دوربین مدار بسته از تجهیزاتی است که در بسیاری از مکان ها دیده می شود. دوربین مدار بسته چیست؟ از اجزای سیستم نظارتی است که تصاویر را به دستگاه ضیط یا سرور ارسال می‌کند. دوربین مداربسته سیستمی کارا که به سرعت در بین گروه های مختلف محبوبیت پیدا کرده است. گرچه این محبوبیت در ابتدا به کندی بدست آمد. اما به تدریج با افزایش قابلیت ها توانست علاوه بر کاربرد فقط نظارتی به طور محدود، کاربردهای تشخیصی و نظارتی با گستره بیشتر و حفاظتی نیز داشته باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته

021-88500020

Cctv مخفف چیست و دوربین مدار بسته یعنی چه؟

CCTV چیست؟ دوربین مداربسته یا همان Closed Circuit Television که به اختصار CCTV است، در اصطلاح تلویزیون مدار بسته ترجمه شده است. به صورت کلی می توان به آن سیستم نظارت تصویری گفت. از این سیستم برای انتقال سیگنال تصویر به نقطه ای خاص استفاده می شود. همان طور که از نامش پیداست در مدار بسته و بر خلاف تلویزیون سیگنال آن به طور آزاد توزیع نمی شود. سیگنال در یک شبکه بسته ما بین دوربین، دستگاه ضبط و نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) منتشر می گردد.

برای چی دوربین مداربسته بخریم؟

از این سیستم اغلب برای نظارت در مناطقی که نیازمند امنیت است، استفاده می شد. حال این اهداف در جهت بهبود و بالا بردن راندمان کاری و کاهش هزینه ها و… تغییر یافته اند. به طور مثال دوربین در فروشگاه صرفاً جهت نظارت بر مشتریان و پیشگیری از سرقت و سوء رفتار نصب می شد. در حالیکه امروزه قابلیت های این سیستم در فروشگاه ها می تواند تأثیر زیادی بر میزان فروش و سود حاصل از آن داشته باشد.

بسیاری از ادارات، خیابان ها و حتی خانه ها به چنین فناوری مجهز هستند. با توجه به اهداف مختلف از دوربین با قابلیت های متنوع مورد استفاده افراد است. قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته این امکان را به مجموعه یا سازمان می دهد که از چهره کارکنان خود کتابخانه ای داشته باشد. با استفاده از آن، اجازه ورود و خروج با شناسایی هر فرد داده می شود.

دوربین مداربسته با قابلیت شمارش افراد مدیریت و نظارت را در مکان های شلوغ و پرتردد آسان و هدفمندتر می کند. با جمع آوری اطلاعات از این نوع دوربین ها تصمیمات بهتری در توزیع نیروی انسانی در مواقع نیاز اتخاذ می شود. سایر فناوری ها همچون قابلیت دید در شب، قابلیت تشخیص نفوذ، قابلیت تشخیص حرکت، WDR و صدها نوآوری دیگر کار نظارت و اهداف امنیتی را بسیار آسانتر از همیشه کرده است.

اجزای دوربین مدار بسته چیست؟

در حالت کلی و به زبان ساده دوربین بخشی از یک سیستم مداربسته است که از طریق کابل تصاویر را به جز دیگر انتقال می دهد. دریافت کننده تصاویر می تواند تصاویر را ضبط و نمایش دهد. براساس نوع سیستم انتخابی اجزا در انواع متفاوتی هستند.

اجزای اصلی دوربین مداربسته عبارتنداز:

  1. دوربین مداربسته: دریافت تصاویر از مکان مورد نظر و ارسال آن به سرور به عهده آن است.
  2. سرور: در مداربسته دستگاه سرور (DVR یا NVR) تصاویر ارسال شده از دوربین ها را دریافت و ثبت می کند. امکان مدیریت آنها را نیز فراهم می آورد.
  3. حافظه یا هارددیسک: ضبط تصاویر در سرور را میسر می سازد.
  4. کابل: اتصال دهنده دوربین به سرور.
  5. منبع تغذیه: برای تأمین برق دوربین ها نیاز به منبع تغذیه ایست که ولتاژ برق شهر را به 12 ولت تغییر دهد.
  6. کابل برق: اتصال دهنده دوربین ها و منبع تغذیه.
  7. اتصالات: اتصال کابل ها به تجهیزات مدار بسته از طریق سوکت های مخصوص.
دوربین مداربسته چیست

انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته در انواع مختلف برای کاربری‌های گوناگون تولید و طراحی شده‌اند. شما برای هر کاربری و هدف نظارتی می‌توانید دوربین متناسب با نیز و حتی بودجه خود در بازار بیابید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید تحقیق و بررسی در بازار را از نابع معتبر انجام دهید و سپس اقدام به خرید نمایید. دوربین های مداربسته براساس شکل، کاربرد، تکنولوژی، لنز و وضوح تصویر به دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند. شکل انواع دوربین مداربسته از دسته‌بندی‌های دوربین است که بیشتر مشتریان از آن استفاده می‌کنند.

دوربین مداربسته با بدنه و ظاهر مختلف

  1. دوربین دام: از این دوربین بیشتر در محیط داخلی و سقف‌دار استفاده می‌شود.
  2. دوربین بولت: دوربین‌های که مناسب برای محیط بیرون هستند.
  3. دوربین اسپیددام: دوربین‌ها گردان با قابلیت گردش به سمت چپ و راست با کاربری خاص
  4. دوربین باکس: دوربین‌های مناسب برای محیط‌های صنعتی با لنز مجزا
  5. دوربین چشم ماهی: دوربین برای مکان‌هایی با سقف بلند و برای نظارت 360 درجه محیط
  6. دوربین کیوب: دوربین داخلی با قابلیت ضبط صدا و ارتباط صوتی دو طرفه
  7. دوربین سوزنی: دوربین‌های بسیار ریز با قابلیت پنهان شدن در پشت اشیاء
  8. دوربین لامپی: دوربین‌های بیسیم با شکل ظاهری لامپ، مناسب برای نصب به صورت مخفی

برای آشنایی بیشتر با انواع دسته بندی دوربین مداربسته به مطلب “انواع دوربین مدار بسته” مراجعه کنید. تصاویر این دوربین‌ها به همراه کاربرد و ویژگی کلی آنها شرح داده شده است. همچنین برای اطلاع از قابلیت و ویژگی یک نوع از دوربین نیز به مطلب در مورد همان نوع مراجعه کنید. به عنوان مثال برای دوربین دام مقاله دوربین دام چیست را بخوانید.

دوربین مداربسته چیست

دوربین مدار بسته با انواع لنز

لنز در دوربین مداربسته از اجزای اصلی محسوب می‌شود و در کاربرد دوربین نقش مهمی ایفا می‌کند. لنز در دوربین به صورت ثابت، متغیر تعبیه می‌شود. اگر دوربین مداربسته با لنز ثابت انتخاب می‌کنید زاویه دیدی که دوربین به شما می‌دهد ثابت و بدون تغییر است. این زاویه دید براساس فاصله کانونی لنز مقدار متفاوتی در دوربین‌های مختلف دارد. به عنوان مثال دوربین با لنز 2.8 میلیمتر زاویه حدودی 100 درجه ارائه می‌دهد یا دوربین با لنز 4 میلیمتر زاویه بین 50 تا 60 درجه ارائه می‌دهد. این زاویه‌ها ثابت و بدون تغییر هستند و شما برای پوشش بهتر دوربین بهتر است دوربین را در جهت مناسب نصب کنید. مقدار زاویه دید دوربین به صورت افقی و عمودی در دیتا شیت دوربین درج شده است.

اگر نیاز به تغییر زاویه دید و بزرگنمایی در تصویر دارید از دوربین با لنز متغیر استفاده کنید. تغییر زاویه دید در دوربین با لنز متغیر نیز به دو صورت قابل انجام است. نوع اول به صورت دستی و مکانیکی باید انجام شود و توسط دکمه روی دوربین اتفاق می‌افتد. در نوع دوم شما علاوه بر تغییر به صورت دستی می‌توانید از راه دور نیز تنظیمات را انجام دهید. که به این لنزها لنز موتورایز گفته می‌شود. قیمت آنها کمی از دوربین‌های با دو نوع لنز دیگر بالاتر است.

دوربین مداربسته با وضوح مختلف

همانطور که پیشتر مطرح شد دوربین‌های مداربسته متناسب با کاربری‌های مختلف و قیمت‌های گوناگون تولید شده اند. وضوح و رزولوشن نیز در دوربین‌های مداربسته نقش تعیین کننده‌ای دارند. در گذشته وضوح خوب و با کیفیت را تنها از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه انتظار می‌رفت. در حالیکه در حال حاضر کیفیت‌های بالا و فوق العاده‌ای در دوربین‌های آنالوگ HD نیز شاهد هستیم. قیمت مناسب این نوع دوربین‌ها موجب شده است که مشتریان بسیاری روی به این نوع دوربین‌ها بیاورند.

