در برابر فناوری آنالوگ سنتی، ظهور فناوری های AHD, HD-CVI و HD-TVI در ده سال گذشته یک انقلاب و پیشرفت بزرگ بوده است. این فناوری ها در تولیدات دوربین مداربسته تاثیر شگرفی داشته اند. چرا که کیفیت تصویر در دوربین مداربسته و دستگاه ضبط به طور قابل توجهی ارتقاء یافت. ضمن این که قیمت دوربین با وجود کیفیت بالا، کاهش یافت. انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ در برندهای مختلف در بازار قابل دسترس است. این که کدام بهتر است و یا کدام فناوری را انتخاب کنیم از سوالاتیست که در این مقاله به آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. معایب دوربین آنالوگ نسل قدیم
  2. فناوری های AHD, HD-TVI and HD-CVI
  3. تفاوت AHD ، HD-TVI ، HD-CVI ، HD-SDI و آنالوگ در چیست
  4. مقایسه تصویر انواع دوربین آنالوگ
  5. کدام تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ را انتخاب کنم؟
  6. دوربین آنالوگ و دوربین IP
  7. جدول مقایسه تکنولوژی های دوربین مداربسته

مشاوره رایگان برای خرید و نصب دوربین مداربسته آنالوگ

021-88500020

1. معایب دوربین آنالوگ نسل قدیم

در اوایل قرن 21 دوربین مداربسته با ویژگی های بسیار ساده از قیمت بالایی برخوردار بود. آن زمان دوربین مداربسته یک محصول و تکنولوژی گران قیمت به شمار می رفت. در حالی که امروزه این موضوع کاملاً تغییر کرده است و با صرف هزینه نه چندان زیادی می توانید یک سیستم مداربسته با ویژگی و کیفیت خوب تهیه کنید. دوربین های مدار بسته علاوه بر بهبود کیفیت دارای قابلیت های کنترل، چرخش، اعلان و هشدار و… شده اند.

با توسعه فناوری ها در تراشه و چیپ های پردازش تصویر وضوح تصویر تا کیفیت Full HD و حتی بالاتر نیز رسید. در حالی که سیگنال ها روی کابل کواکسیال منتقل می شد، با توجه به تکنولوژی آنالوگ قدیم یا سنتی دو مشکل عمده وجود داشت:

  1. کابل کواکسیال نمی تواند سیگنال های ویدئویی را بیش از 100 متر منتقل کند. هنگام ارسال سیگنال تقریباً از بین می رفت (تصاویر و صدا همراه با نویز بودند).
  2. دوم این که کیفیت تصویر Full HD در هنگام عبور از 100 متر به میزان قابل توجهی کاهش می یافت. در واقع انتقال سیگنال های تصویری با وضوح بالاتر (4K, 8K) تقریباً غیر ممکن بود.

2.فناوری های AHD, HD-TVI and HD-CVI

دوربین های IP توانستند مشکل کیفیت تصاویر دوربین مداربسته را حل کنند. اما با توجه به موانعی که مشتریان برای استفاده از دوربین های IP داشتند، نیاز به ارائه راه حل دیگری احساس شد. این راه حل با تولد تکنولوژی آنالوگ جدید به وجود آمد. این تکنولوژی باید مشکلات برد انتقال سیگنال با حفظ کیفیت و انتقال تصاویر با کیفیت Full HD و بالاتر را حل کند.

AHD چیست؟

AHD (Analog High Definition) تکنولوژی است که تصاویر با کیفیت بالا را بر روی کابل های کواکسیال انتقال می دهد. این فناوری رسماً توسط Nextchip کره جنوبی در سال 2014 منتشر شد. AHD به انتقال سیگنال های ویدئویی با وضوح بالا Full HD (یا بالاتر) از طریق کابل کواکسیال تا 500 متر کمک می کند. این انتقال در حالی انجام می شود که کاهش کیفیت تصاویر، سیگنال های صوتی و تصویری را نخواهید داشت. از نظر فنی AHD از تکنیک جداسازی Y/C نسل جدید استفاده می کند. به این ترتیب تفکیک سیگنال ها و غلبه بر تداخل سیگنال موجب کاهش اثرات نویز روی انتقال خواهد شد.

