هنگام نصب سیستم مداربسته IP (CCTV) برای محافظت از فضای منزل یا محل کار خود، لازم است اجزای اصلی سیستم مداربسته تحت شبکه را بشناسید. چهار جزء اصلی این فناوری عبارتند از: دوربین های مداربسته، سیستم ضبط و ذخیره کننده، مانیتور و نرم افزار مدیریت تصاویر. در کنار این اجزا شما نیاز به تجهیزات جانبی و اتصالات نیز خواهید داشت. در این مقاله سعی داریم اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه را شرح دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. معرفی اجزای اصلی سیستم مداربسته دیجیتال
  2. روش اتصال اجزای سیستم مداربسته IP
  3. فناوری POE در شبکه
  4. اجزای فرعی سیستم تحت شبکه
  5. تجهیزات نصب سیستم مداربسته تحت شبکه

1. اجزای سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه

اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه عبارتند از:

  • دوربین IP
  •  دستگاه ضبط NVR
  • هارددیسک
  • مانیتور یا نمایشگر
  • منبع تغذیه یا آداپتور
  • سوئیچ شبکه
  • انواع سوکت و اتصالات و کابل شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

یکی از اجزای اصلی سیستم مداربسته تحت شبکه، دوربین تحت شبکه یا IP است. دوربین مداربسته وظیفه ثبت تصاویر را بر عهده دارد. به دوربین های تحت شبکه دوربین دیجیتال نیز گفته می شود. دوربین مداربسته IP کار انتقال دیتا را در بستر شبکه انجام می دهد. از این نوع دوربین می توان در پروژه های بزرگ با تعداد دوربین بالا استفاده نمود.

دستگاه NVR

یکی از مهمترین اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه، دستگاه ضبط است. دستگاه ضبط در سیستم مداربسته دیجیتال،NVR  یا (Network Video Recorder) نامیده می شود. دستگاه ان وی آر عملکردی مانند کامپیوتر دارد. در واقع در برخی از مواقع می توان از دستگاه های سرور بجای NVR استفاده نمود. سرور ها، کامپیوترهای قدرتمندی هستند که می توان از آنها به عنوان گیرنده و پردازنده تصاویر بهره برد. برای آشنایی بیشتر می توانید به مطلب  دستگاه NVR چیست مراجعه نمایید. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید تفاوت در دو سیستم مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در بخش دستگاه وجود دارد.

هارد دیسک NVR

 دستگاه های ضبط در سیستم مداربسته دارای حافظه داخلی نیستند بنابراین به هاردیسک های اینترنال برای ذخیره و نگه داری تصاویر نیاز خواهید داشت. این هارددیسک ها بر روی دستگاه ضبط نصب می شوند. انواع مختلفی از هارد دوربین مداربسته در بازار موجود است. بسته به ظرفیت پشتیبانی دستگاه ضبط می توانید هارد مورد نظر خود را خریداری نمایید. برای مثال برخی از مدل ها تعداد مشخصی از هارددیسک ها با حجم معین را پشتیبانی می کنند.

مانیتور یا نمایشگر

برای مشاهده تصاویر مداربسته به صورت زنده و یا بازپخش می بایست از یک دستگاه نمایشگر استفاده کنید. انواع متفاوتی از نمایشگرها با اندازه مختلف را می توانید در بازار بیابید. خرید صفحه نمایش و مانیتور براساس سلیقه کارفرما و چگونگی نمایش تصاویر (از لحاظ ابعاد و کیفیت) انتخاب می شود.

منبع تغذیه یا آداپتور

برای تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ 12 ولت که مورد استفاده دوربین مداربسته است باید از منبع تغذیه یا آداپتور استفاده کنید. برای آگاهی از جزئیات بیشتر به مطلب نقش منبع تغذیه یا آداپتور در سیستم مداربسته مراجعه کنید.

سوئیچ شبکه

 یکی از اجزای فرعی در سیستم های مداربسته سوئیچ است. همان طور که در بالا گفته شد در هنگام نصب دوربین مداربسته می توانید از سوئیچ استفاده کنید. وجود سوئیچ می تواند کابل کشی های متعدد در سیستم را کاهش دهد. انواع مختلفی از سوئیچ تولید می شود که براساس پورت و تکنولوژی عرضه می شوند، از جمله می توان به سوئیچ های POE اشاره کرد. در صورت استفاده از سوئیچ POE دیگر نیاز به کابل کشی جداگانه برای برق رسانی به دوربین ها نخواهد بود.

انواع کابل سیستم تحت شبکه

 کابل ها نیز از اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه هستند. انواع کابل در این نوع سیستم شامل کابل برق برای برق رسانی به دستگاه ها و دوربین ها و دیگری کابل شبکه است. از کابل شبکه برای انتقال اطلاعات صدا و تصویر از دوربین به دستگاه استفاده می شود. کابل شبکه خود انواع مختلفی دارد که براساس آن قیمت های متفاوتی خواهند داشت.

