دوربین مداربسته راه حلی برای حفظ امنیت اماکن مختلف محسوب می شود. ساختمان های مسکونی نیز از این اماکن مستثنی نیستند، اما با توجه به این که در گروه اماکن خصوصی است رعایت مواردی ضروری است. نصب دوربین مدار بسته در منزل و واحدهای مسکونی شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در این مقاله سعی داریم به این موضوعات بپردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. مراحل نصب دوربین مدار بسته در منزل
  2. طریقه نصب دوربین مدار بسته در منزل
  3. اهمیت نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی
  4. انتخاب نوع دوربین برای نصب در آپارتمان و واحدهای مسکونی
  5. تعیین محل نصب دوربین مداربسته در واحدهای مسکونی
  6. منع قانونی در نصب دوربین مداربسته در منزل
  7. کلام پایانی در تجهیز ساختمان های مسکونی به دوربین مداربسته

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

1. مراحل نصب دوربین مداربسته در منزل و آپارتمان

  1. ارزیابی مکان و نقاط حساس جهت نصب دوربین
  2. تخمین تعداد دوربین مدار بسته
  3. دریافت مشاوره تخصصی برای مشخص شدن نوع دوربین
  4. انتخاب و خرید دوربین مداربسته و تجهیزات وابسته
  5. نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته
  6. تست و تنظیمات نهایی

گاهی افراد از ضرورت نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی غافل هستند. با این حال کاربرد این وسیله در سال های اخیر بیش از پیش خود را نشان داده و توانسته جایگاه خوبی را در بین افراد باز کند. در بیشتر مکان ها از جمله خیابان ها، بزرگراه ها، مراکز آموزشی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و… برای حفظ امنیت آن محیط از دوربین مداربسته کمک گرفته شده است. در منازل و ساختمان های مسکونی، برج ها و آپارتمان ها دغدغه و نگرانی ساکنین در مورد بالا بردن امنیت، مشترک است و نصب دوربین می تواند گزینه مناسبی باشد.

در ادامه به نقش نصب دوربین در منازل و چگونگی مشخص کردن نوع دوربین و تعیین محل مناسب برای نصب دوربین مداربسته در منزل را شرح می دهیم.

2. طریقه نصب دوربین مدار بسته در منزل

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین در منزل شامل:

  1. دوربین مداربسته
  2. دستگاه ضبط
  3. هارددیسک
  4. مانیتور
  5. کابل
  6. فیش یا سوکت
  7. میکروفن، موس و لوازم جانبی مانند کابل HDMI، رک و…

با توجه به اینکه تکنولوژی انتخابی برای سیستم نظارتی چیست (آنالوگ HD یا تحت شبکه) تجهیزات و لوازم براساس آن تغییراتی خواهند داشت. به عنوان مثال اگر سیستم تحت شبکه است باید دوربین IP و دستگاه NVR ، کابل شبکه، سوکت، سوئیچ و مودم تهیه کنید. اگر سیستم آنالوگ HD است دوربین آنالوگ  HD و دستگاه  DVR، کابل کواکسیال و فیش BNC تهیه کنید. میکروفن الزامی نیست و شما می‌توانید در صورت نیاز تهیه کنید. همچنین برخی از دوربین‌های مداربسته خود دارای میکروفن داخلی هستند.

نکته: اگر به انتقال تصویر در سیستم آنالوگ نیاز دارید باید مودم نیز تهیه کنید.

مراحل نصب دوربین در آپارتمان یا منزل

  1. دوربین‌های مداربسته را در محل مشخص شده نصب کنید و جهت دوربین را به طور تقریبی تنظیم کنید و تنظیم دقیق را بعد از اتصال به دستگاه و مشاهده تصویر آنها انجام خواهید داد.
  2. کابل‌ها را به میزان فاصله دوربین تا دستگاه اندازه  بزنید و دو سر آن را سوکت یا فیش نصب کنید. اگر دوربین آنالوگ HD است باید فیش BNC را به کابل کواکسیال متصل کنید. برای دوربین IP کابل شبکه را سوکت بزنید. می‌توانید از پچ کورد هم استفاده کنید.
  3. هارددیسک را در درون دستگاه ضبط نصب کنید.
  4. یک سر کابل به دستگاه و سر دیگر را به دوربین متصل کنید. (اگر دستگاه شما NVR است و سوئیچ آنبرد ندارد باید سر دیگر کابل به سوئیچ متصل شود نه دستگاه)