استانداردهای رایج AHD

  • AHD-L (Low): استاندارد AHD با وضوح پایین. دوربین AHD-L وضوح پایین تری نسبت به HD استاندارد دارد و ارزان است.
  • AHD-M (Medium): استاندارد AHD برای حداکثر وضوح 720pمعادل HD.
  • AHD-H (High) : استاندارد AHD برای وضوح 1080p یا بالاتر (از Full HD یا بالاتر).

HD-TVI چیست؟

HD-TVI مخفف High Definition Transport Video Interface است که به معنی “رابط انتقال ویدئو با وضوح بالا” است. فناوری HD-TVI توسط Techpoint  در سال 2014 توسعه یافت. امروزه فناوری HD-TVi توسط بسیاری از تولید کنندگان دوربین و ضبط کننده ها از جمله هایک ویژن برای محصولات امنیتی استفاده می شود. Techpoint یک شرکت فناوری شناخته شده آمریکایی است که در سان خوزه کالیفرنیا قرار دارد.

مزایای HD-TVI

  • این فناوری نیز مشابه AHD بسیاری از مشکلات انتقال سیگنال با وضوح بالا را رفع کرده است و همچنین انتقال در محدوده 500-300 متر را ممکن ساخته است.
  • انتقال سیگنال در این مسافت بدون کاهش وضوح را تضمین می کند. این در حالیست که انتقال روی کابل شبکه حداکثر تا 200 متر است.
  • با استفاده از این تکنولوژی وضوح تصویر می تواند به 720p ، 1080p (2Mp) ، 3،4 و 8Mp برسد و حتی می تواند بالاتر نیز باشد. .
  • از مزیت های دیگر استفاده از این تکنولوژی استفاده از کابل کواکسیال است. به راحتی می توانید کیفیت تصویر سیستم مداربسته خود را ارتقاء دهید بدون صرف هزینه اضافی جهت جایگزینی زیر ساخت کابل.

اما از معایب فناوری HD-TVI به تأخیر جزئی سیگنال می توان اشاره نمود. این موضوع به علت استفاده این فناوری از فشرده سازی سیگنال است. سیگنال ها فشرده شده و در دستگاه گیرنده از حالت فشرده خارج می شود.

لیست قیمت هایک ویژن

HD-CVI چیست؟

مقایسه انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ

HD-CVI مخفف High Definition Composite Video Interface است که به معنی “رابط فشرده سازی فیلم با وضوح بالا” است. بنابراین، ما می توانیم ماهیت HD-CVI را به عنوان فناوری فشرده سازی و انتقال سیگنال فشرده از طریق کابل کواکسیال بدانیم. HD-CVI متفاوت از دو فناوری AHD  و  HD-TVI ( ارائه شده است. یک فناوری انحصاری توسط گروه Dahua تحقیق و ثبت شده است.

مزایای HD-CVI

  • قابلیت ارسال سیگنال های Full HD: 2، 4 و 8 مگاپیکسل
  • مسافت انتقال سیگنال در کابل کواکسیال به 300 تا 500 متر می رسد.
  • کمک به ارتقاء سیستم مداربسته آنالوگ قدیمی به نسل جدید، بدون تغییر در زیر ساخت سیم کشی.
  • استفاده از فناوری فشرده سازی تصویر و صدا باعث افزایش پهنای باند می شود.
لیست قیمت داهوا

HD-SDI چیست؟

HD-SDI مخفف High Definition Serial Digital Interface است که به معنی “استاندارد ارتباط دیجیتال سریال با وضوح بالا” است. استاندارد HD-SDI توسط انجمن مهندسان فیلم و تلویزیون آمریکا (SMPTE) در سال 1989 مرسوم شد. این فناوری قدیمی به دلیل محدودیت های آن، منسوخ است.

معایب HD-SDI

در ابتدا این استاندارد جهت بهبود کیفیت تصاویر تلویزیون و ویدئو کمک می کرد. استانداردهای دیگری به آن برای افزایش وضوح ویدئو (HD, UHD و بیشتر)، نرخ فریم، فیلم سه بعدی و عمق رنگ افزوده شد. با این حال بزرگترین ضعف این فناوری برد انتقال بود. نمی توانست سیگنال را در مسافت های دور انتقال دهد و کیفیت حفظ شود. تداخل مکرر، تصاویر برفک دار هنگام انتقال سیگنال، مشکلاتی بود که این استاندارد با ان مواجه بود. تضمینی برای ضبط تصاویر در ارسال بیش از 100 متر با کابل کواکسیال نداشت.

