هارد دوربین مداربسته محلی برای ذخیره اطلاعات و تصاویریست که دوربین ارسال می کند. گاهی اوقات اطلاعات صوتی نیز بخشی از دیتاهای ارسالی شده است. هارددیسک در واقع حافظه سیستم مداربسته و بخش مهم سیستم شماست که باید ویژگی هایی داشته باشد. زیرا اطلاعات به طور دائم و با حجم قابل توجهی ایجاد می شوند و نیاز به ذخیره سازی دارند. اما سوال مهم این است که هارد دوربین مداربسته کجاست و موضوعات بعدی در ارتباط با انتخاب بهترین هارد دوربین مداربسته و ظرفیت هارد است. این که چگونه هارد مناسب DVR/NVR تنظیم و راه اندازی می شود. در این مقاله سعی داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خواهید:

  • بهترین هارد دوربین مدار بسته
  • راهنمای انتخاب هارد مناسب DVR/NVR دوربین مداربسته
  • کدام هارد دوربین مداربسته را بخریم؟
  • خصوصیات هارددیسک مناسب برای سیستم مداربسته
  • نصب هارد دوربین مداربسته
  • تست و تنظیمات هارد دوربین مداربسته
  • انواع برند هارددیسک دوربین مداربسته
  • قیمت هارد دوربین مداربسته

اولین نکته: هارد دوربین مداربسته در دستگاه ذخیره کننده سیستم مداربسته نصب می شود. در ادامه به جزئیات بیشتری از این قطعه اصلی و حیاتی سیستم مدار بسته خواهیم پرداخت.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

بهترین هارد دوربین مداربسته

در بازار هاردیسک های مختلف از برندهای متفاوتی وجود دارند که می توان از آن ها استفاده نمود. لازم به ذکر است که برای یک سیستم مداربسته استفاده از هاردیسک های معمولی که برای سیستم های کامپیوتری استفاده می شود چندان معقول نیست. و آن هم به دلیل تفاوت های عملکرد سیستم های کامپیوتری و مداربسته است. بر خلاف سیستم های کامپیوتری سیستم های مداربسته به صورت 24 ساعته در حال کار کردن هستند. هارددیسک های معمولی دارای توان عملکردی متوسطی هستند و پاسخگوی نیاز سیستم های مداربسته نخواهند بود. هارددیسک هایی مخصوص سیستم مداربسته دارای یک هسته مرکزی برای ثبت تصاویر بوده که توانایی ضبط 24 ساعته در 7 روز هفته را برای آن فراهم می‌کند.

چگونه طول عمر هارد را افزایش دهیم؟ در سیستم های مداربسته یکی از رویدادهایی که اغلب کاربران با آن درگیر هستند، تعویض هارد به علت خرابی و سوختن است. چه روشی یا راهکارهایی برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته وجود دارد؟ در مقاله زیر می خوانید:

افزایش عمر هارد دوربین مدار بسته

راهنمای انتخاب هارد مناسب DVR/NVR دوربین مداربسته

انتخاب بهترین هارد دوربین مدار بسته کار چندان سختی نیست. کافیست اطلاعات اصلی و مهم در ارتباط با هارد را بدانید. ضمن این که بهترین هارد دوربین مداربسته مناسب ترین هارد برای سیستم شما نیز باشد. به عنوان مثال اگر دستگاه ضبط کننده شما یک هارد 6 ترابایت را پشتیبانی می کند هارد بالاتر بهترین هارد برای سیستم مداربسته شما نخواهد بود. زیرا سیستم مداربسته آن را ساپورت نمی کند و عملاً قابل استفاده نیست. صرفنظر از ظرفیت هارد شما برای انتخاب آن به برند، کاربرد و گارانتی هارد باید توجه کنید.

برند هارد دیسک

هارد دیسک دوربین مداربسته از برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. دو برند وسترن دیجیتال (WD: Western Digital) و سیگیت (Seagate) از محبوب ترین آنهاست. کیفیت در این قطعه بسیار حائز اهمیت است. این دو برند نیز محصولات با کیفیتی را تولید کرده اند و توانستند در میان مشتریان جایگاه خوبی را برای خود ایجاد کنند. گذشت زمان از کیفیت هارد می کاهد بنابراین استفاده از هارد با کیفیت پایین یا دست دوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

کاربرد هارد

با توجه به کاربری های مختلف کمپانی های سازنده هارد دیسک برای هر کاربری، نوع خاصی از هارد دیسک را طراحی و تولید می کنند. دو برند مطرح وسترن و سیگیت برای تفکیک دسته بندی هاردها از رنگ ها کمک گرفته اند. هارد بنفش شرکت وسترن دیجیتال برای کاربری های نظارتی و سیستم های مداربسته است. این موضوع کمک می کند تا مشتریان هنگام خرید هارد برای دوربین مداربسته سردرگم نشوند. معادل هارد بنفش وسترن در محصولات سیگیت، هارد با برچسب مشکی-سفید است.

