با ظهور دوربین های طرح ترافیک و ثبت پلاک، این سوال نیز شکل گرفت “چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره”. جالب است بدانید با وجود جرم بودن، روش های مختلفی برای فرار از دوربین طرح ترافیک ارائه شده است. در این مقاله سعی می کنیم به بررسی برخی از این روش ها بپردازیم. ترفندهای عبور از دوربین طرح ترافیک، فرار از دوربین کنترل سرعت و راه های مخدوش کردن و تغییر پلاک خودرو، چالش هایی که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

آن چه در این مقاله می خوانید:

  1. راه های فرار از دوربین کنترل سرعت
  2. مخدوش کردن پلاک
  3. اختلال در دوربین های ثبت سرعت
  4. پلاک پشت شیشه عقب
  5. راه های خرید طرح ترافیک در سال 1402
  6. مسیر بدون دوربین طرح ترافیک

1. راه های فرار از دوربین کنترل سرعت

رانندگان برای عبور از طرح ترافیک دست به روش های مختلفی می زنند که گاهاً برخی از آنها به طور موقت کارساز بوده است. این روش ها از مخدوش کردن پلاک به روش های گوناگون تا قرار دادن مانع بین پلاک و دید دوربین تا همراهی دیگران به عنوان پوشش و… مورد کاربرد رانندگان قرار گرفته است. ترفندهای عبور از دوربین طرح ترافیک و سرعت محدود به خودروها نیست و برخی از موتورسواران نیز برای فرار از دوربین کنترل سرعت از این ترفندها استفاده می کنند.

  • اسپری مخفی کننده پلاک

فروش انواع اسپری پنهان کننده پلاک ترفندی است، با تبلیغات پر رنگ و لعاب و جذاب که بسیاری را مجذوب خود کرده است. در نظر اول راه حلی کارا برای این که چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره. این اسپری محصولی خارجی است و به گفته عرضه کنندگان این کالا، منعکس کننده عکس فلاش رادار است. تا مدت طولانی اثر این اسپری روی پلاک باقی می ماند و در صورت رویت پلاک از نزدیک و یا لمس آن، وجود این ماده روی پلاک قابل تشخیص نیست. به گفته فروشندگان این اسپری نیروی مغناطیسی دارد و مامور راهنمایی و رانندگی اصلا متوجه ماده اسپری روی پلاک نمی شود. برخی نیز به علت قیمت بالای این کالا جایگزین های دیگری مانند اسپری تافت روی پلاک، آغشته کردن پلاک با روغن جلا و یا استفاده از لاتکس روی پلاک را پیشنهاد می کنند.

گسترش فروش و استفاده از چنین کالاهایی موجب شد تا پلیس راهنمایی و رانندگی به جرم بودن استفاده از این محصولات (جهتدستکاری پلاک خودرو) صریحا اعلام کند. همچنین در نظر داشته باشید با توجه به توسعه سیستم های هوشمند این ترفندها کاربردی نخواهند داشت.

  • برف شادی روی پلاک

استفاده از برف شادی روی پلاک راه کاری ساده برای چالش چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره. عده ای همیشه اسپری برف شادی را همراه خود دارند تا در مواقع نیاز پلاک خود را پوشیده از برف کنند و آن را برای دوربین غیر قابل خواندن نمایند. استفاده از دستمال کاغذی خیس، ترفند دیگری که گاهی برای پوشاندن بخشی از پلاک خودرو از آن استفاده می کنند. خیس بود دستمال کمک می کند تا به راحتی روی پلاک خودرو چسبیده و آن را پوشش دهد. در مواردی نیز دیده شده است روی پلاک خود ماسک زده اند و یا روی وسیله نقلیه خود پتو کشیده اند تا بخشی از آن پلاک را پنهان کند.

  • قاب پلاک ماشین ضد دوربین

یکی از راه های فرار از دوربین طرح ترافیک استفاده از قاب پلاک ماشین ضددوربین است. بسیاری از مالکان وسایل نقلیه از قاب پلاک ضددوربین استفاده می کنند و برای این کار خود سوراخ نکردن سپر و یا بدنه ماشین را مطرح می کنند. به نظر این راه کار می تواند برای کور کردن دوربین طرح ترافیک مفید باشد و روکش پلاستیکی یا طلق مانند آن مانع از خواندن پلاک توسط دوربین شود. گر چه در واقعیت اینطور نیست و قدرت دوربین کنترل سرعت به حدی است که می تواند پلاک را به درستی بخواند و ثبت کند.

