دوربین های مداربسته ارزانترین سیستم های امنیتی و نظارتی هستند که در بین مردم جایگاه خوبی پیدا کرده اند. زمانی دوربین مداربسته از نظر کارایی قابل اطمینان است که کیفیت فیلم ارائه شده قابل قبول باشد. بسیاری از تولیدکنندگان دوربین مداربسته در طراحی و تولیدات خود سعی دارند از فناوری های جدید برای بالا بردن کیفیت تصویر در شرایط مختلف بهره ببرند. شما حتی بهترین دوربین های مداربسته تولید شده در جهان را خریداری کنید ممکن است به این چند مشکل رایج دوربین مداربسته مواجه شوید. در این مقاله سعی داریم عیب یابی دوربین مداربسته و رفع مشکلات تصویر دوربین مدار بسته که  رایج تر است را بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  1. در پلی بک تصویری دیده نمی دهد
  2. دوربین مداربسته تصویر ندارد
  3. تصویر دوربین مدار بسته نویز دارد
  4. فیلمی از دوربین ضبط نشده است
  5. با موبایل نمی توانم تصاویر دوربین را مشاهده کنم
  6. تصویر دوربین مدام قطع و وصل می شود و یا می پرد
  7. تست سالم بودن دوربین مداربسته

1. در پلی بک تصویری دیده نمی دهد

یکی از رایج ترین سوالات مشتریان این است که در بخش Play back تصویری از دوربین مشاهده نمی شود. تصور می کنند دوربین مداربسته یا دستگاه ضبط دچار اشکال فنی شده است. خبر خوب این است که در 90 درصد موارد دوربین و تجهیزات مداربسته دچار مشکل نیستند. بلکه کافیست شما در قسمت Play back، در لیست دوربین ها، دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید و کنار آن تیک ثبت شود. همچنین در قسمت تاریخ زمان ضبط فیلم مورد نظر را مشخص کنید. با دابل کلیک کردن روی تاریخ مورد نظر فیلم ضبط شده از دوربین مداربسته شما نمایش داده می شود.

2. دوربین مداربسته تصویر ندارد

گاهی اوقات دوربین مداربسته بعد از مدتی تصویری ارسال نمی کند. زمانی که به پلی بک مراجعه می کنید با وجود تنظیمات درست دوربین و تاریخ باز هم با کادر سیاه رنگی مواجه می شوید. علت تصویر نداشتن دوربین چیست؟ دلایل مختلفی به این مشکل مربوط می شود. ممکن است در اتصالات دوربین به سایر تجهیزات قطعی رخ داده باشد. به عنوان مثال آداپتور قطع و یا سوخته باشد. کابل ارتباط دوربین با دستگاه ضبط صدمه دیده و یا به علت اتصال ناقص و سست، کابل از دستگاه جدا شده باشد. هر گونه صدمه به کابل نیز می تواند موجب قطعی شود. بنابراین اتصالات و کابل ها را چک کنید. اگر کابل ها آسیب دیده اند از کابل جدید استفاده کرده و برای محافظت از آن از لوله فلکسی و تجهیزات مشابه استفاده نمایید.

منبع تغذیه و مسیر برق رسانی به دوربین چک شود. اگر دوربین مداربسته شما با باتری کار می کند، باتری آن را چک کنید. اگر برق به دوربین نرسد عملاً دوربین خاموش بوده و نمی تواند تصویری داشته باشد. همچنین ممکن است پورتی که دوربین از آن طریق به دستگاه ضبط متصل است سوخته باشد. با اتصال دوربین به پورت دیگر که از سالم بودن آن مطمئن هستید، این موضوع را بررسی کنید. در صورتیکه دوربین همچنان تصویر نداشت و مشکلی در اتصالات و کابل ها نبود این احتمال قوی می شود که اشکال در دوربین است.

