در نصب دوربین مداربسته آنالوگ  و آنالوگ HD شما تجهیزات مختص این نوع از سیستم نیاز دارید. برای تهیه آنها لازم است با اجزای سیستم مداربسته آنالوگ آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم اجزای سیستم مداربسته آنالوگ را به همراه عملکرد آنها معرفی کنیم. اجزای اصلی سیستم دوربین مداربسته آنالوگ تفاوت هایی با نوع سیستم مداربسته تحت شبکه دارد. در ادامه با تجهیزات دوربین مداربسته آنالوگ HD آشنا می شوید.

روش اتصال اجزای سیستم مداربسته آنالوگ HD

در سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD دوربین های مداربسته توسط کابل های کواکسیال به دستگاه ضبط کننده یا DVR متصل می شوند. دوربین ها در سیستم مداربسته آنالوگ نیاز به برق دارند. در نتیجه در دوربین ها کابل دیگری برای تامین برق آنها مود استفاده قرار می گیرد. برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته و بازبینی فیلم ها از صفحه نمایش استفاده می شود و آن به دستگاه DVR متصل می شود. اتصال اجزای اصلی سیستم دوربین مداربسته آنالوگ (HD) به صورت تصویر خواهد بود.

البته در صورت نیاز به برخی اجزا دیگر می توانید آنها را به پورت مشخصی از دستگاه DVR متصل نمایید. به عنوان مثال استفاده از دوربین های PTZ که پورت آنها در پشت دستگاه مشخص است و یا اتصال میکروفن و مواردی از این دست. همچنین شما می توانید دستگاه DVR خود را مستقیما به تلویزیون یا لپ تاپ اتصال دهید برای جزئیات بیشتر پیرامون این موضوع مقاله آموزش نحوه اتصال DVR به کامپیوتر و لپ تاپ و یا مقاله نحوه اتصال دوربین مداربسته به تلویزیون را مطالعه کنید.

اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ

اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ HD

دوربین مداربسته توربو  HD

از اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ  HD،  دوربین مداربسته HD است. دوربین های مداربسته وظیفه ثبت تصاویر و ارسال دیتای آنها را بر عهده دارند. دوربین های آنالوگ HD، توسط شرکت های مختلف با تکنولوژی های متفاوتی تولید و روانه بازار می شوند. از جمله آنها می توان به تکنولوژی‌های  HDTVI، HDCVI، HDSDI، و AHD اشاره داشت. این دوربین ها تفاوت زیادی با دوربین های آنالوگ قدیمی دارند به طوری که می توانند از نظر کیفیت تصویر با دوربین های IP یا همان تحت شبکه برابری کنند. اگر  چه در هر دو نوع سیستم مداربسته آنالوگ قیمت دوربین ها مقرون به صرفه تر از دوربین های دیجیتال یا IP هستند.

دستگاه  DVR

یکی دیگر از مهمترین اجزای سیستم مداربسته آنالوگ دستگاه ضبط است. دستگاه ضبط در سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD، DVR  یا Digital Video Recorder نامیده می شود. دستگاه دی وی آر در سیستم آنالوگ HD،ابه صورت HD-DVR شناخته می شود. از جمله وظایف دستگاه DVR می توان به ضبط تصاویر مداربسته، امکان مشاهده تصاویر، آنالیز و پردازش تصاویر (VCA) و… اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر به مطلب دستگاه DVR چیست؟ مراجعه نمایید.

هارد دیسک سیستم آنالوگ

سیستم مداربسته آنالوگ نیاز به حافظه ای برای ذخیره اطلاعات دارد. دستگاه های ضبط در سیستم مداربسته دارای حافظه داخلی نیستند. بنابراین به هاردیسک های اینترنال برای ذخیره و نگه داری اطلاعات و تصاویر نیاز است. این هارددیسک ها بر روی دستگاه ضبط DVR نصب می شوند. انواع مختلفی از هارد دوربین مداربسته را با ظرفیت های گوناگون می توانید از بازار تهیه کنید. ذکر این نکته لازم است که در هنگام تهیه هارد به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ به نوع دستگاه DVR توجه کنید. دستگاه های دی وی آر از تعداد مشخصی از هارددیسک و با ظرفیت معین پشتیبانی می کنند. این مشخصات در دیتا شیت DVR قابل مشاهده است

صفحه نمایش یا مانیتور

برای مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته به صورت زنده و یا بازپخش آنها می بایست از یک دستگاه نمایشگر استفاده کنید. انواع متفاوتی از مانیتورها با اندازه های مختلف در بازار موجود است که براساس نیاز کارفرما و مکان تهیه می شود.

منبع تغذیه یا آداپتور

برق مصرفی دوربین مداربسته 12 ولت است و برای تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ 12 باید از منبع تغذیه یا آداپتور استفاده نمود. در نگاه اول وظیفه آداپتور یا منبع تغذیه برای دوربین مداربسته  پیش پا افتاده به نظر می آید. اما باید گفت در صورتی که منبع تغذیه درستی در اختیار دوربین قرار نگیرد، نباید کیفیت و کارایی مناسبی از دوربین را انتظار داشت. به همین دلیل منبع تغذیه یا آداپتور به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ به شمار می آید.