محل اتصالات و پورت دستگاه DVR

طریقه نصب دوربین مداربسته آنالوگ در منزل

تصویر بالا دستگاه دی وی ار داهوا 4 کاناله است. همانطور که ملاحظه می‌کنید پورت‌های مختلف دستگاه در تصویر مشخص شده‌اند. ممکن است پنل پشتی دستگاه ضبط شما کمی متفاوت باشد. اما این پورت‌ها برای همه دستگاه‌ها تقریباً مشابه است. این احتمال وجود دارد که در برخی از برندها چند پورت بیشتر نیز وجود داشته باشند مانند خروجی ویدئو BNC، فرمان دوربین PTZ.

محل اتصالات و پورت دستگاه NVR

طریقه نصب دوربین مداربسته شبکه در منزل

5. بعد از اتصال کابل‌ها، آداپتورها را متصل کنید. هم دوربین و هم دستگاه.

6. مانیتور و ماوس را به دستگاه ضبط وصل کنید.

اگر از طریق پورت VGA مانیتور به دستگاه متصل باشد شما تنها تصاویر دوربین‌ها را خواهید داشت. در صورتی که در سیستم نظارتی شما اگر میکروفن دارید بهتر است از پورت HDMI استفاده کنید. با اتصال مانیتور از طریق این پورت و کابل HDMI شما علاوه بر تصاویر، صدای ضبط شده و یا ارسالی را نیز خواهید داشت. اگر میکروفن را به طور جداگانه تهیه کرده‌اید در سیستم آنالوگ باید به دستگاه DVR متصل شود. در سیستم شبکه در صورتی که دوربین IP از میکروفن پشتیبانی نکند به دستگاه NVR متصل می‌کنید.

کار نصب تمام شد. حال باید تنظیمات و تست را انجام دهیم.

3. اهمیت نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی

نصب دوربین مداربسته در هر مکانی از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان مثال نصب دوربین در برخی از مکان ها به علت حساسیت در نظارت آن مکان، اهمیت پیدا می کند. در برخی دیگر برای بالا بردن امنیت ساختمان و در برخی دیگر از هر دو جهت نظارتی و حفاظتی نصب دوربین حائز اهمیت است. نصب دوربین مدار بسته در منازل و آپارتمان از مکان هاییست که از هر دو جهت نظارتی و امنیتی دارای اهمیت است.

4. انتخاب نوع دوربین برای نصب در آپارتمان و واحدهای مسکونی

دوربین های مداربسته در دو گروه آنالوگ و تحت شبکه یا همان IP تقسیم می شوند. با توجه به خصوصیات و قابلیت ها، کاربردهای متفاوتی دارند. ضمن این که بستر نصب و کابل کشی و قیمت و… نیز از تفاوت های این دو گروه است. فارغ از نوع تکنولوژی دوربین مدار بسته، زاویه دید، کیفیت تصویر، مدل و ساختار ظاهری و… نیز باید در نظر گرفته شود. به طور مثال دوربین های مداربسته دام اغلب برای محیط های داخلی (مانند داخل پارکینگ، راهرو) پیشنهاد می شوند و دوربین های بولت برای محیط های خارجی (حیاط، بیرون درب ورودی).

دوربین های مداربسته آنالوگ علاوه بر نصب و تنظیمات آسان از قیمت های مناسب تری نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه برخوردار هستند. معمولاً در بیشتر پروژه های معمولی با هدف کلی نظارت و بدون حساسیت خاص از سیستم های آنالوگ استفاده می کنند. به این ترتیب برای نصب دوربین مدار بسته در منزل و ساختمان های مسکونی می تواند یک راه حل و گزینه مناسب باشد. در پروژه های مسکونی و منازل این نوع سیستم رایج ترین نوع دوربین مداربسته به کار رفته است.

