دوربین‌ مداربسته تحت شبکه یا IPC (Internet Protocol Camera) نوعی از دوربین مدار بسته است که قابلیت های پیشرفته ای را در اختیار کاربران قرار می دهد. دوربین تحت شبکه از پروتکل های شبکه برای ارسال تصاویر استفاده می کند. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع دوربین مداربسته تحت شبکه، قیمت، مشخصات و نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه بپردازیم. با آشنایی بیشتر با این دوربین جذاب می توانید بهترین دوربین تحت شبکه را متناسب با کاربری خود انتخاب و خریداری نمایید. در خرید دوربین مداربسته تحت شبکه این مطالب بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. مشخصات دوربین مداربسته تحت شبکه
  2. انواع دوربین مداربسته تحت شبکه
  3. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه
  4. بهترین دوربین تحت شبکه برای منزل

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

1. مشخصات دوربین مداربسته تحت شبکه

از مشخصات دوربین مداربسته تحت شبکه می توان به قابلیت های هوشمند، رزولوشن بالا، سنسورهای چندگانه، رمزگذاری تصاویر، امکان اتصال میکروفن و… اشاره کرد. با توجه به نوع دوربین تحت شبکه قابلیت های هوشمند و حرفه ای در دوربین تعبیه شده است که در ادامه برخی از این دوربین ها و قابلیت ها را معرفی خواهیم کرد.

رزولوشن و کیفیت بالا

از بارزترین ویژگی های دوربین های مداربسته تحت شبکه وضوح تصویری است که ارائه می دهند. در گذشته این دوربین ها با وجود قیمت بالایی که داشتند اما تصاویر واضحی را ارائه می کردند. به همین دلیل توانسته اند تا کنون در بازار رقابتی دوربین مداربسته همچنان موفق باشند. اگر چه دوربین های آنالوگ HD با ارائه تصاویر بسیار با کیفیت تر از دوربین های آنالوگ توانستند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند و سناریوهای مختلفی را پوشش دهند اما همچنان به پای دوربین های IP نمی رسند.

وضوح تصویر از 2 مگاپیکسل تا 8 و 12 مگاپیکسل برای دوربین های IP در بازار رایج است. بسیاری از مشتریانی که جزئیات تصاویر برایشان پراهمیت است از دوربین های 4K (8مگاپیکسل) و بالاتر خریداری می کنند. در طراحی جدیدتر این وضوح به مراتب بیشتر و جذاب تر نیز شده است. اگر چه کاربری این دوربین ها در سطح حرفه ای قرار می گیرد و از قیمت بالایی نیز برخوردار می شوند.

انتقال تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه

شما به راحتی می توانید تصاویر دوربین های تحت شبکه را از طریق تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ از راه دور مشاهده کنید. کنترل دوربین از راه دور و از طریق اینترنت امکان نظارت و کنترل محیط را در هر مکان یا هر زمان را به کاربر می دهد. به این ترتیب در زمانی که در محل کار خود حضور ندارید می توانید از روند کار در محیط کار خود اطلاع یابید. حتی در زمانی که در منزل نیستید و به مسافرت رفتید امنیت خانه و محافظت از دارایی های خود را با دوربین مداربسته تحت شبکه چند برابر می کنید.

نرم افزار دوربین تحت شبکه

شما می توانید از طریق نرم افزارهای مدیریت تصویر تنظیماتی دوربین مداربسته را نیز از راه انجام دهید. دسترسی به تصاویر و تنظیمات دوربین از طریق اینترنت و مرورگر وب نیز اماکن پذیر است. بنابراین دوربین های تحت شبکه محدودیتی برای کاربر ایجاد نمی کند و به راحتی می تواند در هر لحظه تصاویر را مشاهده و مدیریت کند.

معمولا برندهای معتبر دوربین مداربسته برای محصولات خود نرم افزاری را طراحی می کنند. این نرم افزارها اغلب مخصوص هماند برند تولید شده است. البته برخی شرکت ها نیاز نرم افزار دوربین تحت شبکه ای را طراحی می کنند که با سایر برندها نیز سازگار بوده و قابل استفاده باشد. برخی نرم افزارها به صورت رایگان است اما دقت کنید حتماً از سایت های معتبر این نرم افزارها را دریافت کنید. برخی برنامه ها نیز در قبال پرداخت مبالغی فعال و قابل استفاده می شوند.

