یکی از اجزای اصلی سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD دستگاه ضبط DVR است. اما DVR چیست و چگونه کار می کند. نقش اصلی دستگاه DVR در سیستم مداربسته ضبط و مدیریت تصاویر دریافتی از دوربین هاست. دستگاه های DVR در سیستم مداربسته آنالوگ HD را HD-DVR نیز می نامند. سوالی که مطرح می شود این است که: DVR مخفف چیست؟ دی وی آر مخفف عبارت Digital Video Recorder به مفهوم ضبط کننده ویدئو دیجیتال است. دستگاه های DVR را می توان بر اساس تعداد کانال دسته بندی نمود. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر جهت خرید راهنمای خرید دی وی ار را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی انواع دستگاه ها دی وی آر، مشخصات آنها و قیمت DVR می پردازیم.

آنچه در این مقاله آمده است فیلم آموزشی معرفی DVR به همراه عناوین زیر:

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

فیلم مشخصات دستگاه DVR

1. عملکرد دستگاه DVR

عملکرد DVR چیست و چه نقشی در سیستم های مداربسته دارد. همان طور که در بالا اشاره شد دی وی آر وظیفه ضبط تصاویر دوربین مداربسته را به عهده دارد. با این حال کارهای دیگری نیز در حین ضبط تصاویر انجام می شود که بخش مهم آن در دستگاه دی وی آر صورت می گیرد. برخی تنظیمات روشنایی تصویر، رنگ و… نیز در این دستگاه قابل تنظیم است.

ثبت تصاویر دوربین مداربسته: برای ضبط تصاویر، ابتدا دوربین های مداربسته تصاویر را به DVR ارسال می کنند، دستگاه علاوه بر فراهم نمودن امکان مشاهده هم زمان تصاویر، آنها را در هارددیسک ذخیره می کند. به این ترتیب در صورت نیاز در زمان دیگر می توانید فیلم و تصاویر دوربین مداربسته را بازبینی کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته: همچنین می توانید با استفاده از پورت شبکه این دستگاه را به شبکه متصل کنید و تصاویر را از طریق اینترنت مشاهده کنید.

آنالیز تصاویر: از امکاناتی DVR در اختیار کاربران قرار می دهد پردازش و تحلیل تصویر است. این قابلیت در مدل های قدیمی دی وی آر وجود نداشت. در حالی که ما شاهد گسترش قابلیت های مختلف در مدل های جدید این دستگاه هستیم. از جمله این قابلیت ها تشخیص حرکت، تشخیص نفوذ، تشخیص چهره، شمارش افراد، تشخیص عبور از خط و … می باشد.

2. آشنایی با پورت های DVR

در DVR چندین نوع پورت ورودی و خروجی وجود دارد که آشنایی با آنها کار با این دستگاه را ساده تر خواهد کرد

dvr چیست
  • پورت ورودی تصویر (Video Input): برای اتصال کابل تصویر دوربین مداربسته. کابل تصویر توسط فیش BNC به این پورت وصل می شود. به این پورت ها در دستگاه های ضبط کننده کانال نیز می گویند و تعداد این کانال تعیین می کند چند دوربین را می توان به دستگاه متصل کرد. به عنوان مثال اگر DVR دارای 4 کانال باشد، 4 دوربین آنالوگ می توان به آن متصل کرد.
  • پورت های خروجی (Video Out): برای اتصال به نمایشگر. از طریق کابل تصویر RG59، دستگاه دی وی ار به مانیتور یا نمایشگر متصل می شود و شما می توانید تصاویر را مشاهده نمایید.
  • پورت خروجی صدا (Audio Out): برای اتصال به اسپیکر
  • پورت ورودی صدا (Audio In): برای اتصال به میکروفن
  • خروجی HDMI و VGA: برای اتصال به مانیتور یا نمایشگر
  • خروج CVBS: برای اتصال به تلویزیون
  • پورت ارتباطی شبکه یا LAN: برای اتصال به دوربین IP یا سوئیچ شبکه. از طریق این پورت می توانید دستگاه دی وی ار را به شبکه داخلی متصل نمایید. دسترسی به تصاویر دوربین های مداربسته در کامپیوتر های داخل شبکه امکان پذیر خواهد شد. همچنین برای انتقال تصویر از طریق IP یا P2P از این پورت استفاده می شود.
  • پورت خروجی آلارم (Alarm): برای فعال کردن زنگ هشدار و اطلاع رسانی از بروز وقایع تعیین شده از این پورت استفاده می شود. (تنظیمات در منوی دستگاه انجام می شود.)
  • پورت USB برای اتصال به موس یا کیبورد و نیز فلش که برای backup گرفتن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طریق پورت RS485 : برای کنترل و ارسال فرمان به دوربین های گردان
  • ورودی برق: جهت اتصال کابل برق. نکته مهم این است که قبل از اتصال کابل برق ولتاژ استاندارد DVR را چک کنید تا دستگاه شما آسیب نبیند.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

