در هنگام نصب دوربین مداربسته از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که کار نصب را آسان تر می کنند. انواع مختلفی از کابل، فیش و سایر اتصالات در نصب یک سیستم مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی این موارد و کاربرد آنها می پردازیم.

انواع کابل در سیستم مداربسته

کابل کواکسیال:

از کابل کواکسیال برای انتقال تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ یا آنالوگ HD استفاده می شود.  به این کابل اصطلاحا RG59 گفته می شود. ساختار آن تشکیل شده از مغزی از جنس مس، آلومینیوم یا آلیاژ مس است. بعلاوه شیلدهای کلاف شده به هم تابیده که دوتادور سیم اصلی را می پوشانند و نقش عایق را دارند. شیلد و سیم اصلی توسط یک لایه پلاستیکی از هم جدا شده اند. بر روی تمام این بخش ها یک لایه PVC قرا دارد که شکل کلی کابل کواکسیال را تشکیل می دهد. کیفیت این کابل ها بسیار مهم است زیرا عمل انتقال تصویر را انجام می دهند و چنانچه از کیفیت پایینی برخوردار باشند نمی توانند تصاویر با کیفیتی ارائه دهند. بهتر است از کابل های کواکسیالی که درص مس بالاتری دارند در نصب دوربین مداربسته استفاده شود.

کابل شبکه:

از کابل شبکه در نصب دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می شود. کابل های شبکه دارای انواع متفاوتی هستند. رایج ترین /انها در دوربین مداربسته شامل مدل های زری است:

  • CAT-5: این کابل حداکثر از فرکانس 100 مگا هرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 100Mbps را برای آن فراهم می کند.
  • CAT-6: در ابتدا فرکانس قابل پشتیبانی این کابلها تا 250 مگا هرتز بود اما با معرفی زیر مجموعه های جدید این کابل ها با عنوان CAT-6e و CAT-6a، امکان پشتیبانی از حداکثر فرکانس انتقال 500 تا 650 مگا هرتز نیز فراهم شد.

کابل ترکیبی

در سال های گذشته کابل هایی با نام کابل های ترکیبی به بازار آمدند که همان کابل کواکسیال هستند که در کنار آنها یک کابل برق نیز قرار گرفته است. هر کدام از این کابل ها در یک پوشش پلاستیکی جداگانه قرار دارند که به هم چسبیده اند. زمانی که سطح مقطع یک کابل ترکیبی را نگاه می کنید در واقع کابل کواکسیالی را مشاهده می کنید که در کنارش دو زوج کابل برق نیز قرار گرفته است. کابل ترکیبی دوربین مداربسته
کابل های ترکیبی معمولا از یک زوج برق و یک کابل کواکسیال RG59 تشکیل شده اند در حال حاضر کابل های کواکس RG6 و… در بازار وجود ندارد

انواع فیش و اتصالات در دوربین مداربسته

فیش BNC:

یکی از فیش های پر استفاده در نصب سیستم مداربسته فیش BNC است. BNC از عبارت Bayonet Neill  Concelman گرفته شده است. BNC در واقع یک کانکتور یا اتصال دهنده کوچک است که برای اتصال کابل های کواکسیال از آن استفاده می شود. مهمترین کاربرد BNC در انتقال امواج رادیویی، امواج آنالوگ و دیجیتال است. BNC رایج ترین فیش اتصال دهنده در انواع سیستم مداربسته است. نقاط مورد استفاده فیش BNC در اتصال کابل به دوربین و از طرفی اتصال اتصال کابل به دستگاه DVR است. پس برای نصب هر عدد دوربین، دو عدد فیش BNC مورد نیاز است. فیش BNC دارای مقاومتی برابر با 50 تا 70 اهم است که 50 اهم آن رایج تر است.

BNC پیچی: یکی از انواع فیش BNC نوع پیچی آن است. در این نوع BNC، مغزی کابل توسط یک پیچ در داخل سوکت محکم می شود. استفاده از BNC پیچی بسیار آسان است و می توان از یک پیچ گوشتی معمولی برای نصب آن استفاده کرد.

BNC لحیمی: در BNC لحیمی اتصال کابل به BNC توسط لحیم انجام می شود. با استفاده از لحیم می توان اتصال محکمی میان فیش و کابل ایجاد نمود. کاربرد فیش BNC لحیمی اغلب در مواقعی است که طول کابل زیاد باشد.

BNC پرسی: در BNC پرسی نیز، کابل در داخل سوکت پرس می شود. سوکت های پرسی، از مقاومت بالایی برخوردارند.

فیش AV:

کانکتور AV مخفف  AUDIO VIDEO است که از آن برای انتقال همزمان سیگناله های آنالوگ صدا و تصویر استفاده می شود. نام دیگر فیش AV، RCA است. این فیش ها در واقع همان فیش هایی هستند که در قدیم برای انتقال صدا تصویر از دستگاه ویدئو به تلویزیون استفاده می شدند.شکل ظاهری فیش AV بسیار شبیه به کابل های نری می باشد. کابل های نری را می توان به انواع دستگاه هایی که دارای ورودی یا خروجی AV به صورت مادگی هستند متصل نمود. کابل های AV دارای سه بخش رنگی سفید، قرمز و زرد هستند. رنگ سفید و قرمز در انتقال صدا و رنگ زرد در انتقال تصویر نقش دارد. کاربرد کانکتور AV در دوربین مداربسته در نصب میکروفون و انتقال صدا است. برای نصب میکروفون در دوربین مداربسته از فیش BNC نیز می توان استفاده نمود.

فیش آداپتوری (DC):

برای برق رسانی به دوربین ها از فیش آداپتوری استفاده می شود. در واقع این فیش سیم برق را از آداپتور  به دوربین می رساند. چنانچه دوربین در نزدیک دوربین قرار داشته باشد نیاز به این نوع فیش نخواهید داشت. این فیش ها نیز دارای دو سر نری و مادگی هستند که از یک سر به سیم برق و از سر دیگر به دوربین یا دستگاه ضبط DVR متصل می شوند. نکته مهم در هنگام استفاده از این نوع فیش این است که باید به قطب مثبت و منفی در هنگام نصب دقت کنید تا جابجا متصل نگردند.

سوکت شبکه:

یکی از انواع کابل مورد استفاده در نصب دوربین مداربسته کابل شبکه است که رایج ترین آنها در مبحث دوربین مداربسته CAT5 , CAT6 است. کابل های شبکه دوربین ها را به دستگاه ضبط NVR و یا DVR متصل می کنند. برای اتصال این کابل ها از سوکت شبکه استفاده می گردد. ساختار کابل شبکه تشکیل شده از 4 عدد سیم که هر کدام وظیفه انتقال سیگنال های مختلفی را دارند.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

چقدر مفید بود؟ 🙂