انتخاب دوربین های مداربسته به عنوان ابزاری برای نظارت و حفظ امنیت در اماکن مختلف از سوی افراد زیادی پیشنهاد می شود. نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنعتی و کارخانه ها نیز در جهت تامین هدف های حفاظتی و نظارتی است. در کارخانه با توجه به فشار کاری بالا و وجود ماشین آلات و دستگاه ها محیط بسیار حادثه خیز است. در این مقاله سعی داریم به موضوعات قابل طرح در ارتباط با نصب دوربین مدار بسته در محیط های صنعتی بپردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. اهمیت نصب دوربین مداربسته در کارخانه
  2. انواع دوربین مداربسته در محیط های صنعتی
  3. نصب دوربین مداربسته عامل رونق تولید و کسب و کار
  4. مشکلات نصب دوربین مداربسته در کارخانه
  5. تفاوت نصب دوربین در واحدهای صنعتی با مسکونی

1. اهمیت نصب دوربین مداربسته در کارخانه

جای شگفتی نیست اگر دوربین مداربسته در کارخانه ها و محیط های صنعتی به عنوان یکی از مهم ترین ابزار در نظر گرفته شود. در این مکان ‌ها تجهیزات گران قیمت، مواد اولیه، دستگاه ها و ماشین آلات وجود دارند و نگهداری می شوند. همچنین از محیط های بسیار پر رفت و آمد محسوب می شوند. بنابراین مکانی با حساسیت بالا از جهت تامین امنیت و محافظت از آن است. دوربین مداربسته ابزار کمک کننده در کنار سایر راه کارهای حفاظتی برای محیط های صنعتی است.

نظارت بر تمام محوطه کارخانه به علت وسعت زیاد آن برای مدیران و کارمندان ارشد کار ساده ای نیست. در یک لحظه امکان وقوع حادثه و یا پیش آمدی در یک نقطه از کارخانه است که فرد ناظر در آنجا حضور ندارد. یا به عبارت دیگر در مکان دیگری از کارخانه حضور دارد و یا حتی خارج از کارخانه است. با وجود دوربین های مداربسته کار نظارت در خارج از محوطه کارخانه نیز ممکن شده است.

2. انواع دوربین مداربسته در محیط های صنعتی

با توجه به کاربری های مختلف در محیط های صنعتی از انواع دوربین مداربسته استفاده می شود. دوربین مداربسته صنعتی نوعی از این دوربین هاست که به شکل باکس و مستطیلی هستند. لنز این نوع دوربین به طور جداگانه متصل می شود. برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد این دوربین مطلب دوربین مداربسته صنعتی چیست را بخوانید. در برخی از محیط های صنعتی به علت حرارت بالا و احتمال حریق و انفجار از دوربین های ضد انفجار و یا دوربین های حرارتی استفاده می شود.

از انواع دیگر دوربین های مورد کاربرد در محیط های صنعتی دوربین هایی با قابلیت زوم و دریافت برنامه است. این دوربین ها می توانند که حتی در غیاب اپراتور و نگهبان تصاویر را ثبت کنند. با فعال کردن آلارم های مربوطه در صورت بروز حادثه، از طریق آلارم هشدار و یا ارسال پیامک، نگهبان و افراد مسئول را مطلع می سازد. قابلیت انتقال تصویر کمک می کند شرایط محیط کارخانه از راه دور نیز رصد شود و تحت نظارت افراد مسئولین باشد. اما در ارتباط با برند دوربین مورد نظر معمولا بهتر است در محیط‌های صنعتی از دوربین هایی با برند مطرح و قابلیت های ویژه استفاده نمود. در صورتی که مصرف کننده حساسیتی روی کشور تولید کننده برند خود نداشته باشد، برندهای Dahua و Hikvision از برندهای چینی مطرح با شهرت بین المللی هستند که به شما عزیزان توصیه می شود.