3. ذخیره سازی DVR

دستگاه های دی وی ار دارای حافظه داخلی نیستند. در نتیجه برای ذخیره تصاویر دریافتی از دوربین های مداربسته باید هارددیسک روی دستگاه نصب شود. براساس نوع دستگاه خریداری شده حجم و تعداد هارددیسک قابل پشتیبانی متفاوت است. البته اغلب دی وی ار های امروزی از یک هارد با ظرفیت 6 ترابایت را پشتیبانی می کنند. با توجه به تعداد دوربین های سیستم مداربسته خود و کاربری ممکن است نیاز به حداکثر ظرفیت هارد قابل پشتیبانی داشته باشید. به عنوان مثال کاربری سیستم های نظارتی در مکان هایی با حساسیت بالا مانند بانک ها، طلا فروشی ها و… موجب می شود تعداد و ظرفیت بالایی از هارد را به کار برند.

4. مشخصات دستگاه DVR خوب

مشخصات DVR چیست و یک DVR خوب چه مشخصاتی دارد. برای انتخاب یک DVR خوب برای سیستم مداربسته لازم است چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات به شما کمک می کند تا علاوه بر خرید محصول با کیفیت، پرداخت هزینه منطقی، بتوانید یک DVR مناسب تهیه کنید. این دستگاه ها معمولا با تعداد کانال 4، 8، 16 و 32 به بازار عرضه می شوند. این که کدام یک از اینها برای سیستم شما مناسب تر است با موضوع بهترین مارک دستگاه کاملاً تفاوت دارد. یک DVR خوب صرفنظر از برند آن (که باید معتبر باشد)، باید دوربین های شما را پشتیبانی کند. از مشخصات مهم DVR می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد کانال
  • کیفیت ضبط
  • فرمت فشرده سازی
  • مدت زمان نگهداری فیلم

تعداد کانال

همان طور که در بالا اشاره شد DVR ها با تعداد کانال های متفاوت تولید می شوند. در هنگام نصب دوربین مداربسته، بنابر نیاز کاربری مکان مورد نظر و تعداد دوربین مورد نیاز باید تعداد کانال DVR تعیین شود. برای مثال  اگر شما دارای 9 دوربین مداربسته هستید باید یک دستگاه دی وی آر 16 کاناله تهیه کنید.

نوع DVR تعداد دوربین
دستگاه دی وی آر 4 کاناله: قابلیت پشتیبانی تا 4 دوربین
دستگاه دی وی آر 8 کاناله: قابلیت پشتیبانی تا 8 دوربین
دستگاه دی وی آر 16 کاناله: قابلیت پشتیبانی تا 16 دوربین
دستگاه دی وی آر 32 کاناله: قابلیت پشتیبانی تا 32 دوربین

کیفیت ضبط

کیفیت ضبط تصاویر گاهی به صورت ویژه مهم است. چرا که هر چه کیفیت تصاویر ثبت شده بهتر باشد، جزئیات بیشتری از محیط و رویدادها به دست می آید. شاید این سوال مطرح شود که کیفیت دوربین مداربسته چه جایگاهی دارد؟ مگر دوربین مداربسته با کیفیت بالا تصاویر بهتری را ارائه نمی کند در این صورت تاثیر کیفیت DVR چیست. تصور عموم بر این است که هر چه دوربین با کیفیت بیشتری تصاویر را ارسال کند، تصاویر نیز با کیفیت بالا ذخیره می شوند.