  • خرید برچسب پلاک ضد دوربین

از روش های دیگری که برخی افرادی برای دور زدن دوربین های کنترل سرعت و یا طرح ترافیک به کار می برند، خرید برچسب پلاک ضد دوربین است. این برچسب ها به نحوی است که موجب بازتاب نور شده و اجازه ثبت اعداد پلاک را نمی دهد. اعداد یا به صورت ناقص و یا محو و ناخوانا در تصویر دیده می شوند. خوانا نبودن برخی از اعداد پلاک در واقع عدم موفقیت در ثبت پلاک خودرو است. البته خاطر نشان می شود که با پیشرفت تکنولوژی های دوربین مداربسته امکان ثبت کامل پلاک با وجود چنین ترفندی دور از ذهن نیست. بنابراین بهتر است تابع قانون بوده و از راه هایی که ممکن است شما را دچار دردسر کند اجتناب کنید.

2. مخدوش کردن پلاک

مخدوش کردن پلاک روش دیگری از راه های فرار از دوربین طرح ترافیک و سرعت، محسوب می شود. روش هایی که به شکل های مختلف ممکن است در سطح شهر با آنها مواجه شده باشید. تغییر در اعداد پلاک با حذف و یا اضافه کردند دندانه در اعداد 1، 2، 3 و… کمک گرفتن از گل و چیزی مشابه آن که در صورت مشاهده پلیس، رانندگان عموماً اظهار بی اطلاعی از وجود گل می کنند. از موارد مشابه چسباندن آدامس جویده شده، تکه ای کاغذ، دستمال و یا چسب روی بخشی از پلاک و حتی آغشته کردن پلاک به روغن های تیره و گریس زدن پلاک خودرو از مواردیست که دیده شده است. روش های دیگری مانند خم کردن پلاک، خدشه دار کردن پلاک با شاخه درختان، استفاده از لاک غلط گیر نیز می توان نام برد. تمامی این ترفندهای عبور از دوربین طرح ترافیک و سرعت از نظر قانون جرم تلقی می شوند.

چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره
چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره
چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره
چی کار کنیم دوربین پلاک نگیره

3. اختلال در دوربین های ثبت سرعت

اختلال در دوربین های مداربسته  ثبت سرعت در واقع اختلالیست که در ثبت پلاک توسط آنها ایجاد شده است. به عبارت بهتر اگر دوربین نتواند پلاک را بگیرد، دوربین طرح ترافیک دچار اختلال شده است.

  • بالا دادن صندوق عقب، بعضی از خودروها را می بینید که درب صندوق عقب آنها بی هیچ دلیل منطقی بالاست. در حقیقت در بیشتر مواقع رانندگان برای آن که دوربین نتواند پلاکشان را بگیرد این کار را کرده اند.
  • قرار دادن پارچه و یا گماشتن فردی در مسیر دید دوربین برای کور کردن دوربین نسبت به پلاک. گاهی فردی با خودرو خود دارای طرح است پلا ک خودرو دیگر را پوشش می دهد تا از محدود طرح ترافیک عبور کند و در ازای آن مبلغی دریافت می کند. از دیگر روش های فرار از دوربین طرح ترافیک و ثبت سرعت حضور افرادی برای پوشش پلاک که در خودروهایی مانند وانت این افراد در عقب ماشین سوار می شوند و با دست یا پای خود مانع دید دوربین از پلاک می شوند.
  • چسباندن برگ درخت روی پلاک نیز راهیست مانند سایر روش های کور کردن دوربین طرح ترافیک و پوشاندن پلاک است.
  • گریس زدن به پلاک خودرو برای پنهان کردن بخشی از پلاک
  • بستن زنجیر در موتور برای پوشاندن پلاک

