از مهم‌ترین وظایف سیستم نظارتی ضبط تصویر دوربین مداربسته است. بنابراین اگر در این مورد مشکلی بوجود آید باید مسئله خیلی زود بررسی و رفع گردد. اینکه چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند و یا علت ذخیره نکردن دوربین مدار بسته چیست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم عوامل مختلف که منجر به ضبط نکردن فیلم دوربین مداربسته می‌شوند را بررسی کنیم. همچنین اقدامات لازم برای رفع آن در هر بخش مطرح شده است.

دلایل ضبط نکردن دوربین مدار بسته

7علت ضبط نکردن دوربین مداربسته عبارتند از:

  1. قطعی در کابل و اتصالات سیستم مداربسته
  2. اشکالات در برق رسانی و منبع تغذیه
  3. خرابی و سوختن هارد دوربین مداربسته
  4. خرابی دوربین و خرابکاری
  5. مشکلات دستگاه ضبط و تنظیمات
  6. ضعف در سیستم وای فای و پهنای باند شبکه
  7. ناسازگاری دوربین با دستگاه ضبط

اولین اقدام برای عیب یابی و پیدا کردن علت ضبط نکردن دوربین مداربسته این است که آیا دوربین مداربسته در حال ضبط است یا خیر. برای این منظور باید بررسی شود که دوربین مداربسته روشن و تنظیمات ضبط تصویر درست انجام شده است. با رفتن به منوی دوربین مدار بسته و چک کردن یک دقیقه پیش به راحتی می‌توان متوجه شد که دوربین در حال ضبط است یا خیر. اگر فیلم یک دقیقه پیش را نشان می‌دهد، به این معنی است که دوربین در حال ضبط کردن است. تنظیمات ضبط دوربین مداربسته نیز چک شود در صورت فعال بودن گزینه Over Write فیلم جدید روی قدیمی‌ترین فیلم ضبط می‌شود و فیلم قدیمی پاک خواهد شد.

1. قطعی در کابل و اتصالات سیستم مداربسته

اگر تصویر دوربین مداربسته سیاه باشد در اتصالات دوربین اختلال پیش آمده است. زمانی که دوربین نتواند تصویری را ارسال کند نمی‌توان انتظار ذخیره شدن تصاویر را داشت. اتصالات دوربین به دستگاه و به منبع تغذیه از جهت سالم بودن کابل، فیش، سوکت و صحت در اتصال باید بررسی شود. در بسیاری از موارد کابل و اتصالات به خوبی متصل نشده اند با تست محکمی آنها متوجه خواهید شد که چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند. در نهایت هم در بخش دوربین هم در بخش دستگاه، با یافتن بخش قطع شده و رفع آن می توان مشکل را برطرف نمود.

کابل‌های آسیب دیده و زخمی دچار قطع و وصلی هستند. با مشاهده بخش‌های پوسیده و دارای خمیدگی و یا جویده شده حتماً کابل را تعویض کنید. فیش و سوکت‌ها اگر در معرض شرایط نامساعد آب و هوایی قرار می‌گیرند بررسی شوند که سالم باشند. نفوذ رطوبت و یا شدت دمای محیط به فیش و سوکت‌ها آسییب می‌زند. در نتیجه ارتباط پایداری را نمی‌توانند برقرار کنند. پیشنهاد می‌کنید اتصالات را عایق‌بندی کنید.

چرا دوربین مداربسته ضبط نمی کند

2. اشکالات در برق رسانی و منبع تغذیه

سوختن آداپتور، اتصالی در منبع تغذیه، نامناسب بودن آداپتور همگی از عواملی هستند که به طور مستقیم روی عملکرد دوربین و سیستم مداربسته اثر منفی می‌گذارند. اگر برق ناکافی باشد، سیگنال تصویر ضعیف است و در نهایت تصویر سیاه دریافت می‌کنید. دوربین را با آداپتور سالم و مناسب تست کنید. انتخاب آداپتور مناسب برای دوربین و تجهیزات مداربسته بسیار مهم است. از طرفی دوربین و دستگاه را در محلی نصب کنید که خطر برخورد صاعقه به حداقل برسد. زیرا رعد و برق خود از دلایل نوسان برق است.

سیم‌های برق نیز از نظر سلامت فیزیکی مورد بررسی قرار گیرد. خمیدگی، جویده شدن و هر نوع خراش روی کابل می‌تواند جدی باشد. در برخی پروژه‌ها از منبع تغذیه مشترکی استفاده می‌شود که فاصله دوربین‌ها از منبع تغذیه می‌تواند به کاهش ولتاژ برق رسیده به آنها شود. تنظیم درست ولتاژ ورودی به دوربین‌ها مهم است زیرا بیش از حد بودن آن موجب سوختن و از کار افتادن دوربین مداربسته می‌شود.

3. خرابی و سوختن هارد دوربین مداربسته

حافظه دستگاه پر شده و این دلیلی برای این که چرا دوربین مداربسته ضبط نمی‌کند است. به طور معمول بعد از پر شدن حافظه (هارد) دستگاه، سیستم مداربسته دیگر قادر به ذخیره نمودن تصاویر نخواهد بود. برای رفع این مشکل می توانید:

  • هارد را پاک یا فرمت کرد: در صورت عدم نیاز به فیلم های قدیمی تنظیمات دستگاه DVR را روی Over Write یا همان بازنویسی قرار دهید. به این ترتیب فیلم جدید روی فیلم قدیمی ضبط می شود.
  • افزودن هارد: هارد با ظرفیت بیشتر و یا هارد دیگر به دستگاه اضافه کنید. این‌کار در صورتی امکان‌پذیر است که دستگاه ضبط DVR/NVR از آن پشتیبانی کند.
  • انتقال تصاویر هارد: فیلم و تصاویر را از هارد به دستگاه دیگر مانند فلش، هارد اکسترنال، کامپیوتر و…منتقل کنید.

