نقشه گرمایی در دوربین مداربسته یا Heat map چیست ؟ پیشرفت در تکنولوژی دوربین های تحت شبکه موجب شده است تا این دوربین های مداربسته نقشی فراتر از نظارت در زندگی ما داشته باشند. شاید دور از ذهن باشد که دوربین مدار بسته می تواند شما را در رونق کسب و کار و بالا بردن موفقیت ها کمک کند. نقشه حرارتی در دوربین مداربسته از تکنولوژی هاییست که در این زمینه موثر بوده است. در ادامه به این مطلب بیشتر خواهیم پرداخت.

عملکرد تکنولوژی Heat map در دوربین های مداربسته

نحوه عملکرد تکنولوژی هیت مپ به این ترتیب است که مسیر حرکتی و رفتاری مشتریان را در طول زمان در فضای تحت پوشش توسط دوربین ثبت می شود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از الگوریتم های پیشرفته پردازش و سپس به یک الگوی رفتاری به صورت نمودار زمانی و آمار مکانی تبدیل می شود. در این نمودار که در طیف رنگی مختلف قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده می شود، هر رنگ گزارشی از مدت زمان و وسعت تردد مشتریان را مشخص می کند.

این رنگ ها با توجه به پارامترهایی که قبلا در نرم افزار تعریف شده است، معنا و تعبیر می شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان دهنده آن است که تراکم جمعیت و بازدید در آن نقطه نسبت به سایر نقاط بیشتر بوده است. رنگ آبی اغلب نقاط با کمترین بازدید را مشخص می کند.

با بهره مندی از Heat map علاوه بر نمایش آماری به صورت نقشه، نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه نیز خواهید داشت. در واقع نمودار روزانه تراکم جمعیت در هر ساعت را نشان می دهد. در حالی که نمودار هفتگی و ماهانه تراکم جمعیت در هر روز را نشان می دهد. در نتیجه با استفاده از اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز می توانید روند بهبود و پیشرفت آن کسب و کار را سرعت بخشید. به طور مثال با بررسی این آمارها مشخص می شود حضور نیرو ها در چه ساعاتی یا در چه روزهایی در هفته و در چه مکان هایی بیشتر شود، موثرتر است. همچنین تعیین محل برای چیدمان برخی محصولات در قسمت های مختلف فروشگاه راحت تر و کارآمد تر انجام می شود.

کاربرد نقشه حرارتی در دوربین مداربسته

فرض کنید مالک یک فروشگاه هستید و قصد دارید کالای جدیدی را به مشتریان عرضه کنید. برای انتخاب محل مناسب برای معرفی و در دید قرار دادن آن ها ممکن است زمان زیادی را صرف کنید و نتیجه دلخواهی نیز به دست نیاید. با استفاده از قابلیت نقشه حرارتی یا گرمایی در دوربین مداربسته می توانید قبل از تعیین مکان قطعی کالاهای جدید ابتدا رفتار مشتریان را بررسی کنید.

قطعاً زیر نظر قرار دادن مشتریان به صورت مستقیم علاوه بر این که از دید مشتریان ناخوشایند است، تقریباً غیر ممکن است. اطلاعات به دست آمده نیز چندان دقیق و جامع نخواهد بود به طور مثال در زمان شلوغی فروشگاه به تعداد مشتریان فرد ناظر نیاز است، در نتیجه این راه حل منطقی نیست.

سوال مهم این است که مشتریان کدام محل از فروشگاه را بیشتر بازدید می کنند و در چه زمانی. با مطالعه رفتار مشتریان از طریق نقشه گرمایی به راحتی می توان به پاسخ این سوال رسید. پس از آن می توان علت این بازدید بیشتر را بررسی کرد، آیا کالایی خاص مورد علاقه بیشتر واقع شده است؟ یا موقعیت آن مکان از نظر نور، تهویه و… موجب تردد بیشتر مشتری  در آن منطقه شده است.

