جالب است بدانید نصب دوربین مداربسته در واحدهای تجاری صرفاً با هدف نظارت و حفاظت انجام نمی شود. نصب دوربین مدار بسته در این مکان ها اهداف دیگری را نیز دنبال می کند. با پیشرفته تر شدن دوربین ها و سیستم های مداربسته بسیاری از صاحبان کسب و کار برای رونق به فعالیت تجاری خود و یا بهبود مدیریت مجموعه، ارتقاء در نحوه عملکرد پرسنل و… اقدام به نصب دوربین می کنند.

آن چه در این مقاله می خوانید:

  • اهمیت نصب دوربین در فروشگاه
  • تاثیر نصب دوربین مداربسته در رونق کسب و کار
  • انتخاب برندهای با کیفیت برای واحد تجاری
  • انتخاب نوع سیستم و دوربین مداربسته
  • تعیین نقاط مناسب برای نصب دوربین مداربسته
  • نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنفی

اهمیت نصب دوربین در فروشگاه

بیشتر افراد در زمان ورود به فروشگاه ممکن است با دیدن دوربین مداربسته از خود بپرسند چه لزومی به نصب دوربین مداربسته است. به اولین پاسخی که می رسند محافظت از کالاهای فروشگاه است. اما تنها به این دلیل دوربین در واحد های تجاری نصب نمی شود. حتی فروشگاه های کوچک نیز نصب دوربین مداربسته را در اولویت کار خود دارند.

دوربین مداربسته با ثبت وقایع روز اطلاعات ارزشمندی را برای مالک آن جمع آوری می کند. گاهی سرقت ها، زورگیری، ضرب و شتم و تخلفات این چنینی با ارائه تصاویر دوربین مداربسته به پلیس با روند سریعتری به نتیجه می رسد. اما فیلم دوربین مداربسته  فقط برای اتفاقات خشن و خلاف قانون کاربرد ندارد.

فرض کنید شیئی در فروشگاه جا مانده از طریق بازبینی فیلم دوربین مداربسته می توان صاحب آن را پیدا نمود. مثال دیگر این که چیدمان فروشگاه در بخشی از آن که خارج از دید فروشنده است به گونه ایست که مشتریان برای خرید دچار زحمت می شوند. از طریق فیلم دوربین می توان رفتار مشتریان و تغییر در چیدمان فروشگاه را بررسی و مشکل را حل کرد.

تاثیر نصب دوربین مداربسته در رونق کسب و کار

همان طور که گفته شد اهداف مختلفی در نصب دوربین مداربسته در واحدهای تجاری نهفته است. یکی از این اهداف بالا بردن میزان فروش، جذب مشتری، بهبود خدمات رسانی در نهایت بهتر کردن عملکرد مجموعه تجاری است. شاید باور آن سخت باشد اگر بگوئیم این ابزار به شما  می گوید چه کالایی در کجا باشد بهتر است. در واقع اطلاعات مفیدی که از رفتار مشتریان (حرکت ها، مکث ها، توجه آنها و…) به دست می آید. حتی در ارتباط با پرسنل متوجه خواهید شد در چه ساعاتی نیاز به تعداد پرسنل بیشتری دارید.

اکثر دوربین های مداربسته قابلیت دید در شب دارند که به کمک آن تصاویر در محیط های کم نور با کیفیت مناسب تری ضبط می شوند. قابلیت نقشه حرارتی در برخی از مدل های دوربین آمار مفیدی از کیفیت تردد مشتریان به صاحباتن کسب و کار می دهد. این که در چه ساعتی بیشترین مراجعه کننده وجود دارد. در کدام بخش افراد تجمع بیشتری دارند و… برای آشنایی بیشتر مقاله  نقشه حرارتی دوربین مداربسته یا Heat map چیست را بخوانید.

