برای راه اندازی یک سیستم مداربسته آنالوگ HD، شما نیاز به خرید دستگاه ضبط DVR دارید. با توجه به اینکه دستگاه ضبط از مهم ترین اجزای سیستم مداربسته است بنابراین انتخاب و خرید DVR مناسب نقش اساسی در هزینه و عملکرد سیستم شما خواهد داشت. اینکه دی وی ار شما چند کاناله باشد، چه دوربینی را با چه کیفیتی پشتیبانی کند و یا چقدر ظرفیت ذخیره سازی داشته باشد از موارد مهمی است که باید بدانید. این مقاله یک راهنمای انتخاب دستگاه DVR برای تمام گروه های مشتریان است. در ادامه مشخصات دی وی ار خوب برای پروژه های مختلف را بررسی می کنیم.

Dvr مخفف چیست

DVR مخفف Digital Video Recorder است و به معنای دستگاه ضبط و ذخیره دیجیتالی برای سیستم‌های مداربسته است. این نوع از دستگاه ضبط در سیستم های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت ضبط و نگهداری تصاویر و ویدئوهایی که توسط دوربین‌های مداربسته ثبت می‌شوند را فراهم می‌کنند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در باره دی وی ار بدست آورید مقاله دی وی ار چیست را بخوانید.

مشخصات دی وی ار

برخی از ویژگی‌های یک DVR خوب عبارتند از:

  1. سازگاری با دوربین‌های متنوع: یک DVR خوب باید قابلیت اتصال و سازگاری با دوربین‌های متنوع را داشته باشد، از جمله دوربین‌های ثابت و PTZ با انواع رابط‌های ورودی و خروجی مختلف.
  2. واجد امنیت: امنیت در دستگاه DVR بسیار مهم است. بهتر است از یک DVR با قابلیت‌های امنیتی مانند رمزنگاری داده‌ها، سطوح دسترسی کاربران و پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی استفاده کنید.
  3. رابط کاربری کاربرپسند: رابط کاربری دستگاه باید ساده و کاربرپسند باشد تا به راحتی بتوانید تنظیمات را انجام دهید، تصاویر را پخش کنید و دسترسی به ویدئوها را داشته باشید.
  4. قابلیت پشتیبانی و به‌روزرسانی: از مهمترین ویژگی‌های یک DVR خوب، قابلیت پشتیبانی و به‌روزرسانی نرم‌افزاری آن است. این به شما اجازه می‌دهد از نسخه‌های به‌روز و امکانات جدید بهره‌برداری کنید و همچنین در صورت نیاز به پشتیبانی فنی دسترسی داشته باشید.
  5. قیمت مناسب: در نهایت، قیمت مناسب و متناسب با کیفیت و ویژگی‌های ارائه شده نیز اهمیت دارد. مطمئن شوید که قیمت DVR با عملکرد و ویژگی‌های آن سازگار است.

بهترین دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

بهترین دستگاه ضبط دوربین مدار بسته از دید کاربر و مالک سیستم مداربسته دستگاهی است که :

  1. کیفیت تصویر: یک DVR خوب باید قابلیت ضبط و پخش تصاویر با کیفیت بالا را داشته باشد. این شامل رزولوشن بالا، نرخ فریم قابل قبول و کیفیت ضبط تصاویر در شرایط نوری مختلف است.
  2. ظرفیت ذخیره‌سازی: انتخاب یک DVR با ظرفیت ذخیره‌سازی مناسب برای اهداف نظارتی بسیار مهم است. مشتریان انتظار دارند فضای ذخیره‌سازی دستگاه، تعداد روزهای ضبط حداکثر ممکن باشد. این ویژگی با توجه به هارد دوربین مداربسته و عوامل دیگر تعیین می شود.
  3. امکانات شبکه: یک DVR خوب باید امکانات شبکه مناسبی را ارائه کند، از جمله اتصال به شبکه LAN یا اینترنت برای دسترسی از راه دور، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی مانند HTTPS و راه‌اندازی اعلانات و اعتبارسنجی برای ایمنی بیشتر.
  4. واجد امکانات پخش: امکانات پخش پیشرفته مانند قابلیت جستجو و پخش سریع، ترکیب ویدئوهای مختلف و پخش همزمان تصاویر چندین دوربین، برای بررسی آسانتر و راحت‌تر ویدئوها مورد دلخواه و نیاز مشتریان است.

مشخصات فنی و ظاهری دی وی ار

تعداد کانال تصویر و صدا

تعداد کانال تصویر در DVR به تعداد دوربین های مداربسته ای که می توانید به دستگاه متصل کنید اشاره دارد. دستگاه های DVR و دستگاه های ضبط دارای یک سری کانال صدا و تصویر هستند که به واسطه آنها سیگنال های صدا و تصویر را دریافت می کنند. دستگاه های DVR با تعداد کانال مشخصی تولید می شوند. در اغلب برندها دی وی ار به صورت 4، 8، 16، 32، 64 و 128 کاناله تولید می شود. در هنگام  انتخاب دستگاه DVR، تعداد کانال دستگاه را با در نظر گرفتن اینکه ممکن است تعداد دوربین ها در آینده افزایش یابد تعیین کنید.