این موضوع مانعی برای استفاده از دوربین های تحت شبکه در نصب دوربین در واحد های مسکونی نیست. اگر در منزل غیر از اهداف کلی نظارت و حفاظت، اهداف دیگری را دنبال می کنید و از جهت قیمت محدودیتی ندارید می توانید از دوربین های IP استفاده کنید. چرا که دوربین های تحت شبکه، به دلیل وجود قابلیت ها و پردازش های تصویری خاص گران قیمت ترند و در شرایط خاص کاربرد دارند. در ارتباط با طریقه نصب و تنظیمات روند پیچیده تری خواهند داشت. در انواع دوربین ها نوع دوربین بی سیم نیز برای منازل به کار می رود. این دوربین ها به علت ظاهر و نصب آسان در بین مشتریان محبوبیت پیدا کرده است. اما لازم به ذکر است این دوربین ها از دوام و پایداری دوربین های با سیم برخوردار نیستند و مشکلاتی به همراه خواهند داشت.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

5. تعیین محل نصب دوربین مدار بسته در منزل و واحدهای مسکونی

زمانی که صحبت از نصب دوربین مداربسته می شود موضوع این مطرح است که کدام نقطه قرار است مورد حفاظت قرار گیرد. به بیان دیگر کدام ناحیه از نظر امنیتی و رویداد های مختلف باید زیر نظر گرفته شود. این موضوع بسیار اهمیت دارد چون اگر محل نصب دوربین درست انتخاب نشود عملا نصب دوربین کار بی فایده ای بوده است. در مشخص کردن محل نصب دوربین مدار بسته علاوه بر جهت دوربین و زاویه دید، ارتفاع نصب دوربین مداربسته نیز موثر است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر مقاله مربوط به استاندارد ارتفاع نصب دوربین مداربسته را بخوانید.

نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی

رایج‌ترین نقاط نصب دوربین مداربسته در منزل عبارتند از:

  • درب ورودی ساختمان
  • پارکینگ
  • راهرو و راه پله ها
  • آسانسور
  • حیاط
  • حیاط خلوت و محوطه ی اطراف ساختمان
  • پشت بام

بر اساس این که ساختمان مسکونی چگونه است برج، مجتمع، آپارتمان و یا منازل ویلایی باشد موارد بالا تغییر خواهد کرد. ممکن موردی افزوده و یا موردی از آن لیست حذف شود.

نصب دوربین مداربسته در مشاعات واحد مسکونی

مشاعات در ساختمان های مسکونی شامل راه پله، لابی، راهرو، حیاط، پارکینگ و… می شود. در صورت نیاز به نصب دوربین مداربسته در هر کدام از این بخش ها، لازم است با کارشناس این حوزه مطرح شود. در این صورت در هنگام بازدید از محل، او می تواند یک نقشه کلی از قرارگیری دوربین ها تهیه کند. این نقشه کمک خواهد کرد تا تعداد حدودی دوربین های مورد نیاز مشخص شود. از طرف دیگر براورد هزینه های پرداختی برای نصب دوربین مداربسته نیز به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

یکی از محل هایی که می توان آنجا دوربین نصب کرد آسانسور است. خصوصاً در ساختمان های بزرگ که رفت و آمد با این وسیله بسیار زیاد است و شاید نیاز به یک ابزار نظارتی و کنترلی در آن احساس شود. نصب دوربین مداربسته در آسانسور از دو جهت مورد توجه است: 1- ابزاری برای پیشگیری از ورود افراد غیر مجاز و سارقین و 2- همین طور در صورت بروز حادثه یا اتفاقی درآسانسور، دیگران مطلع و اقدامات لازم سریع تر انجام خواهد گرفت.

با توجه به ساختار آسانسور و حرکت آن، نصب دوربین مداربسته در آن کمی دشوار است و نیاز مهارت دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم کار نصب دوربین را به شرکت نصب دوربین مدار بسته معتبر بسپارید. در نصب دوربین در آسانسور از تراول کابل ها استفاده می شود. این کابل ها به صورت چند رشته سیم با یک پوسته و در یک راستا به شکل تخت کنار هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است. این طراحی کابل به آن کمک می کند در هنگام بالا و پایین رفتن آسانسور کابل دچار خمیدگی و به مرور قطعی نشود. البته روش های دیگری در نصب دوربین مداربسته آپارتمان وجود دارد.