گارانتی و ضمانت نامه هارد

گارانتی محصول از مواردیست که به لحاظ کاربرد هارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. زمانی که شما خریدی با گارانتی معتبر داشته باشید، آسوده خاطر خواهید بود. در ایران شرکت هایی که هارد دیسک با گارانتی آنها به فروش می رسد بسیار است. از جمله این شرکت ها می توان به آواژنگ، الماس و سازگار ارقام اشاره کرد.

کدام هارد دوربین مداربسته را بخریم؟

در زمان خرید سیستم های مداربسته و تجهیزات آن با عبارات شرکتی و اصلی ممکن است مواجه شوید. این عبارات در هر تجهیز ممکن است معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. در خرید هارد دوربین مداربسته این عبارات به مفاهیم زیر به کار می روند:

هارد اصلی چیست

هاردهایی که توسط شرکت های تولید کننده هارد دیسک تولید و به بازار جهانی عرضه می شوند، با عنوان هارد اصلی معرفی خواهند شد. این هاردها در کشورهای مقصد توسط نمایندگی های معتبر گارانتی می شوند.

هارد شرکتی چیست

هاردهای شرکتی عموماً به هاردهایی گفته می شود که بعد از یکبار برگشت به شرکت با عنوان ریفر مجدداً به بازار عرضه می شود. این هاردها پس از تولید و عرضه اول در بازار، به علت اشکالات و عدم کارکرد صحیح به کمپانی تولید کننده برگردانده می شود. تولید کننده عیب آنها را برطرف کرده  و مجدد وارد بازار می کنند. در ایران برخی بازرگانان این هاردها را با قیمتی پایین تهیه کرده و با گارانتی یک ساله به بازار عرضه می کنند. گارانتی به صورت برچسب  به نام شرکت بازرگانان روی هارد مشخص می شود.

هارد اصلی بخریم یا شرکتی

با توجه به اینکه سیستم های مداربسته از تجهیزات امنیتی هستند و هارد یکی از اصلی ترین بخش این سیستم است دقت در خرید آن بسیار اهمیت دارد. هارد دوربین مداربسته دربردارنده تمام اطلاعات و تصاویر دوربین های مداربسته است بنابراین حفظ و نگهداری آن در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر هارد انتخابی کیفیت مناسبی نداشته باشد اطلاعات در معرض خطر قرار می گیرند و امکان از دست دادن آنها بیشتر است. در بین هاردهای اصلی و شرکتی پیشنهاد ما انتخاب هارد اصلی است. دلیل این انتخاب را در زیر می خوانید:

هاردهای شرکتی با وجود قیمت ارزان تر، عمر مفید کوتاه تری دارند. در مدت زمان کوتاهی هارد دچار مشکل شده و اطلاعات شما ممکن است از بین برود. ضمن اینکه در همین مدت کوتاه لازم است مجددا برای تهیه هارد جدید هزینه پرداخت کنید. بنابراین چندان هم ارزان تمام نمی شود. هاردهای اصلی بین 1 تا 3 سال توسط شرکت های معتبر گارانتی می شوند. اما هاردهای شرکتی به مدت 1 سال توسط شرکت وارد کننده گارانتی می شوند. در کل با نگاهی بر تفاوت های این دو نوع هارد از نظر عمر مفید، قیمت و ضمانتنامه به راحتی در می یابیم خرید هاردهای اصلی به صرفه تر و ایمن تر هستند.

چگونه ظرفیت هارد دوربین مدار بسته را محاسبه کنیم؟ چگونه می توان ظرفیت هارد دوربین را محاسبه کرد و براساس مدت زمان ضبط میزان هارد مورد نیاز را ارزیابی کرد؟ در مقاله زیر فرمول محاسبه ظرفیت آمده است. به همین ترتیب می توانید متوجه شوید با توجه به هاردی که در اختیار دارید سیستم مداربسته تا چند روز فیلم ضبط خواهد کرد.

فرمول محاسبه هارد دوربین مداربسته

خصوصیات هارددیسک مناسب برای سیستم مداربسته

ظرفیت هارد: مهمترین فاکتور ظرفیت هارد دوربین مداربسته است. هر چه ظرفیت هارد بیشتر باشد بالطبع تصاویر بیشتری را در خود جای می دهد. این موضوع یعنی ضبط و نگهداری اطلاعات در مدت زمان بیشتر. ظرفیت هارددیسک با واحد ترابایت نمایش داده می شود. در بازار، هارد دوربین مداربسته با ظرفیت های مختلفی وجود دارد که براساس نوع و مدل دستگاه DVR/NVR هارد مناسب را می توانید خریداری کنید.

