یکی از مراحل نصب دوربین مداربسته نصب هارددیسک در دستگاه ذخیره کننده است. در سیستم های نظارتی دستگاه های DVR و NVR نقش ذخیره کننده فیلم و اطلاعات را بر عهده دارند با این وجود آنها دارای هیچ حافظه داخلی نیستند. بنابراین برای ذخیره و نگه داری تصاویر دوربین مداربسته به هارددیسک نیاز است. نصب هارد دوربین مداربسته در دستگاه DVR و NVR دارای مراحل و نکاتی است که در این مطلب به توضیح آنها خواهم پرداخت.

  1.  قبل از نصب هارددیسک در سیستم مدار بسته
  2. مراحل نصب هارددیسک دوربین مداربسته
  3. پس از نصب هارد در دستگاه دوربین مدار بسته

نکات مهم پیش از آموزش نصب هارد دوربین مداربسته

  1. در هنگام خرید هارد دوربین مداربسته  این نکته را در نظر بگیرید که دستگاه های ضبط  از هارددیسک با ظرفیت های مختلف پشتیبانی می کنند. برای مشخص شدن ظرفیت هارد مناسب دستگاه ذخیره کننده به  دیتا شیت آن مراجعه کنید. همچنین تعداد هاردی که می توانید در DVR یا NVR خود نصب کنید نیز در دیتا شیت درج شده است.
  2. مهم ترین موضوعی که در نصب هارد باید در نظر بگیرید این است که هارد از نوع اینترنال مورد استفاده قرار می گیرد. بسیار مشابه هارددیسک های کامپیوتر های خانگی است و کابل مورد استفاده در آنها از نوع SATA است.
  3. دو برند مطرح سازنده هارد در جهان برای راحتی مشتریان انواع هارددیسک های تولیدی خود را با توجه به کاربری، رنگ بندی کرده اند. در برند وسترن دیجیتال (WD: Western Digital)، هارد دوربین مدار بسته با برچسب بنفش ارائه شده است. در برند سیگیت (Seagate) هارد مناسب دوربین مداربسته با برچسب مشکی- سفید به بازار عرضه می شود.

مراحل نصب هارد دوربین مداربسته

  1. دستگاه DVR/NVR دارای یک کیس یا بدنه است که برای نصب هارد داخل آن باید بدنه را باز کنید. کیس با چند پیچ در طرفین دستگاه بسته شده است، ابتدا باید این پیچ ها را باز کنید.
  2. پس از باز کردن کامل کیس مهم ترین بخشی که مشاهده می کنید مادربرد دستگاه است. بر روی این برد پورت های SATA قرار دارند که شکل اِل مانندی دارند. از دیگر موارد قابل مشاهده بر روی برد می توان به سیم هایی به رنگ سیاه، قرمز و زرد اشاره کرد. این سیم ها باید به هاردیسک(ها) متصل گردند تا ارتباط هارد با منبع تغذیه برقرار شود.
  3. عموماً برای نصب هارددیسک در داخل کیس دستگاه تجهیزات لازم اعم از کابل SATA (که معمولا قرمز رنگ است) و پیچ برای بستن و فیکس کردن هارد، قرار داده شده است.
  4. در ادامه نصب هارد، باید یک سر کابل SATA را به برد دستگاه DVR/NVR و سر دیگر آن را به هارد یا HDD متصل کنید. محل اتصال کابل ساتا هم روی برد و هم روی هارد کاملاض مشخص است. پس از آن باید کابل تغذیه موجود در DVR را به هارد متصل کنید.
  5. کابل های متصل شده را کنترل کرده و از اتصال صحیح آنها مطمئن شوید. سپس هارددیسک (ها) را در محل نصب DVR/NVR ثابت و فیکس کنید (معمولا دارای 4 عدد پیچ به ازای هر هارد است).
  6. پس از انجام عملیات بالا دستگاه را روشن کنید و وارد منوی آن شوید. چنانچه مراحل نصب به درستی انجام شده باشد، هاردیسک ها در منوی دستگاه قابل مشاهده خواهند بود. پس از این مرحله می توانید درب کیس دستگاه را ببندید.
  7. به قسمت منوی دستگاه رفته و با انتخاب گزینه  HDD، تنظیمات و فرمت هارد را انجام دهید. فرمت کردن هارد یکی از مهم ترین بخش از تنظیمات هارد دوربین مدار بسته است که آن را برای ذخیره اطلاعات و ثبت تصاویر آماده می کند. در این بخش شما می توانید از وضعیت سلامت هارد، ظرفیت و میزان فضای پر شده هارد را مشاهده کنید.

بازبینی و تهیه بک آپ فیلم دوربین مداربسته

توصیه می شود در بازه های زمانی مشخص تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته در هارد را مورد بازبینی قرار دهید تا از صحت عملکرد هارد دوربین مطمئن شوید. تهیه نسخه پشتیبان برای اماکن حساس که وجود آرشیو فیلم و تصاویر دوربین مداربسته حائز اهمیت است، توصیه اکید می شود. علاوه بر این در صورت وقوع مشکل و یا آسیب به هارد، شما تصاویر در مدت زمان کمتری را از دست خواهید داد.