 باید گفت این ذهنیت هم درست و هم نادرست است. به عنوان مثال اگر دوربینی با کیفیت تصویر 4 مگاپیکسل و DVR با پشتیبانی تا کیفیت 4 مگا پیکسل داشته باشید، تصاویر با کیفیت 4 مگا پیکسل قابل ثبت هستند. به عبارت دیگر با همان کیفیتی که ارسال شده اند ضبط و ذخیره می شوند. اما اگر دوربینی با کیفیت تصویر 8 مگا پیکسل را به همین دستگاه متصل کرده باشید، باز هم نهایت کیفیت تصویر 4 مگا پیکسل است نه 8 مگاپیسل. بنابراین در زمان تهیه دستگاه و دوربین تطابق کیفیت آنها را در نظر بگیرید.

فرمت فشرده سازی

فرمت های ذخیره سازی مختلفی در دوربین های مداربسته برای ضبط تصاویر و فیلم وجود دارد. بسته به نوع آن ها حجم فایل های ذخیره شده می تواند متفاوت باشد. فرمت های فشرده سازی یکی از مهمترین مسائل در دستگاه های ذخیره ساز است. زیرا کم کردن حجم ذخیره سازی میزان حافظه و هارد مورد استفاده را کاهش می دهد. همچنین در کاهش هزینه ها مانند هزینه خرید هارد نقش موثری دارد. از رایج ترین فرمت های فشرده سازی در سیستم های مداربسته می توان فرمت H.265 و H.264 را نام برد. کدک H.264  نسخه قبلی کدک H.265 است. برای بازپخش تصاویر که با فرمت های فشرده سازی ذخیره شدند، لازم است از پلیرهای مختص آن فرمت استفاده کنید.

مدت زمان نگهداری فیلم

مدت زمان  نگهداری تصاویر و فیلم دوربین مداربسته بر روی دی وی آر به عواملی مانند ظرفیت هارد نصب شده، نحوه ضبط تصاویر، فرمت فشرده سازی و… بستگی دارد. به طور مثال مدت زمان نگهداری تصاویر به صورت ضبط 24 ساعته کمتر از ضبط در حالت تشخیص حرکت است. کیفیت تصویر هر چه بالاتر باشد مدت نگهداری تصاویر در DVR کاهش می یابد. در تنظیمات دستگاه می توانید با فعال کردن گزینه مربوطه، ضبط به گونه ای انجام شود که در صورت پر شدن حافظه، ضبط متوقف نشده و روی اطلاعات قدیمی تر ذخیره شود.

تعداد فریم ذخیره سازی نیز در حجم اطلاعات ذخیره شده تاثیرگذار است. پیشنهاد می کنیم در صورتی که دوربین ها در مکانی نصب شده اند که جزئیات حرکات چندان مهم نیستند، تنظیمات روی تعداد فریم کمتری باشد. در نتیجه باعث ضبط فیلم و تصاویر در حجم کمتری خواهد شد و مدت نگهداری تصاویر بالاتر می رود.

5. قابلیت های DVR چیست

قابلیت های DVR در تمام دستگاه دی وی ار یکسان نیست اما به طور کلی به برخی از آنها اشاره می کنیم. برای انتخاب دستگاه مورد نظر می توانید با مشاورین گروه امنیتی آریانا تماس بگیرید.

