POE در دوربین مداربسته چیست و این تکنولوژی چه مزیتی در سیستم های مداربسته دارد. POE مخفف Power Over Ethernet  است که اخیرا در سیستم های مداربسته شبکه ایجاد شده است. معنی POE یا عبارت Power Over Ethernet  به معنای تغذیه از طریق شبکه است. تجهیزات زیادی مجهز به این تکنولوژی هستند. برق رسانی این تجهیزات از طریق کابل شبکه و بدون نیاز به کابل کشی جداگانه برای برق صورت می گیرد. اما دوربین مداربسته POE چیست و تجهیزات دیگر سیستم های مداربسته POE چگونه هستند. در این مطلب به موضوع POE و کاربرد آن در دوربین های مداربسته می پردازیم.

دوربین مداربسته POE چیست

در اتصالات دوربین مداربسته ما به دو نوع کابل نیاز داریم. کابل اول برای ارسال اطلاعات است. این کابل در سیستم های تحت شبکه از انواع کابل LAN یا شبکه انتخاب می شود. کابل دوم برای تغذیه و تامین برق دوربین مداربسته است. قابلیت POE امکان تغذیه از طریق کابل شبکه را فراهم می کند. به این ترتیب دوربین مداربسته POE دوربین تحت شبکه است و می تواند بدون نیاز به کابل برق از طریق کابل شبکه تغذیه شود. البته به صورت همزمان از قابلیت POE در صورت نیاز در کنار تغذیه معمولی از طریق کابل برق استفاده می شود. مزیت استفاده و نصب دوربین مداربسته POE در کاهش سختی و زمان مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم مداربسته و افزایش ایمنی آن است.

تجهیزات دوربین مداربسته POE

برای استفاده از قابلیت POE دوربین ها می توان از یکی از تجهیزات زیر استفاده نمود:

اگر دستگاه NVR شما از نوع POE است، کار نصب دوربین مداربسته بسیار آسان تر خواهد بود. برای این کار کافیست دوربین ها از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR متصل شوند و سپس دستگاه را به برق وصل کنید. در این طرح از نصب دوربین مداربسته، دیگر نیازی به اتصال دوربین ها به صورت جداگانه به برق نیست. دستگاه NVR از طریق کابل شبکه دوربین های مداربسته را تغذیه خواهد کرد. در طرح دیگر استفاده از سوئیچ POE است. به این ترتیب که دوربین های مداربسته به سوئیچ متصل می شوند و سوئیچ به دستگاه. در این حالت نیز دوربین های از طریق کابل شبکه تامین برق خواهند شد. اطلاعات و تصاویر دوربین ها نیز با همان کابل ارسال می شود.

POE NVR

دستگاه های NVR با قابلیت POE یک دستگاه ضبط با سوئیچ داخلی POE هستند. این نوع از NVR ها برای استفاده از دوربین های مداربسته POE مورد کاربرد است. برای اتصال دوربین های IP به NVR لام است برای هر کدام یک کابل مجزا در نظر بگیرید. هر دوربین POE مستقیماً با یک کابل اترنت به دستگاه POE NVR متصل می شود. زیرا هر پورت POE در NVR برای نصب یک دوربین ساخته شده است و نه بیشتر.

منبع تغذیه POE چیست

منبع تغذیه POE دارای یک توان مجاز خروجی است. با توجه به تعداد دوربین هایی که از منبع تغذیه قرار است تامین برق شوند باید نوع منبع تغذیه را انتخاب کرد. توان خروجی منبع تغذیه به شکل معمول برای تامین برق یک دوربین مداربسته کافیست اما نمی توانید برای تغذیه تجهیزات پر مصرف از آن بهره بگیرید. بنابراین اگر دوربین مداربسته شما نوع خاصی است که توان مصرفی بالایی دارد باید از منبع تغذیه با توان مناسب استفاده نمایید.