انتخاب برندهای با کیفیت برای واحد تجاری

در نظر داشته باشید دوربین های مداربسته در واحدهای تجاری دارای حساسیت زیادی هستند در نتیجه توصیه می شود از برندهای معتبر برای این منظور استفاده کنید. برندهایی مانند Vivotek، Samsung، Geovision  و Panasonic  برای کسانی که محدودیت هزینه ندارند و برندهای Hikvision، HiLook،Uniarch و Dahua  برای افرادی که محدودیت هزینه دارند توصیه می شود. البته انتخاب از این برندها نیز براساس وسعت و بزرگی پروژه صورت می گیرد.

همان طور که گفته شد نصب دوربین مداربسته در واحدهای تجاری با اهداف مختلفی صورت می گیرد. معمولا هدف از نصب دوربین نظارت و امنیت است. اما گاهی نیازهای تخصصی مانند اجازه و کنترل ورود و خروج افراد و کالا، بخش مالی و انبار داری الزام نصب دوربین مداربسته ‌را بیشتر می کند. بنابراین اگر برند ناشناخته و نا معتبر تهیه کنید ممکن است به علت عملکرد نامطلوب دوربین اطلاعات ارزشمندی را از دست دهید.

انتخاب نوع سیستم و دوربین مداربسته

با وجود این که استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ در محیط های تجاری بسیار رایج است اما این دوربین ها معمولا نیازهای خاص کارفرمایان را پوشش نمی دهند. به عنوان مثال در صورتی که تشخیص چهره مشتریان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است نیاز به قابلیت تشخیص چهره دارید. همچنین نیاز به دیدن جزئیات خاص در تصویر، شمارش افرادی که تردد دارند و… دوربین تحت شبکه برای واحد تجاری پیشنهاد می شود.

انتخاب و نصب دوربین تحت شبکه در واحد تجاری شامل پرداخت هزینه بالایی می شود. در مقابل می تواند به راحتی انتظارات کارفرما را تامین کند. البته توجه داشته باشید نصب دوربین IP یا آنالوگ طبق نیاز و کاربری مشتری و نظر کارشناسی متخصصان این حوزه تعیین می شود. با توجه به پیشرفت قابلیت های دوربین های مداربسته، گاهی دوربین آنالوگ تمام نیاز مشتری را برآورده می کند و نیازی به پرداخت هزینه بالاتر نیست.

برای آن که بدانید چه برندی از دوربین مداربسته برای واحد تجاری و کاربری مورد نظر شما مناسب تر است با شرکت های نصب دوربین مداربسته مشورت کنید. این شرکت ها با اطلاع از انتظارات شما پاسخی کارشناسی شده به شما می دهند. به این ترتیب با صرف هزینه مناسب، بهترین دوربین را برای مجموعه تجاری خود تهیه کنید.

تعیین نقاط مناسب برای نصب دوربین مداربسته

محل نصب دوربین مداربسته می‌تواند برای هر واحد تجاری متفاوت باشد. همچنین نوع انتظارات مالکان و تعداد دوربین ها در تعیین محل نصب دوربین موثر است. البته می توان به محل های رایجی که برای نصب دوربین در فروشگاه ها و مجتمع های تجاری وجود دارد، اشاره کرد:

  • روبروی مشتریان
  • ورودی واحد تجاری
  • روبروی فروشنده
  • محوطه بیرونی واحد تجاری
  • انبار یا قفسه
  • صندوق
نصب دوربین مداربسته بدون DVR/NVR

روبه روی مشتریان:

حساس ترین کاربری دوربین مداربسته برای بسیاری از کارفرمایان مشاهده مشتریان واحد تجاری است. این کار از طریق قرار دادن یک دوربین رو به روی مشتریان امکان پذیر خواهد شد. در واحدهای تجاری کوچک می توان دوربین را به گونه ای نصب کرد که ورودی واحد را نیز پوشش دهد.

