اغلب دوربین مداربسته با کاربری امنیتی نصب می شوند. به این ترتیب افرادی هستند که با ایجاد اختلال در کار دوربین، اجازه ندهند دوربین مداربسته در امر رسیدن به هدف اصلیش موفق ظاهر شود. حال این سوال پیش می‌آید که چه باید کرد؟ پیشنهاد ما این است که با ترفندهای از کار انداختن دوربین مداربسته آشنا شوید. مطمئناً بعد از اطلاع از روش‌های از کار انداختن و ایجاد اختلال و همچنین روش‌های مقابله با آنها، بهتر می‌توان در جهت مدیریت سیستم مداربسته اقدام کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • روش‌های ایجاد اختلال در دوربین مداربسته
  • مختل کننده دوربین مداربسته
  • از کار انداختن دوربین مدار بسته با گوشی
  • نویز انداختن روی دوربین مدار بسته
  • روش های پیشگیری از ایجاد اختلال در دوربین مداربسته

روش های ایجاد اختلال در دوربین مداربسته (از کار انداختن دوربین)

1. ایجاد پوشش یا کور کردن دوربین مداربسته

از ساده ترین راه ها برای ایجاد اختلال در دوربین این است که دید دوربین از سوژه پوشیده شود. این پوشش می تواند روی خود دوربین ایجاد شود با:

  • اسپری یا رنگ کردن محل لنز دوربین
  • کاور کردن، استفاده از پارچه یا هر وسیله دیگر جهت پوشاندن دید دوربین
  • چرخاندن دوربین به سمت دیوار یا سمت دیگر از سوژه
  • تاباندن نور مستقیم به لنز دوربین مانند استفاده از چراغ قوه یا با استفاده از لیزر مادون قرمز و یا با کمک LED. در صورتی که نور لیزر را مشاهده کردید، دقت کنید به سمت چشمان تابیده نشود. در این صورت به چشم ها آسیب جدی تا حد کور شدن وارد می‌شود.
از کار انداختن دوربین مداربسته

لازم به توضیح است که لیزرها در انواع مختلفی با درجه های متفاوت وجود دارند. برخی لیزرها با تابیدن در مدت زمانی مشخص می‌توانند باعث سوختن دوربین مداربسته شوند. در ویدئو زیر آزمایش‌هایی که در مورد لیزر و چگونگی سوختن دوربین مداربسته انجام شده است را مشاهده می‌کنید.

کور کردن دوربین مداربسته ممکن است با پوشش روی سوژه اتفاق بیفتد. بطور مثال

  • استفاده از ماسک، عینک آفتابی، کلاه و یا کاور کردن با حضور فرد دیگر و…
  • حتی پوشش سوژه (مثلا صورت) با نور زیاد نیز راه حل دیگر است. شدت نور زیاد باعث سفید شدن تصویر دریافت شده در دوربین می شود و سوژه مشخص و واضح نیست.
  • پنهان شدن پشت بسته یا هر شیء دیگری که از دید دوربین مخفی بماند.

2. صدمه زدن به دوربین با ضربه فیزیکی

روش دیگر با وارد کردن ضربه به صورت فیزیکی به دوربین است که آن را از کار می اندازد. اگر دوربین از لحاظ محل نصب در دسترس باشد، ضربه فیزیکی می تواند از راه های آسیب زدن و از کار انداختن دوربین مداربسته باشد. شکسته شدن لنز و بدنه دوربین از طریق اصابت چوب، سنگ یا اجسامی از این قبیل و یا شلیک گلوله و… اتفاق می افتد.

از کار انداختن دوربین مداربسته

3. قطع ارتباط دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته از طریق کابل یا کابل‌هایی به سیستم مداربسته متصل هستند. کابل برق برای تأمین برق دوربین در ولتاژ مشخص و کابلی برای انتقال دیتا یا همان تصویر دریافتی که در صورت قطع هر کدام، در کار دوربین اختلال ایجاد شده است. در صورت بروز این اتفاق دستگاه و دوربین دیگر قادر به دریافت و ارسال تصاویر نخواهد بود. بریدن یا قطع اتصال با اشیاء تیز و برنده به راحتی امکان پذیر است. بنابراین در زمان تعیین محل نصب این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

4. ضربه الکتریکی

از دیگر روش های از کار انداختن دوربین مداربسته وارد کردن شوک الکتریکی یا وارد کردن ضربات الکتریکی است. برای این منظور از شوکرهای برقی جهت ایجاد نوسانات شدید برق در کابل یا بدنه دوربین استفاده می کنند.

