نصب دوربین مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD در بسیاری از مکان‌ها کاربرد دارد. اگر چه دوربین‌های آنالوگ از رده خارج شده‌اند اما دوربین‌های آنالوگ HD جایگاه خوبی را در میان مشتریان دوربین مداربسته باز کرده‌ است. اگر می‌خواهید سیستم نظارتی خود را در منزل راه‌اندازی کنید این مطلب نکات مفیدی را در این رابطه یادآوری کرده و آموزش می‌دهد. قبل از هر اقدامی این مطالب را بخوانید:

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مراحل نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD)
  • تجهیزات لازم برای نصب دوربین آنالوگ HD
  • طریقه نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD)
  • تست و راه اندازی دوربین مدار بسته آنالوگ HD
  • نصب دوربین آنالوگ به تلویزیون
  • عیب یابی سیستم بعد از نصب دوربین مداربسته آنالوگ

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته آنالوگ

021-88500020

مراحل نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD)

  1. جانمایی دوربین مداربسته
  2. تهیه دوربین و تجهیزات موردنیاز
  3. نقشه نصب دوربین مداربسته
  4. آماده‌سازی مکان نصب
  5. آماده‌سازی کابل و فیش
  6. نصب دوربین در مکان مشخص شده
  7. اتصال دوربین به دستگاه
  8. اتصال منبع تغذیه
  9. نصب تجهیزات جانبی (مانیتور، موس، میکروفن، بلندگو و…)

این مراحل به گونه‌ای است که برخی از آنها با یکدیگر همپوشانی دارد. به این معنی که لزوماٌ هر مرحله به طور مجزا انجام نمی‌شود ممکن است برخی از آنها به طور موازی و با هم انجام شوند. زمانی که شما محل نصب دوربین‌ها را مشخص می‌کنید در واقع تعداد، نوع و مقدار تجهیزات مورد نیاز را نیز مشخص می‌کنید. به این ترتیب راحت‌تر نقشه نصب دوربین مداربسته نیز آماده می‌شود.

این نقشه کمک می‌کند که کار سریعتر و دقیق‌تر انجام شود. روی نقشه نصب می‌توانید نوع دوربین‌ها را در هر مکان و بسیاری از جزئیات را مشخص کنید. آماده سازی مکان نصب همان اقداماتی مانند دریل کاری، نصب داکت، رک و… است. که این اقدامات نیز به موازات نصب دوربین و کابل کشی انجام می‌شود.

تجهیزات لازم برای نصب دوربین آنالوگ HD

در سیستم‌های نظارتی با توجه به وسعت و کاربری پروژه ممکن است تجهیزات مختلفی مورد نیاز باشد. با این حال تجهیزات اصلی برای نصب دوربین مداربسته آنالوگHD  شامل موارد زیر است:

  1. دوربین مداربسته آنالوگ (HD)
  2. دستگاه ضبط DVR
  3. هارد دوربین مداربسته
  4. مانیتور یا تلویزیون
  5. کابل کواکسی (کواکسیال)
  6. فیش BNC و اتصالات
  7. آداپتور یا منبع تغذیه
  8. کابل برق
  9. تجهیزات جانبی مانند میکروفن
نصب دوربین مدار بسته آنالوگ HD

دوربین مداربسته آنالوگ (HD)

این نوع از دوربین‌های مداربسته، خود در انواع مختلف با قابلیت و کیفیت‌های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با وجود کیفیت مطلوب، قیمت مناسبی دارد. دقت داشته باشید برای داشتن سیستم نظارتی با کیفیت، محصولات خود را از برندهای شناخته شده و اصلی خریداری کنید.

دوربین مداربسته انالوگ

کدوم برند جهانی رو در ایران میشه خرید … با قیمت مناسب..

پرفروش‌ترین برند دوربین مداربسته

دستگاه ضبط DVR

دستگاه ضبط در سیستم‌های آنالوگ DVR نام دارد. این دستگاه تصاویر را از دوربین‌ها دریافت کرده و پس از پردازش در هارد ذخیره می‌کند. در انواع چند کانال وجود دارد که به تناسب سیستم خود باید آن را انتخاب کنید. در هر مدلی، کیفیت ضبط، ظرفیت ذخیره‌سازی و قابلیت‌های دستگاه متفاوت است. حتما در زمان خرید به آنها توجه کنید زیرا در هزینه پرداختی شما نقش موثری دارند.

هارد دوربین مداربسته

هارد دوربین مداربسته هارددیسکی است که برای سیستم‌های نظارتی مناسب است. دقت کنید هر هاردی را برای سیستم مداربسته خود خریداری نکنید. این بخش از سیستم به علت نگهداری تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر مرغوبیت و اصلی بودن کالا، حتماً از نوعی که برای سیستم نظارتی است خریداری کنید تا عمر مفید بالاتری داشته و تصاویر دوربین‌های خود را از دست ندهید.