3. تفاوت AHD ، HD-TVI ، HD-CVI ، HD-SDI و آنالوگ در چیست

حال با انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ آشنا شدید. در این بخش تفاوت این فناوری ها را به طور کلی مطرح می کنیم. از نظر ماهیت تکنولوژیکی، این پنج فناوری انتقال ویدئو دارای تفاوت های زیر هستند:

  1. فناوری AHD: داده ها را جداسازی می کند (Y / C splits) تا بتواند داده ها را بیشتر و بدون دخالت انتقال دهد.
  2. فناوری HD-TVI وHD-CVI : این دو فناوری، داده ها را فشرده سازی و بسته بندی (کاهش اندازه و حفاظت از داده ها) می کنند. به این ترتیب انتقال داده ها در مسافت بیشتر و با حجم کمتر انجام می شود. هنگام ارسال سیگنال های تصویری و صوتی، کیفیت را کاهش نمی دهند.
  3. فناوری HD-SDI: “استاندارد سازی داده ها” بهبود کیفیت و وضوح تصویر بدون استفاده از هیچ گونه جداسازی یا فشرده سازی داده ها. بنابراین HD-SDI داده ها را در مسافت های دور با حفظ کیفیت منتقل نمی کند.
  4. فناوری آنالوگ قدیم: فناوری قدیمی که استاندارد سازی نشده است. بنابراین معایب زیادی مانند کاهش کیفیت تصویر و عدم انتقال در مسافت های طولانی را دارد.

4. مقایسه تصویر انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ

در این بخش می توانید تصویر دوربین مداربسته آنالوگ AHD ,HD-CVI و HD-TVI را با یکدیگر مقایسه کنید. نمونه تصویر از هر سه نوع فناوری رایج دوربین مداربسته آنالوگ:

5. کدام تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ را انتخاب کنم؟

به طور کلی هر سه فناوری (AHD, HDCVI, HDTVI) از تکنولوژی های پیشرفته در زمینه دوربین های مداربسته آنالوگ هستند. مزیت استفاده از آنها نیز به طور کلی مشابه یکدیگر است. ضمن این که ضبط کننده های جدید از استانداردهای AHD, HDCVI, HDTVI پشتیبانی می کند. اگر چه در دو فناوری HD-CVI و HD-TVI تأخیر ارسال سیگنال به علت فشرده سازی وجود دارد. اما این تأخیر بسیار نامحسوس است و مزیت وجود چنین قابلیتی بسیار بیشتر است. قیمت دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط در این سه تکنولوژی بسیار نزدیک به هم و رقابتی است.

6. دوربین آنالوگ و دوربین IP

در تکنولوژی آنالوگ سیگنال های ویدئویی بدون پردازش و مستقیماً روی کابل کواکسیال منتقل می شود. در نتیجه این سیگنال به سرعت در خط انتقال ضعیف می شود. در نتیجه کابل نمی تواند سیگنال را تا مسافت زیادی منتقل کند. یکی از راه حل های ارائه شده برای این مشکلات، فناوری IPC و دوربین های IP بود. فناوری دوربین IP با انتقال سیگنال از طریق کابل اترنت مشکل انتقال سیگنال ویدئویی با کیفیت بالا را حل کرد. گرچه هنوز این فناوری دارای معایبی است و نمی تواند تمام مشتریان دوربین های مداربسته آنالوگ را پاسخگو باشد. از جمله نقاط ضعف این فناوری:

  • قیمت دوربین های IP در مقایسه با دوربین های آنالوگ بسیار بالاتر است.
  • هزینه کابل شبکه از کابل کواکسیال بیشتر است. این موضوع در پروژه های بزرگی که روی کاربری دوربین حساسیتی ندارد هزینه بالاتری خواهد شد.
  • ارتقاء موجب تغییر در زیر ساخت های قدیمی می شود که خود هزینه بر است.
  • تأخیر سیگنال ویدئو یکی از مشکلاتی است که به دلیل وابستگی به فناوری اینترنت و برخی مشکلات مسیریابی، سوئیچینگ و تداخلات، پدید می آید.

7. جدول مقایسه تکنولوژی های دوربین مداربسته

با توجه به مطالب جدول زیر می توانید انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ را با یکدیگر مقایسه کنید.

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته و یا سایر هزینه های خدماتی مربوط به آن می تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید دوربین مداربسته، استعلام قیمت نصب و …با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020
چقدر مفید بود؟ 🙂