4. پلاک خودرو پشت شیشه عقب

از دید برخی، قرار دادن پلاک خودرو در پشت شیشه عقب راه حلی برای دور زدن دوربین طرح ترافیک است. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به گونه ای تنظیم شده‌اند که در صورت تخلف پلاک خودرو متخلف را ثبت می کند. به عنوان مثال تخلف از سرعت مطمئنه، ورود به محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد، از پلاک عقب خودرو تصویری ثبت می شود. عده ای از این موضوع برای این که  چه کار کنیم تا دوربین پلاک را نگیره راه حل یافته اند. آنها با کندن پلاک و تعویض جای آن مانع از گرفتن تصویر پلاک و ثبت جریمه می‌شوند. پاسخ و بهانه این افراد برای توجیه کار خود، افتادن پلاک، تعویض پلاک و سایر مشکلات دیگر است. به این ترتیب برای روزهای بیشتری می توانند پلاک را پشت شیشه عقب قرار دهند. معمولا پلاک به گونه ای قرار می گیرد که تعدادی از شماره‌های آن ناخوانا باشد. چنان چه در هر زمان مأموران راهور مانع تردد این خودرو ‌شوند، با بیان دلایلی به مسیر خود ادامه می دهند. این دلایل معمولا غیر واقعی هستند مانند این که پلاک در حادثه‌ای کنده شده و به زودی آن را در محل خود نصب خواهند کرد. با این وجود مشخص نیست آیا دوربین‌های محدوده طرح ترافیک پلاک این افراد را ثبت کرده است یا خیر؟

برخی از راه های گفته شده در بالا به عنوان ترفند جدید فرار از دوربین کنترل سرعت و طرح ترافیک شناخته می شوند. برخی از این ها ممکن است راه کارهای موفقی به نظر بیایند، با این حال سیستم های پیشرفته دوربین پلیس و طرح ترافیک، موفقیت آنها را زیر سوال برده است. همچنین تمامی این روش ها چه جدیدترین و چه قدیمی ها وجاهت قانونی ندارند. افرادی که از این روش ها کمک می گیرند تا دوربین طرح ترافیک پلاک نگیرد مجرم شناخته شده و مجازات خواهند شد.

5. راه های خرید طرح ترافیک در سال 1402

چند سالیست برای ورود به محدوده طرح ترافیک شهری، در زمان مشخص باید مجوز داشته باشیم. برای خرید طرح ترافیک روش های مختلفی به صورت آنلاین، پیامکی و حضوری وجود دارد. با توجه به  شرایط کرونایی می توانید از سامانه های طراحی شده برای طرح ترافیک استفاده نمائید.

  • خرید طرح ترافیک از طریق سامانه تهران من

برای خرید از طریق این روش ابتدا در وب سایت my.tehran.ir ثبت نام اولیه کنید. پس از ثبت نام و تعیین نام کاربری و رمز عبور می توانید وارد سامانه شوید. در بخش “داشبورد من” گزینه “افزایش اعتبار” را انتخاب نمائید. در این مرحله نسبت به شارژ حساب شهروندی خود اقدام کنید. مبلغ موردنظر در حساب شهروندی شما مانند کیف پول اعتباری عمل خواهد کرد. در صورت تردد در محدوده های طرح ترافیک، به تناسب از آن کاسته می شود. در این روش با تردد در محدوده طرح، از اعتبار شهروندی  پرداخت می شود (به جای پیش خرید طرح ترافیک روزانه).

برای خرید طرح با استفاده از “تهران من” (غیر از کیف پول اعتباری) وارد سامانه بخش “خدمات طرح ترافیک” شوید. سپس بخش ” درخواست انتخاب روز” را کلیک کنید. در این مرحله از شما شماره پلاک و شماره VIN درخواست می شود. بعد از وارد کردن اطلاعات و نمایش آنها در مرحله بعد، در صورت تایید صحت اطلاعات، واد مرحله بعدی خواهید شد. ورود اطلاعات دیگر خودرو در این بخش الزامی است.

  • خرید طرح ترافیک با اپلیکیشن فرمون

با نصب اپلیکیشن نیز می توانید اقدام به خرید طرح ترافیک نمائید.

  • با استفاده از کد دستوری *137#

بعد از گرفتن کد دستوری *137# ، گزینه 6 یعنی “تهران من” را انتخاب کنید و کد ملی را وارد کنید. در این مرحله در صورت تایید اطلاعات برای انتخاب و خرید طرح ترافیک و رزرو عدد 3 را وارد و در نهایت ثبت شماره پلاک خودرو.

6. مسیر بدون دوربین طرح ترافیک

در صورتی که بدانید محل دوربین های طرح ترافیک در خیابان ها و مناطق کجاهاست می توانید مسیر بدون دوربین طرح ترافیک را مشخص کنید. در نقشه زیر محدوده طرح ترافیک و محل دوربین های طرح ترافیک در تهران را مشخص شده است.

نقشه طرح ترافیک
3.8/5 - (6 امتیاز)