سرعت چرخش: منظور از سرعت چرخش, میزان سرعت چرخش دیسک هارد که با واحد دور در دقیقه یا RPM سنجیده می شود. این سرعت در اغلب هاردها به میزان 7200 و یا 5400 دور در دقیقه است. هر چه این سرعت چرخش بیشتر باشد سرعت هارد دیسک بیشتر است. سرعت خوانش یا ثبت اطلاعات در هاردیسک ها متفاوت است. عملکرد سریع و به موقع هاردیسک در پردازش سریع اطلاعات می تواند در بازده کل سیستم تاثیرگذار باشد.

کیفیت و دوام: در بازار انواع هارددیسک با کیفیت و دوام متفاوتی تولید می شوند. بهتر است از برندهای مطرح در این زمینه برای سیستم مداربسته خود تهیه نمایید. عمر یک هارددیسک مستقیماً به شرایط محیطی (دما و رطوبت)، صدمات فیزیکی و میزان جا به جایی اطلاعات و دیتا دارد. بنابراین اگر هارد با کیفیت مناسب تهیه شود این عوامل تاثیر کمتری خواهند داشت.

هارددیسک

نصب هارد دوربین مداربسته

در هر دو سیستم مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه هارد سیستم در دستگاه ذخیره کننده قرار می گیرد. از آنجا که نصب هارد دوربین مداربسته در DVR و NVR شباهت زیادی با هم دارند، نصب در یکی از آنها کمک کننده است.

مهم ترین موضوعی که در نصب هارد باید در نظر بگیرید این است که هارد از نوع اینترنال است. بسیار مشابه هارددیسک های کامپیوتر های خانگی است و کابل مورد استفاده در آنها از نوع SATA است. اما مطلب مورد توجه این است که نوع مناسب هارد دوربین مداربسته چیست دیگر تطابق هارد با دستگاه شماست. به عبارت دیگر دستگاه شما از هارد با چه ظرفیتی پشتیبانی می کند با ظرفیت هارد مورد نظر همخوانی داشته باشد. در ابتدا باید بدنه دستگاه DVR یا NVR را باز کرد. در داخل جعبه دستگاه ممکن است برخی تجهیزات نصب هارد دوربین مداربسته وجود داشته باشد. سپس هارد را درون جعبه در محل مناسب قرار داد. برای توضیحات بیشتر مقاله آموزش نصب هارد دوربین مداربسته را مطالعه کنید.

تست و تنظیمات هارد دوربین مداربسته

در راه اندازی اولیه دستگاه DVR هایک ویژن بخشی از تنظیمات به هارد مربوط می‌شود. در صورتی که هارد را برای اولین بار در دستگاه نصب کنید و دستگاه را روشن کنید صدای بوق ممتدی شنیده می‌شود. سوال: علت صدای هارد دوربین مداربسته چیست؟این بوق به علت فرمت نشدن هارد است. بنابراین با رفتن به منوی اصلی و انتخاب گزینه HDD می توانید وارد بخش تنظیمات هارد دوربین مداربسته شوید.

در صورت شناسایی شدن هارد توسط دستگاه، شما نام هارد را در لیست مشاهده خواهید کرد با انتخاب آن و کلیک روی گزینه Init هارد شما فرمت خواهد شد. بعد  از فرمت تست هارد دوربین مداربسته نیز انجام می‌شود. اگر هارد دارای بدسکتور و یا مشکل دیگری در آن وجود داشته باشد، فرمت کامل انجام نمی‌شود و پیغام خطا ظاهر می شود. بعد از پایان فرمت کامل، هارد آماده ضبط فیلم دوربین های مداربسته است. شما می توانید تنظیمات دیگری نیز انجام دهید. از جمله این که حداکثر فضای اختصاص یافته به یک یا چند دوربین مداربسته را می‌توانید تعیین کنید.

نکات مهم در ذخیره سازی تصاویر مداربسته

  • نوع کدک فشرده سازی: فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر یک امر حیاتی در سیستم مداربسته است. هرچه حجم تصاویر کمتر باشد امکان ذخیره و نگه داری آن ها راحت خواهد بود. از جمله کدک های رایج برای کاهش حجم تصاویر می توان به H.25/H.265+/H.24 و… اشاره نمود.
  • نوع ضبط: یکی از عوامل مهم در مصرف فضای ذخیره سازی انتخاب نوع ضبط است. در دستگاه های ضبط امکان انتخاب نوع ضبط تصاویر وجود دارد. برای مثال می توان از ضبط تشخیص حرکت (Motion Detection) دوربین مداربسته استفاده نمود. به این ترتیب ذخیره تصاویر تنها در صورت ورود سوژه متحرک به تصویر انجام خواهد شد.
  • کیفیت ضبط تصاویر: در دوربین های مداربسته هرچه کیفیت تصاویر بیشتر باشد فضای بیشتری را اشغال می کنند. بنابراین به هاردیسک هایی با حجم بیشتری نیاز است.

