دوربین های مداربسته هر بار دنیای جدیدی را پیش روی ما باز می کنند. در مقابل قابلیت های جدید و پیشرفته دوربین مداربسته، ضبط صدا از ابتدایی ترین آنها است. نوع دوربین های مداربسته براساس نوع نیاز انتخاب و نصب می شوند. ممکن است فردی دوربین مداربسته نصب کند ولی ضبط صدا در دوربین را ضروری نداند و از این قابلیت استفاده نکند. برای پاسخ به سوال آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند باید گفت امکان ضبط صدا در دوربین مداربسته وجود دارد. برخی مجهز به میکروفن هستند و برخی می توانند مجهز به میکروفن شوند و برخی دیگر نه میکروفن دارند و نه می توانند مجهز شوند.

در ادامه این مقاله می خوانیم:

  1. از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند؟
  2. کدام دوربین‌ها صدا ضبط می‌کند
  3. انواع میکروفن دوربین مداربسته
  4. سایر روش ها در جستجوی میکروفن دوربین مداربسته
  5. آیا ضبط صدا با دوربین مداربسته قانونی است؟
  6. میزان کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته چقدر است؟

1. از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند ؟

در انواع مختلف دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا، امکان ضبط صدا متفاوت است. حال ما از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می‌کند. با توجه به روش‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم شما قادر به تشخیص دوربین‌هایی هستید که صدا ضبط می‌کنند. اما کاربران دوربین مداربسته در همه مواقع از میکرفن دوربین مداربسته استفاده نمی‌کنند. در برخی اوقات آن را غیر فعال کرده و تنها تصویر دوربین را دریافت می‌کنند. برای دریافتن این موضوع باید به تصاویر زنده و یا Playback دسترسی پیدا کنید. در این مواقع علامت بلندگو در کنار صفحه مربوط به هر دوربین بیان کننده فعال بودن یا غیر فعال بودن میکروفن آن دوربین است. اما اگر به تصاویر دسترسی ندارید و تنها می‌خواهید بدانید آیا دوربین می‌تواند  صدا ضبط کند یا خیر در ابتدا باید از وجود میکروفن مطلع شوید، اما چگونه؟ برای راحتی کار دوربین ها را از نظر شکل ظاهری در ارتباط با میکروفن در دوربین مداربسته به دو دسته تقسیم می‌کنیم.

2. کدام دوربین ها صدا ضبط می کند

دسته اول دوربین مداربسته مجهز به میکروفن

میکروفن در این نوع دوربین های مداربسته فارغ از این که آنالوگ HD است یا تحت شبکه، روی دوربین تعبیه شده است. دوربین مدار بسته شنود دار در واقع دوربین‌های مداربسته مجهز به میکروفن است. در این مدل دوربین ها برای دانستن این که آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند کافیست بدنه دوربین را از نزدیک ببینید. حفره ای کوچک روی بدنه آنها قابل مشاهده است که همان محل میکروفن دوربین مداربسته است.

در گذشته چنین امکانی در دوربین های آنالوگ وجود نداشت و فقط دوربین های تحت شبکه (IP) در این دسته قرار می گرفتند. در حالی که با آمدن دوربین های آنالوگ HD میکروفن داخلی در این نوع دوربین ها تعبیه شد و دوربین های آنالوگ HD (توربو) نیز در این دسته قرار گرفتند.

در برخی از این دوربین ها میکروفن در پوشش وقاب است که قابل رویت نیست. در این حالت نمی توان فهمید آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند یا خیر.  بنابراین با دسترسی به دیتا شیت دوربین به سادگی می توان متوجه وجود دوربین داخلی در دوربین شد. عبارت built-in mic در مشخصات دوربین به مفهوم وجود میکروفن داخلی است.

دسته دوم دوربین مداربسته قابل تجهیز به میکروفن

دوربین های دسته دوم دوربین های مداربسته ای هستند که می توانند به میکروفن مجهز شوند.

  • دوربین های آنالوگ

    در سیستم آنالوگ در دستگاه DVR پورت ورودی میکروفن وجود دارد. به این ترتیب میکروفن را به دستگاه دی وی ار متصل کرده و خود میکروفن در اطراف دوربین نصب می‌شود. در برخی از انواع دوربین‌های آنالوگ با قابلیت ضبط صدا سه کابل  ورودی برق، انتقال تصویر و خروجی صدا وجود دارد. این شکل از دوربین در سیستم آنالوگ در اغلب برندها وجود ندارد. شکل اتصال میکروفن به دی وی ار در سیستم آنالوگ مرسوم‌تر است.

