در هنگام بررسی لیست خرید و کاتالوگ انواع دوربین مداربسته شاید به گزینه منوی OSD برخورده باشید. منوی OSD در برخی از مدل های دوربین مداربسته آنالوگ HD وجود دارد. اما منوی OSD چیست؟ OSD مخفف عبارت On Screen Display به معنی نمایش بر روی صفحه است. به کمک منوی OSD می توانید برخی از ویژگی های تصویر مانند روشنایی، رنگ، نور، قابلیت AGC، BLC، WDR و … را تنظیم و یا فعال/غیرفعال نمائید. منوی OSD می تواند بر قیمت دوربین مداربسته تاثیر گذار باشد. ظاهر دوربین های مجهز به منوی OSD تفاوت محسوسی با سایر دوربین ها ندارد و تنها دارای یک کنترل کوچک با چهار عدد دکمه جهت دار (بالا، پایین، چپ، راست) است.

موارد قابل تنظیم با کمک منوی OSD

پس از نصب دوربین مدار بسته مواردی هستند که می توان به کمک منوی OSD تنظیم نمود. این موارد در دوربین های مداربسته با برندهای مختلف متفاوت هستند. اما به صورت کلی می توانند شامل موارد زیر باشند:

قابلیت AGC یا Automatic Gain Control در دوربین های مداربسته برای کنترل و تنظیم نور بکار می رود. تنظیم صحیح نور و روشنایی یکی از موارد مهم برای داشتن تصاویر با کیفیت است. در صورت فعال بودن قابلیت AGC در یک دوربین مداربسته، هنگامی که در یک محیط روشنایی کاهش می یابد AGC باعث تقویت میزان نور در تصویر می شود.

قابلیت (AGC (Auto-Gain-Control

یکی دیگر از امکانات موجود برای تنظیم نور در منوی OSD، قابلیت HLC است. کاربرد آن در زمانی است دوربین در معرض تابش یک منبع نوری قوی قرا دارد و این امر باعث می شود تا کیفیت تصاویر کاهش یابند. با فعال کردن قابلیت HLC میتوان از این مورد جلوگیری نمود.

قابلیت (HLC (High Light Compensation

یکی از بهترین قابلیت های موجود برای تنظیم نور به ویژه در مناطقی با نور نامتعادل قابلیت WDR است که از طریق منوی OSD نیز می توان آن را فعال کرد. دوربین هایی که دارای قاببلیت WDR هستند کیفیت تصویر بسیار بالاتری نسبت به دوربین های معمولی هستند.

قابلیت (WDR (Wide Dynamic Range

قابلیت DWDR شکل دیجیتالی WDR است به این معنی که دوربین دارای سخت افزار WDR نیست و عمل تنظیم نور را به صورت دیجیتالی انجام میدهد. طبیعتا DWDR دارای تاثیرگذاری به اندازه WDR نیست اما وجود آن بی فایده نیز نمی باشد.

قابلیت (DWDR (Digital WD

همانطور که می دانید میزان روشنایی در طی بیست و چهار ساعت شبانه روز با طلوهع و غروب خورشید متغیر است. و این امر بر کیفیت تصاویر مداربسته تاثیر می گذارد. با وجود قابلیت DAY/NIGHT  می توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف نمود. قابلیت DAY/NIGHT شامل مجموعه ای از تنظیمات مرتبط با دید در شب IR، فیلترهای IR و سیاه و سفید شدن تصاویر است

قابلیت DAY/NIGHT

بعضی مواقع میزان روشنایی محیط به حد نامتعادلی می رسد و باعث می شود تا در برخی از نقاط تصویر روشنایی به میزان مورد نیاز توزیع نشود این امر باعث ایجاد پیکسل های مرده در تصاویر می شود پیکسل مرده اصطلاحا پیکسلی است که به میزان کافی نور دریافت نکرده و تاریک و سیا است. این قابلیت می تواند به صورت دیجیتالی این پیکسل های مرده را برطرف سازد.

قابلیت (DPC (Dead-Pixel-Compensation

از دیگر قابلیت هایی که می توان به وسیله منوی OSD آنها را تنظیم نمود می توان به تنظیم سفیدی تصویر(WHITE BAL)، تنظیم نور پس‌زینه (BACKLIGHT)، بزرگنمایی دیجیتال (DIGITAL ZOOM)، تنظیم حساسیت به نور(SENSE-UP) و …اشاره نمود.

فروش دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش دوربین مدار بسته، وجود حجم زیادی از برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برا مشتریان سخت کرده است. از این رو توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه شود. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

4.5/5 - (2 امتیاز)