رزولوشن‌های متداول در بازار

  • رزولوشن 1 مگا پیکسل از وضوح اولیه دوربین‌های مداربسته است که مشتریان خوبی دارد. البته کمتر از این هم وجود دارد که با وجود کیفیت‌های بالا کمتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و در نتیجه کمتر تولید می‌شوند.
  • رزولوشن 2 مگاپیکسل از پرطرفدارترین وضوح برای دوربین ‌های مداربسته در انتخاب مشتریان است. این کیفیت، تصاویر مطلوبی ارائه می‌دهد و برای اغلب کاربری‌ها مناسب است.
  • رزولوشن3 و4 مگاپیکسل نیز کیفیت خوبی را برای تصاویر دوربین ایجاد می‌کند. جزئیات بهتر نسبت به نوع قبلی در دوربین با این وضوح و رزولوشن‌ها دیده می‌شود. البته به شدت دوربین‌های 2 مگاپیکسلی پرطرفدار نیستند.
  • رزولوشن 5 و6 مگاپیکسل تصاویر را باکیفیت به مراتب بالاتری ارائه می‌دهد. جزئیات بیشتری از تصاویر بدست می‌آید و دقیقتر هستند. کاربری این دوربین‌های کمی حساس‌تر بوده و به وضوح بالا نیازمند است.
  • رزولوشن 8 و 12 مگاپیکسل تصاویر بسیار واضح  و با کیفتی عالی ارائه می‌دهد. با وجود این قابلیت دوربین قطعا از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. اما دسترسی به وضوح اینچنینی در تصاویر دوربین مداربسته برای برخی کاربری‌ها الزامی است و قیمت نمی‌تواند محدودیتی در خرید این دوربین‌ها ایجاد کند.
  • رزولوشن 20 مگاپیکسل و بالاتر وضوحی هستند که این اواخر تولید کنندگان بیشتر به سمت آنها گرایش داشته اند. دوربین‌های مداربسته با وضوح 20 مگپاپیکسل و بالاتر کاربری محدودتری دارند. در نتیجه مشتری کمتری نیز به خود اختصاص می‌دهند. با این وجود توسعه و پیشرفت در همه ابعاد یک صنعت وجود دارد و در گذر زمان لحظه‌ای غفلت می‌تواند برندی را از میدان رقابت بیرون کند بنابراین نباید از فناوری روز و پیشرفته غافل بود.

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

دستگاه های ضبط VCR

یکی دیگر از پیشرفت های مهم در تاریخ دوربین مدار بسته در دهه 1990 رخ داد، هنگامی که استفاده از فناوری Multiplexing در دسترس قرار گرفت. این فناوری اجازه می دهد تا سیگنال های ویدئویی از دوربین های مدار بسته مختلف در یک مانیتور ترکیب و نمایش داده شوند.

به عنوان مثال که اگر یک شرکت دارای چهار دوربین امنیتی باشد، هرکدام از سیگنال های ویدئویی توسط مولتی پلکسر یکی شده و در یک نوار ضبط می شوند. این موضوع راه حل های دوربین مدار بسته را کارآمد تر کرده و به افزایش محبوبیت آنها کمک کرده است.

دی وی ار یا دستگاه های DVR

با پیشرفت در فناوری دیجیتال، دستگاه های VCR با ضبط کننده های دیجیتال با نام DVR جایگزین شدند. این دستگاه های ضبط توانستند سیستم های دوربین مدار بسته را ساده تر و کاربر پسند تر کنند.

اکنون فناوری مولتی پلکسرها در این دستگاه ها ادغام شده اند و کار نصب و راه اندازی سیستم ها آسان تر شده است. همچنین دستگاه های DVR نیاز به نوارهای ویدئویی را نیز برطرف کرده اند و سازمان ها دیگر برای ذخیره اطلاعات نیازی به جمع آوری و نگهداری نوارها ندارند.

