وجود نور کافی برای ایجاد تصویر ضروری است. این موضوع در تشکیل تصویر در دوربین های عکاسی و دوربین های مداربسته نیز حاکم است. اما در ساعاتی از شبانه روز نور کافی در محیط وجود ندارد. با توجه به اینکه اغلب خرابکاری ها و جرایم در طول شب انجام می شود چه باید کرد. ایجاد شرایطی برای دوربین تا بتواند تصویربرداری در شب را انجام دهد یکی از راهکارهای اساسی است. یکی از قابلیت هایی که هنگام خرید دوربین مداربسته به آن باید توجه کنید، قابلیت تصویربرداری در شب یا همان دید در شب دوربین است. دوربین این کار را به کمک نور مادون قرمز IR انجام می دهد. در حال حاضر نود درصد دوربین های مداربسته مجهز به مادون قرمز IR هستند. در این مقاله به معرفی قابلیت دید در شب IR در دوربین مداربسته می پردازیم.

مادون قرمز دوربین مداربسته

نور مرئی طیفی از امواج است که برای چشم انسان قابل مشاهده است. در حضور نور مرئی دوربین مشکلی برای تشکیل تصویر نخواهد داشت. اما در هنگام شب و یا هرگونه شرایط نوری نامساعد امکان تشکیل تصویر وجود ندارد. از طرفی استفاده از منبع نور سفید در شب منجر به جلب توجه شده و از نظر امنیتی نیز راهکار مناسبی نیست. به همین دلیل برای تصویربرداری در شب از نور مادون قرمز استفاده می شود.

نور مادون قرمز توسط چشم انسان قابل رویت نیست و چیپ تصویر دوربین مداربسته می تواند این نور را تشخیص دهد. به این ترتیب بدون روشن شدن محیط با نور سفید می توان تصاویر واضحی در شب ثبت کرد. برای تولید نور مادون قرمز از LEDهایی استفاده می شود که در ساختار دوربین تعبیه شده است.

منظور از برد دید در شب مادون قرمز IR چیست؟

منظور از برد دید در شب مادون قرمز، توانایی دوربین در ثبت تصاویر در هنگام شب در مسافت های مختلف به کمک نور مادون قرمز است. این توانایی بستگی به تکنولوژی نور مادون قرمز بکار رفته در دوربین مداربسته دارد. به صورت کلی برد در قابلیت دید در شب IR به دو عامل مهم زیر بستگی دارد:

1. میزان حساسیت حسگر تصویر:

از اجزای مهم دوربین مداربسته حسگر یا چیپ تصویر آن است. این حسگرها نقش مهمی در تشکیل تصویر دارند. نسبت به نور مرئی و نامرئی حساس هستند اما میزان این حساسیت متفاوت است. بدین معنی که ممکن است حساسیت یک حسگر نسبت به نور مرئی خوب باشد. اما در تشخیص نور نامرئی بخوبی عمل نکند.

2. قدرت چراغ های LED بکار رفته در دوربین:

نوع ال ای دی های مادون قرمز بکار رفته در دوربین و قدرت تابشی آنها می تواند در میزان برد نور دید در شب IR دوربین موثر باشد. هرچه از ال ای دی های با کیفیت تر و قدرتمند تری استفاده شود دوربین برد دید در شب قوی تری خواهد داشت.

نقاط ضعف نور مادون قرمز IR

  • عدم امکان نصب در پشت شیشه:

یکی دیگر از نقاط ضعف نور مادون قرمز در قابلیت دید در شب IR عدم توانایی آن در عبور از شیشه است. به این معنی که چنانچه دوربین در پشت شیشه نصب شود نور مادون قرمز نمی تواند از آن عبور کند و امکان تشکیل تصویر وجود نخواهد داشت. بنابراین وقایع پشت شیشه در هنگام شب از دست می روند.

  • برد ضعیف نسبت به نور مرئی:

با وجود امکان تصویربرداری در شب به کمک نور مادون قرمز IR اما باید اذعان داشت که نور مادون قرمز دارای برد ضعیفی نسبت به نور مرئی است. بیشترین برد نور مادون قرمز IR حدودا 60 متر است.

  • کیفیت پایین تصاویر:

یکی از ضعف های تکنولوژی مادون قرمز IR کیفیت پایین تصاویر است. تصاویر ثبت شده در تاریکی و به کمک نور IR معمولا از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. از طرفی به دلیل نبود نور مرئی در شب امکان ایجاد تصاویر رنگی نیز وجود ندارد.

خاموش کردن IR در دوربین مداربسته

به طور پیش‌فرض، چراغ‌های LED IR روی دوربین فعال می‌شوند. زمانی که منطقه تحت نظارت تاریک شود، به‌طور خودکار روشن می‌شوند. با این حال، در شرایط خاصی، ممکن است نیاز به خاموش کردن چراغ‌های مادون قرمز دوربین مداربسته داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید نور کافی در محل وجود دارد و چراغ‌های IR تصویر را خراب می‌کنند. در این صورت لازم است چراغ‌های IR به صورت دستی خاموش شوند.