ورودی واحد تجاری:

در صورتی که ورودی واحد از محل فروش دور باشد نیاز به دوربینی جداگانه برای ورودی واحد در نظر گرفته می شود. این حالت بیشتر برای مجتمع های بزرگ رخ می دهد. نصب دوربین در این محل کمک می کند تا ورود و خروج افراد از واحد تجاری بهتر کنترل شود.

روبروی فروشنده:

نصب یک دوربین مقابل فروشنده در واحدهای تجاری توصیه می شود. از یک سو اگر افراد سودجو از غفلت فروشنده استفاده کنند و اقدامی انجام دهند ثبت می شود. از سوی دیگر اگر فروشنده واحد تجاری خود کارفرما نباشد، امکان کنترل و نظارت روی عملکرد فروشنده را فراهم می کند.

محوطه بیرونی واحد تجاری:

محوطه بیرونی واحد تجاری معمولا از حساسیت خاصی برخوردار است. از طریق کنترل این محوطه میتوان امینیت واحد تجاری و واحدهای اطراف را به شدت افزایش داد. استفاده از یک الی دو دوربین با توجه به شرایط محل مناسب خواهد بود. البته تعداد دوربین با بازدید از محل توسط کارشناس دوربین مداربسته دقیق تر تعیین می شود. پیشنهاد می شود در صورتی که از مالکین واحدهای تجاری هستید و یا صاحب کسب و کار محسوب می شوید برای انجام نصب و اجرای پروژه مداربسته با مشاورین متخصص این حوزه مشورت کنید.

انبار یا قفسه ها:

با توجه به این که انبار هر فروشگاه و واحدهای تجاری مملو از کالاهای آن فروشگاه است، برای سارقین ورود به چنین محلی بسیار وسوسه کننده است. علاوه بر راهکارهای حفاظتی مانند قفل و دزدگیر، نصب دوربین مداربسته نیز ضریب امنیت آن مکان را افزایش خواهد داد. البته وجود دوربین و نظارت 24 ساعته انبار می تواند افراد و مالکان را از بروز اتفاقاتی مانند آتش سوزی، به هم ریختگی کالاها و … مطلع کند. نظارت در انبار در عملکرد کارکنان انبار نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. در صورتی که انبار وسیع باشد هم می توان از دوربین هایی با قابلیت زوم و چرخش استفاده کرد و هم می توان از چند دوربین در فاصله های مناسب بهره گرفت.

صندوق:

نظارت روی صندوق امکان نظارت روی ورود و خرج شدن پول را به شما می دهد. از این طریق می توانید در صورت عدم تطبیق حساب ها  از فیلم دوربین مداربسته کمک بگیرید. در برخی از واحدها  معمولا یک دوربین باکس با لنز مناسب استفاده می شود.

نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنفی

نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنفی در سال 1393 اجباری شد.

معاون نظارت بر اماکن عمومی فرماندهي انتظامي تهران بزرگ (فاتب) اعلام کرد: تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تهران (چه کوچک و چه بزرگ) ملزم به نصب دوربین های مداربسته هستند. این موضوع از سال 93 الزامی شده است. سرهنگ علی راقی طی جلسه ای که با حضور مسئولان مالیاتی صورت گرفته بود اظهار داشت: نصب دوربین های مداربسته در واحدهای صنفی از سال 1391 در دستور کار قرار گرفت و اصناف موظف به نصب دوربین در مکان های صنفی خود هستند. 

همچنین ایشان اهمیت و نقش نصب دوربین مداربسته را اینچنین بیان کردند: نصب دوربین مدار بسته در واحدهای صنفی علاوه بر  جلوگیری از سرقت و ایمنی محل کسب، به حراست از جامعه و حفظ امنیت ملی نیز کمک می کندمعاون نظارت بر اماکن عمومی فاتب افزود: نصب دوربین های مداربسته را به نفع اصناف دانست و تصریح کرد: قانون نصب این دوربین ها را الزامی کرده، لذا اصناف نباید این مسئله را هزینه تلقی کنند زیرا که کمک به حفظ امنیت است.

چقدر مفید بود؟ 🙂