نصب هارد دوربین مداربسته

مانیتور یا تلویزیون

برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته به مانیتور یا تلویزیون نیاز دارید. می‌توانید هم از یک مانیتور مجزا استفاده کنید و هم می‌توانید از تلویزیون برای این منظور بهره ببرید. اگر دوربین‌های با کیفیت تصویر بالایی خریداری کرده‌اید و به وضوح تصویر نیاز دارید در زمان انتخاب مانیتور به کیفیت تصویر آن دقت کنید. شما برای اتصال مانیتور به کابل HDMI و یا VGA نیاز دارید.

کابل کواکسی (کواکسیال)

کابل کواکسیال از رایج‌ترین کابل هاست که در نصب آنتن تلویزیون با آن مواجه شده‌اید. این کابل نیز در انواع مختلفی وجود دارد که متداول‌ترین آن RG59 است که برای دوربین مداربسته به کار می‌رود. برای آشنایی با انواع این کابل مطلب کابل کواکسیال چیست را بخوانید.

فیش BNC و اتصالات

از اتصالات مهم در نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD) فیش BNC است. این فیش در چند نوع تولید می‌شود. فیش BNC غالبا برای اتصال دوربین آنالوگ به دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما ممکن است به اتصالات دیگری مانند فیش AV، برخی مبدل‌ها، سوکت برای سایر اجزای سیستم نظارتی نیاز داشته باشید.

آداپتور یا منبع تغذیه

برای روشن کردن هر دوربین و دستگاه ضبط نیاز به برق دارید، اما ولتاژ برق مصرفی آنها به گونه‌ای است که نمی‌توانید مستقیماً به برق شهری وصل کنید. بنابراین می‌توانید برای هر کدام متناسب با برق مصرفی آنها آداپتور تهیه کنید و یا از یک منبع تغذیه مرکزی برای تمام آنها استفاده کنید.

نصب دوربین تحت شبکه

بنظرت چرا آداپتور می‌سوزه…

علت سوختن آداپتور چیست

کابل برق

کابل برق با توجه به نوع تغذیه و برق رسانی به دوربین و دستگاه ضبط مورد نیاز است. فاصله دوربین‌ها  و دستگاه تا منبع تغذیه برای اندازه و متراژ کابل برق در نظر گرفته می‌شود. نوعی از کابل کواکسیال به نام کابل ترکیبی وجود دارد که کابل برق را در کنار خود دارد. در این صورت دیگر نیازی به کابل مجزا برای دوربین و دستگاه نخواهید داشت.

تجهیزات جانبی مانند میکروفن

تجهیزات جانبی در سیستم‌های نظارتی مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال میکروفن، در تمام کاربری‌ها ضبط صدا ضروری نیست می‌توانید شما برای سیستم خود نداشته باشید. رک، داکت، لوله فلکسی، کاور محافظ دوربین و… از تجهیزاتی هستند که بسته به نیاز سیستم نظارتی تهیه می‌شود. برخی از آنها ضروری و برخی دیگر خیر.

طریقه نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD)

نصب دوربین انالوگ

برای نصب دوربین مداربسته آنالوگ (HD) مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. متناسب با هر مکان دوربین مناسب را انتخاب کنید. دوربین دام مناسب برای فضای داخلی مانند داخل ساختمان، اتاق و دوربین بولت مناسب برای فضای خارجی مانند حیاط و محوطه بیرونی. برخی از دوربین‌ها دارای پایه هستند و باید قبل از نصب دوربین، پایه را روی دیوار یا سقف نصب کنید. دوربین‌های آنالوگ دارای حداقل دو پورت هستند یکی برای برق و دیگری برای تصویر. همچنین در برخی از آنها یک دسته دکمه دار وجود دارد که برای سوئیچ کردن به سایر تکنولوژی‌های آنالوگ استفاده می‌شود.
  2. هارد دیسک را داخل دستگاه ضبط نصب کنید. برای این منظور ابتدا قاب دی وی ار را باز کنید و هارد را داخل دستگاه در جای مشخص شده قرار دهید و پیچ ان را ببندید. سپس کابل برق را از دستگاه به هارد متصل کنید. کابل ساتا نیز به هارد و دستگاه باید متصل شود. قاب DVR را ببندید و آن را در جای تعیین شده قرار دهید.
  3. کابل را به اندازه مسیرهایی که باید عبور کرده و دوربین را به دستگاه متصل کند، ببرید. بعد از کابل کشی دو سر کابل را مجهز کنید. برای کابل تصویر یا کواکسیال فیش BNC بزنید. نصب فیش BNC برحسب نوع فیش کمی تفاوت دارد برای آشنایی با این کار به مقاله نصب فیش BNC مراجعه کنید. برای محافظت از کابل‌ها بهتر از لوله فلکسی یا داکت استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم رک را برای محافظت از دستگاه ضبط استفاده کنید.
  4. دو سر کابل کواکسیال باید به دستگاه و دوربین متصل شود. در پنل پشتی DVR بسته به نوع دستگاه، تعدادی پورت یا کانال برای اتصال دوربین‌ها وجود دارد.
  5. بعد از آن نوبت به کابل کشی برق است اگر از کابل ترکیبی استفاده کرده‌اید در مرحله قبل این کابل کشی نیز همزمان انجام شده است. در غیر اینصورت با توجه به نوع منبع تغذیه یا آداپتور باید این کابل کشی انجام شود. آداپتور را به دوربین و سر دیگر را به برق بزنید.
  6. مانیتور را نیز برای مشاهده تصاویر باید به دستگاه ضبط متصل کنید. برای این منظور می‌توانید از کابل HDMI یا VGA استفاده کنید. این دو در کیفیت و چگونگی انتقال تصویر به مانیتور تفاوت دارند. HDMI تصاویر را با وضوح بالاتری منتقل می‌کند و انتقال صدا و تصویر به طور همزمان امکان پذیر است. در حالی که VGA تنها تصاویر را منتقل می‌کند.
نصب هارد دوربین مداربسته انالوگ

