فرض کنید در حال خارج شدن از محل کار یا منزل خود هستید و فرصت چک کردن دوربین های خود را از طریق سیستم مرکزی ندارید. در این مواقع چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است. بررسی عملکرد ظاهری دوربین می‌تواند کمک کننده باشد. در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های مختلف و کلی بررسی دوربین مداربسته بپردازیم که آیا دوربین روشن است، ضبط می‌کند و یا خاموش است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟
  • آیا دوربین مداربسته در حال ضبط است؟
  • چگونه بفهمیم دوربین مدار بسته خاموش است؟

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

بررسی حرکت دوربین یا لنزهای آن

حرکت لنز دوربین را بررسی کنید. برخی از مدل های دوربین مداربسته مانند دوربین های اسپیددام قابلیت چرخش و حرکت دارند. این نوع از دوربین ها را می توان از راه دور نیز کنترل کرد (لنز موتورایز) و با چرخاندن آنها در جهات مختلف تصاویر را ثبت نمود. همچنین لنز دوربین مداربسته اگر از نوع وریفوکال یا متغیر باشد در هنگام زوم کردن حرکت کرده و از بیرون حرکت آن مشخص است. چرخش دوربین برای ثبت تصاویر در جهت افقی و یا عمودی است. به این ترتیب می توان متوجه شد که آیا دوربین روشن و در حال کار است یا خیر.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

برای آشنایی بیشتر با انواع لنز دوربین های مداربسته مقاله لنز و انواع لنز دوربین مداربسته را بخوانید.

کنترل نور مادون قرمز

در حال حاضر بیشتر دوربین های مداربسته دارای قابلیت دید در شب هستند. امکان تصویربرداری در شب به کمک نور مادون قرمز IR در دوربین های مداربسته فراهم شده است. نور مادون قرمز توسط LED هایی که در اطراف لنز دوربین قرار گرفته اند به محیط ساطع می شود. بنابراین کافیست اطراف دوربین را در شب چک کنید که آیا نور قرمزی میبینید یا خیر و دوربین در حال ثبت تصاویر هست یا خیر.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

با استفاده از سیستم شبکه

روش دیگر برای اینکه بفهمیم آیا دوربین مداربسته روشن است یا خیر کنترل شبکه Wifi است. چنانچه دوربین های مداربسته از نوع Wifi باشند می توانید از طریق جستجوی شبکه در گوشی از روشن بودن دوربین اطلاع یابید. همچنین در صورتی که دوربین متعلق به شما است از طریق وای فای می توانید دوربین ها را تنظیم و مدیریت کنید.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

سیستم مداربسته تا چند روز ضبط می کند؟ و یا تا چه میزان ظرفیت ذخیره سازی دارد؟ برای پاسخ مطلب مدت زمان ضبط دوربین مداربسته را بخوانید.

با استفاده از نرم افزار

نرم افزارها و اپلیکیشن های مخصوصوی وجود دارند که قادر به ردیابی دوربین مداربسته در نزدیکی شما هستند. به کمک این نرم افزار ها می توانید اطمینان حاصل کنید که اولا دوربین در اطراف شما وجود دارد یا خیر و دوما آیا دوربین روشن است یا خیر. برای مثال می توان به اپلیکیشن های Hidden Camera Detector و یا Glint Finder اشاره نمود. بنابراین به صورت نرم افزاری نیز می توان به سوال چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است پاسخ داد.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است

با استفاده از تجهیزات ردیاب

تجهیزات و وسایل الکترونیکی وجود دارند که می توانند وجود دوربین مداربسته را تشخیص دهند. چنانچه دوربین مخفی در محیط وجود داشته باشد به کمک این تجهیزات می توان آنها را شناسایی کرد. و از آنها با نام تحهیزات جاسوسی یاد می شود. این تجهیزات در دسترس همگانی نبوده و اغلب در محیط های نظامی و پلیس کاربرد دارد.

برخی از این دستگاه‌ها، نوع سیگنال یاب است و به دنبال سیگنال ها و امواج دوربین های مداربسته مخفی بیسیم می‌گردند. اگر دوربین مدار بسته با سیم باشد و یا خاموش باشد این دستگاه ها کارایی نخواهد داشت. البته یک راه حل برای از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است می باشد.

نوع دیگر این دستگاه ها به دنبال میدان مغناطیسی که از جریان الکتریسیته درون مدارهای الکتریکی به وجود می آید، می‌گردند. دوربین نیز با جریان الکتریسیته کار می‌کند، بنابراین میدان مغناطیسی حاصل از جریان الکتریسیته در اطراف دوربین مداربسته وجود دارد. با یافتن میدان مغناطیسی اطراف دوربین مداربسته می توان به محل قرار گیری دوربین مداربسته پی برد.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

چگونه بفهمیم دوربین مداربسته ضبط می‌کند؟

برای آنکه بفهمیم دوربین مداربسته ضبط می‌کند روشن بودن دوربین کافی نیست، بلکه عملکرد درست سیستم نیز باید در نظر گرفت. به عنوان مثال دوربین روشن است اما کابل تصویر آن قطع شده است، بنابراین سیگنال تصویر به دستگاه ارسال نمی شود که فیلم و تصاویر ضبط شوند. بنابراین روشن بودن دوربین مداربسته شرط لازم است نه کافی. براساس موارد مطرح شده در بالا می‌توانید بررسی کنید که دوربین روشن است، اما آیا دوربین مداربسته ضبط می‌کند؟

دستگاه ضبط را بررسی کنید

این بررسی هم از جنبه ظاهری و هم از جنبه تنظیمات برنامه انجام می‌شود. معمولاً دستگاه‌های ضبط دارای چراغ و LED هستند که وضعیت دستگاه را نشان می‌دهد. صدای حرکت هارد در دستگاه خود نشانه‌ای از ضبط کردن تصاویر است. با این حال از طریق منو و گزینه‌های ضبط نیز این وضعیت را بررسی کنید.