قابلیت motion detection: قابلیتی که کمک می کند تا مدت زمان بیشتری سیستم نظارتی شما ضبط کند. این قابلیت امکان ضبط تصاویر در زمانی که حرکتی را تشخیص دهد، را فراهم می کند. هنگامی که حرکتی در ناحیه تحت پوشش دوربین اتفاق می افتد، ضبط آغاز می شود و تصاویر و وقایع ذخیره می شوند.

قابلیت line crossing: با مشخص کردن خطی فرضی می توانید با استفاده از این قابلیت به محض عبور هر فرد یا سوژه از طریق دستگاه دی وی ار مطلع شوید.

اعلان هشدار: تنظیمات دستگاه را می توانید به گونه ای انجام دهید تا در صورت مشاهده حرکت و یا قطع تصویر آلارم دستگاه به صدا در آید. همچنین هشدار وقوع این رخداد می تواند به صورت ایمیل به آدرس ایمیل شما ارسال شود.

پوشاندن بخشی از تصویر: شما می توانید بخشی از تصویر را در هنگام ضبط ماسکه کنید. با مشخص نمودن ناحیه مورد نظر هنگامی که تصاویر ثبت می شوند آن نواحی از دید دوربین مخفی می ماند.

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

6. قیمت DVR

دستگاه دی وی ار 4 کانال هایک ویژن مدل DS-7204HQHI-K1

dvr چیست
  • تعداد کانال: 4 کانال (به علاوه پشتیبانی از 2 عدد دوربین IP)
  • کیفیت ضبط: پشتیبانی از دوربین ها تا 3 مگاپیکسل
  • تعداد و ظرفیت هارد: پشتیبانی از یک عدد هارد با ظرفیت 6 ترابایت
  • خروجی تصویر: VGA ،HDMI ،LAN ،CVBS
  • فرمت ذخیره سازی: H.265 Pro+/H.265 Pro/H.265/H.264+/H.264

قیمت: 2,662,000 تومان

دستگاه دی وی ار 8 کانال هایک ویژن مدل DS-7208HQHI-K1/ECO

dvr چیست
  • تعداد کانال: 8 کانال (به علاوه پشتیبانی از 2 عدد دوربین IP)
  • کیفیت ضبط: پشتیبانی از دوربین ها تا 3 مگاپیکسل
  • تعداد و ظرفیت هارد: پشتیبانی از یک عدد هارد با ظرفیت 6 ترابایت
  • خروجی تصویر: VGA ،HDMI ،LAN ،CVBS
  • فرمت ذخیره سازی: H.265 Pro+/H.265 Pro/H.265/H.264+/H.264

قیمت: 2,620,000 تومان

دستگاه دی وی آر 16 کانال هایلوک مدل DVR‐216G‐F1

dvr چیست
  • تعداد کانال: 4 کانال (به علاوه پشتیبانی از 2 عدد دوربین IP)
  • کیفیت ضبط: پشتیبانی از دوربین ها تا 3 مگاپیکسل
  • تعداد و ظرفیت هارد: پشتیبانی از یک عدد هارد با ظرفیت 6 ترابایت
  • خروجی تصویر: VGA ،HDMI ،LAN ،CVBS
  • فرمت ذخیره سازی: H.265 Pro+/H.265 Pro/H.265/H.264+/H.264

قیمت: 1,543,000 تومان

دستگاه دی وی آر 8 کانال هایلوک مدل DVR‐208G‐F1

dvr چیست
  • تعداد کانال : 8 کانال
  • ساپورت دوربین‌ها : تا 2 مگاپیکسل
  • تعداد و حجم هارددیسک قابل نصب : 1 عدد هارد تا 6 ترابایت
  • فرمت ذخیره سازی : H.264+
  • انواع خروجی : HDMI، VGA، LAN، USB، RS485

قیمت: 985,000 تومان

لیست قیمت انواع DVR

7. hybrid dvr چیست

نوعی از دی وی ار hybrid dvr است. سیستم مداربسته ترکیبی یا همان hybrid هر دو نوع دوربین های آنالوگ و تحت شبکه را پشتیبانی می کند. به عبارت ساده تر شما می توانید تصاویر دوربین های آنالوگ و IP را در یک DVR Hybrid یا دی وی ار ترکیبی ضبط کنید. با hybrid dvr استفاده از تجهیزات امنیتی آنالوگ نصب شده قبلی همراه با فناوری جدیدتر (تحت شبکه) برای شما فراهم می گردد. سیستم نظارتی خود را می توانید به سرعت به تجهیزات IP ارتقاء دهید.