دو راه حل برای این کار وجود دارد: راه حل اول خاموش یا غیر فعال کردن IR از طریق تنظیمات دوربین. دوم جدا کردن مستقیم بلوک IR از مادر برد دوربین مداربسته.

بسیاری از دوربین های مداربسته گزینه ای برای غیر فعال کردن نور مادون قرمز در تنظیمات خود دارند. در شرایطی که دوربین چنین گزینه ای را نداشته باشد، لازم است دوربین باز شود و کابل متصل به نورهای مادون قرمز جدا شوند.

قابلیت دید در شب IR

تنظیمات دید در شب مادون قرمز

اگر بخواهید از طریق تنظیمات دوربین مداربسته IR دوربین را غیر فعال کنید در ابتدا IP دوربین را در مرورگر وارد کنید در صورتی که شبکه دوربین و سیستم (لپ تاپ، کامپیوترو..) شما یکی باشد می توانید وارد صفحه تنظیمات دوربین شوید. در برندهای مختلف دوربین مداربسته متفاوت است اما همگی از یک ساختار کلی پیروی می کنند. به دنبال تب مربوط به تنظیمات IR بروید. نور مادون قرمز را  از این طریق غیر فعال کنید.

اگر مطمئن نیستید که دوربین شما چنین گزینه ای در تنظیمات دارد یا خیر با کارشناسان این حوزه و یا فروشنده دوربین تماس بگیرید و سوال کنید. گرچه  در مدل های اخیر صرف نظر از سازنده دوربین، همگی گزینه ای برای خاموش کردن IR را دارند.

در مورد دوربین های مداربسته HD که از طریق مرورگر نمی توانید IR آنها را تغییر دهید.  این دوربین های مداربسته اغلب دارای تنظیات OSD هستند. از همین طریق می توان با استفاده از دکمه های روی پیگتیل دوربین پیمایش کنید. دکمه pigtail را بیابید و دکمه مرکز را بفشارید. منوی OSD باید در صفحه نمایش داده شود.

تنظیمات مختلفی مانند فرمت ویدئو، نوردهی، روز/شب، فرمت ذخیره سازی و سایر تنظیمات نمایش داده می شوند. در بیشتر مواقع تنظیمات مادون قرمز زیر گزینه Day/Night وجود دارد. بعد از این کار می توانید دوربین را با کف دست بپوشانید و مشاهده کنید آیا IR روشن می شود یا خیر.

سفید شدن تصویر در دوربین IR

اگر تصویر دوربین های مداربسته مجهز به IR را با دقت نگاه کنید بخشی دایره ای شکل در مرکز تصویر به طور روشن تر وجود دارد. تمرکز نور در بخش مرکزی موجب می شود گاهی تصویر در زمان نزدیک شدن سوژه به دوربین بسیار سفید شده و از وضوح و میزان جزئیات آن کاسته شود.

برای جلوگیری از این مشکل، فناوری IR هوشمند پویا یا LED های داخلی در دوربین های مداربسته تعریف شده است. این فناوری به طور خودکار برای جبران فاصله یک جسم تنظیم می شوند تا از نوردهی مناسب برای ارائه تصویر برخوردار شود. تصویر زیر مقایسه دو دوربین با دید در شب IR است که فناوری هوشمند در یکی فعال و در دیگری غیر فعال است. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید با وجود مشخص بودن جزئیات تصویر شخص شما جزئیات صحنه پشت سر او را از دست دادید. بنابراین فعال بودن چنین فناوری برای محیط های وسیع چندان هم مید نیست و فقط در محیط های کوچک که سوژه به دوربین نزدیک است مورد استفاده قرار می گیرد.

مادون قرمز EXIR چیست؟

تکنولوژی جدید EXIR در دوربین مداربسته یا (Enhanced Infrared Lighting) به معنی نور IR تقویت شده است که در سال های اخیر توسط شرکت هایک ویژن ابداع شده است. در این تکنولوژی اشکالات موجود در نور IR معمولی اعم از جذب حشرات به لنز دوربین، برد پایین نور IR، عدم توانایی عبور نور مادون قرمز IR از شیشه هایی و … به چشم نمی خورد و به طور کامل برطرف گردیده است. نقاط ضعف نور مادون قرمز IR را ندارد و می تواند جایگزین مناسبی برای آن در دوربین های مداربسته باشد. دوربین هایی که به این تکنولوژی مجهز هستند از جمله پیشرفته ترین تجهیزات نظارتی در شب محسوب می گردند.

قابلیت دید در شب Exir در دوربین مداربسته چیست؟

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مدار بسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت خرید و نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

5/5 - (1 امتیاز)