به این ترتیب heat map دوربین مداربسته با ارائه اطلاعات دقیق از میزان تردد مشتریان و الگوی رفتاری آنها، در بهبود مدیریت و ارائه خدمات به مشتریان نقش موثری خواهد داشت. این اطلاعات بدون صرف هزینه برای افراد ناظر و ایجاد نا خرسندی در مشتریان به طور دقیق به دست می آید.

بررسی مزیت نقشه گرمایی در دوربین مداربسته

  • چیدمان درست کالا ها و تعیین محل های پرتردد و کم تردد در فروشگاه ها
  • تعیین محلی مناسب و پر بازدید برای قرار دادن بنر تبلیغاتی
  • زمانبندی و برنامه ریزی برای فروش کالا ها، تبلیغات و نمایش محصولات در مکان های جذاب برای مشتریان
  • تغییر موثر دکوراسیون فروشگاه برای بازدید بیشتر افراد در بخش های پر رفت و آمد
  • بدون ایجاد مزاحمت و نا رضایتی در مشتریان، رفتار خرید آنها مورد مطالعه قرار می گیرد.
  • مدیریت کارکنان در تعداد و زمان حضورشان در فروشگاه
نقشه گرمایی در دوربین مداربسته (Heat map) چیست

تفاوت نقشه گرمایی در دوربین مداربسته با دوربین مداربسته حرارتی

نکته مهم این است که نقشه حرارتی دوربین مداربسته با دوربین های Thermal تفاوت دارد. عملکرد فناوری Heatmap  در دوربین را با دوربین های حرارتی یکی نیستند. دوربین با هیت مپ یک نقشه گرمایی از میزان گرمایی ایجاد شده در بازه های زمانی و مکانی در محیط را ارائه می دهد. هرچه افراد بیشتری در یک ناحیه تردد داشته باشند گرمای بیشتری در آن منطقه ثبت می شود. در حالی که دوربین های ترمال یا حرارتی در همان لحظه براساس میزان گرمای موجود در محیط تصویر را ایجاد و ثبت می کنند. برای آشنایی بیشتر با دوربین مداربسته حرارتی مقاله دوربین مداربسته حرارتی (Thermal) چیست چه کاربردی دارد را بخوانید.

نمونه دوربین مداربسته Heat map

دوربین های چشم ماهی انتخاب درستی از نوع دوربین برای فناوری Heat map است. چرا که با زاویه دید 360 درجه می تواند در یک زمان نقشه گرمایی تمام فضای فروشگاه یا محل مورد نظر را ثبت کند. در پایان دو نمونه از دوربین های چشم ماهی Heat map از برند هایک ویژن را معرفی می کنیم:

دوربین heat map  هایک ویژن 6 مگاپیکسلی مدل  DS-2CD6362F-IVS

دوربین مداربسته heatmap

مشخصات:

  • نوع تکنولوژی: تحت شبکه (IP)
  • مدل و کاربرد: چشم ماهی، خارجی و داخلی
  • رزولوشن تصویر: 6 مگاپیکسل
  • لنز: ثابت – (1.27 mm)
  • میزان دید در شب: مادون قرمز IR با برد 15 متر
  • درجه محافظت: IP66
  • دیگر قابلیت ها: دارای نقشه گرمایی Heat Map هایک ویژن، قابلیت 3D DNR (کاهش نویز دیجیتالی سه بعدی)

دوربین heat map هایک ویژن 3 مگاپیکسلی مدل  DS-2CD6332FWD-IS

دوربین مداربسته heatmap

مشخصات:

  • نوع تکنولوژی: تحت شبکه (IP)
  • مدل و کاربرد: چشم ماهی، داخلی/خارجی
  • رزولوشن تصویر: 3 مگاپیکسل
  • لنز: 1.19mm
  • میزان دید در شب: 15 متر
  • جنس بدنه: فلزی
  • دیگر قابلیت ها: دارای نقشه گرمایی Heat Map هایک ویژن، قابلیت 3D DNR (کاهش نویز دیجیتالی سه بعدی)