انواع برند هارددیسک دوربین مداربسته

بهترین برند هارد دوربین مداربسته چیست و تمام هاردهای آن برند مناسب دوربین مداربسته است؟ همان طور که قبلاً اشاره شد از جمله برندهای معروف تولید کننده هارد دوربین مداربسته برندهای Western Digital  و Seagate هستند. این دو برند هر دو جزو معتبرترین برند ها در ایران و جهان محسوب می شوند. محصولات این برندها از کیفیت و ماندگاری بالایی برخورداراند. البته در بازار انواع دیگری از هارددیسک با قیمت پایین تر نیز یافت می شوند که اغلب از نوع کارکرده و تعمیری هستند. خرید این دسته از هارد ها به هیچ وجه توصیه نمی شود  زیرا از کیفیت هاردیسک ها پس از مدتی  کاسته می شود.

بنابراین هاردهای دست دوم حتی با بهترین برند نیز کم کیفیت هستند و با خرید آنها بعد از مدت کوتاهی باید برای خرید هارد هزینه کنید.  در ادامه به معرفی انواع هارددیسک های برند وسترن دیجیتال WD و سیگیت که محبوبیت زیادی در بازار دارند می پردازیم. این هاردها با توجه به کارکرد و کاربری در رنگ های متفاوتی تولید و عرضه می شوند:

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد سفید وسترن:

این دسته از هارددیسک ها مناسب برای کامپیوترهای معمولی و خانگی هستند. با توجه به کرکرد 24 ساعته سیستم های مداربسته استفاده از این هارددیسک ها برای این سیستم ها توصیه نمی شود زیرا پاسخگوی حجم بالای تبادل اطلاعات در دوربین مداربسته نیستند.

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد بنفش وسترن:

شرکت وسترن دیجیتال هارددیسک ها بنفش را مختص سسیتم های مداربسته و با عنوان هارد Surveillance یا نظارتی تولید می کند. این نوع از هارددیسک ها را از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می توان به صورت 24 ساعته از آن ها استفاده نمود. این هاردها در ظرفیت های 1 تا 6 ترابایت تولاید می شوند.

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد سفید/مشکی سیگیت:

شرکت سیگیت نیز همانند شرکت وسترن دیجیتال هاردیسک هایی را مخصوص سیستم های مداربسته تولید می کند و آن را با برچسب سفید/مشکی ارائه کرده است.

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد Skyhawk سیگیت:

این نوع هارد نیز تولیدی شرکت سیگیت است که مخصوص سیستم های مداربسته تولید می کند.

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد مشکی وسترن:

هارددیسک های مشکی وسترن دیجیتال تجهیزات قدرتمندی هستند و می توان از آنها در مصارف گوناگون استفاده نمود. از جمله می توان برای سرورهای پیشرفته، سیستم های مداربسته با دوربین زیاد و حتی کامپیوترهای خانگی نام برد.

هارد دوربین مداربسته کجاست

هارد قرمز وسترن:

هارددیسک قرمز وسترن دیجیتال مخصوص ذخیره سازی NAS و استفاده در شبکه طراحی شده اند. این هاردها می توانند شبانه روز در مدت طولانی روشن باشند. در این رده از هاردها با دو نوع هارد با سرعت چرخش متفاوت مواجه خواهید بود.

قیمت هارد دوربین مداربسته

علت تغییر قیمت هارد دوربین مداربسته چیست؟ نوسانات قیمت هارد دوربین مدار بسته متاثر از تغییرات نرخ ارز است. گاهی اوقات شاهد تغییرات قیمت به میزان بسیار فاحشی هستید که با قیمت در مدت کمی قبل تر قابل مقایسه نیست. با این حال قیمت هارد دوربین مداربسته وسترن با ظرفیت های مختلف به صورت زیر در بازار عرضه می شود:

  • قیمت هاردهای دوربین مداربسته وسترن دیجیتال با ظرفیت 1 ترابایت: از حدود 650 هزارتومان تا حدود 1200 هزار تومان
  • قیمت هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال 2 ترابایت: از قیمت  1.100.000 تا قیمت 1.900.000 تومان
  • هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال 4 ترابایت: از قیمت 2.200.000 تا قیمت 5.400.000 تومان
  • هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال 6 ترابایت یا 6TB: از قیمت 3.300.000 تا قیمت 4.100.000 تومان
  • قیمت هارد دوربین مدار بسته وسترن دیجیتال 8 ترابایت: از قیمت 5.400.000 تا قیمت 7.000.000 تومان

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد نصب دوربین مداربسته و یا سایر هزینه‌های خدماتی مربوط به آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید دوربین مداربسته، استعلام قیمت نصب و …با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020
5/5 - (3 امتیاز)