دوربین مدار بسته چیست

دستگاه های NVR و دوربین های تحت شبکه

تکنولوژی به کار رفته در دوربین مداربسته در ابتدا از نوع آنالوگ بود. با پیشرفت تکنولوژی توسعه دهندگان این سیستم ها دست به ابداع فناوری با عنوان فناوری تحت شبکه زدند.و دوربین هایی را روانه بازار کردند که مطابق با استانداردهای شبکه کار می کردند.

اولین دوربین تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت AXIS به بازار معرفی شد. در کنار دوربین های تحت شبکه، دستگاه های ضبط NVR نیز به عنوان دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه معرفی گردید. سیستم های تحت شبکه توانستند تصاویری ارائه کنند که از لحاظ کیفیت تفاوت فاحشی با دوربین های آنالوگ داشت و از این رو محبوبیت زیادی پیدا کردند.

دستگاه ضبط XVR

دستگاه‌های ضبط XVR همان دی وی ار هستند که قابلیت پشتیبانی از یک تا چند دوربین IP را نیز دارند. در بازار DVR جدید به این صورت هستند و شما در صورتی که بخواهید ترکیبی از دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ HD را در سیستم نظارتی خود داشته باشید XVR انتخاب خوبی برای دستگاه ضبط است. این نوع از دستگاه‌های ضبط همانند DVR و NVR دارای قابلیت و ویژگی‌هایی است که در زمان خرید باید آنها در نظر بگیرید.

تعداد و حداکثر ظرفیتی که دستگاه XVR می‌تواند پشتیبانی کند از هر مدل و برند تا مدل و برند دیگر متفاوت است. با توجه به مدل از رزولوشن‌های مختلفی برای دوربین‌های مداربسته (هم آنالوگ HD و هم IP) پشتیبانی می‌کند.

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته چیست؟

انواع مختلفی از دوربین های مدار بسته وجود دارند که با تکنولوژی های متفاوتی تولید می شوند. هر کدام از این مدل ها مناسب برای کاربری ها و مکان های مختلفی هستند و خرید دوربین مداربسته متناسب با نیاز کاربر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی دوربین های مداربسته از نظر نوع تکنولوژی در سه دسته زیر قرار می گیرند.

  • دوربین مداربسته آنالوگ

اولین دوربین های مداربسته بر پایه سیستم آنالوگ ساخته شدند و قدیمی ترین نوع دوربین مداربسته هستند. تکنولوژی به کار رفته در این دوربین ها بسیار قدیمی بوده و در حال حاضر تقریبا استفاده از آنها منسوخ شده است.

  • دوربین مداربسته آنالوگ HD

یک تحول بزرگ در سیستم های آنالوگ به روی کار آمدن فناوری نوین آنالوگ hd در سال های اخیر بود. این سیستم ها محدودیت های دوربین آنالوگ از جمله کیفیت تصویر پایین را برطرف کرده و توانستند جایگزین مناسبی برای آنها باشند. انواع مختلفی از دوربین مداربسته آنالوگ hd شامل آن با نام های AHD، HDTVI، HDCVI و HDSDI به بازار آمده اند.

  • دوربین مداربسته شبکه یا دیجیتال

همانطور که گفته شد دوربین های تحت شبکه یا دیجیتال در بستر شبکه کار می کنند این سیستم ها می توانند تصاویر و سایر اطالاعات را از طریق شبکه های کامپیوتری ارسال نمایند. استفاده از دوربین مداربسته دیجیتال یا به صورت کلی سیستم تحت شبکه در پروژه های بزرگ توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

قابلیت‌های مهم دوربین مداربسته

در خرید دوربین‌های مداربسته علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد باید به قابلیت‌های مهم آن نیز توجه کنید. این قابلیت‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانید دوربین مداربسته مناسب با کاربری خود را انتخاب کنید.

قابلیت دید در شب دوربین

اگر قرار است دوربین مداربسته شما تصاویری در شب یا محیط تاریک ارائه کند باید مجهز به قابلیت دید درشب باشد. به عبارت دیگر در زمان ضبط دوربین اگر محیط در شرایط تاریک و بدون نور قرار می‌‌گیرد باید دوربین قادر به ارائه تصویر باشد. این قابلیت در اغلب دوربین‌های مداربسته موجود در بازار وجود دارند اما تنوع آنها موجب شده است تا کیفیت تصویر ارائه شده نیز متفاوت باشد. در نتیجه با توجه به آنچه که از دوربین انتظار دارید این قابلیت را برای دوربین مورد نظر بگیرید.