انواع فیش و اتصالات

 برای ارتباط کابل ها به دستگاه ها انواع مختلفی از اتصالات موجود است. شامل سوکت شبکه، فیش های BNC، فیش AV، فیش آداپتوری و … است. برای اطلاعت بیشتر می توانید به مطلب انواع کابل، فیش و اتصالات در دوربین مداربسته مراجعه کنید. در تصویر مقابل تفاوت فیش و پورت در سیستم های تحت شبکه و آنالوگ مشاهده می شود.

2. روش اتصال اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه

در سیستم های تحت شبکه به دو طریق می توان اجزا را به هم متصل کرد. در شیوه اول دوربین ها از طریق کابل شبکه به دستگاه ضبط کننده یا NVR متصل می شوند. برای برق دوربین ها نیز می توانید هر دوربین را مستقیماً توسط یک آداپتور، تامین کنید. مانیتور یا صفحه نمایش نیز برای کار نظارت بر تصاویر دوربین های به دستگاه NVR متصل خواهد شد. در دستگاه NVR هارددیسک نصب است تا نقش حافظه سیستم مداربسته تحت شبکه را به عهده بگیرد.

اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه

در شیوه دوم بین دوربین مداربسته IP و دستگاه NVR از سوئیچ استفاده می شود. به این ترتیب که دوربین ها به سوئیچ متصل شده و سپس سوئیچ به NVR وصل خواهد شد. در این روش صفحه نمایش مانند شیوه اول به ان وی آر متصل می شود. تامین برق دوربین نیز همانند حالت قبل هر دوربین با یک آداپتور تامین خواهد شد. گرچه می توان در هر دو شیوه سیستم های شبکه از آداپتور مرکزی نیز بهره برد.

اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه

3. فناوری POE در سیستم های تحت شبکه

اما فناوری وجود دارد که اگر اجزای سیستم تحت شبکه به آن مجهز باشند نیازی به کابل کشی برای تامین برق دوربین های مداربسته IP نیست. این تکنولوژی کمک می کند تا دوربین ها از طریق کابل شبکه هم دیتا ارسال و هم برق دریافت کنند. در شیوه اول می توانید از دستگاه های NVR ای که دارای سوئیچ داخلی POE هستند، استفاده کنید. در شیوه دوم نیز نیاز به سوئیچ POE دارید. گر چه تجهیزاتی مانند اینجکتور و اسپیلیتر POE تولید شده است تا تبدیل اجزای معمولی شبکه به POE میسر شود.

4. اجزای فرعی سیستم مداربسته تحت شبکه

در کنار اجزای اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه شما با اجزای دیگری نیز مواجه خواهید شد که انتخاب و خرید آنها کاملاً اختیاریست. طبق کاربری که از سیستم مداربسته انتظار می رود این اجزا خریداری و نصب می شوند. مانند میکروفن که اگر دوربین های مداربسته دارای میکروفن داخلی باشند باز هم ممکن است نیاز به میکروفن خارجی ایجاد شود.

5. تجهیزات نصب سیستم دیجیتال

داکت: در مقاله داکت در دوربین مداربسته چیست؟ به طور مفصل در ارتباط با آن توضیحات آمده است. به اختصار می توان گفت داکت ها محفظه های باریک پلاستیکی هستند. کابل ها و اتصالات برای حافظت بیشتر در داکت قرار می گیرند. داکت ها دارای درب هستند که بدین وسیله می توان تجهیزات را در داخل آنها کنترل نمود. استفاده از داکت به دلیل جنس پلاستیکی آنها در محیط های مسقف توجیه بیشتری دارد. ضمن بالا بردن ضریب حفاظتی کابل ها، جلوه زیبا و مرتبی به مسیر کابل ها در اماکن می بخشد.

لوله فلکسی و لوله فلزی: یکی از تجهیزات مورد استفاده در نصب دوربین مداربسته لوله فلکسی است. استفاده از لوله فلکسی در دوربین مداربسته می تواند نظم بیشتری به عملیات نصب بدهد. این لوله ها قابلیت انعطاف پذیری داشته و از جنس فلزی با روکش پلاستیک هستند. بنابراین می توان از آنها در محیط های خارجی نیز استفاده نمود. لوله فلزی نیز جهت محافظت از کابل ها به کار می رود اما انعطافی ندارد.

باکس پلاستیکی: از باکس پلاستیکی برای محافظت کردن از آداپتور دوربین ها و یا اتصالات آنها استفاده می شود و معمولا در کنار دوربین ها قرار می گیرد.

سایر تجهیزات سیستم مداربسته دیجیتال

دستگاه UPS: از دستگاه UPS می توان در هنگام قطع برق استفاده نمود. این دستگاه انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و در هنگام قطعی برق، برق دستگاه ها را تامین می کند. این دستگاه با توجه به توان مصرفی اجزای شبکه باید انتخاب شود. انواع مختلفی ز UPS وجود دارند که برخی از آنها Online و برخی دیگر Offline  هستند.

رک: رک ها محفظه های درب داری هستند که برای محافظت از دستگاه NVR مورد استفاده قرار می گیرند. رک ها دارای اندازه های متفاوتی هستند که با توجه به میزان فضای فیزیکی موجود می توان آن را خریداری نمود. البته علاوه بر اندازه شما نوع ایستاده و یا دیواری آن را با توجه به محل قرارگیری دستگاه NVR می توانید انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

5/5 - (1 امتیاز)