FOV یا همان زاویه دید در دوربین مدار بسته، به معنای میزان پوشش دوربین در یک محیط است. به عبارت دیگر چقدر از محیط در دید دوربین وجود دارد. از آن جایی که دوربین های مداربسته اهداف نظارتی را دنبال می کنند، زاویه دید یکی از مهم ترین ویژگی های دوربین مداربسته است. پیرامون این موضوع سوالاتی وجود دارد، از جمله زاویه دید در دوربین مداربسته چقدر است؟ بیشترین زاویه دید دوربین یا عامل موثر در زاویه دید دوربین مداربسته چیست؟ در ادامه علاوه بر پاسخ به این سوالات، مطالب جالب توجهی را عنوان می کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

  1. زاویه دید دوربین مدار بسته چیست؟
  2. دوربین های مداربسته با لنز ثابت و لنز متغیر
  3. رابطه زاویه دید دوربین با تشخیص جزئیات در تصویر
  4. بیشترین زاویه دید در دوربین مداربسته 
  5. بهترین میدان دید دوربین مداربسته
  6. برد مفید در دوربین مداربسته
  7. زاویه دید دوربین مداربسته به زبان علمی
  8. سه عامل موثر در زاویه دید دوربین 

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

1. زاویه دید دوربین مداربسته چیست ؟

به بیان ساده زاویه دید دوربین مداربسته مشخص کننده محدوده ای است که با دوربین مداربسته می بینیم. اکنون سوالی که مطرح می شود این است که دوربین های مداربسته چه زاویه دیدی دارند. نخست باید بدانیم دوربین های مداربسته با زاویه دید های مختلف در بازار عرضه می شود. بنابراین زاویه دید در تمام دوربین های مداربسته یکسان نیست.

معمولاً لنز دوربین های مداربسته با اعداد نشان داده می شوند. اعدادی مانند 2.8، 3.6، 4 و… که هرچه این اعداد کوچکتر باشند، زاویه دید بیشتر است. به طور مثال زاویه دید دوربین با لنز 2.8 بیشتر از زاویه دید دوربین با لنز 6 است. دوربین های رایج در بازار با دو نوع لنز معرفی می شوند.

2. دوربین های مداربسته با لنز ثابت و لنز متغیر

  1. دوربین مداربسته با لنز ثابت:

این نوع دوربین ها با توجه به فاصله کانونی یک زاویه دید ثابت دارند. تنظیمات این نوع از لنزها در همان زمان تولید انجام می شود. در نتیجه دیگر به تنظیمات دستی نیاز ندارد. زوم و فوکوس در این نوع لنزها معنای چندانی نمی دهد زیرا یک فاصله کانونی داشته و امکان زوم نیست و فوکوس نیز در زمان اسمبل کردن قطعات داخلی دوربین تنظیم می شود. با تغییر فاصله کانونی و بزرگنمایی نیاز است فوکوس دوربین را نیز تنظیم نمود. در این نوع لنز چنین کاری نیاز نمی شود.

  • محیط داخلی: دوربین های مداربسته با لنز ثابت مناسب برای محیط های داخلی معمولاً با زاویه دید بین 95-85 درجه ارائه و توسط اکثر افراد انتخاب و نصب می شوند. (به طور مثال در یک اتاق با توجه به زاویه بین دو دیوار (90 درجه است) نصب دوربین دام داخلی تقریباً کل اتاق را پوشش می دهد.)
  • محیط بیرونی: در حالی که زاویه دید در دوربین با لنز ثابت برای محیط های خارجی به علت نصب در ارتفاع کمی بسته تر هستند. زاویه دید در این نوع دوربین ها بین 85-65 درجه است.
  1. دوربین مداربسته با لنز متغیر (وریفوکال):

زاویه دید در این نوع دوربین ها با توجه به قابل تنظیم بودن لنز، متغیر است. دوربین های مداربسته با لنز متغیر یا وریفوکال معمولاً با لنز 2.8 تا 12 با زاویه دید 95 درجه تا 30 درجه به بازار ارائه می شوند. این دوربین ها قابلیت زوم روی افراد، اشیاء و… را دارند. کنترل و تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال در اختیار کارفرما است. کارفرما می تواند با توجه به شرایط و نیاز زاویه دید را تغییر دهد.