5. هک دوربین مداربسته

این روش در دوربین های آی پی (IP) مورد استفاده است. فردی که قصد خرابکاری دارد با نفوذ در تنظیمات دوربین و ایجاد اختلال در فرکانس می تواند عملکرد دوربین را مختل کند. برای آشنایی بیشتر با هک دوربین میتوانید مقاله مربوط به این مطلب را بخوانید.

آیا دوربین مداربسته هک می شود؟

مختل کننده دوربین مداربسته

دستگاه های مختل کننده دوربین مداربسته را می توانید برای از کارانداختن دوربین های مخفی استفاده کنید. گاهی اوقات تمام روش های پیدا کردن دستگاه شنود یا دوربین مخفی با شکست روبرو می شود. این در حالیست که احتمال نصب دوربین مخفی و یا دستگاه شنود در آن محل بسیار بالاست. در چنین مواقعی دستگاه هایی که در کار دوربین مخفی و دستگاه شنود اختلال ایجاد می کنند می تواند راهکار مناسبی باشند. دستگاه های جمر (Jammer) یا مسدود کننده از طریق ارسال سیگنال، در سیگنال دوربین و امواج دستگاه شنود پارازیت ایجاد می کنند.

دستگاه های ایجاد تداخل در فرکانس دستگاهی که قرار است عملکرد آن در شعاع خاصی مختل شود، کار می کنند. اگر فرکانس گجت و پارازیت با هم مطابقت نداشته باشند، پارازیت تاثیری بر عملکرد دستگاه ندارد. فرکانسی که جمر یا مختل کننده دوربین مداربسته ارسال می کند باید با ارسال سیگنال قوی تر، فرکانس دوربین را مسدود کند.

غیرفعال کردن دوربین مداربسته به معنای ایجاد پارازیت یا توقف فیلم نیست. برای غیرفعال کردن دوربین، ممکن است لازم باشد کابل ها را قطع کنید، به لنز آسیب برسانید یا منبع برق را قطع کنید و مواردی که در بالا اشاره شد. پارازیت به دوربین شما آسیب نمی رساند. فقط سیگنال ها را از طریق امواج فرکانس متوقف می کند و از عملکرد دوربین جلوگیری می کند. تمایز بین عمل غیرفعال کردن دوربین امنیتی و عمل پارازیت آن بسیار مهم است.

نحوه عملکرد دستگاه پارازیت در دوربین مداربسته

دستگاه جمر یا پارازیت دوربین، سیگنال‌های بی‌سیمی را که در فرکانس خاصی ارسال می‌شوند، تشخیص می‌دهد. سپس یک سیگنال قدرتمندتر که در همان فرکانس ارسال می شود برای غلبه بر فرکانس تنظیم شده استفاده می کند. شاید تعجب کنید که چگونه کسی می تواند بر فرکانس دستگاه شما غلبه کند؟ برای شناسایی فرکانس‌های خود، بسیاری از دستگاه‌های امنیتی مانند دوربین‌های نظارتی باید فرکانس‌های خود را شناسایی کنند. برای پارازیت کردن دوربین ها، کافیست تحقیق کنید و فرکانس دوربین خود را شناسایی کنید. این عملیات با دستگاه و ابزارهای مناسب قابل انجام است.

از کار انداختن دوربین مدار بسته با گوشی

آیا با تلفن همراه نیز می توان در دوربین مدار بسته اختلال ایجاد کرد؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه می توان جلوی از کار انداختن دوربین مدار بسته با گوشی را گرفت. شاید از کار انداختن دوربین های مداربسته آنطور که بنظر می آید، کار چندان راحتی نباشد. با توجه به روش های مطرح شده در بالا باید شرایط و امکانات این خرابکاری وجود داشته باشد. اگر شما سیستم مداربسته را با رعایت استانداردها و به طور اصولی نصب کرده باشید کمتر اتفاق می افتد که بتوانند اختلالی در دوربین های ایجاد کنند. در غیر اینصورت افراد خاطی همیشه به دنبال فرصت مناسب برای ایجاد اختلال در دوربین مداربسته و خرابکاری هستند.

از طریق تداخل امواج رادیویی و یا نور انداختن روی دوربین مداربسته می توان از طریق تلفن همراه دوربین را از کار انداخت. فلاش دوربین آنقدر قوی نیست اما اگر فاصله کمی با لنز دوربین داشته باشد می تواند دید دوربین را تا مدتی که نور روی آن است کور کند. تداخل از طریق امواج رادیویی نیز کار چندان ساده ای نیست اما امکان پذیر است. ایجاد امواجی مزاحم در مسیر ارسال سیگنال های تصویر کاری است که افراد خاطی انجام می دهند.

