حافظه دوربین مدار بسته چقدر است؟ به طور میانگین 2 ماه معادل 60 روز است. از سوالات رایج کاربران این است که دوربین مداربسته تا چند روز فیلم ضبط می کند؟ حافظه و ظرفیت ذخیره سازی تصاویر در دوربین به عواملی متعددی بستگی دارد و می‌تواند از یک روز تا چند ماه متغیر باشد. از طرفی این ظرفیت ذخیره سازی با هزینه ای که برای خرید و نصب سیستم مداربسته صرف می شود ارتباط مستقیم دارد. برای مثال عواملی هم چون حجم و تعداد هارددیسک ها، مگاپیکسل دوربین ها و … می تواند در مدت زمان ضبط دوربین موثر باشند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • عوامل موثر بر مدت زمان ضبط دوربین مداربسته
  • محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته
  • حافظه دوربین مداربسته کجاست
  • دوربین مداربسته حافظه دار
  • تصاویر ضبط شده تا چه زمانی باید نگه داری شود

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته چقدر است؟

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته در سیستم‌های نظارتی معمولاً بین 30 روز تا 3 ماه متغیر است. البته این مدت زمان از چند روز تا چند ماه قابل تغییر است. اما هارد دوربین مداربسته تا چند روز حافظه دارد به سیستم مداربسته و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. برای آن که بدانیم دوربین‌های مداربسته تا چند روز حافظه دارند، می‌بایست عوامل موثر بر حجم فیلم دوربین‌های مداربسته را بررسی کنیم. زیرا این عوامل موجب می‌شوند مدت زمان ضبط کوتاه یا طولانی شوند. این عوامل را می‌توان هم در دستگاه ضبط کننده و هم در دوربین مدار بسته جستجو کرد. به عنوان مثال ظرفیت حافظه دوربین مدار بسته، حجم اطلاعات ارسال شده به دستگاه، تعداد دوربین های ارسال کننده تصویر و…

عوامل موثر در مدت زمان ضبط دوربین مداربسته:

  1. هارد سیستم مداربسته
  2. تعداد دوربین های مداربسته
  3. رزولوشن و کیفیت تصویر دوربین ها
  4. حالت های ضبط دستگاه DVR/NVR
  5. تعداد فریم ها در دستگاه ضبط (فریم ریت)

1. هارد سیستم مداربسته، ظرفیت و تعداد هارددیسک

مهمترین عامل موثر در مدت زمان نگه داری فیلم دوربین های مداربسته، ظرفیت هاردیسک ها و تعداد آن هاست. دستگاه های ضبط DVR (یا NVR) حافظه داخلی ندارند و زمانی که شما آن ها را خریداری می کنید باید به صورت جداگانه برای آنها هارددیسک تهیه و نصب نمائید. هر چه تعداد هارددیسک ها بیشتر و ظرفیت ذخیره سازی آنها بیشتر باشد سیستم مداربسته گنجایش بیشتری در ضبط و نگه داری تصاویر خواهد داشت. (آموزش نصب هارد در دستگاه DVR و NVR دوربین مداربسته)

حافظه داخلی در سیستم های مداربسته با حجم محدود و در برخی از مدل ها وجود دارد. با این حال به طور کلی در تمام مدل ها نیازمند تهیه و نصب هارد دیسک روی دستگاه ضبط کننده هستیم. در واقع راه امن تری برای ضبط و نگهداری حجم بیشتری از اطلاعات و تصاویر محسوب می شود.

2. تعداد دوربین های مداربسته

تعداد دوربین های موجود در سیستم بر مدت زمان ضبط دوربین مداربسته تاثیرگذار است. زیرا هرچه تعداد دوربین ها بیشتر باشد تصاویر بیشتری به دستگاه ضبط کننده ارسال خواهد شد. در نتیجه برای مشخص شدن مدت زمان نگه داری فیلم دوربین مداربسته باید تعداد دوربین ها را نیز در نظر بگیریم.

3. رزولیشن و کیفیت تصویر دوربین ها

یکی دیگر از عوامل موثر که تعیین می کند دوربین مداربسته چند روز فیلم را نگه می دارد، رزولوشن دوربین های موجود در سیستم است. در یک سیستم مداربسته ممکن است چندین دوربین با کیفیت تصویرهای مختلف وجود داشته باشند. به این ترتیب تصاویر آنها به نسبت مگاپیکسل‌ یا کیفیت تصویرشان، حجم متفاوتی از هارددیسک را پر خواهد کرد. کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته به صورت مگاپیکسل و به صورت های HD، FULL HD، 4K و… است. هر کدام از این کیفیت ها فضای متفاوتی از هارددیسک را اشغال می کند.