سوئیچ POE

سوئیچ POE یکی از تجهیزات شبکه است که کاربرد فراوانی در نصب و راه اندازی سیستم های شبکه دارد. استفاده از سوئیچ POE باعث سهولت نصب و راه اندازی سیستم مداربسته می شود. به ویژه در پروژه های بزرگ که تعداد زیادی دوربین مداربسته در آن وجود دارد. در صورتی که به سوئیچ POE دسترسی ندارید می توانید در کنار سوئچ معمولی خود از اینجکتور POE استفاده نمائید.

آداپتور PoE چیست

همانطور که پیش تر اشاره شد PoE فناوری مورد استفاده برای انتقال برق همراه با داده در تجهیزات شبکه از طریق کابل شبکه است. این تکنولوژی در مواقعی که دستگاه های شبکه از منبع تغذیه دور هستند بسیار مفید خواهد بود. هنگامی که سوئیچ های اترنت یا سایر دستگاه های عملکرد PoE ندارند و نیاز به پشتیبانی از دستگاه های برقی مانند دوربین IP پی او ای، اکسس پوینت (WAP) و…  وجود دارد، یک انژکتور PoE می تواند به انتقال برق و داده کمک کند. معمولاً انژکتور PoE جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند تا بتواند منبع تغذیه دستگاه های PoE ولتاژ پایین باشد. همچنین انژکتور یا اینجکتور PoE به midspan یا آداپتور PoE نامیده می شود.

در حالی که آداپتور PoE را می توان یک کیت دوتایی دانست متشکل از Injector و Splitter. با توجه به عملکرد این دو، انژکتور (Injector) در مبداء و اسپلیتر (Splitter) در مقصد قرار می گیرد. دوربین های IP با قابلیت پی او ای دارای سوئیچ برق اختصاصی هستند. این سوئیچ موجب موی شود تا ارسال برق از طریق کابل شبکه ممکن شود. دوربین های مداربسته ای که PoE نیستند در واقع فاقد چنین سوئیچی هستند. در نتیجه تنها از طریق کابل شبکه می توانند داده و تصاویر را ارسال کنند. اما مزیت استفاده از آداپتور PoE چیست؟ استفاده از فناوری پی او ای کمک می کند تا برخی از هزینه های کابل کشی کاهش یابد. نصب و راه اندازی سیستم مداربسته را راحت تر کرده و از پیچیدگی آن می کاهد.

آداپتور poE چیست

اینجکتور POE

POE Injector  دستگاهی با عملکرد بسیار ساده است. هدف اصلی آن اجازه دادن به مدیر شبکه برای افزودن منبع تغذیه به کابل شبکه است (تبدیل به کابل POE). به این ترتیب که کابل شبکه را به ورودی آن متصل کرده و سپس در خروجی به صورت POE در خواهد آمد. از POE Injector در موارد خاص استفاده می شود و می تواند به کاهش هزینه های شما کمک کند. از اینجکتور برای برق رسانی POE تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد که از پورت POE برخوردار نیستند.

طریقه استفاده از اینجکتور POE به این نحو است که اینجکتورها دارای سه پورت هستند. پورتی برای وروردی برق، پورت ورودی داده و اطلاعات و در نهایت پورت خروجی برق و داده. کابل شبکه یا اترنت را از یک سوئیچ معمولی (غیر POE) به اینجکتور متصل کنید. کابل برق را نیز به اینجکتور وصل نمایید. کابل سوم، کابل POE است که از اینجکتور به دستگاه مجهز به POE متصل می شود.

دوربین مداربسته POE چیست

طول کابل در سیستم های POE

 کابل های شبکه انواع متفاوتی دارند از جمله می توان به کابل CAT6 اشاره نمود. این کابل به طور معمول تا برد 100 متر را پشتیبانی می کند. اما در هنگاه استفاده از سیستم POE ممکن است تا این فاصله را ساپورت نکند. در واقع وجود POE محدودیتی در برد کابل به صورت معمول را ایجاد می کند. بنابراین در تعیین فواصل تجهیزات این موضوع را مدنظر داشته باشید. بهتر است قبل از خرید دوربین مداربسته POE  با یک متخصص شبکه مشورت کنید.