لنز دوربین تحت شبکه

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه براساس لنز طراحی و تولید می شوند. لنزها زاویه دید و فضای تحت پوشش را مشخص می کنند. هر چه لنز واید باشد و عدد فاصله کانونی آن کوچکتر باشد زاویه دید دوربین گسترده تر و بازتر است. فضای بیشتری از جهت افقی تحت پوشش دوربین قرار می گیرد. اشیاء نزدیک بیشتری را می توانید با دوربین ببینید. اما اگر فاصله کانونی دوربین بیشتر باشد لنز زاویه دید کمتری داشته و فضای دید کمتری را پوشش می شدهد. اشیاء دور نزدیکتر و بهتر دیده می شوند در واقع عمق تصویر بیشتر است.

لنزهای ثابت دوربین مداربسته یک فاصله کانونی مشخص دارند. این فاصله کانونی تغییر نمی کند و تنظیم لنز و فوکوس دوربین در همان زمان تولید دوربین در کارخانه انجام می شود. دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال یا متغیر دارای فاصله کانونی قابل تغییر دارند. شما با تغییر فاصله کانونی می توانید زاویه دید دوربین مداربسته را تغییر دهید. با این کار روی سوژه ها بزرگنمایی و زوم انجام می دهید. لنزهای وریفوکال در دوربین های مدار بسته تحت شبکه به صورت دستی و موتوری وجود دارد. لنزهای موتورایز تغییر فاصله کانونی و تنظیم لنز را از طریق موتور و از راه  دور برای کاربر امکانپذیر می کند.

قابلیت‌های هوشمند

قابلیتی در دوربین مداربسته تحت شبکه تحت عنوان پردازش تصاویر VCA وجود دارد که قابلیت های هوشمندی را به دوربین اضافه کرده است. VCA دارای زیر مجموعه های زیادی همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک، شمارش افراد و … است که به صورت هوشمند در دوربین شبکه کار می کنند. همچنین اخیرا از تکنولوژی هوش مصنوعی نیز توسط برخی از تولیدکنندگان در دوربین های تحت شبکه استفاده شده است.  این تکنولوژی برای هوشمندسازی پارکینگ، طراحی خانه های هوشمند بسیار کاربردی بوده است.

  • شمارش افراد دوربین IP

یکی از قابلیت های هوشمند در دوربین های تحت شبکه شمارش افراد است. این قابلیت در ارائه گزارش تعداد افرادی که وارد یک سالن همایش شده اند و یا از آن خارج شدند بسیار جالب عمل می کند. قطعاً شمارش افراد متحرک و در حال رفت و آمد توسط انسان کار آسانی نیست و ممکن است اشتباه نیز رخ دهد در نتیجه دقت این شمارش چندان بالا نخواهد بود. با استفاده از این نوع دوربین مدار بسته تحت شبکه به راحتی در هر زمان می توانید تعداد افرادی که وارد یک مجموعه یا ساختمان شده اند را داشته باشید. همچنین دقت این دوربین به اندازه ای است که انسان را از حیوان تشخیص می دهد و در آمار نمی آورد.

  • تشخیص چهره دوربین تحت شبکه

یکی از قابلیت های شگفت آور دوربین های تحت شبکه تشخیص چهره است. این قابلیت در دو شکل وجود دارد حالت اول این است که چهره را از سایر اشکال تشخیص می دهد و دوم آنکه چهره فرد مشخصی را شناسایی می کند. در حالت  دوم براساس دیتایی که در پایگاه داده دوربین وجود دارد هویت و مشخصات فرد را می توانید بگیرید.

  • دوربین پلاک خوان

دوربین های پلاک خوان از دوربین های پرکاربرد است که در سناریوهای مختلف مانند کنترل ترافیک، کنترل سرعت، مدیریت پارکینگ ها و ایستگاه های خرید با خودرو به کار می رود. ثبت پلاک خودرو به صورت عددی و ارائه گزارش و نتایج از طریق جستجوی هوشمند از قابلیت های دوربین مدار بسته تحت شبکه است.