اگر نیاز به تصاویر معمولی دارید که تنها مشخص کند چه رفت و آمدی انجام شده و جزئیات چندان اهمیت ندارد قابلیت مادون قرمز IR در دوربین یک قابلیت دید در شب رایج است که بردهای متفاوتی ارائه می‌دهد. EXIR قابلیت مادون قرمز توسعه یافته تری است که کیفیت تصاویر ارائه شده را به مراتب بهتر کرده است. جزئیات بیشتر و بهتر دیده می شود. اگرچه همانند قابلیت IR تصاویر به صورت سیاه و سفید هستند.

تصاویر در شب به صورت رنگی نیز توسط دوربین‌های مداربسته تصویربرداری می‌شوند. قابلیت‌های دید در شب رنگی با انواع فناوری‌ها و کیفیت‌های مختلف در صنعت دوربین پدید آمده‌اند. هر کدام به نحوی تلاش می‌کنند تا با بهبود فناوری خود سهم بازار بیشتری را برای خود داشته باشند. از انواع قابلیت دید در شب رنگی می‌توان به ColorVU، Startlight، Warmlight، Darkfighter اشاره کرد.

قابلیت بهبود نور در تصویر

این قابلیت نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه برای دوربین‌های مداربسته‌ای که در محیطی با شدت نور متفاوت در چند سطح نصب می‌شوند. دوربین‌های مداربسته‌ای که در معرض تابش نور مستقیم مانند چراغ خودرو قرار می‌گیرند، دوربین‌های مداربسته‌ای که وجود پنجره و نور خورشید به دوربین موجب سیاه شدن تصویر می‌شوند و…. از نمونه‌هایی هستند که اگر دوربین معمولی نصب کنید تصاویر یا به صورت سیاه و یا سفید و بدون جزئیات به شما ارائه می‌شود.

برای رفع این مشکل کافیست دوربین مداربسته انتخاب دارای قابلیت ضد نور باشد. WDR از مهم‌ترین این گروه از قابلیت‌ها است. به دو صورت دیجیتال و واقعی در دوربین‌های مداربسته تعبیه شده است. اگر دوربین مجهز به WDR باشد دیگر تابش نور بیشتر در بخشی از محیط تصویر را سیاه یا بی کیفیت نمی‌کند. در نتیجه وضوح تصویر حفظ می‌شود. قابلیت ‌های BLC و HLC نیز از دیگر قابلیت‌های ضد نور دوربین مداربسته است. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت‌های به مقاله دوربین ضد نور چیست مراجعه کنید.

مقاومت دوربین در برابر شرایط جوی

دوربین مداربسته باید متناسب با مکان نصب و شرایط محیطی آن باشد. به این ترتیب که اگر در محیط شرجی نصب می‌شود رطوبت موجب خرابی دوربین نشود یا مه و بخار در دید لنز دوربین مانع ایجاد نکند. حرارت محیط نیز در عملکرد دوربین اختلال ایجاد نکند. استانداردهای حفاظتی در دوربین مداربسته به مقاومت دوربین در شرایط آب و هوایی و محیطی مختلف اشاره می‌کند. مانند استاندارد IP که با عددهای مختلف میزان مقاومت دوربین در برابر نفوذ رطوبت و گردو غبار را مشخص می‌کند.

استاندارد IK نیز از دیگر استانداردهای حفاظتی است که مقاومت دوربین در مقابل ضربه را نشان می‌دهد. این استانداردها به ویژه برای دوربین‌هایی که در بیرون و فضای باز نصب می‌شوند اهمیت بالایی دارد. زیرا در معرض آسیب بیشتری از سمت آب و هوا و عوامل خارجی قرار می‌گیرند. معمولا دوربین با IP66 و IP67 دوربین مناسبی برای فضای بیرون است. اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مطالب پیشنهادی مخاطبان:

نصب دوربین مداربسته

کسب اطلاعات در مورد قیمت فروش و نصب دوربین مدار بسته و یا سایر هزینه های خدماتی مربوط به آن می تواند چالش برانگیز باشد. به همین منظور شرکت نصب دوربین مداربسته تارتن دژ برای مشتریان فرصت دریافت مشاوره رایگان برای خرید و نصب دوربین مدار بسته، استعلام قیمت و هزینه های نصب و … را فراهم کرده است. کافیست با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020
4.8/5 - (5 امتیاز)