درخواست نصب دوربین مداربسته

3. تصویر دوربین مدار بسته نویز دارد

نویز و برفک در تصاویر دوربین مداربسته از شایع ترین مشکلات تصویر دوربین مدار بسته است. به ویژه بعد از مدتی که از نصب دوربین مداربسته می گذرد این اتفاق رخ می دهد. گاهی اوقات نیز در همان ابتدا این مشکل وجود دارد. اما دلایلی که موجب نویز در تصویر دوربین مداربسته می شوند چیستند؟ اشکال در اتصالات می تواند یکی از دلایل باشد. بنابراین کانکتور و کابل ها اولین بخش برای بررسی هستند. کیفیت پایین در محصولات این قسمت می توانند دلیل نویز در تص.یر دوربین مداربسته باشند.

تداخل جریان های الکتریکی در تصاویر دوربین مداربسته نویز ایجاد می کنند بنابراین به دنبال منابع تداخلی باشید. کابل تصویر را از دوربین جدا کنید ببینید آیا نویز در مانیتور همچنان وجود دارد؟ اگر این طور است تداخل در بخش انتهایی مسیر (سمت مانیتور) وجود دارد و نه در سمت دوربین. منبع تغذیه و کابل ها را در آن قسمت بررسی کنید.

از مشکلات رایجی که در دوربین مداربسته اتفاق می افتد سیاه و سفید شدن یا سیاه شدن و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته است. برای بررسی دلایل و اطلاع از راه حل های آن کلیک کنید.

علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

4. فیلمی از دوربین ضبط نشده است

اولین اقدام برای یافتن دلیل ضبط نشدن فیلم دوربین مداربسته بررسی تنظیمات ضبط دستگاه است. ممکن است بدون آنکه متوجه شده باشید تنظیمات ضبط تغییر کرده و غیر فعال شده باشند. این تغییرات هم می تواند توسط خود شما و یا سایر کاربران انجام باشد و هم با برخی تغییرات مانند ریست فکتوری، ضبط دستگاه غیر فعال شود.

در بررسی تنظیمات ضبط به این موضوع نیز دقت کنید که دستگاه در حالت پر شدن هارد و نبود فضای ذخیره سازی چگونه عمل می کند. اگر دستگاه با پر شده حافظه از حالت ضبط متوقف می شود در نتیجه هارد دستگاه را بررسی کنید. احتمالاً فضایی برای ذخیره تصاویر وجود نداشته و ضبط متوقف شده است. خرابی هارد را نیز بررسی کنید این گزینه هم یکی از دلایل ضبط نشدن فیلم و تصاویر دوربین مداربسته است.

عیب یابی مشکلات رایج دوربین مداربسته

5. با موبایل نمی توانم تصاویر دوربین را مشاهده کنم

ارتباط تلفن همراه با دوربین های مداربسته یکی از محبوب ترین کاربردهای دوربین مداربسته است. امکان دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته به ویژه در زمانی که در محل حضور ندارید از اهمیت بالایی برخوردار است. حال این ارتباط قطع شده است و شما نمی توانید تصاویر را مشاهده کنید. علت چیست و چگونه آن را حل کنیم؟ ارتباط اینترنت محل نصب دوربین مداربسته را چک کنید. پیکربندی و تنظیمات IP آدرس ها در این ارتباط بسیار مهم هستند. اگر دانش شبکه دارید به بررسی این تنظیمات بپردازید. در غیر اینصورت کار را به یک متخصص بسپارید تا اشکال کار را یافته و آن را رفع کند.

یکی از دلایل قطع ارتباط خرابی در نرم افزار و شبکه خدمات رسان است. به عنوان مثال اینترنت بسیار ضعیف و قطع و وصل می شود. همچنین گاهی شرکت اصلی نرم افزار خدماتش را به برخی مناطق محدود کرده و آنها را لیست خود خارج کرده است. در این صورت باید با شرکت و نمایندگی مربوطه تماس بگیرید تا راه حل و یا نرم افزار جایگزین را به شما معرفی کنند.