از دلایلی که این نوع دستگاه ها طراحی و ساخته شد استفاده از نوع دوربین براساس نیاز با یک دستگاه ضبط کننده است. از دوربين هاي مداربسته آنالوگ در مکان هايي که وضوح تصوير و دقت مورد نياز نيست، استفاده کنید. در مقابل برای مکان هايي که نياز به دقت بيشتر در تصوير و جزئيات دارید از دوربين هاي مداربسته IP استفاده کنید.

8. انواع دستگاه DVR

 شاید جالب باشد بدانید طبقه بندی DVR چگونه است و گذشته از برند و تعداد کانال، گروه بندی دیگری می توان برای این دستگاه داشت یا خیر. DVR را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: دسته اول یا Stand Alone گروهی از دی وی ار ها هستند که به صورت مستقل عمل می کنند و نیازی به دستگاهی برای راه اندازی و کار ندارند. دسته دوم یا PC-based که به صورت کارت هستند و در کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. این DVR ها یک نوع کارت ضبط و پخش محسوب می شوند که تحت سیستم عامل امکان ضبط تصاویر روی هارد کامپیوتر را برای شما فراهم می کند. در گذشته کاربرد داشتند و امروزه کمتر از این قطعه استفاده می شود. این کارت دی وی ار به مادر برد کامپیوتر متصل می شد و سپس دوربین های مداربسته به پورت های این کارت و تصاویر بر روی کامپیوتر قابل دسترسی و مشاهده بودند. مانند تصویر که هر دو نوع دی وی ار را می توانید مشاهده کنید و این که تفاوت ظاهری دی وی ار در چیست کاملاٌ مشخص است.

نکته دیگر این است که دستگاه ضبط دی وی ار با ان وی ار متفاوت است. ممکن است مشابهت هایی داشته باشد اما در کل این دو دستگاه در دو سیستم مداربسته با فناوری متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقایسه دی وی ار با ان وی ار مقاله تفاوت DVR و NVR را بخوانید.

dvr چیست

9. سیستم عامل دستگاه dvr

یک DVR مستقل دارای یک سیستم عامل است که مبتنی بر رایانه شخصی است یا از یک سیستم عامل اختصاصی تعبیه شده استفاده می کند. سیستم های تعبیه شده غیر از قابلیت های پیکربندی (معمولا یک نسخه منبع باز لینوکس) ساده و غیر قابل دسترس هستند. این دستگاه ها ممکن است محدودیت‌هایی در ظرفیت داشته باشند، نه به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی. زیرا ظرفیت ذخیره‌سازی توسط هارد دیسک‌ها قابل افزایش است. بلکه از نظر آنچه که نرم‌افزار تعبیه‌شده در دستگاه می‌تواند تشخیص دهد محدودیت وجود دارد. این همان دلیلی است که یک کامپیوتر 2001 قادر به خواندن یک هارد دیسک 1 ترابایتی (TB) نیست.

برای اینکه یک کامپیوتر کار کند به سخت افزار و نرم افزار مناسبی نیاز دارد که محیطی را که در آن کار می کند را درک کند. سیستم عامل سیستمی است که با کامپیوتر (دستگاه) کار می کند و اساس برنامه های مختلف و برنامه های تخصصی مانند برنامه صفحه گسترده، پردازش کلمه، ویرایش عکس یا ویرایش ویدئو محسوب می شود. بسیاری از دستگاه‌های DVR در دوربین‌های مداربسته در این دسته قرار می‌گیرند. زیرا از یکی از معدود سیستم‌عامل‌های محبوب استفاده می‌کنند و پردازش تصویر را به عنوان برنامه تخصصی به آن اضافه می‌کنند. رایج ترین سیستم عامل های مورد استفاده در دوربین مدار بسته ویندوز و لینوکس هستند. سیستم‌عامل‌های دیگری نیز مانند Unix، Solaris و Mac OS X وجود دارند، اما هیچ‌کدام از اینها در دوربین‌های مداربسته استفاده نمی‌شوند.

