Esata مخفف External Serial Advanced Technology Attachment در حقیقت یک رابط خارجی برای فناوری های SATA است. E sata یا External Sata همان رابط یا کانکتور SATA است که برای هاردهای اکسترنال و دسترسی های خارجی قابل استفاده است. به عبارت دیگر شما می توانید از فضای بیرون کیس کامپیوتر و دستگاه، به رابط esata دسترسی داشته باشید. تا به اینجا تا حدودی به پاسخ دو سوال Esata چیست و تفاوت sata و esata در چیست، رسیدیم. اما برای بررسی بیشتر و دقیق تر تا انتهای مقاله با ماه همراه باشید. در سیستم مداربسته دستگاه های DVR و NVR دستگاه های ذخیره کننده هستند. این دستگاه های دارای پورت های مختلفی بوده که هر کدام کارایی خاصی دارند. پورت های SATA و ESATA از انواع این پورت ها هستند.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

Sata و E sata در دوربین مداربسته

از پورت های SATA  و ESATA  در سیستم های مداربسته برای ذخیره اطلاعات و تصاویر و همچنین تهیه نسخه پشتیبان روی هارد دوربین مداربسته که در دستگاه های ضبط DVR و NVRنصب اند استفاده می شود. سرعت انتقال داده (برای ذخیره سازی) از طریق این پورت ها، بسیار بالاست. سرعت انتقال در سیستم های مداربسته بسیار حائز اهمیت است. شما با وجود چنین پورت هایی می توانید تمام تصاویر دوربین های مداربسته را به صورت آنلاین و بدون هیچ وقفه در هارد دیسک ذخیره کنید.

تولیدکنندگان سیستم های مداربسته محصولات خود را به فناوری ESATA مجهز می کنند تا کاربران بتوانند تصاویر دوربین های مداربسته را در مدت طولانی تر ذخیره کنند. همچنین سرعت پشتیبان گیری با سرعت بیشتری در این سری از محصولات انجام می شود.

پورت SATA چیست

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment به معنی تکنولوژی ارتباطی پیشرفته است. از این تکنولوژی برای انتقال داده از برد اصلی به هارد یا درایو استفاده می شود. در دوربین های مداربسته  این انتقال بین دستگاه DVR/NVR و هارددیسک نصب شده روی آن صورت می گیرد. SATA جایگزین فناوری قدیمی ATA است که به عنوان رابط باس داخلی نسل بعدی برای هارد دیسک شد. ATA سریال (SATA) به مرور جایگزین ATA موازی (IDE) شد. رابط SATA ساده تر از ATA است و یک ساختار سریال را برای سرعت بیشتر نسبت به فناوری قدیمی (ATA) ارائه می دهد. SATA استانداردهای متفاوتی دارد و سخت‌افزارهای قدیمی‌تر تنها استاندارد اصلی را پشتیبانی می‌کنند.

هدف از طراحی SATA غلبه بر محدودیت های IDE (Integrated Drive Electronics) یا همان ATA موازی (Parallel ATA) است. با هر نسخه جدید SATA، سرعت افزایش می یابد. SATA اصلی یا SATA 150 دارای سرعت انتقال اطلاعات 150 مگابایت بر ثانیه (MB/s) است. SATA 3G سرعت را دو برابر کرد و به 300 مگابایت بر ثانیه یا حدود 3 گیگابایت بر ثانیه رساند. گاهی اوقات به آن SATA 300 نیز می گویند.

برنامه انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل

پورت E sata چیست

همان طور که پیش تر مطرح شد eSATA را می توان پورت SATA اکسترنال دانست. این فناوری نیز در ادامه رسیدن به راه حل های انتقال داده با سرعت بیشتر بوجود آمد. عملکرد تکنولوژی E sata همانند FireWire و USB در راستای فراهم کردن انتقال سریع داده ها برای دستگاه های ذخیره سازی خارجی است. در حالی که سرعت eSATA به سرعت انتقال حداقل سه برابر USB 2.0 و FireWire 400 می رسد، اما یک اشکال دارد. eSATA بر خلاف رابط های ذکر شده به کانکتور برق نیاز دارد. به این مفهوم که قبل از اینکه دستگاه های eSATA بتوانند کار کنند باید آن ها را به برق متصل کنید. با این وجود، همچنان یک انتخاب عالی برای ذخیره سازی دیسک خارجی است.

تفاوت sata و esata

از مهم ترین تفاوت بین SATA و eSATA داخلی یا خارجی بودن آنهاست. پورت SATA یک پورت داخلی و eSATA پورت خارجی است. کابل های eSATA باریک هستند و می توانند تا حدود 2 متر طول داشته باشند. ضمن اینکه مدیریت این کابل ها راحت تر است. در حالی که کابل های ATA موازی، بسیار عریض تر و محدود به طول 45.7 سانتی متر هستند. با eSATA، سرعت SATA افزایش می‌یابد.

یکی از دلایلی که موجب بالا رفتن سرعت انتقال Esata است ترجمه داده هاست. برخلاف رابط های USB و FireWire، eSATA مجبور نیست داده ها را بین رابط و رایانه ترجمه کند. این امر سرعت انتقال داده ها را در برخی موارد تا شش برابر افزایش می دهد. در عین حال در منابع پردازنده کامپیوتر صرفه جویی می کند و نیاز به چیپ اضافی نیز از بین می رود.