چگونه اختلال ایجاد می‌شود؟

قبل از اینکه روش های پیشگیری را بررسی کنیم لازم است از نحوه ایجاد اختلال در دوربین های مداربسته از طریق امواج رادیویی اطلاع پیدا کنیم. در رایج ترین حالتی که دوربین های مداربسته مختل می شوند با پارازیت است. این حالت غالباً در دوربین های مداربسته بیسیم رخ می دهد. آنها سیگنال ها را با فرکانس مشخصی ارسال می کنند. فرض کنید در مسیر ارسال سیگنالی در همان فرکانس و قوی تر وارد شود. از همین زمان اختلال و پارازیت ایجاد می شود. پیدا کردن اندازه فرکانس دوربین مداربسته با کمی تحقیق بدست می آید. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای داشتن ارتباط امن تر و پایدار از دوربین های مداربسته سیمی استفاده کنید.

نویز انداختن روی دوربین مدار بسته

تداخل امواج الکترومغناطیسی یا EMI حالتی است که در دو دستگاه الکترونیکی در مجاورت هم ایجاد می شود. این اتفاق می تواند به طور ناخواسته و عمدی رخ دهد. تجهیزات برقی غالباً به عنوان فرستنده های رادیویی عمل می کنند. عبور جریان های الکتریکی در دستگاه های برقی که به سرعت در حال تغییر هستند به طور طبیعی امواج الکترومغناطیسی را ساطع می کنند. این امواج اجتناب ناپذیر است و ممکن است ناخواسته مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

زمانی که تلفن همراه خود را در نزدیکی کامپیوتر قرار می دهید ممکن است صدا جیغ مانندی از سیستم شما به گوش برسد. دلیل آن همان امواج الکترومغناطیسی است که تداخل پیدا کرده اند. اگر امواج رادیویی ساطع شده از یک دستگاه موجب رفتار نامطلوب در دستگاه دیگر شود، این تداخل ایجاد شده است. گاهی اوقات جریان های القا شده توسط امواج رادیویی شدید هستند که می توانند سیم های تجهیزات الکتریکی را ذوب کنند. به همین دلیل، هستند افرادی که از این روش برای خرابکاری بهره می برند.

اکثر دستگاه های الکترونیکی به گونه ای طراحی می شوند که امواج الکترومغناطیسی را مهار کنند. ساختار بدنه، سوراخ های روی کیس، نقاط ریز روی روکش بخشی از امواج رادیویی را نشت می دهند. مقدار این نشت به قدری کم است که نمی تواند تاثیری داشته باشد. با این حال دستگاه و دوربین مداربسته را در مکانی نصب کنید که دسترسی افراد غیر مجاز ممکن نباشد.

روش های پیشگیری از ایجاد اختلال در دوربین مداربسته

بعد از آشنایی با ترفندهای از کار انداختن دوربین چند روش برای پیشگیری از آنها را بررسی می کنیم:

1. قابلیت Tamper Detection

این قابلیت در دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) کمک می کند به محض دستکاری دوربین (اسپری کردن، ایجاد پوشش روی دوربین، جابجایی زاویه دید و… ) شما از طریق آلارم مطلع و در صورت امکان مانع از پیشرفت این موضوع شوید.

2. استفاده از دوربین های خورشیدی

در عملکرد این دوربین ها در صورت قطع برق توسط فرد خرابکار، اختلالی ایجاد نمی شود. زیرا این نوع دوربین ها از منبع برق تغذیه نمی شدند. همین طور می توان از دوربین هایی که دارای باطری هستند، بهره برد. در این صورت با قطع برق این دوربین ها تا مدتی امکان دریافت و انتقال تصاویر را دارند.

3. استفاده از محافظ کابل

استفاده از لوله فلکسی جهت پوشش و محافظت کابل ها در زمان نصب دوربین مداربسته، مانع صدمه دیدن کابل ها می شود.

4. قابلیت HLC در دوربین مداربسته

این قابلیت در اغلب دوربین های مداربسته با امکان دید در شب برای تنظیم نور تعبیه شده است. در مواقعی که نور مستقیم به دوربین می تابد، میزان نور را کم می کند تا کیفیت تصویر بهبود یابد.

4/5 - (8 امتیاز)