سیستم عامل Embedded  چیست

برخی از DVR ها سیستم عامل خود را روی هارد دیسک بارگذاری نمی کنند، بلکه از یک تراشه (معمولاً حافظه فلش یا EPROM که مخفف Erasable Programmable Read Only Memory است) بارگیری می کنند. چنین تراشه‌ای که دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه عملکرد سخت‌افزار دارد، معمولاً به عنوان سیستم‌افزار شناخته می‌شود. برخی از تولیدکنندگان DVR از آن به عنوان یک سیستم عامل زمان واقعی (RTOS) یا سیستم عامل Embedded  (جاسازی شده) یاد می کنند.

10. سوالات متداول

رک مونت بودن DVR یعنی چی؟

برای امنیت بیشتر پیشنهاد می شود دستگاه دی وی ار در داخل رک قرار بگیرد. حفاظت از DVR ها در امکان و محیط های صنعتی بیشتر حائز اهمیت است. رک ها محفظه هایی هستند از جنس فلز یا شیشه که در ابعاد مشخص و استانداردی تولید می شوند. دستگاه های DVR ای که مطابق با این ابعاد ساخته می شوند را اصطلاحا DVR rack mount یا دی وی ار رک مونت می نامند.

تفاوت DVR با NVR در چیست؟

DVR  و NVR هر دو از دستگاه های ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته در سیستم های مداربسته هستند. با این حال تفاوت هایی دارند که هم از نظر ظاهری می توان به آنها پی برد و هم از نظر عملکرد و کارایی آنها. DVR دستگاهی برای ضبط تصاویر دربین های مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD است. تصاویر دوربین مداربسته از طریق کابل کواکسیال به دستگاه دی وی ار ارسال و در دستگاه کدگذاری و پردازش می شود. در حالی NVR برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه است. تصاویر در دوربین های IP کدگذاری و پردازش می شود و از طریق کابل شبکه به NVR ارسال می شود.

تفاوت  XVR با DVR چیست؟

دستگاه  XVR را می توان یک DVR ارتقاء یافته دانست. این دستگاه ضبط کننده می تواند با انواع فرمت ویدیویی دوربین مداربسته AHD، CVI، TVI، CVBS و دوربین مداربسته IP کار کند. در تنظیمات این دستگاه می توان گزینه مربوط به دیتکت دوربین را به حالت Auto گذاشت تا به طور اتوماتیک نوع دوربین را بعد از اتصال شناسایی کند. دستگاه XVR آزادی بیشتری به مشتریان در انتخاب نوع فرمت ویدیویی دوربین مداربسته می دهد. در بیشتر مواقع قیمت دستگاه XVR تفاوت چندانی با قیمت DVR ندارد. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله XVR چیست را مطالعه کنید.

DVR تا چه کیفیتی را پشتیبانی می کند؟

از نکات مهمی که در زمان خرید دستگاه دی وی ار باید به آن توجه کنید همین موضوع است. هر DVR کیفیت مشخصی از دوربین ها را پشتیبانی می کند. اگر می خواهید کیفیت تصویر شما در هنگام ضبط همان کیفیت تصویر دوربین باشد و کاهش نیابد یکی از موارد موثر تطابق کیفیت دستگاه با دوربین هاست. با توجه به کیفیت های مختلفی که دستگاه های DVR ارائه می کنند، به دیتاشیت آنها مراجعه و میزان آن را بیابید.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مدار بسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت خرید و نصب دوربین مدار بسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:
 

021-88500020

5/5 - (2 امتیاز)