به طور کلی هرچه مگاپیکسل دوربین ها بالاتر باشد و کیفیت تصویر بالاتری را ارائه دهند، تصاویر آنها به فضای بیشتری نیاز خواهند داشت. در نتیجه حجم هاردیسک شما زودتر پر خواهد شد. به این ترتیب علاوه بر تعداد دوربین های موجود در سیستم مداربسته کیفیت تصاویر ارسالی در تعیین دوربین مداربسته چند روز فیلم را نگه می دارد نیز نقش خواهد داشت.

4. حالت های ضبط دستگاه DVR/NVR

در منوی دستگاه های ضبط کننده تصاویر NVR (یا DVR) حالت های ضبط متفاوتی وجود دارد. این حالت ها کمک می کند تا شما بتوانید میزان مصرف فضای هارد سیستم مداربسته را مدیریت کنید. رایج ترین حالت ضبط، حالت ضبط به صورت 24 ساعته یا Continues است. در این حالت سیستم به طور پیوسته ضبط می کند. با این شرایط فضای هارددیسک ها به سرعت پر می شود. چرا که از تمام لحظات، دوربین تصویر گرفته و به دستگاه ضبط ارسال می کند. پیشنهاد می کنیم در صورت امکان کاربران از این نوع حالت ضبط استفاده نکنند.

حالت ضبط دیگر که از حالت قبلی مناسب تر به نظر می آید، حالت ضبط Motion Detection (تشخیص حرکت ) است. با فعال کردن این حالت برای ضبط تصاویر، در واقع سیستم مداربسته فقط در صورت ایجاد حرکت در تصویر (مانند ورود یا خروج افراد) تصاویر ضبط می شود. بیشتر مواقع ما شاهد رویداد مهمی نیستیم و اغلب تصاویر، تکراری خواهند بود و حجم زیادی از هارد به ذخیره تصاویر تکراری و غیر مهم اختصاص می یابد. در صورتی که با انتخاب حالت ضبط Motion Detection فضای هارددیسک از تصاویر مهم و ضروری پر می شود. به این ترتیب رویدادهای مهم ضبط و تصاویر تکراری فضای ذخیره سازی را اشغال نخواهند کرد.

5. تعداد فریم ها در دستگاه ضبط (فریم ریت)

تصاویر متحرک از کنار هم قرار گرفتن فریم های متعدد تشکیل شده اند. از فاکتورهای مهم که بر مدت زمان ضبط دوربین مداربسته تاثیرگذار است همین تعداد فریم های تشکیل دهنده تصاویر است. هر چه میزان فریم ریت یا FPS بیشتر باشد تصاویر به صورت روان تر و واضح تر خواهد بود. چشم انسان حداقل تا میزان 15 فریم در ثانیه را به صورت متحرک خواهد دید. بنابراین می توان میزان فریم ریت در تنظیمات دستگاه NVR (یا DVR) را بر روی 15 بر ثانیه قرار داد، تا حجم اطلاعات ذخیره شده کمتر شود. در نهایت با این اقدام فضای حافظه دیرتر پر خواهد شد.

محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

بعد از مدتی کار با سیستم مداربسته خود، میزان حدودی حجم مصرفی از هارددیسک در بازه زمانی مشخص مثلا طی یک روز، را متوجه خواهید شد. با این حال راه کارهای دیگری توسط برخی از شرکت های دوربین مداربسته ارائه شده است. از راه‌کارهای موجود برای محاسبه مدت زمان ضبط سیستم مداربسته استفاده از نرم افزار محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته است.

دانلود نرم افزار محاسبه مدت زمان ضبط

یکی نرم افزارهای رایج برای محاسبه مدت نگه‌داری فیلم دوربین مداربسته نرم افزار Storage Calculator است که توسط شرکت هایک ویژن طراحی و به بازار عرضه شده است. این نرم افزار را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

نرم افزار محاسبه دوربین مدار بسته

علاوه بر دانلود نرم افزار محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته شما می توانید به سایت برند دوربین مداربسته مراجعه کنید. در سایت کمپانی ها بخشی را برای محاسبه مدت زمان نگه داری فیلم دوربین مداربسته ایجاد کرده اند. به عنوان نمونه برند هایک ویژن و پاناسونیک را انتخاب کرده ایم و از طریق ابزار سایت محاسبه را انجام داده ایم. نتایج محاسبه را می توانید در تصاویر زیر مشاهده نمایید.