اما نوع سیستم مداربسته برای کارخانه ها و محیط های صنعتی چگونه انتخاب می شود. در اغلب اوقات پروژه های صنعتی در نصب دوربین مداربسته ابعاد وسیعی دارند و برای پوشش حداکثری محوطه نیاز به تعداد زیادی دوربین در نقاط مختلف واحدهای صنعتی خواهیم داشت. از سوی دیگر یکی از قسمت های مهم نصب سیستم مداربسته، کابل کشی است. برای رهایی از کابل کشی های طولانی و متعدد و هزینه های مازاد، توصیه می شود بجای سیستم آنالوگ از سیستم مداربسته تحت شبکه استفاده نمایید. با این کار هم از هزینه های مازادی که بابت کابل کشی باید متحمل شوید و همچنین از احتمال قطعی کابل در مسیر به دلایل مختلف خلاص می شوید.

نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنعتی

3. نصب دوربین مداربسته عامل رونق تولید و کسب و کار

کنترل و نظارت بر روی کارکرد کارکنان و همچنین زیر نظر گرفتن ماشین آلات در حال کار کمک می کند مدیران بر محیط کاری خود بهتر اشراف داشته باشند. به این ترتیب نحوه عملکرد کارکنان مورد بررسی قرار می گیرد و نقاط ضعف در عملکرد آنها مشخص و به آنها منتقل می شود تا در رفع آن بکوشند. از طرفی کارکنان و کارگرانی که مسئولیت پذیر هستند، عملکرد مثبتشان توسط مدیر دیده می شود. بازخورد خوب آن موجب تشویق سایر کارکنان شده و در نتیجه کفیت کار بهبود می یابد.

همچنین دوربین با ثبت اتفاقاتی مانند خرابی دستگاه کمک می کند تا سریعتر به موضوع رسیدگی شود و همین طور دلایل خرابی را بهتر شناسایی کنید. نصب دوربین مدار بسته عاملی است که موجب فعال بودن خط تولید بوده و همین امر موجب توسعه فعالیت کارخانه می شود. به این ترتیب می توانید با بررسی تصاویر دوربین مداربسته دلایل بروز خرابی در دستگاه را شناسایی و اقدامات لازم جهت عدم تکرار آن را انجام دهید.

4. مشکلات نصب دوربین مداربسته در کارخانه

بعد از نصب دوربین مداربسته در کاخانجات و محیط های صنعتی عموماً مسائلی و مشکلاتی پیش می آید. در این بخش می خواهیم برخی از این مشکلات را بررسی کنیم. یکی از این مسائل چرخش دوربین مدار بسته نصب شده است.

ارتفاع نصب دوربین مداربسته در واحدهای صنعتی

گاهاً پیش می آید کارگران سهواً و یا از روی عمد، سر دوربین را به جهت دیگری می چرخانند. به همین دلیل توصیه می شود ارتفاع مناسبی را برای نصب دوربین مداربسته در نظر بگیرید. معمولاً نصب دوربین در ارتفاع 3 متری انجام می شود. در صورتی که در این ارتفاع نیز مورد آسیب و یا دسترسی قرار می گیرد می توانید با نظر کارشناسان، محل آن را تغییر دهید. همچنین اگر یک دوربین نمی تواند تمام آن نواحی را پوشش دهد توصیه می شود از دوربین دیگری برای پوشش نقاط کور دوربین اول استفاده شود.

تار شدن تصویر دوربین مداربسته در کارخانه

موضوع دیگری که در نصب دوربین مداربسته در محیط های صنعتی رخ می دهد، تار شدن تصاویر دوربین است. گاهی اوقات محل قرار گیری دوربین مداربسته به گونه ایست که بیشتر در معرض گرد و غبار قرار می گیرد. در نتیجه پاک کردن لنز دوربین برای بهتر کردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته الزامی است. در صورت دائمی بودن شرایط محیط (در معرض گردو غبار بودن) از دوربین هایی با استاندارد IP مناسب استفاده کنید.