دلیل دیگر برای عدم ضبط دوربین مداربسته وجود اشکال در هارد دستگاه است. ایجاد بدسکتور در هارد ددیسک، احتمال سوختن هارد دستگاه، روشن نشدن هارد (بررسی پاور در دستگاه) از نمونه‌ای از این اشکالات در هارد است. در مواقعی هارد دستگاه روشن می شود ولی عملکرد آن ناقص است. در این حالت نیز ضبط تصویر انجام نمی‌شود.

4. خرابی دوربین و احتمال خرابکاری

سوختن دوربین مداربسته از دلایل ضبط نکردن فیلم دوربین مداربسته است. سوختن بر اثر آداپتور بی‌کیفیت، نوسان برق، دمای بیش از حد محیط، رطوبت خارج از توان دوربین و… رخ می‌دهد. خرابی در برخی قطعات داخلی دوربین نیز موجب اختلال در عملکرد دوربین شده و مانع از ارسال تصاویر به دستگاه ضبط می‌شود. همچنین ممکن است دوربین به دلایل خرابکاری از کار افتاده باشد.

 دوربین مداربسته کور شده است. دید دوربین از طریق مختلف به نیت سوء بسته شده است. از این طریق مانع ضبط تصاویر توسط دوربین مداربسته شده‌اند. با بررسی دوربین مداربسته به راحتی می‌توان به این موضوع پی برد. کافیست دوربین را از نظر ظاهری بررسی کنید تا از وجود پوشش یا آسیبی که مانع از عملکرد دوربین شده است، آگاه شوید.

5. مشکلات دستگاه ضبط و تنظیمات

خرابی و مشکلات در دستگاه ضبط نیز از دلایل ضبط نشدن تصویر دوربین مداربسته است. اگر پورتی که دوربین از طریق آن به دستگاه متصل است به هر دلیلی سوخته باشد، تصویری نخواهید داشت. دستگاه ضبط به کلی سالم است و در حال ضبط تصاویر است، اما تصویر یک دوربین را ذخیره نکرده است. آن دوربین را به کانال دیگر دستگاه متصل کنید و وضعیت را مجدداً چک کنید.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته را چک کنید. ممکن است تنظیمات ضبط به شرایط خاص یا محدوده خاصی وابسته باشد. به طور مثال ضبط دوربین مداربسته در ساعات مشخصی است و یا تنظیمات ضبط روی نقطه خاصی تعیین شده است. حتی ممکن است حالت motion detector فعال باشد که در این صورت ضبط فقط در زمان حرکت اجسام مقابل چشم دوربین صورت می‌گیرد. می‌توان تنظیمات را به حالت اولیه برگرداند و ضبط دوربین مداربسته را چک کرد و در صورت موفق بودن ضبط، مجددا تنظیمات دلخواه را انجام داد.

6. ضعف در سیستم وای فای و پهنای باند شبکه

در دوربین های مداربسته تحت شبکه پهنای باند و در دوربین‌های Wireless، سیستم وای فای برای ارسال سیگنال‌های ویدئویی اهمیت بسیاری دارند. اگر پهنای باند کم باشد سیگنال ها ضعیف و یا قطع می‌شوند. فاصله زیاد بین دوربین و مودم (روتر) و یا وجود موانع فیزیکی زیاد بین آن دو از دلایل ضعیف شدن وای فای است. اختلال و قطعی سیگنال‌های ویدئویی منجربه عدم ضبط تصویر در دوربین مداربسته خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود ابتدا فاصله دوربین و روتر را کم کنید و یا موانع بین دوربین مداربسته و روتر را بردارید. در دوربین‌های تحت شبکه قطع شدن اینترنت در زمان انتقال تصویر و یا ذخیره در فضای ابری موجب ذخیره نشدن تصویر دوربین مدار بسته می‌شود. بنابراین از برقراری اینترنت نیز اطمینان حاصل نمائید چون می‌تواند یکی از پاسخ‌های چرا دوربین مداربسته ضبط نمی‌کند باشد.

7. ناسازگاری دوربین با دستگاه ضبط

ممکن است دوربین با دستگاه ضبط سازگار نباشد. در نتیجه تصویری ارسال نمی‌شود تا ذخیره شود. در گذشته بسیاری از برندها، محصولات خود را بگونه‌ای طراحی می‌کردند که تنها با تجهیزات همان برند سازگار باشند. نوع رمزگذاری سیگنال‌ها برای تجهیزات هم برند قابل درک بود. به عنوان مثال امکان اتصال دوربین هایک ویژن به دستگاه داهوا وجود نداشت. در حالیکه محصولات جدید قابلیت ادغام با تجهیرات سایر برندها را دارند. البته این موضوع برای همه برندها صادق نیست. بنابراین نسبت به این موضوع از فروشنده و کارشناس اطلاع کسب کنید.

زمانی‌که دستگاه DVR یا NVR تصویری از دوربین مداربسته نشان نمی‌دهد در واقع سیستم جریان ویدئویی را نمی‌تواند رمزگشایی کند. گرچه این موضوع به ندرت پیش می‌آید چون با وجود دستگاه‌های DVR جدید تکنولوژی‌های مختلف دوربین (HD-CVI, HD-TVI, AHD) را پشتیبانی می‌کنند. ممکن است در تنظیمات مشکلی داشته باشد که برای رفع این مشکل نیز با متخصصین دوربین مداربسته تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

4.7/5 - (7 امتیاز)