مشکل عدم شناسایی هارد توسط سیستم

پس از نصب هارددیسک بر روی دستگاه ممکن است در منوی دستگاه آنها را مشاهده نکنید. علت چیست و چگونه باید آن را یافت؟ عدم نمایش هاردیسک ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای رفع این مسئله موارد زیر را بررسی نمایید:

  • دستگاه را باز کرده و اتصال هر یک از کابل ها به پورت های مربوطه را چک کنید.
  • گاهی اوقات ممکن است اشکال از کابل SATA باشد. برای اطمینان از کابل دیگری که از سلامت آن مطمئن هستید کمک بگیرید و جایگزین نمائید.
  • هارد در زمان روشن شدن دستگاه روشن نمی شود. این حالت در بسیاری از موارد به علت استفاده از آداپتور نامناسب پیش می آید. با تعویض آداپتور و روشن کردن دستگاه این مشکل برطرف می شود. حتماً برای انتخاب آداپتور دقت لازم را به کار ببندید. زیرا در صورت نامناسب بودن آداپتور قسمت پاور هارد روی دستگاه آسیب خواهد دید.
  • در مواردی مشکل از هارددیسک(ها) است. در این صورت می توانید ابتدا آن را فرمت کرده و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض کنید. البته در بیشتر اوقات با فرمت کردن مشکل برطرف شده است.
  • امکان دارد از هاردیسک استفاده کرده باشید که دستگاه شما آن را ساپورت نمی کند. این موضوع را قبل از خرید هارد باید در نظر بگیرید که سیستم و دستگاه شما از هارد با چه ویژگی و ظرفیتی پشتیبانی می کند.

تست هارد دوربین مداربسته

در این بخش قصد داریم نگاهی به مشکلات بعد از نصب هارد دوربین مداربسته داشته باشیم. برای اطمینان از سلامت هارد و رفع برخی از مشکلات آن لازم است هارد تست شود. در مواقعی شما شاهد اختلالاتی در ضبط فیلم دربین مداربسته می شوید و یا صدایی نا متعارف از هارد شنیده می شود. شما از طریق بررسی ظاهر هارد و همچنین به صورت نرم افزاری به واسطه دستگاه DVR/NVR می توانید هارد سیستم مداربسته را تست کنید.

در حالت نرم افزاری، سیستم به شما این امکان را می دهد تا سلامت هارد را از جهات مختلف از جمله بدسکتورها چک نمایید. بعد از اعلام نتیجه سیستم، شما می توانید با توجه به شرایط هارد تصمیم بگیرید که هارد نیاز به فرمت کردن دارد و یا به تعویض. همچنین می توانید هارد را مانند هاردهای اینترنال کامپیوترهای خانگی توسط کامپیوتر و یا حتی لپ تاپ اسکن، فرمت و یا چک نمایید. برای اطلاع از جزئیات و مشاهده کامل مراحل تست، مقاله تست هارد دوربین مداربسته را مطالعه کنید.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی دوربین مداربسته

افزایش حافظه دوربین مداربسته
افزایش حافظه دوربین مداربسته

عکس هارددیسک دوربین مداربسته

با توجه به تشابه بسیار زیاد هارددیسک نمونه هایی از عکس هارد دوربین مداربسته از برندهای مختلف را در ادامه مشاهده می کنید. در برخی از برندها همانطور که پیش تر گفته شد رنگ بندی در انواع هارد توانسته کمک زیادی به مشتریان کند. با این حال در بسیاری از برندهای هارد دوربین مداربسته از کلماتی مانند Video surveillance یا  surveillance روی برچسب هارد استفاده می کنند.

قیمت هارد دوربین مداربسته

در قیمت گذاری محصولات عوامل مختلفی از جمله برند، کیفیت و ویژگی های آن محصول موثر هستند. در هارددیسک نیز این موضوع حاکم است و شما با انواع هاردهای مختلف و قیمت های گوناگون در بازار مواجه خواهید شد. با توجه به حساسیت عملکرد سیستم های نظارتی لازم است از هارد مناسب استفاده کنید. ضمن این که برای نگه داری اطلاعات حتماً به کیفیت هارد توجه لازم را داشته باشید. ممکن است کمی هزینه بیشتری بابت آن پرداخت کنید اما این هزینه مانع از هزینه های بعدی خواهد شد. آیتم کیفیت بسیار اهمیت دارد چرا که با خرابی زود هنگام هارد شما علاوه بر خسارت مالی از جنبه از بین رفتن اطلاعات نیز متضرر شده اید.

تغییرات در نرخ ارز می تواند تاثیر زیادی در نوسانات قیمت هارد دوربین مدار بسته بگذارد. قیمت هاردهای دوربین مداربسته وسترن دیجیتال با ظرفیت 1 ترابایت از حدود 650 هزارتومان تا حدود 1200 هزار تومان در بازار وجود دارد. با بالا رفتن ظرفیت هارد بالطبع قیمت هارد دوربین مداربسته نیز بالاتر می رود. علاوه بر ظرفیت ویژگی های دیگر هارد نیز در قیمت آن موثر هستند، به عنوان مثال تعداد خروجی دوربین مداربسته که هارد برای ذخیره آن پشتیبانی می کند. همچنین وجود فناوری های مختلف در هارد مانند فناوری ‌های Allframe 4K و IntelliSeek و یا پشتیبانی از TLER & ATA streaming از تفاوت های بین هارد های مختلف با ظرفیت یکسان است.

هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال
2TB

از قیمت  1.100.000 تا قیمت 1.900.000 تومان

هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال
4TB

از قیمت 2.200.000 تا قیمت 5.400.000 تومان

هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال
6TB

از قیمت 3.300.000 تا قیمت 4.100.000 تومان

هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال
8TB

از قیمت 5.400.000 تا قیمت 7.000.000 تومان

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

5/5 - (1 امتیاز)