تست و راه اندازی دوربین مدار بسته آنالوگ HD

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ HD به طور فیزیکی انجام شد. حال باید تصاویر را مشاهده و تنظیمات را انجام دهیم. سیستم مداربسته را روشن کنید. در اولین قدم وارد منوی دستگاه ضبط شوید و تنظیمات اولیه DVR را انجام دهید. سپس تصاویر دوربین‌ها را مشاهده کنید تا در جهت درستی نصب شده باشند. اگر نیاز به چرخش و تغییر جهت دید دارند آن را تغییر دهید.

دوربین‌هایی که لنز ثابتی دارند نیاز به تنظیم فوکوس ندارند و دارای زاویه دید ثابتی هستند. اما اگر دوربین با لنز متغیر دارید فوکوس و زاویه دید آن را از طریق پیچ‌های روی دوربین می‌توانید تنظیم کنید.

رنگ تصویر نیز می‌توانید با توجه به موقعیت دوربین و بازتاب نور تنظیم کنید. تنظیماتی از جمله زمانبندی برای ضبط، حالت دید در شب، تشخیص حرکت و… را نیز از طریق دستگاه تنظیم کنید.

نصب دوربین آنالوگ به تلویزیون

اگر از تلویزیون استفاده می‌کنید؛ برای نصب دوربین انالوگ به تلویزیون باید از مبدل BNC به RCA استفاده کنید تا به طور مستقیم دوربین به تلویزیون متصل شود. دوربین‌های آنالوگ HD را نمی‌توان همانند دوربین های آنالوگ قدیمی مستقیما به تلویزیون متصل و تصاویر را مشاهده کرد. برای مشاهده تصاویر باید از طریق کابل VGA یا مبدل دستگاه ضبط را به تلویزیون متصل کرد.

چطوری هر دوربینی رو به تلویزیون وصل کنیم….

اتصال مستقیم دوربین به تلویزیون

عیب یابی سیستم بعد از نصب دوربین مداربسته آنالوگ

اشکالات و نقص‌هایی در سیستم مداربسته پیش می‌آید که در زیر به رایج‌ترین آنها می پردازیم:

  • اشکال در منبع تغذیه: چنانچه منبع تغذیه دارای نقص باشد برق به دوربین ها نرسیده و تصویر نخواهید داشت. برای کنترل نحوه عملکرد صحیح منبع تغذیه می‌توانید از ولت متر استفاده نمائید. همچنین می‌توانید کابل متصل به آن را کنترل و در صورت لزوم، منبع تغذیه را تعویض کنید.
  • اشکال در کابل تصویر: برای انتقال تصاویر از دوربین‌ها به دستگاه از کابل تصویر استفاده می‌شود. یکی از دلایل عدم دریافت تصاویر می‌تواند اشکال در کابل انتقال تصویر باشد. می‌توانید برای تست از کابل سالم دیگری استفاده کنید و دوربین را به دستگاه متصل کنید. اگر تصویر داشتید، کابل اول دچار قطعی است.
  • اشکال در دوربین: ذکر این نکته مهم است که امکان دریافت تصاویر از دوربین های آنالوگ HD بر روی بستر سیستم‌های مداربسته آنالوگ قدیمی وجود ندارد. به همین دلیل چنانچه دستگاه ضبط DVR شما قدیمی است باید آن را تعویض نمائید. همچنین دوربین‌های مداربسته از برندهای مختلف با تکنولوژی متفاوتی تولید می‌شوند. مانند AHD, HDCVI, HDTVI و HDSDI که برای آشنایی با آنها به مطلب انواع تکنولوژی دوربین آنالوگ مراجعه کنید. به همین دلیل ادغام آنها در همه برندها میسر نیست چون از یکدیگر پشتیبانی نمی کنند. توصیه می شود برای رفع این مشکل اجزای سیستم مداربسته خود را از یک برند انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا نصب دوربین مداربسته می‌تواند موضوعات چالش برانگیزی برای مشتریان باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل، مشتریان گرامی می‌توانند با دریافت مشاوره رایگان جهت خرید اقدام نمایند. مشاوره رایگان، استعلام قیمت و درخواست نصب دوربین مداربسته با تماس با کارشناسان ما به شماره زیر:

021-88500020

5/5 - (4 امتیاز)