از مشکلات تصویر دوربین مدار بسته که بیشتر در شب رخ می دهد تار شدن تصویر است. برای بررسی دلایل و اطلاع از راه حل های آن کلیک کنید.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

6. تصویر دوربین مدام قطع و وصل می شود و یا می پرد

اگر تصویر در زمانی به صورت درست نمایش داده می شود و در زمان دیگری پرش دارد این زمان ها را چک کنید. به عنوان مثال تصاویر در روز به خوبی نمایش داده می شود و در شب پرش دارد. این اتفاق می تواند به دلیل اشکال در دید در شب دوربین مداربسته باشد. عدم نور کافی در محیط نیز دوربین را برای ثبت تصاویر در شب دچار اختلال و پرش می کند. افزایش یا کاهش ناگهانی نور در محیط نیز موجب این اتفاق می شود.

نوسان ولتاژ و تابش مستقیم نور خورشید نیز از دلایل پرش تصویر دوربین مداربسته هستند. این پرش در دوربین هایی که از طریق شبکه و اینترنت ارسال دیتا می کنند به علت کم بودن پهنای باند است. ضعیف بودن اینترنت و کم بودن پهنای باند در واقع کم کردن مسیر انتقال داده است درنتیجه برخی داده ها در بین ها راه از بین رفته و پرش تصویر ایجاد می شود. در مورد دوربین های بیسیم و وایرلس نیز به علت ارتباط از طریق امواج وای فای باید روتر و مسیر ارتباطی بررسی شود. موانع در مسیر ارتباطی دوربین و روتر می تواند سیگنال ها را ضعیف کرده و پرش در تصویر را ایجاد کنند.

از دیگر مشکلات تصویر دوربین مدار بسته تغییر رنگ تصویر آن است. به عنوان مثال سبز شدن تصویر دوربین مدار بسته. برای بررسی دلایل و اطلاع از راه حل های آن کلیک کنید.

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

7. تست سالم بودن دوربین مداربسته

در بررسی اشکالات بالا تا حدودی به تست سالم بودن دوربین مداربسته نیز پرداختیم. با این حال در این بخش بصورت جامع تر به آن می پردازیم. در زمانی که با مشکلی از دوربین مداربسته مواجه شدید باید علت را بیابیم. به این ترتیب بهتر می توانیم راه حل مناسب برای رفع آن را پیدا کنیم. در اولین قدم از تست دوربین می توانید دوربین را به پورت دیگر دستگاه ضبط متصل کنید. اگر دستگاه ضبط دیگری نیز دارید که کار می کند از آن هم می توانید استفاده کنید. اما برای این کار یک دستگاه ضبط سالم کافیست. اگر دوربین با اتصال به پورت دیگر اشکالی در ارسال تصاویر نداشت مطمئن می شوید که دوربین شما سالم است. اگر مشکل همچنان باقی بود باید اتصالات در سمت دوربین چک شود. منبع تغذیه، آداپتور و سیستم تامین برق دوربین مداربسته را بررسی کنید.

از کابل دیگری برای اتصال دوربین مداربسته خود استفاده کنید. تست کانکتور و سوکت نیز با استفاده از کابل دیگر میسر می شود. دوربین های مجهز به دید در شب دارای LEDهای مخصوص هستند که با تاریک شدن محیط فعال می شوند. محیط دوربین را تاریک کنید آیا LED ها فعال می شوند؟ در برخی از مدل های دوربین مداربسته چراغ قرمز رنگ روشن می شود و در برخی دیگر چراغ با نورسفید روشن می شود. این حالت ها به نوع دید در شب دوربین مداربسته بستگی دارد.

مطمئن شوید چیزی مانع دید دوربین مداربسته نیست. لنز دوربین مداربسته توسط شیئی پوشیده نشده باشد. از نظر ظاهری دوربین را نسبت به صدمه و ضربه چک کنید، نشانه ای از نظر وارد آمدن ضربه به آن وجود دارد یا خیر؟

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

5/5 - (2 امتیاز)