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم ضبط می کند

مدت زمان نگه داری فیلم در دوربین مداربسته پاناسونیک با H.264

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم ضبط می کند

مدت زمان نگه داری فیلم در دوربین مداربسته پاناسونیک با H.265

اگر دو تصویر بالا را با هم مقایسه کنید متوجه خواهید شد که سیستمی با دو دوربین مداربسته پاناسونیک با کیفیت های 2 و 3 مگا پیکسل داریم. با فرض فریم ریت  15 FPS و ضبط تصاویر به صورت موشن دیتکشن باشد، ظرف مدت 30 روز به میزان 0.96 ترابایت از هارد دوربین مداربسته پر خواهد شد. میزان موشن محیط 40 درصد در فرض شده است. همین سیستم مداربسته  و تنظیمات گفته شده با این تفاوت که نوع فشرده سازی را تغییر دهیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد. مشاهده می کنید در تصویر سمت چپ فرمت فشرده سازی را روی H.265 تنظیم کرده ایم و میزان حافظه مورد نیاز به نصف کاهش یافته است.

این محاسبات با توجه به این که مدت زمان شما مشخص است فضای هارد مورد نیاز را محاسبه می کند. اگر هارد شما حجم کمتری دارد بنابراین مدت زمان نگه داری فیلم دوربین مداربسته کمتر از 30 روز خواهد شد.

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم ضبط می کند

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته هایک ویژن با H.264

دوربین مداربسته تا چند روز فیلم ضبط می کند

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته هایک ویژن با +H.265

اگر دو تصویر مدت زمان ضبط فیلم دوربین مداربسته هایک ویژن را بررسی کنید. سیستمی با دو دوربین مداربسته هایک ویژن و با کیفیت های 4 و 5 مگا پیکسل داریم. فریم ریت  15 FPS و ضبط تصاویر به صورت 24 ساعته است. سیستم مداربسته فرضی ما ظرفیت 4 ترابایت دارد. مشاهده می کنید با فرمت فشرده سازی H.264 مدت زمان ضبط فیلم دوربین مداربسته 42 روز است. در حالی که همین سیستم را با فرمت فشرده سازی +H.265 در نظر بگیرید خواهید دید مدت زمان به 123 روز افزایش یافته است. چرا که با این فرمت فشرده سازی حجم اطلاعات ذخیره شده بسیار کاهش می یابد.

فرمول محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته

شما می توانید برای محاسبه ظرفیت هارد دوربین از فرمول محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته استفاده کنید. فرمول و محاسبه به این ترتیب است که:

فضای ذخیره سازی = ۱G / ((۸/بیت ریت) × تعداد روز × تعداد دوربین× ۲۴× ۳۶۰۰)

اجزای فرمول محاسبه ظرفیت هارد:

  • فضای ذخیره سازی = مقدار فضای GB
  • بیت ریت دوربین =  پهنای باند دوربین
  • ۸= برای تبدیل بیت به بایت
  • ۳۶۰۰= برای تبدیل از ثانیه به ساعت
  • ۲۴= برای تبدیل از ساعت به روز
  • تعداد دوربین ها
  • تعداد روزها
  • 1 G را مقدار 1000.000.000 در نظر بگیرید.

یک مثال ساده محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

به عنوان مثال ظرفیت هارد مورد نیاز برای ۱۰ عدد دوربین مداربسته با بیت ریت ۲۰۴۸ kbps و به مدت ۳۰ روز به صورت زیر محاسبه می شود:

1 گیگ / ((۲.۰۴۸.۰۰۰/۸)×۳۶۰۰ ×۲۴ ×۱۰ ×۳۰)= ذخیره سازی

۶٫۶۳۵TB= ظرفیت هارد مورد نیاز

حافظه دوربین مداربسته کجاست

کوتاه‌ترین پاسخ هارددیسک در دستگاه ضبط و SD کارت در دوربین مداربسته است. اما توضیح بیشتر آن است که در سیستم‌های مداربسته دستگاه‌های  NVR و DVR وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را دارند. ضمن این‌که هیچ کدام از این دستگاه‌ها دارای حافظه داخلی نیستند. حتماً در کنار خرید دستگاه، هارددیسک مناسب نیز باید تهیه شود. انتخاب ظرفیت هارددیسک به نیاز شما و نوع دستگاه بستگی دارد. این که شما به چه مدت زمان نگه‌داری فیلم‌های دوربین مداربسته نیاز دارید یکی از موضوعات موثر در انتخاب ظرفیت هارد است.

