی از هر دو دوربین تصویر دریافت شود و بعد با مقایسه این دو تصویر می توان کیفیت عملکرد هر دو را مقایسه کرد. البته دوربین مداربسته DWDR عملکردی بهتر از دوربین های معمولی خواهد داشت. در دیتاشیت دوربین مداربسته با قابلیت WDR به گزینه True WDR مواجه خواهید شد که بیان کننده میزان قابلیت WDR است.

ویدئو مقایسه WDR با DWDR

8. تفاوت WDR با HLC و  BLC

هر سه قابلیت WDR، HLC و BLC در تنظیم نور و بهینه سازی روشنایی در تصاویر مداربسته کاربرد دارد. اما در نحوه عملکرد آنها تفاوت هایی وجود دارند. برای درک بهتر این تفاوت ابتدا با عملکرد آنها آشنا می شویم. عملکرد WDR در بخش های بالا مطرح شد، در ادامه به نحوه عملکرد دو قابلیت دیگر خواهیم پرداخت.

قابلیت BLC یا Backlight Compensation به معنی جبران نور پس زمینه است که شرکت های تولیدی دوربین مداربسته مدتی است از آن استفاده می کنند. BLC از طریق پردازنده های سیگنال دیجیتالی (DSP) نوردهی در پیش زمینه و پس زمینه تصویر را بهینه می کند. این پردازنده ها تصویر را به چند بخش تقسیم کرده و سطح روشنایی را بخش به بخش تنظیم می کنند. به بیان ساده تر ، BLC منجر به روشن تر شدن کل سطح فریم می شود و مانند WDR باعث بالانس روشنایی در بخش های کم نور و پرنور تصاویر نمی شود. توجه به این نکته مهم است که BLC هنگام اصلاح نوردهی در شرایطی که تفاوت زیادی در نور بین پیش زمینه و پس زمینه وجود دارد ، محدودیت هایی دارد.

قابلیتی با نام HLC در دوربین های مداربسته وجود دارد که برای تنظیم نور در مواقعی که نور مستقیم به دوربین می تابد بکار می رود. برای مثال هنگامی که نور چراغ اتومبیل ها و یا چراغ های روشنایی موجود در خیابان به دوربین می تابد باعث کور شدن دوربین مداربسته می شود. سنسورهای HLC در دوربین این نورها را تشخیص داده و آنها را کاهش می دهند و باعث بالا رفتن کیفیت کلی تصاویر می شوند.

نتیجه مقایسه بالا

به صورت کلی WDR می تواند سطح روشنایی را در تصاویر به تعادل برساند که باعث افزایش کیفیت نهایی تصاویر می شود. ترکیب دو قابلیت BLC و WDR در دوربین می تواند کیفیت خروجی نهایی تصاویر را در کاربری های مختلف با سطح روشنایی غیرمتعادل بسیار افزایش دهد. همچنین وجود HLC می تواند در نقاطی که دوربین در معرض نور مستقیم عوامل بیرونی است بسیار مفید باشد.

9. تفاوت WDR با HDR

با قابلیت WDR در هر دو نوع آن آشنا شدیم، اما این قابلیت با تکنولوژی HDR چه تفاوتی دارد. دوربین های مداربسته تحت شبکه روز به روز در حال پیشرفته تر شدن است. فناوری HDR  یا High Definition با ارائه تصاویر واضح و با جزئیات بیشتر، راه حل های امنیتی و نظارتی را به سطح بالاتری رسانده است. البته مانند سایر دوربین ها، هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد. کنار آمدن دوربین با دامنه داینامیکی یک چالش معمول است که حتی بهترین دوربین های ویدئویی نیز با آن در گیرند. اگر چه به نظر می رسد HDR توانسته این موضوع  را تا حدودی تغییر دهد.

HDR مخفف High Dynamic Range است. HDR نوعی فناوری پس از پردازش است. با ترکیب عکس های مختلف از نوردهی متفاوت و انجام نگاشت تون رنگی می تواند به نتیجه مطلوبی برسد. ترکیبی عادی از دیافراگم و شاتر نمی تواند این کار را انجام دهد. مزیت HDR این است که می تواند جزئیات اصلی را حداکثر حفظ کند و رنگ های زنده را نشان دهد. به عنوان مثال دوربین های Axis P1347 و Panasonic WV-SP306 دوربین های تحت شبکه با قابلیت HDR هستند.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت خرید و نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