دسته بندی های مختلفی برای انواع دوربین مداربسته وجود دارد. هر کدام از انواع دوربین مداربسته را می توان از جهات مختلفی بر اساس ویژگی های کلیدی آن دسته بندی نمود. مطالعه این ویژگی ها می تواند در انتخاب بهترین مدل دوربین مداربسته مطابق با نیاز کاربر بسیار کمک کننده باشد. به طور کلی انواع دوربین مداربسته در یکی از 4 دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  1. دسته بندی از نظر نوع بدنه
  2. دسته بندی از نظر نوع تکنولوژی
  3. دسته بندی بر اساس کیفیت تصویر
  4. دسته بندی بر اساس نوع لنز بکار رفته

انواع دوربین مداربسته از نظر نوع بدنه:

یک دسته بندی مهم در دوربین مداربسته از نظر نوع بدنه آنها است. دوربین های مدار بسته را می توان در انواع دام، بولت، اسپیددام، کیوب، باکس، فیش آی و پینهول دسته بندی نمود. در واقع نوع بدنه، کیس خارجی دوربین است که بر اساس نوع کاربری در محیط برای دوربین ساخته می شود. در ادامه به معرفی انواع دوربین مداربسته از نظر نوع بدنه می پردازیم:

دوربین مداربسته بولت:

دوربین های بولت نوع دیگری از دوربین مداربسته هستند. بولت (Bullet) به معنی گلوله است. کاربرد این دوربین ها اغلب در محیط های خارجی و مناسب برای نصب بر روی دیوار است. جنس بدنه دوربین مداربسته بولت اکثرا از فلز است.

دوربین مداربسته دام:

دوربین های دام دوربین هایی با بدنه مدور و گرد هستند. کاربرد این دوربین ها بیشتر در محیط های داخلی و مسقف است زیرا بدنه آنها طوری است که باید زیر سقف نصب شوند. جنس بدنه دوربین مداربسته دام اکثرا از پلاستیک و در برخی از مدل ها فلزی است.

دوربین اسپیددام:

دوربین های اسپیددام که با نام های Fast Dome، گردان، PTZ و … نیز خوانده می شوند نوع دیگری از انواع دوربین مداربسته هستند. این دوربین ها دارای قابلیت های برجسته ای همچون امکان گردش به جهات مختلف، قدرت زوم بالا، امکان ارسال فرمان و … می باشند. نکته مهم در مورد دوربین مداربسته اسپیددام این است که نیاز به شخصی به عنوان اپراتور دارند که بازده عملکردی آنها را به صد درصد برساند.

دوربین مداربسته باکس:

دوربین های باکس که با نام دوربین های صنعتی نیز خوانده می شوند از جمله دوربین مداربسته های حرفه ای هستند و بیشتر در اماکن صنعتی مانند کارخانجات، سالن های صنعتی و … کاربرد دارند. نکته مهم در مورد دوربین مداربسته باکس این است که فاقد لنز هستند و باید برای آنها به طور جداگانه لنز تهیه نمود.

دوربین پینهول:

دوربین های پینهول به دلیل سایز بسیار کوچکی که دارند با نام های مینیاتوری، جاسوسی، مخفی و … نیز خوانده می شوند. دوربین مداربسته مینیاتوری را می توان در اشیا مختلف برای اینکه از دید پنهان بماند مخفی کرد.

دوربین مداربسته کیوب:

دوربین های کیوب دارای ظاهری متفاوت از سایر دوربین های مداربسته هستند. بدنه مستطیلی شکل آنها منجر به ایجاد ظاهری زیبا و شکیل در آنها شده است. دوربین مداربسته کیوب می تواند گزینه بسیار مناسبی برای منازل و اماکن اداری باشد.

انواع دوربین مداربسته از نظر نوع تکنولوژی:

آنالوگ HD: دوربین های آنالوگ HD نسل جدیدی از دوربین های آنالوگ قدیمی هستند. این دوربین ها بواسطه ارتقا تکنولوژی توانستند تحول بزرگی در محصولات آنالوگ قدیمی ایجاد کنند. تفاوت عمده محصولات آنالوگ HD با دوربین های آنالوگ قدیمی در امکان فشرده سازی بالای تصاویر و همچنین فرکانس خروجی آنها است. این موارد باعث افزایش چشمگیر کیفیت تصاویر می شوند.

تحت شبکه: نحوه عملکرد دوربین های دیجیتال در بستر شبکه است. انتقال اطلاعات در دوربین تحت شبکه بر مبنای پروتکل های شبکه صورت می گیرد. دوربین های تحت شبکه محدودیت های تصویری سیستم های مداربسته آنالوگ را ندارند و به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخورداراند. از لحاظ نحوه نصب نیز دردسرهای کابل کشی سیستم های آنالوگ را ندارند. اما به دلیل قیمت بالایی که دارند استفاده از آنها تنها در پروژه های بزرگ توجیه دارد.

دسته بندی از نظر کیفیت تصویر:

دوربین های مداربسته را می توان از لحاظ کیفیت تصویر دسته بندی نمود. کیفیت تصویر دوربین های مداربسته را با واحد مگاپیکسل نمایش می دهند. در گذشته کیفیت تصویر دوربین ها دارای محدودیت بود. برای مثال بیشترین کیفیت تصویر یک دوربین آنالوگ قدیمی نهایتا تنها به نیم مگاپیکسل می رسید.

اما با ورود دوربین های تحت شبکه به بازار این محدودیت از بین رفت. همچنین با ارتقا بستر آنالوگ به سیستم آنالوگ HD در حال حاضر کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ امروزی با کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه برابری می کند.

دسته بندی از نظر نوع لنز:

لنز دوربین مداربسته یکی از اجزای بسیار مهم آن است که در هنگام خرید باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج داد و متناسب با نیاز و نوع کاربری و محل نصب دوربین آن را انتخاب کرد. به طور کلی لنز بکار رفته در دوربین مداربسته شامل سه دسته زیر است:

لنز ثابت:

 لنزها در واقع عدسی هایی هستند که قدرت بزرگنمایی دارند. از ویژگی های مهم هر لنز فاصله کانونی آن است. لنزهای ثابت دارای یک فاصله کانونی هستند به همین دلیل در این نوع لنز ها امکان بزرگنمایی و زوم وجود ندارد. دوربین های مداربسته اغلب با لنزهایی با فواصل کانونی 2.8، 3.6، 6، 8، 12 و … به بازار عرضه می شوند.

لنز وریفوکال:

برخلاف لنز ثابت، لنز وریفوکال یا متغیر دارای دو عدد فاصله کانونی است به همین دلیل امکان زوم و بزرگنمایی در آن وجود دارد. دوربین های مداربسته وریفوکال اغلب با لنزهایی با فواصل کانونی 2.8-12 میلیمتر، 3-9 میلیمتر، 5-50میلیمتر و … به بازار عرضه می شوند.

نکته قابل توجه این است که دوربین های وریفوکال به طور خودکار عمل زوم را انجام نمی دهند و اگر می خواهید بر روی سوژه زوم کنید باید به صورت دستی این کار را از طریق پیچ موجود در کنار لنز انجام دهید.

لنز وریفوکال موتوردار:

همان لنزهای وریفوکال هستند با این تفاوت که زوم و بزرگنمایی در آنها به صورت دستی نیست و با استفاده از موتور تعبیع شده در ساختار آنها می توان از راه دور عمل بزرگنمایی را انجام داد.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مدار بسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