نصب دوربین مداربسته در آسانسور مجتمع

ضرورت نصب دوربین در آسانسور چیست؟

از بخش های مختلفی که در ساختمان های مسکونی  می توان دوربین مداربسته نصب کرد آسانسور است. آسانسور از مشاعات بوده و مشمول قانون نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را بخوانید.

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

مزیت پورت E sata

علاوه بر سرعت بالای E sata می توان مزیت های دیگری از جمله دسترسی خارجی به آن را عنوان کرد. از مزیت های دیگر eSATA این است که دستگاه هایی که از این فناوری بهره می برند قابل تعویض هستند. به عبارت دیگر آنها را  مانند درایو USB به راحتی می توانید جدا و دوباره وصل کنید. این شرایط انتقال داده را به صورت کارامدتر و سریع تر می کند. به عنوان مثال انتقال داده بین محل کار و خانه راحت تر انجام می شود و یا بین درایوهای مختلف با سرعت بیشتری می توانید داده ها را منتقل کنید.

نکته مهم : در حالی که رابط‌های eSATA قابل تعویض هستند، این بدان معنا نیست که در حین انتقال داده، اتصال دستگاه را قطع کنید. انجام این کار خطر از دست دادن اطلاعات را به همراه دارد.

نحوه استفاده از eSATA

استفاده از eSATA به سادگی اتصال دو دستگاهی است که از یک فناوری پشتیبانی می کنند. در دستگاه هایی که پورت eSATA دارند مانند هر دستگاه ذخیره سازی مدرن دیگری، می توانید داده ها را منتقل می کند. برای اینکه eSATA کار کند، به یک پورت eSATA روی مادربرد نیاز دارد. توجه داشته باشید که این همان پورت SATA نیست، بنابراین سعی نکنید کابل eSATA را به پورت SATA متصل کنید. اگر مادربرد شما دارای پورت eSATA نیست، می‌توانید یک کارت اتصال اجزای جانبی نصب کنید که قابلیت‌های مادربرد شما را افزایش می‌دهد.

چندین نسخه SATA وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که دستگاه های شما همه از نوعی که با یکدیگر سازگار هستند، استفاده کنند. جدیدترین نسخه eSATA eSATA 600 یا 6 Gbps است. انواع جدیدتر SATA با رابط‌های قدیمی‌تر سازگار هستند، اما سرعت شما محدود می شود به اندازه ای که پایین‌ترین نسخه مورد استفاده می تواند پشتیبانی کند. به عنوان مثال، اگر یک دستگاه از SATA 300 و دیگری از SATA 600 استفاده کنید، شما فقط سرعت SATA 300 را دریافت خواهید کرد.

eSATAp چیست

eSATAp چیست؟ در نامگذاری این رابط افراد مختلفی نظرات متفاوتی ارائه می کنند. برخی آن را برگرفته از Power-Over-eSATA می دانند و برخی دیگر آن را معادل eSATA/USB combo. تعدادی نیز معتقدند چون یک استاندارد واقعی نیست  نمی توان نام واحدی را به چنین رابطی نسبت داد. در هر حال این رابط به شما کانکتوری می دهد که بتوانید یک هارد USB یا eSATA را به دستگاه متصل کنید در عین حال برق برای اجرای آن به حد کافی تامین شود. همان طور که در بالا خواندیم رابط eSATA به کانکتور برق نیاز دارد. اما رابط eSATAp دیگر نیاز به کانکتور مجزا برق ندارد.

شکل رابط eSATAp به گونه ایست که تمام پین های استاندارد یک کابل SATA و همچنین پین های یک کابل USB در آن قرار می گیرند. یک طراحی جذاب و جالب توجه، زیرا این رابط علاوه بر وجود پین ها، برای انتقال 5 ولت از طریق خط برای تغذیه درایو نیز طراحی شده است. برخی از آنها به نام eSATApd  می توانند تا 12 ولت را تولید می کنند.

نحوه عملکرد eSATAp

یک کابل eSATAp بخش‌های برق و داده را از هم جدا می‌کند، بنابراین می‌توانید آن را به یک درایو SATA قدیمی متصل کنید و به راحتی هر یک از درایوهای قدیمی را تغییر کاربری دهید. رابط جالبی است اما مشکل این است که توسط کسی تأیید نشده است. از طرف USB و SATA هر دو «کنسرسیوم‌هایی» وجود دارد که استانداردهای دقیق مورد استفاده برای کابل‌هایشان را تعیین می‌کنند. هیچ یک نمی خواهند به اشتراک بگذارند، و قوانینی در هر دو کتاب آنها وجود دارد که می گوید رابط آنها نمی تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

به عبارت ساده تر یک کانکتور هیبریدی USB/SATA از نظر آنها غیرقانونی است. این امر eSATAp را بدون آینده روشن می‌گذارد، اگرچه این یک قطعه مهندسی جالب است که هر سازنده باید آن را بپذیرد. اگر کانکتور تایید نشده باشد، هیچ کدام از سازندگان این کار را نمی کنند. با این وجود چند شرکت وجود دارند که از این کانکتور استفاده می‌کنند و چند شرکت هم کابل‌هایی تولید می‌کنند که از eSATAp به SATA معمولی تبدیل می‌شوند، اما تا کنون این فقط یک ایده خوب است که ممکن است هرگز از بین نرود و یا عمر کوتاهی داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)