رزولوشن ضبط DVR

نکته بعدی در انتخاب DVR رزولوشن ضبط آن است. جدا از کیفیت تصویری که دستگاه DVR پشتیبانی می کند دارای رزولوشن ضبط نیز هست. این دستگاه ها در گذشته امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا را نداشتند اما اکنون می توانند تا رزولوشن های 8 و 12 مگاپیکسل را نیز پشتیبانی کنند. البته با تولید دوربین های آنالوگ HD با وضوح بالاتر دستگاه های ضبط نیز ارتقا می یابند. هرچه کیفیت ضبط و تعداد فریم دستگاه بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. برای انتخاب دستگاه DVR باید رزولوشن دوربین ها با رزولوشن ضبط دستگاه همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت چنانچه دوربین شما تا 8 مگاپیکسل کیفیت تصویر داشته باشد اما دستگاه ضبط تنها تا 4 مگاپیکسل را پشتیبانی کند کیفیت نهایی تصاویر ضبط شده نهایتا 4 مگاپیکسل خواهد بود.

ظرفیت هارد دیسک دی وی ار

دستگاه های ضبط دوربین مدار بسته از جمله DVR دارای حافظه داخلی نیستند بنابراین در راهنمای انتخاب دستگاه DVR تنها ظرفیت هارد برای دستگاه اشاره شده است. به این معنا که شما ظرفیت هاردی که دی وی ار از آن پشتیبانی می کند را باید در نظر بگیرید و به صورت جداگانه هارددیسک را خریداری و بر روی آن نصب کنید. در دیتا شیت دی وی ار تعداد هارد و ظرفیتی که دستگاه ضبط پشتیبانی می کند در بخش HDD درج شده است. هارد مورد استفاده برای دستگاه های ضبط، هارد اینترنال و ویژه سیستم های نظارتی است.

در برندهای مختلف این نوع هارددیسک با لیبل یا رنگ و یا آرمی مشخص از سایر هارددیسک ها متمایز شده اند. به عنوان مثال Western Digital دارای هارددیسک های مختص سیستم های مداربسته است که با رنگ بنفش از باقی انواع هارددیسک های WD متفاوت و قابل شناسایی است. نام Surveillance Series نیز در سری هاردهای مخصوص دوربین و سیستم های مدار بسته درج شده است. هر کدام از دستگاه های DVR تا تعداد مشخصی از هارد را پشتیبانی می کنند.

نرم‌افزار انتقال تصویر

یکی از مباحث مهم در دوربین مداربسته انتقال تصویر است. بواسطه قابلیت انتقال تصویر می توانید در هر کجا که هستید به تصاویر مداربسته خود در گوشی همراه، تبلت و لپ تاپ شخصی خود به تصاویر دسترسی داشته باشید. برای استفاده از این قابلیت باید از نرم افزار مخصوص انتقال تصویر استفاده نمائید. این نرم افزار در برندهای مختلف متفاوت است. برای مثال در برند هایک ویژن از نرم افزار انتقال تصویر iVMS-4200 استفاده می شود.

ویژگی دستگاه DVR مناسب برای منزل

برای نصب دوربین مدار بسته در پروژه های کوچک معمولاً سیستم های آنالوگ HD می تواند انتخاب مناسبی باشد. علاوه براینکه سیستم های امروزی کیفیت و وضوح خوبی را ارائه می کند از فناوری های پیشرفته ای نیز برخوردار هستند. همچنین نصب دوربین مدار بسته آنالوگ HD از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه تر از سیستم های تحت شبکه است. البته این موضوع در مواردی نادر ممکن است به طور عکس باشد که طبق نظر کارشناس شما می توانید از سیستم ها تحت شبکه استفاده کنید.

جالب است بدانید با تولید DVR های جدید که به نام های DVR ترکیبی و یا XVR شناخته می شوند به شما امکان داشتن دوربین های IP در سیستم مداربسته آنالوگ HD را نیز می دهد. برای آنکه بدانید بهترین دی وی ار برای منزل کدام است ویژگی های زیر را به دقت بررسی کنید.

  • برند دستگاه: برند دستگاه تعیین می کند که دستگاه دی وی ار خریداری شده چقدر عمر می کند. به عبارت دیگر اگر برند منتخب شما معتبر باشد عمر مفید دستگاه و سیستم شما بالاتر است. در حالی که برندهای ناشناخته و نامعتبر کالایی را ارائه می کنند که جز هزینه های چندباره برای مالک و خریدار آن ثمره ای ندارند. هایک ویژن، داهوا، هایلوک از برندهایی هستند که معتبر بوده و در ایران دارای نمایندگی و گارانتی هستند.
  • تعداد کانال: تعداد کانالی که برای دستگاه دی وی ار منزل باید در نظر داشته باشید با تعداد دوربین های مداربسته مورد نیاز ارتباط مستقیمی دارد. اگر بخش هایی از ساختمان را در آینده می خواهید دوربین نصب کنید می توانید دستگاه دی وی ار با تعداد کانال بیشتر از تعداد دوربین کنونی خریداری کنید.
  • ظرفیت ذخیره سازی: ظرفیت ذخیره سازی دستگاه را در دیتا شیت آن مطالعه کنید که بعد از راه اندازی سیستم مداربسته مدام در حال خرید هارد و تعویض آن نباشید. حجم تصاویر ذخیره شده به عوامل مختلفی بستگی دارد که قابل کنترل و مدیریت هستند.
  • رزولوشن ضبط: وضوح تصویری که مطلوب و مورد نظر شماست باید توسط دستگاه پشتیبانی و ضبط شود. در غیر اینصورت شما نمی توانید از وضوحی که دوربین های ارائه می دهند بهره مند شوید.

خرید دوربین مداربسته

خرید دوربین مداربسته و یا کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش دوربین مداربسته می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکل مشتریان گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرند:

021-88500020

5/5 - (2 امتیاز)