  • دوربین با قابلیت ردیابی خودکار

دوربین مداربسته تحت شبکه با قابلیت ردیابی خودکار نیز از دوربین های جذاب از این گروه است. این مدل از دوربین های IP با ردیابی سوژه مشکوک از طریق لیزر یا نور مرئی و همچنین اعلام هشدار به کاربر مانع از وقوع جرم  و سرقت می شود. شما به راحتی می توانید هشدار صوتی نیز برای این دوربین تحت شبکه فعال کنید تا در زمان تشخیص شرایط مشکوک اعلان دهد و افراد مجرم را از محل دور کند.

  • دوربین با نقشه حرارتی

دوربین مداربسته تحت شبکه با نقشه حرارتی یکی دیگر از دوربین های شگفت آور است. این دوربین به شما نقشه ای از تردد افراد و تراکم آنها طی روز، هفته با ماه می دهد. براساس این نقشه شما متوجه خواهید شد کدام بخش از فروشگاه یا محل نظارت دوربین برای مشتریان و افراد جذاب تر بوده است. زیرا تعداد افراد بیشتری در محل بوده و یا زمان بشتری را در آنجا سپری کرده اند. چنین نقشه ای برای مدیریت فروشگاه ها و مراکز خرید برای چیدمان و تبلیغات بسیار مفید است.

  • دوربین مداربسته مدیریت فروشگاه

نوع دیگری از دوربین های تحت شبکه طراحی شده اند که برای مدیریت صف عملکرد جالبی دارند. آنها به راحتی تعداد صف های موجود، مدت زمان انتظار  و تعداد افرادی را که قبل از شما در صف هستند مشخص می کنند. مدیر فروشگاه با توجه به این آمار می تواند در توزیع پرسنل خود در فروشگاه از جهت زمانی و مکانی اقدامات لازم را انجام دهد. با این عمل مشتری ها مدت زمان کمتری را در صف منتظر خواهند بود.

کیفیت تصویر 4K و 8K

به صورت کلی رزولوشن به “وضوح کلی تصاویر” گفته می شود و با شمارش خطوط افقی (وضوح افقی) و خطوط عمودی (وضوح افقی) یک تصویر اندازه گیری می شود. اخیراً، رزولوشن های 4K و 8K به موضوع داغی در کیفیت تصویر دوربین های مداربسته تبدیل شده اند. در اینجا به شرح مفهوم آنها می پردازیم.

  • رزولوشن 4K

بر طبق تجزیه و تحلیل های موجود، رزولوشن 4K ظرف 2 سال آینده بسیار فراگیر خواهد شد. 4K در واقع رزولوشن 8 مگاپیکسلی با نسبت 2160 × 4096 است و وضوح آن 4 برابر بیشتر از رزولوشن 1080p است. اغلب تولیدکنندگان دوربین مداربسته تحت شبکه، 4K را با فرمول (3860 × 3840)*4 تولید می کنند زیرا این فرمول نسبت تصویر 16: 9 را حفظ می کند. البته رزولوشن 4K با مشکلاتی نظیر افزایش مصرف پهنای باند، فضای ذخیره سازی و همچنین نیاز به کدگذاری ویدیویی با کارایی بالاتر را نیز به همراه دارد.

  • رزولوشن 8K

8K دارای رزولوشن 7680×4320 است که وضوح تصویر آن 16 برابر بیشتر از رزولوشن HD و 4 برابر بیشتر از 4K است. 8K می تواند تصویری با وضوح بسیار بالا و حس بصری کاملی را ارائه دهد. 8K بالاترین رزولوشن تعریف شده در استاندارد (Rec. 2020 (UHDTV است.

کدک H.265+

با ابداع کدک H.265+ توسط شرکت هایک ویژن و استفاده از آن در دوربین های مداربسته بازدهی این سیستم ها افزایش یافت. این کدک تا 83% باعث افزایش کارایی کل سیستم گردیده و شاهد کاهش چشمگیر مصرف پهنای باند شد و فضای ذخیره سازی هستیم. در مقایسه با ورژن قبلی یعنی کدک H.265 نیز کارایی آن دو برابر بیشتر است. همچنین نسبت به کدک H.264 نیز تا چهار برابر میزان فشرده سازی بیشتر خواهد بود.