نویز در تصویر دوربین محیط های صنعتی

در برخی زمان ها تصاویر دوربین مداربسته در کاخانجات دچار نویز و یا پرش می شوند. به دلیل وجود کابل های برق فشار قوی دستگاه ها پرش تصویر و پارازیت رویدادی طبیعی است. برای رفع این مشکل باید کابل های برق از مسیر کابل های دوربین جدا و یا دور باشد. همچنین بهتر است برای کابل های دوربین از لوله های فلکسی مناسب استفاده شود تا مانع از تاثیر نویز در ارسال سیگنال شود. در نظر داشته باشید اگر مسیر کابل های دوربین با مسیر سایر کابل های برق یکی است از سینی و داکت جداگانه ای استفاده کنید.

نقاط کور در کارخانه و محیط های صنعتی

ممکن است بعد از نصب دوربین مداربسته با نقاط کوری در آن محوطه مواجه شوید که تحت پوشش دوربین نیست. وجود این نواحی ممکن است به نظر مشکل ساز نباشند اما مسائلی را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال دوربین از سمت نقطه کور مورد آسیب قرار می گیرد. حتی ممکن است افراد متجاوز با شناسایی این نقاط، مسیری برای رسیدن به اهداف شوم خود ایجاد کنند.

یکی از علت هایی که توصیه می کنیم حتماً قبل از نصب دوربین و حتی پیش از خرید دوربین مداربسته از مشاوران و کارشناسان کمک بگیرید همین است. با مطرح کردن نیازهای خود از سیستم مداربسته و بازدید از محل توسط تیم متخصص شرکت نصب دوربین مداربسته نوع، تعداد و مکان های مناسب نصب را برای شما مشخص می کنند. دوربین های PTZ یا گردان دوربین های مناسبی برای محیط های وسیع و تحت پوشش قرار دادن نواحی بیشتر است.

خرابی زود به زود دوربین مداربسته

شاید در محیط صنعتی خرابی زود به زود دوربین، بیشتر از سایر محیط ها پیش بیاید. در برخی از کارخانه ها، دوربین بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از نصب، می سوزد. یکی از علت های این مسئله فضای محیط های صنعتی است. بخارات مواد شیمیایی و یا نوسانات برق دلیل سوختن دوربین در مدت کوتاه است. انتخاب دوربین مداربسته با استاندارد IP مناسب و نصب نوسان گیر برای برق می تواند راه حل مناسبی باشد.

5. تفاوت نصب دوربین در واحدهای صنعتی با مسکونی

 

بسیاری از مشتریان تصور می کنند دوربین ها معمولاً برای اهداف مشترکی در محیط های مختلف نصب می شوند. در نتیجه تفاوتی ندارد که دوربین را برای چه محیطی و چه کاربری نیاز دارند. به عبارت دیگر اهمیت نوع مکان و کاربری را در نظر نمی گیرند. باید گفت اصلا این طور نیست و باید براساس محیط مورد نظر نوع دوربین انتخاب شود.

جدا از زاویه دید، وسعت فضای تحت پوشش، قابلیت زوم و بیرونی بودن با داخلی بودن دوربین، مقاومت دوربین و جنس بدنه دوربین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال یک دوربین با بدنه از جنس پلاستیک از انتخاب های خوب دوربین برای منزل است. در حالی که دوربین با این بدنه در مکانی که مدام در معرض ضربه و مواد شیمیایی است مناسب نیست. برای محیط های صنعتی باید دوربینی با استاندارهای IP ،IK  و جنس بدنه با مقاومت بالا استفاده شود. همانطور که در بالا اشاره شد دوربین در چنین محیط هایی به گونه ای انتخاب و نصب می شود که در برابر نویزها و پارازیت مقاوم باشد.

5/5 - (1 امتیاز)