نصب دوربین در پارکینگ اختصاصی

پارکینگ در هر مجموعه ای چه مسکونی و چه تجاری جزء مکان های حساس محسوب می شود. یکی از نقش های دوربین مداربسته نظارت و کنترل است. با توجه به این که افراد اتومبیل و یا هر وسیله نقلیه دیگر خود را در پارکینگ ها نگهداری می کنند، لذا کنترل و حفاظت از سرمایه های افراد، دارای اهمیت بالایی است. گاهی اوقات در مجتمع های بزرگ مشخص کردن عاملین یک اتفاق کار سختی می شود. در حالی که اگر آن اتفاق در پارکینگ رخ داده باشد، وجود دوربین مدار بسته بسیار کمک کننده است.

نصب دوربین مداربسته هم در داخل پارکینگ و در مقابل درب ورودی و هم درب خروجی قرار گیرد. به این ترتیب در صورت نیاز به مشاهده کل محوطه پارکینگ، تمامی محیط تحت پوشش دوربین است.  در آپارتمان های جنوبی که پارکینگ در قسمت جلوی درب ورودی ساختمان قرار دارد، نصب دوربین علاوه بر نظارت بر خودروها امکان نظارت بر بخشی از ورود و خروج افراد از ساختمان را نیز فراهم می کند.

6. منع قانونی در نصب دوربین مداربسته در منزل و ساختمان مسکونی

بهتر است قبل از اقدام به هرکاری، به طور کامل جزئیات آن بررسی شود. از جمله این که شرایط اجرا و انجام آن کار چگونه است و یا آیا ممانعتی برای اجرا از نظر قانون وجود دارد یا خیر و… . نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی نیز مستلزم آگاهی از قوانین آن است. در غیر این صورت ممکن است نصب دوربین، تجاوز به حریم خصوصی تلقی شود و در آن صورت مسائل و پیگردهای قانونی پیش خواهد آمد.

در صورتی که در آپارتمان و مجتمع اقدام به نصب دوربین مداربسته می نمایید حتماً رضایت تمامی اهالی ساختمان را جلب نمایید. موافقت حداکثری تعداد ساکنین نیز می توان موضوع نصب را اجرایی کند. بنابراین در نصب دوربین مداربسته آپارتمان نیاز به تایید کتبی اعضای مجمع ساختمان وجود دارد. کار نصب زیر نظر مدیر ساختمان انجام می شود.

دقت داشته باشید دوربین نباید روی حریم شخصی افراد دید داشته باشد، به طور مثال اتاق ها. مخالفت با نصب دوربین مداربسته در آپارتمان ها یکی از موضوعاتی است که بسیاری را دچار چالش و نگرانی کرده است. اگر حریم شخصی افراد نقض نشود، نصب دوربین ابزار بسیار مفید در ساختمان های مسکونی است. همچنین همه افراد آن ساختمان باید از وجود دوربین مطلع باشند. برای مطالب بیشتر در ارتباط با قانون های نصب دوربین مدار بسته این مقاله را مطالعه کنید.

7. کلام پایانی در تجهیز ساختمان های مسکونی به دوربین مداربسته

با توجه به این که نصب دوربین مداربسته کاری تخصصی است، توصیه می شود قبل از خرید دوربین به نکات زیر دقت نمایید:

  • حتماً با افراد متخصص و کارشناس در این حوزه مشورت کنید.
  • با اطلاع از نوع کاربری و نیازتان اقدام به خرید دوربین نمایید.
  • پرداخت هزینه بالاتر الزامی برای بهترین دوربین مداربسته برای شما نیست.
  • برای نصب دوربین مداربسته نیز به شرکت های نصب دوربین مداربسته معتبر و شناخته شده مراجعه کنید.
  • توصیه و تاکید ما بر این است که از برندهای معتبر دوربین مداربسته، انتخاب و خرید کنید. ممکن است تصور کنید دوربین مداربسته با برند متفرقه و شناخته نشده ارزان تر تمام می شود.اما باید یادآوری کنم برای خرید این دوربین ها در ابتدا هزینه کمتری پرداخت می کنید ولی به مرور هزینه های جانبی بسیاری همراه دارد. هزینه تعمیر و سرویس چند باره این دوربین ها، کیفیت نامطلوب و اختلالاتی که بعد از مدت کوتاهی در عملکرد آنها پیش می آید. عدم وجود یک شرکت یا نمایندگی معتبر به عنوان پاسخگو و پشتیبانی کننده این سری از محصولات. نبود قطعات استاندارد برای دوربین های noname و متفرقه از دیگر دردسرهای خرید این نوع دوربین مدار بسته است.
4.6/5 - (7 امتیاز)