قابلیت WDR دوربین IP

WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range یا بازه دینامیکی بالا است. با وجود این قابلیت، مشکل روشنایی بیش از حد در تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه برطرف خواهد شد. در مکان هایی که نور محیط زیاد بوده و به صورت مستقیم به لنز دوربین می تابد، کیفیت تصاویر کاهش یافته و به صورت تیره ثبت می شوند. در این گونه محیط ها دوربین های معمولی در ثبت تصاویر با کیفیت دچار مشکل می شوند. ولی دوربین های WDR دار می توانند با تنظیم روشنایی، تصاویری با رزولوشن و شفافیت بالا ارائه دهند.

دستگاه‌های NVR قدرتمند

قطعا دوربین مداربسته تحت شبکه نیازمند دستگاه های ضبط پرقدرت نیز هستند. دستگاه NVR دارای قدرت مدیریت استفاده از پهنای باند، و بکارگیری آخرین ورژن از تکنولوژی کدگذاری تصاویر ویدئویی مانند H.265+  است. دستگاه NVR دارای قابلیت های پیشرفته ای است که از جمله می توان به پشتیبانی از دوربین ها تا رزولوشن بالای 12 مگاپیکسل اشاره نمود. برای امنیت بیشتر داده ها دستگاه های NVR با تکنولوژی هایی همچون RAID، N+1 hot spare و عملکرد های ANR تولید می شوند.

2. انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام با توه به مشخصات و قابلیت ها می تواند برای سناریو و کاربری خاص مناسب باشد. در این بخش انواع دوربین مداربسته تحت شبکه را از نظر شکل ظاهری معرفی کنیم:

دوربین دام  Dome

دوربین دام تحت شبکه

بهترین دوربین تحت شبکه برای نصب در محیط های داخلی دوربین دام است. شکل ظاهری دوربین دام کمک می کند تا کمتر در دسترس و تغییر جهت باشد. همچنین کمتر جلب توجه کرده و به راحتی زیر سقف نصب می شود. با توجه به نوع لنز دوربین دام شما می توانید آن را برای اتاق و راهرو مورد استفاده قرار دهید. دوربین های دام تحت شبکه با کیفیت تصویر مختلف تولید می شود. اغلب دوربین های دام دارای لنز ثابت هستند و در مدل هایی نیز لنز وریفوکال به کار رفته است.

دوربین بولت Bullet

دوربین تحت شبکه بولت

دوربین بولت به همراه دوربین دام از پرفروش ترذین دوربین های مداربسته در جهان است. این دو مدل دوربین در بیشتر کاربری ها و محیط ها مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین ولت از بهترین دوربین تحت شبکه برای محیط بیرونی است. وجود پایه نصب دوربین بالت یا بولت را روی دیوار و سطوح مختلف، بالای درب و… راحت تر می کند. انواع لنز در این نوع از دوربین تحت شبکه خواهید دید. با توجه به کاربری و اهداف نظارتی نوع لنز را انتخاب کنید. با توجه به اینکه دوربین بولت دوربین بیرونی محسوب می شود، دارای دید درش بقوی تری نسبت دام است البته این موضوع برای تمام مدل صادق نیست. بلکه بیشتر دوربین بولت در مقایسه با دوربین دام دارای دید در شب قوی هستند.

دوربین اسپیددام PTZ

دوربین تحت شبکه ptz

از دیگر انواع دوربین مداربسته تحت شبکه دوربین های گردان یا PTZ و یا اسپیددام است. این مدل از دوربین های از نظر ابعاد بزرگ تر از دوربین های دام و بولت است. قابلیت چرخش این دوربین به صورت افقی و عمودی موجب شده است تا عملکرد این دوربین در مقایسه با دیگر دوربین ها متفاوت تر باشد. دوربین های گردان دارای لنز وریفوکال هستند که غالباً از نوع موتورایز است. موتوری بودن لنز کمک می کند تا بدون دسترسی فیزیکی به دوربین بتوانید زاویه دید دوربین را تغییر دهید. بر همین اساس زوم و بزگنمایی تغییر کرده و فوکوس نیز باید مجدداً تنظیم شود.

دوربین کیوب  Cube

دوربین تحت شبکه کیوب

از دوربین های داخلی تحت شبکه است که دارای قابلیت صدای دو طرفه بوده و به عنوان دوربین پرستار بچه نیز کاربرد دارد. دوربین تحت شبکه کیوب معمولاً از کارت حافظه پشتیبانی می کنند و شما می توانید تصاویر را به جای ذخیره در هارد دستگاه روی این کارت ذخیره نمایید.