تصاویر ضبط شده را بررسی کنید

در بخش Playback می‌توانید تصاویر ذخیره شده را مشاهده کنید. وجود تصویر در لحظاتی قبل، نشان دهنده این است که دوربین مداربسته شما در حال ضبط است. در غیر اینصورت ابتدا زمان دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید تاریخ و زمان دستگاه درست تنظیم شده است و سپس محدوده‌های دیگر زمانی را مورد بررسی قرار دهید. اگر زمان دستگاه به درستی انتخاب نشود نمی‌توانید به راحتی فیلم را در تاریخ درست بیابید.

تنظیمات ضبط مرور شود

اگر شرایط خاصی را برای ضبط در نظر گرفته‌اید، حتماً آن را بررسی کنید. در سیستم‌های مداربسته شما می‌توانید ضبط را براساس تشخیص حرکت، وقوع رویداد و یا به طور یکسره تنظیم کنید. همچنین زمانبندی نیز برای ضبط وجود دارد که در بازه خاصی از شبانه روز ضبط انجام شود. این تنظیمات را مرور کرده و در صورت نیاز اصلاح کنید.

بررسی هارددیسک

در اغلب موارد تصاویر دوربین مداربسته در هارد دستگاه ضبط ذخیره می‌شود. در موارد کمی کاربران از فضای ابری و یا حافظه SD کارت دوربین برای ذخیره تصاویر استفاده می‌کنند. ظرفیت هارد دستگاه را مورد بررسی قرار دهید که آیا به اندازه کافی ظرفیت برای ذخیره و ضبط تصاویر وجود دارد یا خیر. بدون در نظر گرفتن برخی تنظیمات، پر شدن هارد می‌تواند ضبط دوربین را متوقف کند.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته خاموش است

تعیین خاموش بودن دوربین مداربسته بر اساس مدل دوربین و تنظیمات سیستم متفاوت است. در این بخش به چند روش کلی برای بررسی دوربین خاموش اشاره می‌کنیم.

1. بازرسی فیزیکی:

دوربین مداربسته را از نظر ظاهر مورد بررسی قرار دهید. مشاهده وضعیت LED یا نشانگرهای دوربین یکی از سریع‌ترین روش‌هاست. برخی از دوربین‌های مدار بسته دارای نشانگرهای LED هستند که وضعیت عملکرد آنها را نشان می‌دهد. یک چراغ LED چشمک زن یا ثابت معمولاً نشان می‌دهد که دوربین روشن است و کار می‌کند. عدم وجود نور ممکن است نشان دهنده خاموش بودن دوربین باشد. منبع تغذیه و اتصالات را بررسی کنید. مطمئن شوید که دوربین به درستی به منبع تغذیه متصل است و هیچ مشکلی با کابل برق یا آداپتور وجود ندارد.

2. اتصال به شبکه:

اگر دوربین مداربسته شما تحت شبکه است وضعیت آن در شبکه را بررسی کنید. چراغ دوربین در شبکه را مشاهده کنید. روشن بودن این چراغ‌ها ممکن است نشان دهنده روشن بودن دوربین و ارتباط با شبکه باشد. به رابط وب دوربین وارد شوید یا از ابزارهای پیکربندی دوربین مداربسته خود استفاده کنید. تنظیمات و پیکربندی شبکه را بررسی کرده تا مطمئن شوید که دوربین دارای آدرس IP است و به شبکه متصل است.

3. نرم افزار یا اپلیکیشن موبایل:

اگر سیستم دوربین مداربسته شما به VMS متصل است، وارد نرم افزار شوید و وضعیت دوربین را بررسی کنید. به دنبال نشانگر وضعیت «آنلاین» یا «آفلاین» باشید. برخی از سیستم‌های دوربین مدار بسته اپلیکیشن‌های موبایلی را برای نظارت از راه دور ارائه می‌دهند. از برنامه برای بررسی وضعیت دوربین و مشاهده فیدهای زنده استفاده کنید.

4. منبع تغذیه:

منبع تغذیه را بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه مناسب دوربین و سیستم نظارتی است. بررسی کنید که برق کافی به دوربین می‌رود و منبع تغذیه طبق برنامه کار می‌کند.

5. مشاهده فیزیکی:

لنز دوربین را مشاهده کنید و اگر پوشش لنز وجود دارد، مطمئن شوید که بسته یا مسدود نشده است. برخی از دوربین‌های مدار بسته ممکن است دارای قابلیت حرکت موتوری باشند. بررسی کنید که آیا دوربین به دستورات حرکتی مانند حرکت، چرخش یا زوم پاسخ می‌دهد یا خیر. از سلامت کابل‌ها اطمینان حاصل کنید. در برخی موارد جویده شدن کابل توسط حیوانات موجب قطع و وصل شدن دوربین مداربسته شود. در یک لحظه دوربین روشن و در لحظه دیگر قطع می‌شود.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

فروش دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش دوربین مدار بسته، وجود حجم زیادی از برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از این رو توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه شود. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

4.7/5 - (3 امتیاز)