کاربری دوربین مدار بسته از حالت فقط نظارتی به صورت پیشرفته تری تغییر یافته است. قابلیت های جدید در دوربین ها می توانند از طریق پردازش تصویر و ارائه ویژگی های تصویری خاص عملکرد سیستم مداربسته را ارتقا دهند. تجزیه و تحلیل تصاویر را پردازش تصویر VCA می نامند. VCA مخفف عبارت Video Content Analysis است که به آنالیز و تحلیل تصویر اشاره دارد. تکنولوژی VCA دارای زیر مجموعه های متعددیست که می توان از آنها به قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)، تشخیص چهره (Face Detection)، شمارش افراد (People Counting)  و… اشاره نمود.

VCA چیست

در تعاریف مختلف VCA را مخفف Video Content Analytics نیز توصیف کرده اند که به طور کلی تمام تعاریف به یک موضوع مشترک اشاره دارند. آن هم پردازش، تجزیه و تحلیل تصویر است. این قابلیت محتوای ویدیویی را به طور خودکار برای شناسایی و تعیین رویدادها بررسی می کند. دقت داشته باشید محتوای ویدئویی تحلیل می شود بنابراین یافته ها براساس فقط یک تصویر نیست. عملکرد پردازش تصویر VCA مشابه توانایی انسان برای دیدن اشیا و فعالیت‌ها و سپس نسبت دادن معنا به آنها نیست.

این قابلیت فنی به طور گسترده در صنعت سیستم های حفاظتی برای آگاهی بیشتر و بهتر از وضعیت استفاده می شود. داده های ویدئویی تولید شده توسط دوربین های مدار بسته IP برای تجزیه و تحلیل داده ها و پردازش، طبقه بندی و آنالیز می شوند. الگوریتم‌های این نوع پردازش  را می‌توان به عنوان نرم‌افزار بر روی ماشین‌های همه منظوره پیاده‌سازی کرد. همچنین در یونیت های پردازش تصویر دوربین مداربسته IP نیز قابل تعبیه هستند.

با وجود قابلیت های پردازش تصویر دوربین مداربسته به صورت یک سیستم مستقل می تواند عمل کند. به عبارت دیگر بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد کار نظارت با نتایج مطلوبی انجام می شود. نتیجه پردازش های تصویری در بهبود عملکرد و مدیریت بهتر کسب و کارها و بالا بردن راندمان بسیار کاربرد دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از این ویژگی های نظارت تصویری می پردازیم.

قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین قابلیت های تصویری در دوربین مداربسته تشخیص حرکت یا (Motion Detection) است. همچنین تشخیص حرکت یکی از اشکال ساده پردازش تصویر VCA محسوب می شود. در این قابلیت حرکت با توجه به پس زمینه ثبات، تشخیص داده می شود. این قابلیت را می توان برای یک ناحیه خاص از منطقه تحت پوشش دوربین تنظیم کرد.

البته تنظیمات ضبط نیز می تواند با فعال کردن این قابلیت انجام شود که در این صورت بسیاری از هزینه های سیستم کاهش می یابد. در این شرایط تشخیص حرکت موجب می شود که تنها با وجود وقوع حرکت در تصویر ضبط تصاویر انجام شود. کاهش هزینه با استفاده از این قابلیت براساس کاسته شدن حجم تصاویر تکراری و بدون رویداد است که خود منجر به اشغال شدن فضای کمتری از هارددیسک می شود.

قابلیت تشخیص چهره

یکی از قابلیت های پیشرفته در دوربین مداربسته قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) است. از لحاظ امنیتی این قابلیت می تواند بسیار مفید باشد. تشخیص چهره در دوربین مداربسته با استفاده از نرم افزار مخصوص عمل می کند. نرم افزار تشخیص چهره افراد بر طبق الگوریتم های تعریف شده در آن، چهره افراد را شناسایی و تشخیص می دهد.

این الگوریتم ها بر اساس پارامترهایی همچون فرم و زاویه صورت، خطوط چهره، فاصله چشم ها و ابروها و … تعریف می شوند. در سال های اخیر تولیدکنندگان برای ارتقاء این قابلیت در دوربین مداربسته از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کرده اند. برای مثال شرکت هایک ویژن که با استفاده از سازوکار هوش مصنوعی ابداعی خود با نام Deep Learning توانست تحول بزرگی در قابلیت تشخیص چهره ایجاد کند.