3. رابطه زاویه دید دوربین با تشخیص جزئیات در تصویر

هرچه زاویه دید در دوربین بسته تر باشد اجسام دور نزدیک تر دیده می شوند. به این ترتیب جزئیات بیشتری از اجسام دور را می توانیم ببینیم. اما لازم به ذکر است با بسته شدن زاویه دید دوربین، محوطه کمتری در دید دوربین مداربسته خواهد بود.

زاویه دید دوربین مداربسته

4. بیشترین زاویه دید در دوربین مداربسته

بیشترین زاویه دید دوربین مداربسته در کدام دوربین است؟ دوربینی با زاویه دید 360 درجه طراحی شده است که به دلیل شباهت لنز این دوربین ها به چشم ماهی نام دوربین چشم ماهی یا فیش آی است. با توجه به ثابت بودن لنز این دوربین ها زاویه دید نیز همواره ثابت است. دوربین های پانورامیک نیز از انواع دوربین های مدار بسته با زاویه دید واید هستند. به علت وجود چند لنز در این نوع دوربین مداربسته فضای تحت پوشش بطور وسیع تری خواهد بود. این نوع دوربین ها زاویه دید 360 درجه را ممکن کرده اند.

دوربین چشم ماهی چیست

5. بهترین میدان دید دوربین مداربسته

بهترین میدان دید دوربین مداربسته چقدر است؟ براساس نیاز و شرایط محیطی که برای نصب دوربین در نظر گرفته شده، بهترین میدان دید، تعریف می شود. به طور مثال فردی پوشش وسیع محوطه برایش اولویت دارد و فرد دیگر دیدن جزئیات در نقطه خاص برایش ارجح تر است. اگر زاویه دید دوربین کمتر شود در واقع دید دوربین مداربسته محدود تر شده است. تصویر سوژه های دور به صورت بهتری دیده می شوند. همچنین برخی از سوژه های نزدیک دیگر در دید دوربین نیستند.

با افزایش زاویه دید دوربین مدار بسته، فضای بیشتری را می توان پوشش داد. سوژه های بیشتری در دید دوربین قرار می گیرند. البته در این حالت عمق دید دوربین کاهش می یابد و امکان تشخیص جزئیات در  افراد و  اشیاء و… نیز کمتر خواهد شد.

زاویه دید دوربین مداربسته

6. برد مفید در دوربین مداربسته

با توجه به این که تغییر در زاویه دید، محدوده تحت پوشش دوربین تغییر می کند، برد دید نیز تغییر خواهد کرد. برای درک بهتر تصویر مقابل را ببینید. با بسته شدن زاویه دید، برد دید بیشتر شده است و هرچه زاویه دید بازتر می شود برد کمتری خواهد داشت. ولی در حالت کلی برد مفید در دوربین مداربسته براساس کیفیت و لنز دوربین تعیین می شود.

زاویه دید دوربین مداربسته
نقاط کور دوربین مداربسته

7. زاویه دید دوربین مداربسته به زبان علمی

زاویه دید یا FOV(Field of View)  ، عبارت است از عرض میدان دید دوربین مدار بسته که بر سه نوع زاویه دید افقی ، زاویه دید عمودی و زاویه دید قطری یا مورب تقسیم می شود.  در دوربین های مدار بسته مهمترین زاویه، زاویه دید افقی یا Horizontal FOV می باشد. سایر زاویه دید ها برای موارد خاص کاربرد دارد. زاویه دید دوربین مدار بسته با درجه مشخص می شود.

8. سه عامل موثر در زاویه دید دوربین مداربسته

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته
  • فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته
  • اندازه سنسور تصویر ( قطر سنسور به اینچ )
  • نسبت ابعاد تصویر یا برش تصویر به عنوان مثال ۴:۳ ، ۱۶:۱۰ ، ۱۶:۹
  • محاسبه زاویه دید دوربین مدار بسته

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

 زاویه دید در فرمول با نماد X نشان داده می شود و برحسب درجه است. عرض سنسور با نماد h و برحسب میلی متر است. فاصله کانونی با نماد f و برحسب میلی متر است.

5/5 - (5 امتیاز)