انواع کابل در سیستم

کابل های مورد نیاز در سیستم مداربسته آنالوگ شامل کابل برق برای برق رسانی به دستگاه ها و دوربین ها و دیگری کابل کواکسیال یا RG59 است. از کابل RG59 برای انتقال اطلاعات صدا و تصویر از دوربین به دستگاه استفاده می شود. در نوعی از کابل کواکسیال، کابل برق به همراه کابل کواکسی به صورت ترکیبی قرار دارند. این نوع کابل ها به کابل ترکیبی دوربین مداربسته مرسوم هستند. استفاده از آنها هم دارای مزیت و هم دارای اشکال است. مزیت استفاده از آنها کاهش پیچیدگی کابل کشی در سیستم های مداربسته آنالوگ است. مهم ترین اشکال این کابل ها محدودیت بعد مسافت در آنهاست.

انواع فیش و اتصالات

فیش ها و کانکتورها رابط اتصال کابل به دستگاه ها هستند. انواع این اتصالات مانند فیش های BNC، فیش AV، فیش آداپتوری و… است. برای اطلاعت بیشتر به مطلب انواع کابل، فیش و اتصالات در دوربین مداربسته مراجعه کنید.

تجهیزات نصب سیستم مداربسته آنالوگ

بعد از فراهم آوردن تجهیزات و اجزای سیستم مداربسته آنالوگ برای نصب سیستم نیاز به تجهیزات جانبی وجود دارد. این تجهیزات برای بالا بردن کیفیت نصب سیستک کورد استفاده قرار می گیرند.

داکت:

در مقاله داکت در دوربین مداربسته چیست؟ به طور مفصل در مورد این تجهیز صحبت کردیم. داکت ها محفظه های باریک پلاستیکی هستند که کابل ها و اتصال ات را برای محافظت در خود جای می دهند. داکت ها دارای درب هستند که بدین وسیله می توان تجهیزات را در داخل آنها کنترل نمود. استفاده از داکت به دلیل جنس پلاستیکی آنها در محیط های مسقف توجیه بیشتری دارد.

لوله فلکسی و لوله فلزی:

یکی از تجهیزات مورد استفاده در نصب دوربین مداربسته لوله فلکسی است. استفاده از لوله فلکسی در دوربین مداربسته می تواند نظم بیشتری به عملیات نصب بدهد. این لوله ها قابلیت انعطاف پذیری داشته و از جنس فلزی با روکش پلاستیک هستند بنابراین می توان از آنها در محیط های خارجی نیز استفاده نمود. لوله های فلزی نیز لوله هایی غیر منعطف بوده که وظیفه حفاظت از کابلها را برعهده دارند. در صورت استفاده از لوله فلزی دسترسی به کابل ها محدود می شود.

باکس پلاستیکی:

از باکس پلاستیکی برای محافظت کردن از آداپتور دوربین ها و یا اتصالات آنها استفاده می شود و معمولا در کنار دوربین ها قرار می گیرد.

سایر تجهیزات

دستگاه UPS: از دستگاه UPS می توان در هنگام قطع برق استفاده نمود. این دستگاه انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و در هنگام قطعی برق، برق دستگاه ها را تامین می کند.

رک: رک ها محفظه های درب داری هستند که برای محافظت از دستگاه DVR مورد استفاده قرار میس گیرند. رک ها دارای اندازه های متفاوتی در دو نوع ایستاده و دیواری هستند که با توجه به میزان فضای فیزیکی موجود می توان آن را انتخاب و خریداری نمود.

میکروفن: در برخی از مدل های دوربین مداربسته که فاقد قابلیت ضبط صدا هستند می توان از میکروفن استفاده کرد. البته استفاده از میکروفن های خارجی کیفیتی بالاتر از میکروفن های داخلی دوربین دارند. طریق نصب میکروفن در دو سیستم مداربسته آنالوگ و تحت شبکه متفاوت است. در سیستم های تحت شبکه میکروفن امکان اتصال به خود دوربین را دارد. در حالی که در سیستم های آنالوگ میکروفن باید به دستگاه DVR متصل شود.

تفاوت اجزای سیستم مداربسته آنالوگ با تحت شبکه

تفاوت در اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ و دیجیتال در چند بخش خلاصه می شود. اول از همه این که دستگاه سیستم آنالوگ، DVR است و دستگاه دیجیتال NVR. دوربین های مورد استفاده در سیستم آنالوگ به صورت آنالوگ و یا آنالوگ HD هستند. در سیستم تحت شبکه دوربین ها مورد استفاده از نوع IP هستند. البته در برخی از مدل های NVR امکان اتصال دوربین های آنالوگ به تعداد محدود وجود دارد. تفاوت دیگر در کیفیت و نوع اتصالات است. تفاوت ها را با جزئیات بیشتر در مقاله مربوطه بخوانید.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

5/5 - (2 امتیاز)