  • دوربین های تحت شبکه (IP)

    در دوربین های تحت شبکه (IP) با قابلیت ضبط صدا میکروفن از طریق پورت AV به خود دوربین متصل می‌شود. برای شناسایی این نوع دوربین اگر پارت نامبر آن را بدانید حرف S  (sound support) در انتهای آن معرف پشتیبانی دوربین از میکروفن است.

در این نوع دوربین ها ما از کجا متوجه شویم که آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند یا خیر، در اطراف دوربین جستجو می کنیم. معمولاً در این نوع دوربین ها میکروفن در فاصله ای حدود یک متری از محل نصب دوربین قرار داده می شود. وجود روزنه یا حفره ای در آن حوالی این امکان را می رساند که میکروفن مربوط به دوربین در آن جا باشد. گاهی میکروفن در حفره قرار ندارد بلکه روی سقف یا دیوار نصب شده است. با آشنایی انواع میکروفن‌ها می‌توانید از روی شکل آنها نیز متوجه وجود میکروفن شوید.

3. انواع میکروفن در دوربین مداربسته

میکروفن در دوربین مداربسته آنهایی که به طور مجزا متصل می‌شوند، از نظر شکل ظاهری به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند

1.میکروفن گلفی

آیا دوربین مداربستهخ صدا ضبط می کند

2. میکروفن باکس

آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند

3. میکروفن سوزنی

میکروفن‌های سوزنی یا مدادی بیشتر به صورت مخفی نصب می شوند. اما دو مدل دیگر در صورت نصب به راحتی می توان متوجه وجود میکروفن در اطراف دوربین مداربسته شد.

4. سایر روش ها در جستجوی میکروفن دوربین مداربسته

یکی از روش‌ها، جستجوی مدل دوربین مداربسته در اینترنت است. به این ترتیب با مطالعه مشخصات آن می توان متوجه وجود میکروفن داخلی در درون دوربین شد و یا این که از اتصال میکروفن پشتیبانی می کند یا خیر. استفاده از دستگاه های میکروفن یاب نیز در دسته دوم دوربین های مداربسته می تواند یک راه حل باشد. این دستگاه با ارسال امواج الکترومغناطیس به یافتن میکروفن کمک می کند. با نزدیک شدن دستگاه به میکروفن صدای سوت شنیده می شود. به این ترتیب به راحتی می توانید میکروفن جاسازی شده را پیدا کنید.

در نهایت از طریق گوشی موبایل نیز می توان وجود میکروفن را کشف نمود. برای این منظور نرم افزارهایی وجود دارند که با نصب در گوشی امکان ردیابی میکروفن را فراهم می کند. البته قدرت گوشی موبایل بسیار محدودتر از دستگاه حرفه ای است.

5. آیا ضبط صدا با دوربین مداربسته قانونی است؟

قانون در ارتباط با ضبط صدا با دوربین مداربسته نیز مشابه نصب دوربین مداربسته عمل می‌کند. در صورتی که حریم شخصی افراد نادیده گرفته شود و به آنها لطمه بزند چنین کاری غیر قانونی است. نصب دوربین مداربسته همراه با ضبط صدا در اماکنی مانند ادارات، مدارس، سالن های نمایش و..  باید به کارمندان و افرادی که در آنجا تردد دارند به نحوی از این که دوربین مداربسته صدا ضبط می کند، اطلاع رسانی شود. در مواردی نیز نیاز به دریافت مجوز از مراجع قانونی است.

این اطلاع رسانی باید کامل صورت بگیرد. به این ترتیب که اگر با نصب تابلو این امر انجام می‌شود نباید در ذهن این ابهام را ایجاد کند که آیا دوربین مداربسته صدا ضبط می کند! یا فقط تصویر ثبت می شود.

6. میزان کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته چقدر است؟

در کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته فاکتورهای مختلفی دخالت دارند. کیفیت میکروفن و عوامل خارجی از جمله میزان شلوغی و وجود صداهای مختلف در محل نمونه از این فاکتورها است. حتی محل نصب میکروفن در جایی با آلودگی صوتی بالا مانند نزدیک پنجره نیز بر کیفیت صدای ضبط شده تاثیر گذار است. فاصله میکروفن تا محل گفتگو یا کانون صدا نیز از دیگر موارد موثر در کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته است.

به طور کلی کیفیت صدای میکرفن هایی که مجزا در کنار دوربین مداربسته قرار می گیرند کیفیتی بالاتر از میکروفن های تعبیه شده روی دوربین مداربسته دارند. همچنین دست شما برای انتخاب نوع کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته را باز می گذارد. برخی از این میکروفن ها قابل تنظیم نیز هستند. صدای میکروفن های ولوم دار یا قابل تنظیم به وسیله پیچی که در ساختار آنها وجود دارد، تنظیم می شود.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

4.5/5 - (2 امتیاز)