اما حافظه دوربین مداربسته در کدام قسمت است؟ باید گفت بر روی هارد و آن نیز داخل دستگاه نصب می‌شود. این حالت در اغلب سیستم‌های مداربسته حاکم است. البته در مواردی ممکن است از دوربین‌های حافظه دار نیز استفاده شود. با این وجود سهم اصلی ذخیره سازی اطلاعات را هارد دیسک های درون دستگاه DVR و NVR دارند. برای راهنمایی بیشتر در زمان خرید می‌توانید مقاله حافظه دوربین مدار بسته کجاست را بخوانید.

دوربین مداربسته حافظه دار چیست

دوربین مداربسته حافظه دار از گروه دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند. در ساختار این دوربین ها امکان اتصال حافظه SD کارت ایجاد شده است. در اطراف بدنه دوربین اگر با دقت نگاه کنید محل نصب رم که به صورت شیار تعبیه شده است را خواهید یافت. با مراجعه به کاتالوگ و دیتا شیت دوربین عبارت SD Card Slot به مفهوم وجود قابلیت اتصال رم به دوربین مداربسته است.

دوربین مداربسته حافظه دار می تواند بدون نیاز به دستگاه ذخیره کننده، تصاویر را در خود ذخیره کند. به عبارت دیگر شما بدون خرید دستگاه ضبط کننده و هارد سیستم مداربسته را می توانید را ه اندازی کنید و ضرورتی برای خرید آنها وجود ندارد. لازم به ذکر است که SD کارت های قابل نصب در دوربین ها بیش از 32 گیگا بایت امکان ضبط فیلم ندارند. حجم چندان قابل ملاحظه ای نیست و دوربین تنها چند روز می تواند فیلم را در ضبط کند.

به نظر می رسد دوربین حافظه دار به علت مستقل بودنش مزیت فراوانی داشته باشد. بدون اتصال به شبکه و نیاز به دستگاه ضبط کننده، تصاویر را در حافظه رم خود ضبط می کنند. با این وجود استفاده از این دوربین معایبی نیز به همراه دارد. مهمترین موضوع امنیت این دوربین هاست، در صورت به سرقت رفتن آنها اطلاعات و تصاویر نیز دزدیده شده اند. حتی اگر دوربین به سرقت نرود و فقط به آن صدمه بزنند در صورت جدی بودن آسیب، دسترسی به اطلاعات غیر ممکن می شود. اما اشکال دیگری که به این دوربین ها وارد است، محدودیت آنها در ضبط تصاویر است. شما با استفاده از این نوع دوربین های مداربسته فقط تا چند روز می توانید فیلم ضبط کنید.

تصاویر ضبط شده در یک سیستم مداربسته را تا چه مدت زمانی باید نگه داری کرد؟

زمانی که حجم تصاویر ضبط شده تکراری و بدون رویداد بالا می رود می توان برای استفاده بهینه از هارددیسک ها این تصاویر را از روی آنها پاک کرد. اما پاسخ این سوال به نوع مشاغل مختلف بستگی دارد. به دلیل مسائل امنیتی بهتر است هر کدام از مشاغلی که در محل کسب و کار خود از سیستم مداربسته استفاده می کنند مطابق با آیین نامه تعیین شده از طرف صنف خود در صورت وجود عمل نمایند. برای مثال در ایستگاه‌های پمپ بنزین تصاویر مداربسته باید تا حداقل دو ماه نگه داری شوند. یا در صنف طلافروشی لازم است که این تصاویر تا شش ماه نگه داری شوند که بالطبع در هزینه های سیستم نیز تاثیرگذار خواهد بود. اما در مورد کاربری های مسکونی و منازل دو هفته تا یک ماه، برای مغازه ها حداکثر دو ماه و برای کارخانجات یک تا سه ماه توصیه می شود.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مدار بسته و یا سایر هزینه های خدماتی مربوط به آن می تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید دوربین مداربسته، استعلام قیمت نصب و… با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020
4.1/5 - (7 امتیاز)