قابلیت شمارش افراد (People Counting)

قابلیت شمارش افراد یا People Counting نیز یکی دیگر از آنالیزهای پردازش تصویر VCA  است. این تکنولوژی در بسیاری از کسب و کارها و تجارت می تواند نقش مهمی را ایفا کند. از قابلیت شمارشگر افراد برای شمارش افراد و تهیه اطلاعات آماری از مراجعه کنندگان به مراکز مختلف استفاده می شود. دوربین مجهز به سیستم پردازش تصویر VCA نوع شمارش افراد غالباً در ورودی های مکان های مورد نظر نصب می شوند. زیرا بهترین مکان برای مشخص شدن تعداد افرادی که وارد مجموعه یا ساختمان شدند درب های ورودی و گیت هاست.

دانستن آماری از تعداد افراد مراجعه کننده مشتریتان و حتی کارکنان یک مجموعه بزرگ می تواند برای مدیریت بهتر سازمان یا یک مرکز تجاری بسیار کمک کننده باشد. از طریق قابلیت شمارش افراد می توان حضور کارکنان یک مجموعه تجاری را به نحو بهتری مدیریت کرد.

تشخیص پلاک (ANPR)

تشخیص پلاک قابلیت دیگری از پردازش تصویر VCA است که برای دوربین های مداربسته Smart تعریف شده است. برخی از مدل های دوربین مداربسته دارای قابلیت تشخیص پلاک هستند. چنین دوربین هایی در دسته دوربین های پیشرفته و حرفه ای قرار می گیرند. در بسیاری از سازمان های بزرگ مانند نیروی پلیس، راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات تکنولوژی پرکاردیست.

به طور کلی دوربین های پلاک خوان را به اصطلاح دوربین های ANPR و یا LPR می نامند. از دوربین های مداربسته پلاک خوان همچنین می توان در پارکینگ های بزرگ، ایستگاه های خرید با خودرو و… برای ثبت پلاک خودروها استفاده کرد.

نقشه گرمایی (HeatMap)

نقشه گرمایی یا HeatMap در دوربین مداربسته یک تکنولوژی پیشرفته است که در مجموعه پردازش های تصویری VCA قرار می گیرد. اطلاعات آماری دریافت شده از دوربین های مجهز به فناوری نقشه حرارتی یک الگو از رفتار مشتریان را به کارفرما می دهد. براساس این الگو کارفرما می تواند نیروهای خدمات رسان خود را در زمان و مکان های مناسب تری مدیریت کند. به عنوان مثال یک ناحیه از یک فروشگاه بیشترین تراکم را دارد. نقشه گرمایی می تواند این ناحیه را شناسایی کند. مدیر مجموعه می تواند علت این تراکم را بررسی کند و برای دیده شدن کالاهای خاص آنجا را انتخاب کند. همچنین پرسنل بیشتری را برای آن ناحیه برای جلب رضایت مشتریان در نظر بگیرد و…

توجه داشته باشید که این قابلیت با کارکرد تجهیزات حرارتی متفاوت است و بر طبق الگوهای گرمایی کار نمی کند. تراکم جمعیت در نقشه گرمایی با رنگ های متفاوتی نمایش داده می شود. با استفاده از قابلیت نقشه گرمایی دوربین مداربسته در یک فروشگاه بزرگ می توان نحوه توزیع کالا در قفسه ها، نوع چیدمان آنها و … را براساس تراکم مشتریان در قسمت های مختلف فروشگاه را مدیریت نمود.

عبور از خط (Line Crossing)

یکی دیگر از قابلیت های شگفت انگیز VCA در دوربین مداربسته، قابلیت عبور از خط یا Line Crossing است. به این معنی که با ایجاد خطوط فرضی در تصویر می توان از ورود افراد مختلف به یک منطقه مشخص شده با خبر شد. در نتیجه این اطلاع می توان از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری نمود. در یک محیط تجاری اداری یا حتی در یک کارخانه بزرگ نقاطی وجود دارند که باید دور از دسترس افراد متفرقه باشند. برای مثال اتاق هایی که تجهیزات خاصی یا گاو صندوق در آن وجود دارد.

انبارهای کالا، اتاق نگهداری از تجهیزات مداربسته مانند دستگاه ضبط NVR یا DVR را می توان با استفاده از قابلیت عبور از خط پردازش تصویر دوربین مداربسته تحت کنترل درآورد. همچنین می توان با متصل کردن سیستم مداربسته به یک سیستم آلارم با قابلیت ایجاد هشدار صوتی از عبور افراد از خط فرضی مشخص شده اطلاع پیدا کرد و یا مانع آنها شد.

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد قیمت خرید و نصب دوربین مداربسته و یا سایر هزینه های خدماتی مربوط به آن می تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید دوربین مداربسته، استعلام قیمت نصب و …با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020
چقدر مفید بود؟ 🙂