در سیستم های مداربسته مسافت عامل موثری بر کیفیت اطلاعات ارسال شده است. به دلیل افت ولتاژ در طول مسیر ممکن است اطلاعات با کیفیت مطلوبی ارسال نشود. در صورت استفاده از دوربین های مداربسته POE بهتر است از کابل های شبکه با کیفیت استفاده نمایید.

تغذیه دوربین های POE به چه صورت است؟

دوربین های مداربسته POE تنها از طریق شبکه تغذیه نمی شوند. به این مفهوم که در صورت نیاز دوربین مداربسته از طریق سیم برق نیز امکان تغذیه و تامین برق وجود دارد. دوربین های مداربسته بر اساس این که به سوئیچ POE و یا دستگاه NVR POE متصل می شوند، تغذیه خواهند شد. از طریق سوئیچ یا NVR و کابل اترنت دوربین های مداربسته تامین برق می شوند.

معایب  POE در سیستم های مداربسته

یکی از معایب استفاده از سیستم مداربسته POE هزینه بالای آن است. تجهیزات POE قیمت بسیار بالاتری از تجهیزات مداربسته معمولی دارند. این امر استفاده از این تجهیزات و سیستم مداربسته شبکه را محدود می کند. از دیگر نقاط ضعف سیستم مداربسته POE می توان به محدودیت توان خروجی آن اشاره نمود. اغلب تجهیزات POE توان خروجی کمتر از 25 وات را دارند.

اما در کنار این معایب مزیت هایی نیز دارد که اصلی ترین آن پیش تر اشاره شد و آن کاهش پیچیدگی در نصب و زمان انجام آن است. ضمن این که فناوری PoE برای استفاده تجهیزات الکترونیکی قابل‌حمل و بی‌سیم مانند اکسس پوینت‌های وای فای (Aps)، webcam  ها و تلفن‌های ویپ طراحی شده است. این تکنولوژی به ما اجازه می دهد تجهیزات شبکه ای را روی سقف یا دیوار هایی که دسترسی به پریز برق   امکان پذیر نمی باشد نصب شوند.

تفاوت POE injector و POE Splitter چیست

با POE inector و نحوه عملکرد آن در بالا آشنا شدید. POE Splitter دستگاه کوچکیست که برق و سیگنال داده را از کابل شبکه دارای POE دریافت و تفکیک می کند. به طور ساده تر می توان عملکرد اینجکتور POE را عکس عملکرد اسپیلیتر POE دانست. مزیت استفاده از POE Splitter  این است که نیاز به تامین کابل برق و آداپتور لازم کنار دستگاه های بدون قابلیت POE نیست. به این ترتیب از دستگاه هایی که از تکنولوژی قدیمی تری برخوردار هستند می توان همچنان در شبکه استفاده نمود و هزینه ی خرید دستگاه با قابلیت POE را حذف نمود.

دوربین مداربسته POE چیست

استاندارد های POE

  1. 1. استاندارد IEEE 3af یا 2003 برای انتقال برق تا حداکثر توان 15.4W (بسیاری از دستگاه های POE از این استاندارد پشتیبانی می کنند.)
  2. 2. استاندارد IEEE 3at  یا 2009 که به آن POE+ نیز گفته می شود برای انتقال برق تا حداکثر توان 25.5W

در حال حاضر استاندارد IEEE برای افزایش میزان توان عبوری POE کار تحقیقاتی خود را آغاز کرده است و راه کارهای مختلفی را آزمای می کند. به زودی  استانداردهای  802.3bt type3 برای انتقال 55W و  802.3bt type4 برای انتقال90-100W را عرضه خواهد کرد.

2.5/5 - (2 امتیاز)