دوربین بیسم یا وایرلس

دوربین تحت شبکه وای فای

دوربین های بیسیم نوع دیگری از دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند. این مدل از دوربین ها ارتباط سیمی برای انتقال تصاویر ندارند. ممکن است این دوربین ها کاملاً بی سیم باشند اما تمام مدل های این نوع دوربین ها به اینصورت نیستند. به عبارت دیگر بیشتر دوربین های بی سیم برای تامین برق نیاز به آداپتور یا سیم کشی برق و منبع تغذیه دارند. برخی مدل های دوربین بی سیم هستند که از طریق باتری تغذیه می شوند و نیازی به کابل کشی برق ندارند. ارتباط این دوربین با دستگاه ضبط به صورت وایرلس است. در نوعی از آنها با امواج وای فای تصاویر به دستگاه ضبط ارسال می شوند و برخی دیگر تصاویر را روی شبکه اینترنت انتقال می دهند.

3. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه چیست؟ دوربین مدار بسته تحت شبکه همانند یک کامپیوتر است. تصاویر در این دوربین ها توسط حسگر الکترونیکی ایجاد می شود. پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر، دوربین آنها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل و آماده ارسال می کند. اطلاعات دیجیتال مطابق پروتکل های شبکه باید به شبکه ارسال شود. وجود قسمت های تبدیل کننده در دوربین های تحت شبکه باعث افزایش پیچیدگی و در نتیجه هزینه های تولید آنها شده است.

دوربین تحت شبکه را می توان گفت از قدرتمندترین دوربین های مداربسته است. با نصب دوربین‌ تحت شبکه از بالاترین کیفیت تصویر بهره مند می شوید و می توانید از قابلیت های پردازش تصویری پیشرفته ای از جمله تشخیص چهره، تشخیص پلاک و… استفاده کنید. اساس کار این دوربین ها در بستر شبکه است و اطلاعات را به کمک کابل شبکه انتقال می دهند. دوربین مداربسته تحت شبکه یک راهکار امنیتی جامع است و در بستر شبکه راه اندازی می شود. این دوربین ها می توانند به عنوان یک راه حل موقت یا دائم مورد استفاده قرار گیرند و در صورت لزوم جابجا و یا گسترش یابند.

اگر نحوه کار دوربین مداربسته تحت شبکه PoE باشد به چه معناست؟ PoE در واقع به تغذیه دوربین مداربسته تحت شبکه اشاره دارد. اگر از تجهیزات PoE در سیستم مداربسته استفاده می کنید دوربین PoE می تواند از طریق کابل شبکه برق خود را دریافت کند. در غیر اینصورت برای تامین برق دوربین نیاز به کابل کشی مجزا برای برق و منبع تغذیه یا آداپتور دارید.

4. بهترین دوربین تحت شبکه برای منزل

بهترین دوربین برای منزل از دوربین های تحت شبکه دوربین های دام و کیوب برای محیط های داخلی و دوربین های بولت برای محیط های خارجی هستند. اگر می خواهید نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه را در منزل خود تجربه کنید باید بدانید سایر مشخصات دوربین به نیاز و اهداف نظارتی کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال دوربین با لنز ثابت 2.8 میلیمتر و کیفیت تصویر 2 مگاپیکسل برای پوشش یک اتاق مناسب است. اگر دوربین را در گوشه اتاق و رو به درب ورودی نصب کنید می توانید کل اتاق را در دید دوربین قرار دهید.

برای فضاهای باز مانند حیاط، دوربین بولت انتخاب مناسب تری است. بهترین دوربین مداربسته ای که برای پارکینگ نصب می کنید باید قابلیت WDR داشته باشد. این قابلیت تضاد نوری در محیط پارکینگ و خارج آن را تعدیل کرده و تصاویر با کیفیت تری ارائه می کند. برای آنکه دوربین های مداربسته شما ارتباط پایداری داشته باشند و کمتر دچار قطع و وصلی شوند پیشنهاد ما انتخاب دوربین های تحت شبکه سیمی به جای بی سیم است.

فروش دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش دوربین مدار بسته، وجود حجم زیادی از برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برا مشتریان سخت کرده است. از این رو توصیه می شود برای خرید و نصب دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه شود. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

4.5/5 - (2 امتیاز)